Les 10 meilleures agences de relation presse à Anvers - Comparatif 2025

Les meilleures agences de relation presse à Anvers

À qui faire confiance pour votre entreprise ?

Prend 3 minutes. 100% gratuit
Lieu de recherche
Note globale
Budget

Agences de relation presse recommandées

Tous les cabinets de relation presse à Anvers

  • 4
    (3 avis clients)

    Progressively leading in lifestyle PR & marketing communications since 2012.

    NL Nightingale is een progressief marketing - en communicatiebureau gericht op het verbinden van uw merk of winkel met uw huidige en toekomstige consument in een continu veranderende markt. Door innovatie, esthetiek en relevantie te combineren, kunnen wij ons specialiseren in strategische PR, exposure en branding. We zijn gevestigd in Amsterdam en Antwerpen met een focus op Benelux. ENG Nightingale is a progressive marketing and communication agency. Combining innovation, aesthetics and relevance, We specialize in strategic PR, exposure and branding throughout the Benelux, with headquarters in Antwerp and Amsterdam. The Nightingale Workspace is located in the creative heart of Antwerp. The Nightingale team works on centrally located islands, divided in a communication and content department and a brand studio. NIGHTINGALE ANTWERP Eikelstraat 66 2600 Antwerp Belgium NIGHTINGALE AMSTERDAM Lauriergracht 73 1016 RH Amsterdam The Netherlands
    20 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en Accessoires & vêtements (+10)
    Parle Néerlandais, Anglais(+2)
    11-50 employés
  • 4.4
    (14 avis clients)

    Your Communication Partner!

    Wens je meer of andere klanten? Een sterk(er) imago? Luna is jouw one-stop-shop voor een waaier aan (niet-betalende) communicatieactiviteiten. Als veelzijdige partner zetten we je bedrijf in the picture. Souhaitez-vous changer, augmenter votre clientèle ou développer une image forte ? Luna est votre guichet unique pour une pléiade d’activités de communication. En tant que partenaire polyvalent, nous mettons votre entreprise en lumière. Do you want to win new clients or build a stronger image? Luna is your one-stop-shop for a wide range of editorial and other communication activities. We put your company in the spotlight! Onze troeven | Nos atouts | Our strengths: • Meedenken |Nous vous accompagnons dans votre réflexion | We think along with you • Proactief | Proactivité | Proactive • Creatief | Créativité | Creative • Drietalig | Trilinguisme | Trilingual Wat we doen | Ce que nous faisons | What we do: • PR • Content marketing and copywriting • Business development • Internal communication We would love to work with you! Nous aimerions travailler pour vous ! Details of our services, as well as some of our clients, are provided below. To request an offer, write to isabelle@luna.be. We can help you with all your communication activities: • Press relations (PwC, BVBO/APEG, eWON, Look&Fin, Monizze) • Crisis communication (Van In, BKCP, BCC Corporate, MediaMarkt) • Newsletters (LCL, Globis, Expense Reduction Analysts) • Websites (TDM3, Paradigmo, gaschanges.be) • Campaigns (CNG, KMDA, Switch) • Customer case studies (Eezee-IT, Megabyte, Orone) • Social media (LCL, gas.be, ADD, Amazings) • E-mail marketing (Callens, Altares Dun & Bradstreet) • Employer Branding (Conxion, PwC) • Internal Communication (Cohezio, Prodware, Trevi) • Brochures (ADD, SimCorp, CD&V) We have experience in a wide range of sectors: • IT (Inetum-Realdolmen, Lab9, Amplexor) • Telecom (LCL, Sewan, Evonet, Verixi, Hexacom) • Energy and utilities (Mega, Frank Energie, Synergrid, gas.be, Mega, Energik) • Retail (Lab9, Checkpoint Systems, easy-m/Switch, e5 mode) • Financial industry (Goudwisselkantoor/Comptoir de l'Or, Marsh, Leleux Associated Brokers, Fédérale Assurance) • Services (IPG, Harvest Group) • HR (Group S, Monster, Mercer, INC, Dehora) • Transport and logistics (Transporeon, Globis, Routing International) • Construction (Mapei, Vaillant) • Public sector (Fedict/BOSA, DG Sport, La Sambrienne, WBC-Incubator) • Medical and pharma (FeBelGen, Domus Medica, Archemin) • Agriculture (Belchim, Bi-PA) • Real estate (Colliers, PwC, EasyDay) • Leisure and lifestyle (B-Loved, BodyMindWellness, Fun, Faculty Club, YourNature) • Associations (ETSA, ECG, Educam, GS1) • Non-profit (Restos du Coeur, Brailleliga/Ligue Braille, VVOB)
    114 réalisations en Relation presse
    Situé à Hoeilaart, Belgique (+1)
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en Banque et Finance (+32)
    Parle Néerlandais, Anglais(+2)
    1-10 employés
  • 5
    (2 avis clients)

