Merkstrategie is zeker te doen in 5 stappen
Creative & Design

Zo maak je een Merkstrategie in 5 stappen voor beginners

6 stemmen, gemiddeld: 3,50 van de 56 stemmen, gemiddeld: 3,50 van de 56 stemmen, gemiddeld: 3,50 van de 56 stemmen, gemiddeld: 3,50 van de 56 stemmen, gemiddeld: 3,50 van de 53,50/5(6)

Een feit is dat je merkstrategie, wanneer deze op de juiste manier wordt toegepast, ondersteuning en richting biedt aan je bedrijf. Het vertelt je wat de positie van je bedrijf in de industrie is, ten opzichte van concurrenten en wat het onderscheidt van de rest. Met de juiste persoonlijkheid, kleuren, stem en acties die je onderneemt voor je merk, kan je het aantrekkelijker maken voor zowel je werknemers als potentiële klanten.

Heb jij een merkstrategie? Hoe laat je klanten zien waar je bedrijf voor staat?

Laten we eraan beginnen…

Als het gaat om het hebben van een merkstrategie, is het niet genoeg om alleen maar een paar opsommingen te hebben van wat je wilt doen. Merken hebben vandaag de dag zowel een grondig begrip als een een gedetailleerd overzicht nodig van wat hun strategieën zullen zijn.

Waarom?

Hoe gedetailleerder je in je merkstrategie bent, hoe gemakkelijker het zal zijn om te slagen als je die uitvoert.

Wat is een merkstrategie?

Een merkstrategie kan moeilijk te omschrijven zijn, maar omvat in ieder geval:

  • Waar jouw merk voor staat;
  • Wat jouw merk aan klanten belooft;
  • Welke persoonlijkheid jouw merk uitstraalt door middel van marketing.

Een merkstrategie is een plan dat specifieke langetermijndoelstellingen omvat die kunnen worden bereikt met de groei van een succesvol merk; de gecombineerde elementen van de personage van je bedrijf die het herkenbaar maken.

Een goed uitgevoerde merkstrategie heeft invloed op alle aspecten van een bedrijf en is direct verbonden met de behoeften van de consument, de emoties en de concurrerende omgeving.

Laten we eerst de grootste misvatting over merkstrategie uit de weg ruimen: je merk is niet je product, logo, website of naam. In feite is je merk veel meer dan dat; het is het gene dat ongrijpbaar aanvoelt. Maar juist dat gevoel maakt het verschil tussen middelmatige merken en de machthebbers.

Dus waarom is het belangrijk?

  • Een merkstrategie helpt je om jezelf te onderscheiden van concurrenten: door een merk te bouwen dat verder gaat dan je producten en diensten, ben je meer dan alleen maar een handelsproduct. Het zal je in staat stellen om te communiceren waar je echt voor staat en hoe jij je onderscheidt van de concurrentie op een zinvolle manier.
  • Het helpt je om trouwe klanten te winnen: mensen over de hele wereld gaan meteen naar Apple als ze een nieuw apparaat nodig hebben, in plaats van tijd te verspillen aan het onderzoeken van verschillende computers. Een krachtig merk zal een gemeenschap van ‘fans’ creëren die jou altijd zullen kiezen boven de concurrentie.
  • Het laat je hogere prijzen berekenen: een sterk merk creëert een grotere toegevoegde waarde en fans zullen bereid zijn meer te betalen, zelfs als het product of dienst niet beter is op papier dan een ander of minder aantrekkelijk merk.

Verschillende soorten merkstrategieën

Een goed ontvangen product zal resulteren in een sterke groei en deze strategieën zullen jou daar brengen:

1 – Merk(h)erkenning

Een erkend bedrijf zal het gewicht van zijn eigen merknaam gebruiken om zich uit te breiden naar zijn producten. Meestal is een bedrijf met een grote naamsbekendheid te herkennen aan het logo, de slogan of de kleuren. Bedrijven zoals Coca-Cola, Starbucks, Apple en Mercedes-Benz zijn allemaal herkenbaar, terwijl ze meerdere dochterproducten onder de bedrijfsnaam hebben.

