Het Sortlist rapport: Wat 10.000 datapunten zeggen over België in 2023
Gepubliceerd op: 15 jan 2024 | Auteur: Jorge Uceda
Sortlist heeft uitgebreide ervaring in het verbinden van bedrijven met de meest geschikte marketingbureaus. Daarom heeft Sortlist een uitgebreid rapport samengesteld over het Belgische marketinglandschap voor 2023. Dit rapport zal bureaus en serviceproviders helpen zich voor te bereiden op het komende jaar.
Onze expertise in vraagpatronen, prijsstructuren en trends stelt ons in staat advies te geven aan marketingprofessionals in België om hun investeringen te optimaliseren.
Dit rapport blikt terug op het afgelopen jaar in de Belgische marketingwereld en anticipeert ook op de trends (waaronder outsourcing 👀) die deze wereld in 2024 zullen vormgeven.
Het is belangrijk om de belangrijkste expertisegebieden te belichten die de marketingindustrie dit jaar hebben beïnvloed. Dit gedeelte van ons rapport richt zich op de belangrijkste diensten die op de voorgrond stonden, waaronder Sociale Media en Website Creatie, en op belangrijke industrieën, zoals Kleding & Accessoires en E-commerce.
De sectoren met de snelste groei waren Kleding & Accessoires, Reizen & Vrije Tijd en Bouwnijverheid.
De prijsklasse voor sociale mediaprojecten in deze branche is 6.000 € tot 10.000 €.
In de bouw kost het maken van een website meestal 4.000 € – 8.000 €.
In de reis- en vrijetijdssector ligt dit rond de 5.000 € – 10.000 €.
Rank | Expertise | % growth in 2023 | Rank Change (from 2022) |
---|---|---|---|
1 | Website Creation | +10.73% | = |
2 | Social Media | +1.26% | = |
3 | Digital Strategy | -5.19% | = |
4 | Graphic Design | +41.84% | ↑ 2 |
5 | Branding & Positioning | -28.29% | ↓ 1 |
6 | E-commerce | +75.00% | ↑ 6 |
7 | Events | -8.16% | = |
8 | Mobile App | +27.54% | ↑ 1 |
9 | Public Relations | -23.58% | ↓ 4 |
10 | Advertising | -26.42% | ↓ 2 |
Het maken van een website bleef de meest gevraagde service van bedrijven, met een stijging van 10% in het afgelopen jaar.
In België variëren de prijzen voor projecten voor het maken van websites normaal gesproken van 9.000 € - 20.000 €.
Google zelf rapporteert een boost in het zoekvolume van sleutelwoorden zoals "créer un site internet" en "website maken" in België, met een stijging van 22% voor elk tussen december 2022 en november 2023.
En e-commerce sprong meteen naar de eerste plaats als de topsector voor het maken van websites in België, met een stijging van 62%.
Onze gegevens bevestigen de behoefte van e-commercebedrijven om hun klanten, die in de eerste helft van 2023 bijna 8 miljard dollar uitgaven, voor te blijven.
De vraag naar Grafisch Ontwerp is in België in 2023 vs. 2022 met 42% gestegen, waarmee het de snelst groeiende expertise in dat land is.
Sortlist data toont dat de prijzen voor grafisch ontwerp projecten in België variëren van 8.000 € - 15.000 €.
De auto-industrie steeg met 70,6% in vergelijking met 2022 en is, samen met e-commerce en non-profit, een van de snelst groeiende industrieën in België.
Rank | Industry | % growth in 2023 | Rank Change (from 2022) |
---|---|---|---|
1 | E-commerce | +61.76% | ↑ 2 |
2 | Construction | +14.94% | ↓ 1 |
3 | Non-Profit | +50% | ↑ 3 |
4 | Food | -8.64% | ↓ 2 |
5 | Beauty | +48.98% | ↑ 6 |
6 | Clothing | +35.29% | ↑ 4 |
7 | Art and Handicraft | +29.41% | ↑ 2 |
8 | Hospitals & Healthcare | +27.54% | ↓ 4 |
9 | Automotive | +70.59% | ↑ 9 |
10 | Software | +3.57% | ↓ 5 |
Zoekgegevens van Google geven aan dat de belangstelling voor deze expertise het afgelopen jaar met 240% is toegenomen voor de term "agence de graphisme" en met 67% voor "hoe maak ik een logo".