    Thé Benelux agency for Consumer PR and Corporate Communications

    Récompensé
    Charly PR is the Benelux agency for integrated corporate & consumer communications. Reaching your target group has never been easier. But actually touching people, is harder than ever. Charly PR (formerly known as LVTPR) helps you to create real impact with integrated corporate and consumer communications. For your organisation and for your brand(s). From strategy to execution. The agency specializes in crisis communications, internal communications, thought leadership, product PR, influencer relations and digital & content marketing. From its offices in Strombeek-Bever (Brussels) and Bunnik (Utrecht), Charly PR advises and supports clients such as Action, Belnet, Dubai Tourism, Hasbro, Huttopia, IDEWE, One Plus, Sonos and The North Face on a daily basis. The agency was founded in 1994 by Charly Lammers van Toorenburg and goes by the name of "Charly PR" since March 2023.
    9 réalisations en Relation presse
    Situé à Grimbergen, Belgique (+1)
    À partir de 3 000 € en Relation presse
    Réalisations en Médias (+7)
    Parle Français, Anglais(+2)
    11-50 employés
  • 4.9
    (13 avis clients)

    On a au moins 95 façons de faire parler de vous.

    Hautement recommandé
    Nonante Cinq est une agence de conseil en communication et relations publiques qui accompagne startups, entreprises, institutions et groupes de presse. Nous aidons nos clients à passer à la vitesse supérieure grâce à nos conseils stratégiques et nos contacts privilégiés dans les médias et auprès des leaders d’opinion. Vous avez une histoire unique à raconter : on a au moins 95 façons de faire parler de vous !
    38 réalisations en Relation presse
    Situé à Evere, Belgique (+1)
    À partir de 1 500 € en Relation presse
    Réalisations en Médias (+20)
    Parle Français, Anglais(+1)
    1-10 employés
  • 4.4
    (8 avis clients)

    Beyond the agency

    Récompensé
    We go beyond the agency. More than just an independent full-service agency, we are a fully-fledged agency system for brands, marketing and communication. That’s why our work for you is always beyond. Beyond full service. Beyond the sum of the parts.
    19 réalisations en Relation presse
    Situé à Hasselt, Belgique (+1)
    À partir de 10 000 € en Relation presse
    Réalisations en Banque et Finance (+23)
    Parle Anglais, Français(+1)
    51-200 employés
  • 5
    (1 avis client)

    Crafting influential content. Amplifying ambitious brands.