2 – Individueel merk

Soms kan een groter bedrijf producten lanceren die onafhankelijk van het moederbedrijf zijn. Deze strategie houdt in dat het merk wordt gevestigd als een unieke identiteit die gemakkelijk herkenbaar is. Een voorbeeld uit het buitenland: General Mills verdeelt Kix, Total, Trix en meer en dat is alleen de graanafdeling. Het bedrijf verdeelt ook andere grote merken van elke voedingsgroep.

3 – Attitude branding

Dubbelzinnige marketing kan vaak boven het eigenlijke product gaan in het geval van attitude branding. Deze merken maken allemaal gebruik van strategieën die persoonlijkheid en een op maat gemaakte ervaring met producten en diensten tot leven brengen. Nike wordt bijvoorbeeld nu automatisch geassocieerd met een bepaalde stijl.

4 – ‘No-brand’ branding

Een minimalistische aanpak kan veelzeggend zijn. Witte producten zijn vaak eenvoudig en algemeen van opzet. Het meest succesvolle bedrijf die deze methode in gebruik heeft, is het Japanse bedrijf Muji, wat vertaald ‘geen merk’ betekent.

5 – Merkuitbreiding

Merkuitbreiding doet zich voor wanneer een van jouw topmerken zich op een nieuwe markt begeeft. Stel dat je een schoenenbedrijf hebt dat jassen, sportkleding en geuren maakt. De merknaam draagt een eigen identiteit bij aan je productmix.

6 – Eigen labels

Huismerken zijn populair geworden, vooral bij supermarkten. Winkelketens zoals de Albert Heijn en de Lidl kunnen kosten efficiënte merken produceren om te kunnen concurreren met andere retailers.

De Ondernemer | Lidl ging van dozenschuiver naar hippe super en dit…

7 – Crowdsourcing

Deze merken worden uitbesteed aan het publiek voor het creëren van merken, waardoor klanten de kans krijgen om betrokken te zijn bij de benaming van het merk en daardoor worden persoonlijke interesses in een product versterkt.

Wat is het verschil tussen merkstrategie en merkpositionering?

Merkstrategie en merkpositionering worden vaak door elkaar gebruikt. Het heeft veel met elkaar te maken. Merkpositionering is een term die in de reclamewereld vaak wordt gebruikt. Het betekent meestal een korte, verbale merkbeschrijving, waarin het onderscheid met concurrerende merken duidelijk wordt.

Merkpositionering komt vaak voort uit een apart element van de veel grotere merkidentiteit. Met een herpositionering wordt een ander deel van de merkidentiteit uitvergroot.

Herpositionering is dus een onderdeel van de merkstrategie. Alle stappen die je als organisatie zet om een aantrekkelijk en betekenisvol merk te worden, worden in de merkstrategie vastgelegd.

In de actuele tijd met het vele mediagebruik wordt er minder belang gehecht aan merkpositionering en meer aan andere onderdelen van de merkstrategie. Denk aan cultuur, klantcontact, productinnovatie, distributie en storytelling.

Mensen staan tegenwoordig steeds meer open voor merken met een duidelijk maatschappelijk doel; dit soort merken nemen hun sociale, economische en ecologische verantwoordelijkheid ten opzichte van klanten, medewerkers en leveranciers. Het ontwikkelen van een merkstrategie is nu een ‘sociaal’ proces geworden.

