Metaverse
arrow_back Marketing rapporten

Metaverse onderzoek: De stand van zaken in 2023


In dit marketing rapport:

Het concept van de metaverse-ruimte, een virtuele gedeelde omgeving waar mensen interageren met digitale activa en zich bezighouden met creatieve en meeslepende ervaringen, heeft zich snel ontwikkeld van sciencefiction tot een plausibele realiteit.

Naarmate deze technologie aan kracht wint, houden bedrijven wereldwijd de hele metaverse business nauwlettend in de gaten: de potentiële impact ervan op de wereldwijde metaverse-markten en hoe het een revolutie teweeg kan brengen in hun activiteiten, klantenbetrokkenheid en de toekomst van de handel.

Dit is het eerste Metaverse For Business-onderzoek van Sortlist, een diepgaand onderzoek naar de kijk van bedrijven op en hun investeringen in de metaverse. Na het ondervragen van 200 van deze bedrijven in Europa en de VS over hun digitale strategie met betrekking tot de metaverse, kunnen we zien hoe diep het konijnenhol gaat en ontdekken hoe de metaverse verandert in, vermoedelijk, een bevoorrechte speeltuin die elk reclame- of social media marketingbureau zou willen aanpakken.

52%

van de merken denkt dat klanten klaar zijn voor de metaverse

5 jaar

De tijd die de metaverse volgens bedrijven nodig heeft om te bloeien

26%

van de merken verwacht rendement te zien op investeringen in de metaverse

Investeren grote bedrijven in de metaverse?

Een virtuele wereld wint: 55% van de bedrijven vindt de metaverse het risico waard

Op de vraag waarom ze erin zijn gaan investeren, benadrukten de ondervraagde bedrijven dat de metaverse “de toekomst” is (22%).

Metaverse definition

Elk bedrijf zal een aandeel hebben in de metaverse en andere virtuele werelden

Het vertrouwen dat merken hebben in de metaverse is zo groot dat minder dan 3% denkt dat de metaverse meer dan 10 jaar nodig zal hebben om wereldwijde consumptie te bereiken.

Metaverse for Business

De meesten (68%) geloven dat het de komende 5 jaar een hoge vlucht zal nemen.

76% gelooft dat alle soorten industrieën kansen zullen krijgen in de virtuele wereld.

Ondernemingen zien de metaverse ruimte als een toegangspoort tot een voorheen onontgonnen gebied: de wereldwijde metaverse markt. Nu augmented reality geografische barrières doorbreekt, kunnen bedrijven klanten van verschillende locaties benaderen en fysieke beperkingen overstijgen. Ze voorzien het potentieel voor een grotere consumentenbasis en de oprichting van nieuwe inkomstenstromen binnen dit virtuele rijk.

Metaverse-budget: 33% van de merken investeert er 10-20% in

Op de vraag welk budget ze reserveren voor metaverse projecten, antwoordde een derde van de bedrijven dat dit ongeveer 10-20% van het budget is.

Budget for the metaverse

Metaverse voor bedrijven: Verwachtingen voor augmented en virtual reality

Ondanks het feit dat 20% van de gebruikers de metaverse, en welke virtuele wereld dan ook, ziet als een “manier om aan de echte wereld te ontsnappen”, blijkt in de praktijk het tegenovergestelde het geval te zijn voor merken, die geneigd zijn te geloven (26%) dat een reis naar virtuele werelden iets meer zal opleveren dan alleen entertainment voor klanten: winst, zonder twijfel meer waard dan een virtuele realiteit.

Metaverse for Business

Digital twin rendering software zal een centrale rol spelen in het metaverse platform. Met deze software kunnen ontwikkelaars ingewikkelde en meeslepende virtuele omgevingen bouwen en zo naadloos de kloof overbruggen tussen de metaverse wereld en de fysieke wereld.

De ideale meta-klant

Metaverse doelgroep

Bedrijven die hebben geïnvesteerd in metaverse begrijpen dat deze nieuwe virtuele realiteit vooral gericht is op:

  • Mannen (11,3%).
  • Grote merken (10,7%).
  • Gen Z (9,9%) en millennials (9,3%).
Target audience

Metaverse is bestemd voor bedrijven met innovatieafdelingen

47% van de merken die al investeren in de metaverse geven aan dat het hun innovatieafdelingen zijn die het meest geïnteresseerd zijn in metaverse initiatieven.

Department for the metaverse

Dit bewijst dat bedrijven klaar zijn voor nieuwe technologieën in het veld, maar benadrukt ook een belangrijke realiteit: innovatie-afdelingen zijn een handelsmerk van grotere bedrijven.

Vertrouwen in de metaverse is een metaverse-groot probleem

52% van de ondervraagde bedrijven denkt dat klanten klaar zijn voor de metaverse, terwijl volgens ons algemene onderzoek een aanzienlijke 54% van de gebruikers geen vertrouwen zou hebben in een virtuele wereld.

Metaverse for Business

Het doet ons afvragen… zullen bedrijven vertrouwenskwesties aanpakken als het gaat om adverteren in de metaverse?

De bedrijven die investeren in de metaverse zijn vooral actief in IT en onderwijs

De sectoren IT (17%) en onderwijs (12%) zijn de belangrijkste sectoren die in de metaverse investeren.

Company sector

Ze worden gevolgd door de financiële sector (11%) en de marketing- en reclamesector (10%), wat het enorme potentieel bevestigt dat bedrijven zien in de metaverse als extra inkomstenbron.

Waarom is de metaverse nu in opmars?

De pandemie had een grote invloed op het werkelijkheid worden van het metaversum

De combinatie van de gezondheidscrisis en de behoefte van bedrijven om digitaal te transformeren, heeft de interesse in de metaverse als zakelijke mogelijkheid aangewakkerd.

Metaverse technology

Een indrukwekkende 92% van de ondervraagde bedrijven zei dat de pandemie de metaverse-technologie versnelde.

Cyberveiligheid

Cyberbeveiliging springt eruit als de grootste twijfel die bedrijven hebben over de metaverse, waarbij 38% van de merken zich zorgen maakt over de beveiliging en gegevens van hun bedrijf en die van hun klanten.

Metaverse for Business

Cyberbeveiliging springt eruit als de grootste twijfel die bedrijven hebben over de metaverse, waarbij 38% van de merken zich zorgen maakt over de beveiliging en gegevens van hun bedrijf en die van hun klanten.

De metaverse is nog steeds gevangen in een luchtbel

Het concept van een metaverse is al meer dan 20 jaar springlevend.

Vandaag kunnen we, dankzij de kracht van technologie, eindelijk zien hoe die realiteit begint te groeien, en bedrijven kijken mee.

Die visie lijkt vandaag echter scheef. De investeringsrisico’s zijn erkend, maar merken lijken te denken dat er slechts ruimte is voor een handjevol gebruikers. We zullen merken vergezellen bij het bestuderen van de ontwikkeling van deze virtuele wereld, maar tot nu toe lijkt het erop dat de metaverse, ondanks zijn uitgestrektheid, in een luchtbel lijkt te gedijen.

Methodologie

Het metaverse onderzoek werd tussen 24 februari en 1 maart 2022 uitgevoerd bij 200 bedrijven die al hebben geïnvesteerd in de metaverse. De onderzochte bedrijven kwamen uit België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. We richtten ons specifiek op werknemers ouder dan 25 jaar die C-level posities bekleden, zoals leidinggevenden, presidenten, CEO’s, leden van de raad van bestuur en senior management. De antwoorden zijn anoniem.

Verschenen in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email