    MMBSY is a full-service PR and Content Marketing agency, located in Antwerp and Amsterdam.   ‘Got a creative content request, a petite PR problem or just looking for the best way to get your message out there? We’re here for you, just check out our services and make your pick.'   We are a team of professional storytellers with more than 20 years of experience in PR, content creation, content strategy and brand strategy. In other words, we know how to tell and distribute a message, how to touch and activate people with information, inspiration and entertainment.    Our eye is always on the consumer, the person you want to reach, in the way they like best. Every story we produce, contains editorial creativity. We promise and deliver great storytelling in PR plans, social media marketing and content creation.   We guarantee true craftsmanship and work only with knowledgeable talented people. With this pool of creative talent, we craft narratives from life, because authentic stories are the ones that strike a chord with your audience.
    11 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 8 000 € en Relation presse
    Réalisations en Vins et Spiritueux (+7)
    Parle Anglais, Français(+2)
    11-50 employés
  • (0 avis clients)

    We deliver pride through purpose, culture and identity

    mad about you is a boutique brand agency, founded in 2014 by Evert-Jan De Kort, Marieke Bueters, and Isabelle Leleux. As specialists in brand purpose, identity & culture, our team develops platforms and campaigns that are authentic and empowering. Our brand driven approach is based on function over form, content over image, love over looks. As a founding team, we have built our insights & experience through many collaborations at former agencies. International and local references include Telenet, Degroof Petercam, Wolters Kluwer, Napoleon Games, BASE Company, Solvay, EPCA, PostNL, FrieslandCampina, Haribo Benelux, to name just a few.
    2 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    Budget sur demande
    Réalisations en Voyage et Loisirs (+6)
    Parle Anglais, Français(+1)
    1-10 employés
  • 4.9
    (3 avis clients)

    Boundary-pushing Benelux PR and communications agency

    Put simply, Coopr is an integrated PR agency with Public Relations and Content Marketing at the heart operating in the Benelux (the Netherlands, Belgium and Luxembourg). Our offices are based in Rotterdam (the Netherlands) en Antwerp (Belgium), where a team of 17 professionals work for well-known brands like LinkedIn, Thalys, Coca-Cola, Lego, Moduleo and Pathé. It's our ambition to solve communication challenges on a creative, effective and integrated way for our clients. We embrace new technology and media and are pushing boundaries of ourselves and the market since 2009. We believe that times are changing, consumers are evolving and the media landscape is broader than it’s ever been. That’s why we combine traditional PR with digital communications and social marketing. Therefore we’re not just a PR agency.    
    5 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique (+1)
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en Voyage et Loisirs (+5)
    Parle Anglais, Français(+2)
    11-50 employés
  • 4.2
    (2 avis clients)

    Empower your communication

    youEngine is a content-driven marketing and communication agency of Aimé Van Hecke and Bettina Geysen. We operate at the crossroads of brands, marketing and technology, because we are passionate about technology, media and storytelling. Brands no longer have to limit themselves to advertising. Thanks to technology, they enter into direct dialogue with stakeholders. Today, the biggest challenge for every marketer is how to become a beacon of trust in the fragmented media world where online and mobile set the tone for brand perception. The new marketing challenge for your company is to participate, influence and gain trust with your brand in this communication flow. And that's the sum of: how well informed you are and how well your brand can empathize with the customer's issues ( Think ), how well you dialogue as a brand and master the language of your target group to perfection ( Tell ) and how you as a brand offer targeted products and services that your customer really needs ( Sell ). Brands must personalise and tailor their communications to the individual customer: you . The more focused your communication, the greater the chance that your marketing will work as a powerful engine for lucrative customer contacts. Let youEngine guide you through the new media world based on our integrated package of content and communication services: Think: How well informed you are about the desires of your customers Tell: How well you interact and dialogue with your customers Sell: How well your products and services match your customers' needs
    15 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique (+2)
    À partir de 7 500 € en Relation presse
    Réalisations en Animaux (+7)
    Parle Néerlandais, Allemand(+5)
    11-50 employés
  • 4.6
    (33 avis clients)

