Merkanalyse
Branding

In 4 eenvoudige stappen jouw merkanalyse uit de grond stampen

5,00/5(1)

Vrijwel elke ondernemer zal op een bepaald moment willen weten hoe goed de producten van zijn of haar bedrijf het doen op de markt. Importbedrijven importeren meestal producten van een of enkele merken.

Als je zaken doet met bijvoorbeeld een marketeer, dan zal deze je zeker adviseren om een merkanalyse uit te voeren van de verschillende merken waarin je handelt. Uiteraard kan het dat je je dan afvraagt wat wordt bedoeld met een merkanalyse. In dit artikel kom je niet alleen te weten wat wordt bedoeld met merkanalyse, maar ook wat het belang daarvan is.

Wat is nu een merkanalyse?

Als je als ondernemer wil weten hoe je bedrijf ervoor staat met betrekking tot een bepaald product of merk die je op de markt brengt, dan kun je het best een merkanalyse laten uitvoeren.

Dit kun je ook doen als wilt weten wat de kansen en uitdagingen voor je bedrijf zijn. Deze analyse zal je in staat stellen om aan al deze informatie te komen. Je komt dan te weten wat de prestaties zijn van je bedrijf en waar je eventueel kunt bijstellen om succesvol te worden of blijven op de markt.

Waarom is het nodig een merkanalyse uit te voeren?

Een merkanalyse is nodig als je te weten wil komen hoe het staat met:

  • je merkidentiteit,
  • wat de positionering van je merk op de markt is
  • en veel meer.

Krijg inzicht in de huidige situatie van je bedrijf en speel daarop in, dat is het beste wat je kunt doen na een merkanalyse uitgevoerd te hebben. De hamvraag is natuurlijk hoe je een merkanalyse moet uitvoeren.

Hoe doe je een merkanalyse?

Als je een merkanalyse wil uitvoeren zal je eerst het moment moeten bepalen waarop je daarmee van start wil gaan. De meeste organisaties doen dat aan het begin van het nieuwe jaar. Dat is niet alleen een goed moment van reflectie, maar ook de mogelijkheid om de voornemens voor het nieuwe jaar vast te stellen. 

What is Brand Analysis, and How Can It Help You? | Latana
Bron: Latana

Bedrijven maken van die periode gebruik om de status van hun merk in kaart te brengen. Daarnaast analyseren ze ook welke invloed hun communicatiestrategie heeft gehad op het beoogde doelgroep.

Als je een goed merkanalyse wil uitvoeren, dan zul je een aantal zaken moeten analyseren. Denk maar aan berichten, geboden diensten en producten die je op de makt hebt gebracht. Deze moet je beoordelen. Je zult ook moeten nagaan wat je prestaties zijn ten opzichte van andere bedrijven die ook in dezelfde branche actief zijn. 

Je dient er wel rekening mee te houden dat het uitvoeren van deze analyse veel tijd in beslag kan nemen. Als je de juiste tools in handbereik hebt, dan kan het je wat tijd besparen. Hieronder een toelichting van hoe je van start kunt gaan met het uitvoeren van een merkanalyse.

👉🏾 De basics

Je zult moeten starten met de basis. Hier moet je dus vooral nagaan hoe je merk van buitenaf wordt gezien. Je kunt het best de basiscommunicatie kader doornemen van je onderneming. Je zult daarbij de verschillende doelstellingen van het bedrijf in kaart moeten brengen en nagaan hoe je het succes daarvan bijhoudt of kunt bijhouden.

Denk maar aan de korte-, middellange, en lange termijndoelen. Als je dit in kaart hebt gebracht dan kun je je marketingstrategie en communicatie methoden waar nodig aanscherpen.

Je dient ook na te gaan hoe de communicatie van je berichten naar buiten toe geschiedt. Je kunt hierbij de mediakanalen en het marketingmateriaal analyseren. Belangrijk is dat de teksten zowel de visie als de missie van je organisatie weerspiegelen. Daarnaast moet je logo en andere belangrijke elementen aanwezig zijn in je berichten, je website en bijvoorbeeld sociale media pagina. 

👉🏾 Breng je concurrenten in kaart

Nu je weet wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en wat de stand van zaken is met betrekking tot je marketingstrategie en communicatie methode, kun je verder met het analyseren van je concurrenten. Je zult concurrenten hebben, maar van belang is dat je de belangrijkste weet te identificeren.