Hoe jij een merkstrategie kan ontwikkelen

Er zijn over het algemeen drie fasen voor het proces van de merkstrategie:

  1. Plan: dit is de info-fase. Voordat je begint met je merkstrategieën, doe je onderzoek om er zeker van te zijn dat je een stevige bodem hebt in de markt, je specifieke niche, je concurrenten en de basis voor je marketingstrategie.
  2. Bouw: als je eenmaal een basisplan hebt, duik dan in die merkopbouwende stappen. Creëer je merkidentiteit, inclusief je logo, kleurenpalet en andere illustraties. Creëer je website, sociale kanalen en andere media waarmee je je marketingstrategieplan uitvoert.
  3. Uitvoeren: Marketing is de brandstof voor je nieuwe merk. Lanceer je merk en maak volledig gebruik van alle berichtgevingsstrategieën die je hebt gepland en marketingkanalen die je hebt opgebouwd. Stop daar nooit mee!

Laten we deze fases breken in vijf bruikbare stappen:

Stap 1 – Doe je onderzoek

Marktonderzoek is niet onderhandelbaar als je snel wilt groeien. Dit proces helpt je om een sterke basis voor merkontwikkeling op te bouwen, waardoor je belangrijke inzichten krijgt in zaken zoals:

  • Het invullen van je businessmodel, zoals het toevoegen van bepaalde producten of aanbiedingen die goed passen bij je eerste ideeën of het vernauwen van je doelgroep.
  • Prijsbepaling van je aanbod op basis van potentiële waarde en concurrenten.
  • Wie je belangrijkste concurrenten zijn, evenals hun sterke en zwakke punten.

Social media is beslist jouw vriend als het gaat om marktonderzoek. Als je een winkel start, ga dan naar Instagram om te zien wat er in jouw niche gebeurt. Bespioneer zeker je concurrenten en maak een concurrentieanalyse.

Hier zijn wat meer onderzoeksmiddelen:

  • Facebook Audience Insights: Gratis Facebook gebruikersgegevens op basis van hun winkelgedrag en profielgegevens zoals demografie, voorkeuren en interesses.
  • Statista: Gratis en betaalde toegang tot meer dan een miljoen feiten en statistieken over consumenten- en digitale markten over de hele wereld.
  • Marketing Charts: Allerlei soorten marketinggegevens, analyses en grafieken. Ze bieden gratis grafieken en betaalde rapporten.

Stap 2 – Creëer een geweldige merkidentiteit

Tijdens je onderzoeksfase is het in principe onmogelijk om je niet te laten inspireren door ideeën voor je eigen merkidentiteit. Daarom is het aan te raden om je te verdiepen in de markt voordat je definitieve beslissingen neemt over je identiteit en stijl.

Hier is een checklist voor belangrijke elementen voor je merkidentiteit:

  • Bedrijfsnaam: heb je hier hulp bij nodig, bekijk dan de Name Generator
  • Logo en slogan: Shopify kan je helpen om in een handomdraai een strak en helder logo te maken zonder dat je enige voorkennis nodig hebt.
  • Kleurenpalet: kies drie tot vijf kleuren en blijf er bij voor al je merk- en marketingmateriaal. Dit zal helpen om de merkherkenning te verstevigen. En vergeet niet om een kleurenpsychologie om de stemming te bepalen.
  • Lettertypes: zoals je kleurenpalet, kies niet meer dan drie lettertypes en voeg die op al je materialen toe. Canva heeft een geweldige gids voor het koppelen van lettertypes.Fonts – Miro Support & Help Center
  • Foto’s en kunst: in de wereld van online winkelen, zijn aansprekende afbeeldingen de sleutel tot succes. Als je dropshipping doet, maak dan prachtige productfoto’s. Zet het podium op met verlichting, beeldmateriaal, modellen en accessoires, en draag die thema’s vervolgens overal mee naartoe.
  • Stem en toon: spraakzaam, inspirerend, dramatisch. De manier waarop je boodschappen overbrengt kan net zo belangrijk zijn als de inhoud.
  • Storytelling: emotie rijkt ver. Creëer een band met je klanten door ze jouw achtergrondverhaal te geven. Hoe is het merk begonnen? Wat zijn je waarden en missie? Je dromen en beloftes? Word persoonlijk, daar houden klanten van.
  • Een mooie website: stuur mensen niet naar een trage en saaie website. Dit is vooral belangrijk voor een e-commerce bedrijf waar je site je fundament is. Uit onderzoek bleek dat 94 procent van de deelnemers een site op basis van webontwerp niet graag bezochten. Steek hier dus genoeg energie in.