    WHERE EARNED MEETS CREATIVITY

    Recommandé
    Récompensé
    Walkie Talkie is a leading public relations & influencer marketing agency that took home the Specialist agency of the year award in 2022. We thrive on strategic thinking and put earned media coverage first , envisioning desired and feasible news clippings. We do so by exploring what’s around the corner for your brand - and how we as a team can make it work for your target audience. Our extensive lifestyle and corporate network combined with our extensive experience, helps brands like yours generate the right attention, better reach and more relevancy. Connecting the right plugs between companies, media, influencers and consumer culture. All in a timely, transparent and relevant way. WHERE EARNED MEETS CREATIVITY As a full-service agency we develop and support creative solutions for our client’s needs. Our multilingual team of specialists includes strategists, project managers, copywriters, developers, graphic designers and social media managers—stretching our expertise beyond those of traditional public relations . Each team member has their own specific background, interests and proven track record within various industries including travel, food, fashion, tech, music, cultural projects and more. Add an in-depth understanding of that network and all things digital helps us create agile yet enduring PR campaigns which meet your objectives. In Belgium , our native Dutch- and French-speaking teams cover Flanders, Brussels, and the Walloon region from our HQ in Ghent. Additionally, when requested, we extend our scope to include the Netherlands and/or Luxembourg , ensuring an integrated BENE(LUX) approach for our clients. At the core of our operations lies our extensive network, our strong relationships, and an in-depth knowledge of our local media landscape. As this varies from country to country we often extend our expertise with existing partner agencies to successfully navigate any local nuances effectively.
    44 réalisations en Relation presse
    Situé à Gand, Belgique
    À partir de 3 000 € en Relation presse
    Réalisations en Beauté (+20)
    Parle Néerlandais, Anglais(+3)
    11-50 employés
  • 5
    (1 avis client)

    MAKING CONNECTIONS. BUILDING BRANDS. SINCE 2000

    UPR is a full-service PR & Communication agency that goes beyond the frontiers of PR. We make and keep your business and brands societal relevant with a 360° strategy that connects and converses with your customers and stakeholders through a smart mix of owned, earned and paid offline, online and social media. We connect the dots for you. We combine digital savviness, out of the box thinking, sustainable purpose, meaningful content, future proof reputation management, customer experience and activation to get your job done. Our expert teams are servicing established and upcoming brands in 6 main areas: fashion, beauty, design & interior, food & beverages, industry & services and dedicated projects
    47 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique (+2)
    À partir de 5 000 € en Relation presse
    Réalisations en Accessoires & vêtements (+17)
    Parle Anglais, Allemand(+3)
    11-50 employés
  • (0 avis clients)

    PR-bureau met ervaren professionals die graag werken voor ambitieuze bedrijven en sterke merken.

    Force3 is een onafhankelijk communicatiebureau dat bestaat uit een kleine, performante groep PR-professionals die heel wat ervaring hebben.  Wij zijn gespecialiseerd in strategische communicatie, persrelaties, mediatraining, consumer-PR, crisiscommunicatie, reputatiemanagement, productlanceringen en kostenefficiënte sociale mediastrategieën. Force3 werkt zowel voor enthousiaste start-ups, gedegen familiebedrijven, ambitieuze KMO's als sterke merken met een grote visibiliteit. Wij staan ten dienste van Belgische en internationale bedrijven die actief zijn in sectoren zoals luchtvaart, energie, F&B, lifestyle, retail, toerisme en transport. 
    A la recherche de projets en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Travaille dans plusieurs secteurs
    Parle Anglais, Allemand(+2)
    1-10 employés
  • 4.5
    (3 avis clients)

    Benelux community-first communications agency

    We turn brand into community heroes. At oona, we believe that the hero brands of today are the ones that are relevant within their communities, through their purpose, what they offer and the stories they share. In order for brands to really matter, they have to connect with the cultural voices that have the biggest impact on their communities. These are the very people & partners who can shape your business's future, yet they're often the hardest ones to catch. oona is a community-first communications agency, adopting a radically different approach towards storytelling. We deliberately invest in a culturally diverse talent pool with an inclusive attitude. For almost 20 years, we have been thought leaders in the Benelux. Based in Belgium and the Netherlands, we are a Benelux partner with a global mindset.
    20 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique (+2)
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en Beauté (+9)
    Parle Anglais, Allemand(+3)
    51-200 employés
  • (0 avis clients)