Ja gaat na op welk gebied de concurrerende bedrijven het minder goed doen en speel daarop in. Je dient ervoor te zorgen dat jouw bedrijf juist op dat gebied uitblinkt.

👉🏾 Interne analyse

Na de concurrenten geanalyseerd te hebben kun je verder met het uitvoeren van een interne analyse. Je zult hierbij de sterke en minder sterke punten van de organisatie in kaart brengen. Dit kun je doen door het middelenprofiel van de organisatie grondig te analyseren. Je komt op basis hiervan te weten hoe je bedrijf ervoor staat en op welke gebieden je eventueel aan waarde creatie kunt doen.

Middels deze analyseer je dus de interne omgeving van je organisatie. In tegenstelling tot de externe analyse heb je hier wel direct invloed op. Je hebt de mogelijkheid om zaken te veranderen binnen de bedrijfsvoering om het ten opzichte van de concurrenten beter te doen.

Je mediadekking in de gaten houden

Een van de volgende stappen is dat je nagaat hoe je bedrijf er qua mediadekking voor staat. Je dient eigenlijk voortdurende het media gebeuren in de gaten te houden.

Daarnaast, zal je in kaart moeten brengen wat er in de media wordt geschreven over je bedrijf, wat er staat over je concurrenten en welke nieuwssoorten over je bedrijf de meeste aandacht trekken. Je kunt ook in kaart brengen welke journalist het meest over je merk geschreven heeft.

Qua positionering van je merk is deze informatie zeer relevant. Het kan voor betere positionering van je merk op de markt zorgen.

Na een merkanalyse voltooid te hebben kun je nagaan van de bevindingen zijn en welke aanbevelingen je strategie vooruit kunnen helpen.

Ook interesant: een online merkanalyse

Je kunt je merkanalyse ook specifieker maken door je alleen te focussen op wat er online gebeurt met je merk. Je wilt daarbij weten hoe het staat met de positionering van je merk op het internet, hoe het staat met je merkidentiteit en of je de juiste klanten aantrekt.

Dus ga na of

  • jouw vorm van communicatie de juiste associaties alsook gevoel oproept.
  • de wijze van communicatie na en past deze doelgroep om ze beter te kunnen bereiken

Op die manier kun je groeien als organisatie.

Waarom moet je je logo analyseren?

Niet alleen de analyse van je communicatie methode is belangrijk, maar ook de analyse van je logo. Je logo krijgt men niet alleen te zien op je website en je sociale media pagina’s maar eigenlijk bij alles wat te maken heeft met je merk. Het is dus niet alleen een consistent element van je communicatie methode, maar moet vooral herkenbaar zijn en blijven.

Een goede logo geeft precies weer waar een bedrijf voor staat. Het zegt ook veel over de merkidentiteit, de kwaliteit van een product, professionaliteit welke men in acht neemt, karakter en visie.

Belangrijk is dat je visie naadloos moet aansluiten op wie je bent, wat je als bedrijf doet en het moet uiteraard qua positionering op de markt vooral je doelgroep aanspreken.

Je huisstijl analyseren

Het is ook van groot belang om je huisstijl te analyseren. Je wil onder andere te weten komen hoe de buitenwacht je merk ervaart.

👉🏾 Merkanalyse: Wat kan je verwachten?

Met behulp van merkanalyse kun je in grote lijnen nagaan hoe passend en effectief de opzet van je huidige manier van branding is. Een reclamebureau in Nederland bijvoorbeeld zal je online communicatiemiddelen analyseren. Men gaat na of deze middelen consistent zijn, hoe het staat met de vorm en inhoud en hoe het staat met de gebruikerservaring.

Op het gebied van consistentie ga je na of steeds dezelfde lettertype gebruikt wordt op je website. Hetzelfde geldt ook voor de kleuren en de toepassing van je logo. De tone of voice kan namelijk impact hebben op het bereiken van de juiste doelgroep.

Qua vormgeving oftewel layout zal je vooral opvallend moeten zijn en je daarmee moeten onderscheiden van andere bedrijven in dezelfde branche. Het dient ook afgestemd te zijn op het juiste kanaal en bestemd zijn voor de doelgroep welke je voor ogen hebt. Je wil daarbij vooral dat er een goede verhouding is qua beeld en tekst.