Branding & Positionering diensten daalden in België met 28,3% in 2023, in vergelijking tot 2022.
Over het algemeen variëren de prijzen voor Branding projecten in België van 10.000 € - 25.000 €.
Google laat ook zien dat zoekopdrachten naar termen als "image de marque" het afgelopen jaar met 17% zijn gedaald.
We hebben een lijst samengesteld van alle expertises op het Sortlist platform en hun bijbehorende prijsklasse in België, volgens onze gegevens van 2023.
Beweeg met de muis over de eindpunten van de onderstaande diensten om hun prijsaanbod van meer dan 3.000 agency's in België te zien.
Expertise die in huis drie keer zo duur kan zijn als uitbesteden
Is het echt beter om een marketingservice uit te besteden aan een bureau, of is het verstandiger om een expert in huis te hebben?
Dat is een vraag die elke serviceprovider heeft, vooral aan het begin van het jaar.
Wereldwijd vertrouwen interne marketeers en marketingbureaus steeds vaker op freelancers of contentmarktplaatsen voor hulp, waarbij respectievelijk 69% en 75% externe ondersteuning zoekt.
Om daar een antwoord op te geven, hebben we de meest gevraagde expertises in België in 2023 genomen en de brutosalarissen van professionals in die domeinen verzameld.
We hebben de totale kosten voor bedrijven berekend om werknemers op een specifiek gebied in dienst te nemen door sociale zekerheid, belastingen, retenties en andere extra kosten toe te voegen.
Afhankelijk van het aantal verwachte projecten dat een bedrijf in 2024 heeft, laten deze cijfers zien dat het voordeliger kan zijn om bepaalde diensten uit te besteden aan een provider.
Als je als agency vanuit Antwerpen werkt, hoe weet je dan of je nieuwe Mobile App dienst goed zal worden ontvangen? Locatie is net zo belangrijk als de prijs.
Om de vraag naar marketingdiensten in elke regio van België beter te begrijpen, is het essentieel om eerst een overzicht te krijgen van het agentschappenlandschap in elk gebied.
Hieronder kan je de vraag (per 10.000 inwoners) naar de topdiensten in België per regio bekijken. Belangrijkste vaststellingen:
Het rapport geeft aan dat de Belgische marketingindustrie het afgelopen jaar aanzienlijke veranderingen heeft ondergaan. De kostenanalyse geeft een overtuigend argument voor outsourcing, aangezien Belgische bedrijven dit twee keer zo voordelig vinden als in-house inhuren.
De inzichten weerspiegelen de dynamiek van 2023 en leiden agentschappen en aanbieders naar gebieden met een sterke groei en efficiënte toewijzing van middelen. Dit zal helpen bij het nemen van strategische beslissingen in 2024.
De missie van Sortlist is om bedrijven te matchen met de beste partners, ongeacht hun grootte. Bezoek onze homepage en ontdek hoe Sortlist uw bedrijf kan helpen groeien en slagen. We volgen voortdurend nieuwe trends en verschuivingen in de vraag naar en prijzen van diensten.
Dit rapport bevat gegevens over vraag en prijzen die zijn verzameld via het Sortlist-platform, zowel van bureaus als van projecten.
De zoekvolumes voor zoekwoorden gerelateerd aan de industrieën en expertise die hier worden genoemd, zijn verzameld van Google Ads en Ahrefs, en zijn specifiek voor België.
We verzamelden gegevens over loopbaansalarissen en bedrijfskosten van Indeed salarisgidsen en Oyster's HR hiring cost tool. Vervolgens vergeleken we deze gegevens met onze eigen informatie over de kosten van projectuitbesteding.
Tot slot analyseerden we Google Ads-gegevens voor verschillende trefwoorden die verband houden met elke dienst om de regionale vraag naar deze diensten in België te bepalen.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.