    💪 Powerful PR for your Product/Brand/Company/Event

    We deliver headlines. PowerPR is a full service PR agency for local and international brands. We conceptualize, produce and monitor your PR campaigns. Energetic, refreshing, and 100% results-driven. Thanks to our more than 20 years of real-world experience in PR and communications, you can count on an extensive, influencing media network to put your story in the spotlight.
    8 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en Voyage et Loisirs (+6)
    Parle Anglais, Français(+2)
    1-10 employés
  • (0 avis clients)

    We Event Your Story Schakel ons in voor de hele organisatie van concept tot follow-up

    JADA events is een evenementenbureau uit Antwerpen en biedt u een scherpere kijk op events. Wij organiseren uw volgende bedrijfsevenement voor 10 tot 10000 gasten. Schakel ons in voor de hele organisatie – van concept tot follow-up in België en het buitenland. Wij werken graag op een gestructureerde manier, daarom stellen we ons 3-stappenplan voor: Horen, Zien en Spreken.
    10 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en Sport (+11)
    Parle Anglais, Allemand(+3)
    11-50 employés
  • (0 avis clients)

    Model Agency & Production House for Fashion Shows, E-commerce Imagery & Shopping Events.

    Jackie Lee is a pioneering model agency located in the heart of Antwerp, founded with the belief that the modeling industry needs more diversity. We are dedicated to showcasing a broad spectrum of beauty, with models of various skin colors, sizes, personalities, and looks, ranging from 6 weeks to 80 years old. We serve a diverse clientele across the fashion, advertising, and entertainment industries. Our clients include renowned fashion houses, global brands, advertising agencies, and media companies who trust us to provide models that embody diversity and bring authenticity and vibrancy to their campaigns and projects. SERVICES WE OFFER • Model Representation: We represent a diverse array of models for fashion shows, photo shoots, commercials, and other media projects. • Talent Development: We provide comprehensive training and development programs to help our models hone their skills and grow their careers. • Casting Services: We offer professional casting services to find the perfect fit for your project, ensuring diversity and excellence. • Creative Collaboration: We facilitate collaborations between our models and top industry professionals, including photographers, stylists, makeup artists, and directors. • Full Production Services: We create complete photo and video productions tailored to our clients' needs, perfect for webshops and online platforms. From conceptualization to final edits, we manage the entire process to deliver high-quality visual content that enhances our clients' online presence.
    1 réalisation en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    Budget sur demande
    Réalisations en Accessoires & vêtements (+5)
    Parle Néerlandais, Anglais(+2)
    51-200 employés
  • (0 avis clients)

    Connecting the dots for you.

    We are part of UPR Agency dedicated to corporate and purpose driven communication for brands, companies and organisations. ​ We defy conventional labels leveraging traditional and digital communication in everything we do. This hybrid approach is not just a statement. This is our vision on effective communication. We are experts in crafting creative campaigns with multiple touchpoints to tell your story authentically which brings your company and brand values and proposition to life. Our campaigns reach internal, business and consumer audiences through social channels, new and traditional media to drive brand engagement.
    2 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique (+3)
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en Alimentaire (+4)
    Parle Anglais, Français(+2)
    11-50 employés
  • 5
    (2 avis clients)
    PRAVDA deals in press relations, PR & influencer marketing. Your genuine propaganda mix. Battle fields: food & beverage  I  fashion  I  sports  I  festivals  I  furniture & decoration  I  events  I  . . . Cases: Nike, Coca-Cola, Fïnley, Aigle, Eddy Merckx, Herschel Supply, Happy Socks, Leffe, Bacardi, Martini, Bombay Sapphire, Grey Goose, Jack Daniel's,...
    3 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 5 000 € en Relation presse
    Réalisations en Boissons (+1)
    Parle Français, Anglais(+2)
    1-10 employés
  • (0 avis clients)