Ook de inhoud van teksten op je website kan impact hebben op de identiteit van je bedrijf. Deze moet vooral helder en afgestemd zijn op je doelgroep. Qua gebruikerservaring zal je website vooral je beoogde doelgroep moeten bereiken en aanspreken. Op de markt zijn er veel bedrijven aanwezig die ook in dezelfde branche aanwezig zijn. Je zult dus moeten uitschieten.

Dit kun je door een gebruiksvriendelijkewebsite te hanteren, die je bijvoorbeeld niet alleen via een desktop kunt benaderen, maar ook via elke mobiele apparaat. Gebruikers vinden het bijvoorbeeld ook fijn als een website een chatfunctie heeft welke goed beheerd wordt. Bij online merkanalyse zal een marketingbureau ook kijken naar je online reputatie. Dit kunnen zij mede bepalen aan de hand van reviews welke op het internet beschikbaar zijn over je bedrijf.

Wil je weten… |

We hebben de juiste agencies voor jouw om een merkanalyse in plaats te zetten!

Van merkidentiteit model naar visual design

Wat is een merkmodel?

Bedrijven die aan de slag gaan met een merk zullen steeds vaker behoefte hebben om grip te hebben op de materie.

Het voornaamste wat je wil met een merkmodel is een weergave krijgen van de aspecten die een rol spelen.

Sommige organisaties maken er een gewoonte van om een blauwdruk te zoeken waarmee ze duidelijkheid kunnen krijgen van wat het eindresultaat moet zijn van een merkproces. Dat is absoluut niet de bedoeling. Dit model is slechts een leidraad voor de opzet en onderdelen van het merkproces. Als je een merkmodel hebt, dan kun je eventuele acties, je planning en output hierop afstemmen.

Er zijn merkmodellen in soorten

Als we het over merkmodellen hebben, dan zul je merken dat ze er dus in soorten zijn. Je zult dus inzicht moeten hebben in het doel ervan en waarom het noodzakelijk is deze te gebruiken. Overigens kun je het gebruiken vanuit een strategisch oogpunt, om je merk te kunnen analyseren of je merkidentiteit vast te stellen.

In de praktijk zijn er verschillende soorten merkmodellen:

👉🏾 Je hebt merkmodellen met als doel het analyseren van je merk, een andere heeft betrekking op merkidentiteit en weer een andere op je merkstrategie. Er zijn ook merkmodellen die betrekking hebben op merkimplementatie.

Al deze focus gebieden kunnen geplaatst worden onder twee soorten merkmodellen. Je hebt de beschrijvende merkmodellen en merkmodellen die voorschrijvend van aard zijn. Bij de beschrijvende merkmodellen is er sprake van een wetenschappelijke benadering van de materie. Op wetenschappelijke wijze probeert men de merkontwikkeling te onderzoeken. Op basis van onderzoek probeert men in dit geval de theorie te ontwikkelen over merken.

👉🏾 De tweede soort merkmodel heb je vooral bij adviesbureaus. Je krijgt dan praktische modellen die voornamelijk bedoeld zijn om te dienen als blauwdruk. Hiermee ontwikkelen ze dus een merk of volgen de richtlijnen hoe daarmee om te gaan.

Deze merkmodellen borduren in veel gevallen voort op de beschrijvende merkmodellen. Het voorschrijvende merkmodel kun je ook zien als de visie of werkwijze van bedrijven of een adviesbureau.

Conclusie: Dus wat heb je geleerd?

Zodra de fundamenten van een merkanalyse zijn gelegd, kan een merkreorganisatie of nieuwe merkstrategie worden ontwikkeld om de algehele persoonlijkheid van het merk weer te geven, de marktpositie die je wilt hebben, en de merkarchitectuur van hoe je product/dienst zal leven binnen de middelste hiërarchie van aanbiedingen.

Vervolgens kan je overgaan tot de spannende componenten van uw merksysteem, zoals logo’s, kleuren, slogans, en identificatie. Het systeem moet worden voltooid om een goed plan te hebben.

Het niet volgen van deze analytische, strategische en methodische procedure kan resulteren in buitensporige uitgaven, ondermaats presterende merken, en mogelijk kostbare rebranding inspanningen wanneer zwakke punten worden ontdekt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email