Stap 3 – Ontwikkel een actieplan voor je marketing

Het hebben van alleen een ‘leuk’ merk gaat het niet redden. Je moet het naar binnen brengen met continue berichtgeving op allerlei kanalen. En als je ze eenmaal hebt binnen geslingerd, moet je ze vasthouden door de relatie te versterken en hun loyaliteit te verdienen.

Plan sketch Free Vector

In principe moet je de rest van je merk zijn leven door blijven gaan. We hebben nooit gezegd dat het makkelijk was 😉.

Hier zijn enkele overwegingen voor het marketinggedeelte van je merkstrategieplan:

  • Sales funnel: speciaal voor een e-commerce site kan een sales funnel je bezoekers vlot naar klanten leiden en klanten om terug te komen voor meer.
  • Social media marketing: de wereld en al haar online shoppers liggen binnen handbereik met platforms als Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube en meer. Probeer naast het posten ook betaalde tactieken zoals influencer marketing en social media advertenties te gebruiken.
  • Content marketing: dit is een breed aspect. Technisch gezien is elke productvideo die je maakt, elke social media post die je maakt, elke email die je verstuurt of elke blogpost die je publiceert content marketing. Wanneer je gebruikt maakt van de best practices om klanten door je verkooptrechter heen te trekken, kan dit een enorme impact hebben.
  • E-mailmarketing: e-mailmarketing is nog een effectief hulpmiddel voor je verkooptrechter. Uit een onderzoek bleek dat e-mail 40 keer effectiever is om bedrijven te helpen nieuwe klanten te werven dan Twitter of Facebook.

Stap 4 – Wees betrouwbaar en geloofwaardig

Continuïteit is de kern. Gebruik bijvoorbeeld geen emotionele boodschappen en schakel over op sarcasme en grappen. Het hele punt van het merkstrategieproces is om een duidelijk stem en imago voor je bedrijf te creëren en dat in elk aspect van wat je doet.

Voordat je een branding of marketingbeslissing neemt, moet je jezelf afvragen of dit in overeenstemming is met je merkstrategie. Past het bij al het andere en versterkt het het verhaal dat ik ben begonnen?

Naast continuïteit is het ook van groot belang dat je je aan alle beloftes houdt. Wanneer je de verzending binnen een week aanbiedt, kunnen die pakketten beter binnen een week klaar zijn.

Het verlies van het vertrouwen van een klant is de snelste manier om ze te verliezen en je reputatie in het proces te verliezen.

Stap 5 – Volg, beoordeel en verander waar nodig

Verandering is noodzakelijk om te overleven op deze steeds veranderende en vernieuwende wereld, dus voor jouw merk is dit geen uitzondering.

Onderzoek was de eerste stap in dit proces. Maar de waarheid is dat het proces in een losse oneindige lus zou moeten zitten. Je moet altijd in je Google Analytics, Facebook Analytics, Twitter Analytics en andere platformen duiken om te zien hoe al je campagnes en inspanningen presteren.

Google Analytics is een persoonlijke favoriet, omdat het je een waaier aan diepgaande informatie geeft over websitebezoekers en wat ze precies doen op je site tot aan de laatste klik.

Toch uitbesteden?

Heb je na het lezen van dit artikel toch het gevoel dat je jouw merkstrategie liever uit handen geeft? Geen probleem. Sortlist heeft het Digitale strategie bureau
waar jij naar op zoek bent. Deze experts zullen je verder helpen bij het ontwikkelen van een merkstrategie. Succes gegarandeerd.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email