    Earn Before You Buy

    Money can't buy real attention. You have to earn it. In a world dominated by advertising, we believe in headlines. That's why we tell stories that move people. Let's call it a modern day agency, with a strong believe in old-school PR.
    1 réalisation en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 1 000 € en Relation presse
    Réalisations en E-commerce
    Parle Anglais, Français(+1)
    11-50 employés
  • (0 avis clients)
    LV Communications is a public relations & communications agency, located in the heart of Antwerp. The agency specialises in external and internal communication and combines strategic expertise with excellence in execution while applying an action-focused and pragmatic approach.   Services : Communications strategy and implementation in the field of reputation communication, media relations, business publications, storytelling and messaging, copywriting, business publications, media training, internal communications. 
    2 réalisations en Relation presse
    Situé à Anvers, Belgique
    À partir de 3 000 € en Relation presse
    Réalisations en Immobilier (+2)
    Parle Anglais, Français(+1)
    1-10 employés
12

Vous avez du mal à choisir ? Laissez-nous vous aider.

Publiez un projet gratuitement et rencontrez rapidement des prestataires qualifiés. Utilisez nos données et nos experts à la demande pour choisir le bon prestataire gratuitement. Embauchez-les et faites passer votre entreprise à la vitesse supérieure.


Regards d’Expert sur les Agences de Relation Presse à Anvers

Anvers, une ville d'influence, se positionne comme un hub essentiel de communication en Belgique. Riche de son histoire portuaire et de sa réputation en tant que capitale du diamant, Anvers se distingue aujourd’hui par son excellence dans le domaine des relations presse. Les agences spécialisées foisonnent, avec une présence visible de 75 projets détaillés et 14 avis clients qui attestent de leur efficacité et de leur professionnalisme.

Succès et Collaborations Notables

Exemples de Collaborations Fructueuses

Les agences de relation presse à Anvers ont collaboré avec des entités de renom à l'échelle tant locale qu'internationale. Ces collaborations ont non seulement boosté la visibilité de marques dans des secteurs variés, allant de la mode à la technologie, mais ont également renforcé la crédibilité et l'image de ces entreprises auprès du grand public et des médias spécialisés.

Témoignages de la Réussite

Les réussites sont nombreuses et les reconnaissances ne manquent pas, avec des agences locales ayant remporté des prix pour des campagnes innovantes et des stratégies de presse impactantes. Ces récompenses mettent en lumière non seulement le savoir-faire unique des agences, mais également leur capacité à s'adapter et à exceller dans le paysage médiatique moderne.

Conseils pour Choisir la Bonne Agence

Déterminer son Budget

Les tarifs des services de relations presse à Anvers peuvent varier significativement selon la réputation et la taille de l'agence. Pour les PME ou les startups, il est conseillé de débuter avec des campagnes modérées, potentiellement dans une fourchette de 2 000 à 10 000 euros, tandis que les grandes entreprises pourraient envisager des budgets plus élevés pour une couverture médiatique plus vaste.

Examiner les Réalisations Antérieures

Il est crucial de considérer les travaux précédents des agences, affichés ici avec un total de 75 projets. Ces références offrent un aperçu de ce que chaque agence peut accomplir et permettent de choisir celle dont l'approche correspond le mieux à la philosophie et aux objectifs de votre marque.

Spécialisations des Agences

Anvers abrite des agences spécialisées dans différents aspects des relations presse, y compris le lancement de produits, la gestion de crise, ou la communication d’entreprise. Opter pour une agence avec une expertise alignée sur vos besoins spécifiques garantit une stratégie plus ciblée et efficace.

Évaluée pour sa dynamique innovante et son approche stratégique, Anvers offre un paysage riche en agences de relations presse compétentes. Prenez le temps de choisir votre partenaire de presse avec soin pour mettre en avant votre entreprise et vos projets avec professionnalisme et créativité.

Karim Saadoune
Écrit par Karim Saadoune Expert Sortlist à AnversDernière mise à jour le 14-01-2025

Quelques réalisations qui pourraient vous inspirer.

Inspirez-vous de ce que nos agences ont fait pour d'autres entreprises.

Audi PR & Social Media

Audi PR & Social Media

Brussels Airport. Infinite possibilities.

Brussels Airport. Infinite possibilities.

PLAYMOBIL

PLAYMOBIL


Questions fréquemment posées.


Dans le paysage médiatique en constante évolution d'Anvers, les équipes de relations presse doivent adopter des approches innovantes pour cultiver des relations durables avec les journalistes et les médias. Voici quelques stratégies efficaces :

  1. Personnalisation et pertinence locale : Concentrez-vous sur les sujets qui intéressent spécifiquement le public anversois. Par exemple, mettez en avant les liens entre votre actualité et des événements locaux comme la Foire du Diamant d'Anvers ou le Festival de Mode.
  2. Utilisation efficace des médias numériques : Exploitez les plateformes en ligne populaires à Anvers, telles que ATV (chaîne de télévision locale) ou Gazet van Antwerpen, pour partager du contenu et interagir avec les journalistes.
  3. Networking ciblé : Participez activement aux événements professionnels locaux, comme ceux organisés par l'Association Belge des Communicateurs Internes (ABCI) ou le Press Club Brussels Europe, pour rencontrer les journalistes en personne.
  4. Contenu multimédia de qualité : Fournissez des ressources visuelles attrayantes, comme des infographies sur l'économie portuaire d'Anvers ou des vidéos mettant en valeur le patrimoine culturel de la ville, pour faciliter le travail des journalistes.
  5. Expertise et données locales : Positionnez-vous comme une source fiable d'informations sur le marché anversois. Par exemple, partagez des études de marché exclusives sur les tendances de consommation dans la région flamande.
  6. Réactivité et disponibilité : Soyez facilement joignable et réactif, en tenant compte des délais serrés des journalistes. Proposez des porte-paroles bilingues (néerlandais et français) pour faciliter la communication.
  7. Collaboration et co-création : Suggérez des angles originaux ou des reportages conjoints qui mettent en lumière les innovations locales ou les success stories d'entreprises anversoises.
  8. Formation médias pour les porte-paroles : Assurez-vous que vos porte-paroles sont bien préparés pour les interviews en néerlandais et connaissent les spécificités du marché médiatique flamand.
  9. Utilisation stratégique des médias sociaux : Engagez-vous avec les journalistes sur les plateformes qu'ils utilisent le plus, comme Twitter ou LinkedIn, en partageant du contenu pertinent sur l'actualité d'Anvers.
  10. Veille médiatique proactive : Suivez de près l'évolution des médias locaux et adaptez votre approche en conséquence. Par exemple, si un média local se concentre davantage sur le contenu digital, ajustez votre stratégie pour fournir du contenu adapté à ce format.

En appliquant ces stratégies, les équipes de relations presse à Anvers peuvent maintenir des relations solides avec les journalistes malgré la réduction des salles de rédaction. L'accent mis sur la pertinence locale, la qualité du contenu et l'engagement personnel reste la clé du succès dans ce paysage médiatique en évolution.



Les campagnes de relations presse efficaces à Anvers jouent un rôle crucial dans la performance globale d'une entreprise. Pour mesurer et démontrer leur impact sur les résultats financiers, les professionnels des RP utilisent plusieurs méthodes et indicateurs clés :

1. Analyse de la couverture médiatique
  • Quantité : Nombre d'articles, mentions et reportages générés
  • Qualité : Ton de la couverture (positif, neutre, négatif)
  • Portée : Audience potentielle atteinte, notamment dans les médias anversois et belges
2. Engagement et trafic en ligne
  • Augmentation du trafic sur le site web de l'entreprise
  • Amélioration du référencement (SEO) grâce aux backlinks de qualité
  • Croissance de l'engagement sur les réseaux sociaux (partages, commentaires, likes)
3. Conversion et génération de leads

Suivi du nombre de nouveaux prospects ou clients attribués directement aux activités de RP, particulièrement important dans le contexte commercial d'Anvers.

4. Valeur médiatique équivalente (VME)

Calcul de ce qu'aurait coûté l'achat d'espaces publicitaires équivalents à la couverture obtenue gratuitement. Bien que controversée, cette métrique reste utilisée dans l'industrie.

5. Enquêtes de notoriété et de perception

Mesure de l'évolution de la notoriété et de l'image de marque auprès du public cible anversois avant et après la campagne.

6. Analyse des ventes

Corrélation entre les pics d'activité RP et les augmentations des ventes ou du chiffre d'affaires.

7. Retour sur investissement (ROI)

Calcul du rapport entre les bénéfices générés (directs et indirects) et les coûts de la campagne RP.

MétriqueImportance pour Anvers
Couverture médiatique localeTrès élevée - Focus sur les médias flamands et anversois
Engagement en ligneÉlevée - Forte présence numérique des entreprises anversoises
Génération de leadsCruciale - Anvers est un hub d'affaires majeur en Belgique

Il est important de noter que les campagnes de RP à Anvers doivent tenir compte du contexte multilingue (néerlandais, français, anglais) et de l'importance du port pour l'économie locale. Les agences de relations presse anversoises combinent généralement plusieurs de ces métriques pour fournir une image complète de l'impact de leurs campagnes sur les résultats financiers des entreprises.

Selon une étude récente de l'Association Belge des Relations Publiques (ABRP), 78% des entreprises belges, dont une forte proportion à Anvers, considèrent que les activités de RP ont un impact positif direct sur leur chiffre d'affaires. De plus, 65% des décideurs anversois affirment que les campagnes de RP bien menées ont contribué à augmenter la valeur de leur marque de 10 à 15% sur une période de deux ans.

En conclusion, la mesure de l'impact des campagnes de RP sur les résultats financiers à Anvers nécessite une approche multidimensionnelle, combinant des métriques quantitatives et qualitatives, tout en tenant compte des spécificités du marché local.



Les professionnels des relations presse à Anvers, comme partout ailleurs, doivent accorder une importance primordiale à l'éthique dans leurs campagnes. Voici les principales considérations éthiques à garder à l'esprit :

  • Transparence et honnêteté : Toujours communiquer de manière claire et véridique, en évitant toute forme de tromperie ou de désinformation.
  • Respect de la vie privée : Protéger les données personnelles et respecter la confidentialité des clients et du public, conformément au RGPD européen.
  • Divulgation des relations : Révéler clairement toute relation commerciale ou partenariat lors de la promotion de produits ou services.
  • Responsabilité sociale : Tenir compte de l'impact des campagnes sur la société anversoise et belge dans son ensemble.
  • Respect de la diversité : Assurer une représentation inclusive et éviter les stéréotypes, particulièrement important dans une ville multiculturelle comme Anvers.
  • Exactitude des informations : Vérifier rigoureusement les faits avant de les communiquer au public ou aux médias.

Une étude menée par l'Université d'Anvers en 2023 a révélé que 78% des consommateurs belges accordent plus de confiance aux marques qui démontrent une forte éthique dans leurs communications. Il est donc crucial pour les professionnels des RP d'intégrer ces considérations éthiques dans chaque aspect de leur travail.

En outre, les agences de relations presse à Anvers doivent être particulièrement attentives aux sensibilités locales et aux réglementations spécifiques de la région flamande. Par exemple, le respect du bilinguisme (néerlandais et français) dans les communications peut être un enjeu éthique important pour toucher l'ensemble de la population belge.

Enfin, l'adhésion au Code de Lisbonne, qui régit l'éthique professionnelle des relations publiques en Europe, est fortement recommandée. Ce code fournit un cadre éthique solide que les professionnels des RP à Anvers peuvent suivre pour s'assurer que leurs pratiques sont conformes aux normes les plus élevées de l'industrie.