Marketingstrategie
Reclame & Marketing

Hoe bepaal je een marketingstrategie voor jouw bedrijf?

4,67/5(3)

Een goede marketingstrategie is essentieel voor elk bedrijf. Met een toenemend aantal merken en producten is het dan ook steeds uitdagender om je doelgroep te interesseren en te activeren. Met heldere en overtuigende keuzes maak je het verschil. Geen eenvoudige opgave, maar doorslaggevend voor succes. In deze blog over marketingstrategie zetten we jou graag op weg.

Van een frisse start-up tot een doorwinterde multinational: elke onderneming heeft nood aan een effectieve marketingstrategie. Het digitale tijdperk zorgt echter voor heel wat uitdagingen. Wil je meer likes op jouw social media pagina’s? De verkoop van een bepaald product in je webshop een boost geven? Of meer klantengegevens verzamelen om jouw database te laten groeien? Elke situatie vraagt een verschillende aanpak. 

Een nauwe samenwerking van alle marketinginstrumenten, zowel offline als online, zorgt voor een optimaal resultaat. Inzetten op enkel traditionele media zoals print, televisie en radio is niet meer genoeg. Van interessante blogposts vol tips & tricks, in het oog springende nieuwsbrieven tot interactieve video’s: door aanwezig te zijn op diverse kanalen en de juiste content te posten, bouw je als bedrijf aan een sterk merk. 

In deze blog pleiten we dan ook voor een 360°-marketingstrategie. Eentje die bovendien uitblinkt in eenvoud, realisme en efficiëntie. 

Het belang van een goede marketingstrategie

Een succesvolle marketingcampagne die op lange termijn blijft scoren … het is de heilige graal van elke markteer of bedrijfsleider. Een uitdagende zoektocht, maar wel eentje die je met vakkundigheid, strategisch inzicht en urenlange planning tot een goed einde kan brengen. Waarom is een marketingstrategie zo belangrijk? Dat is eigenlijk best simpel: met marketing maak je jouw idee of product zichtbaar. Zonder zichtbaarheid, geen klanten. Zonder klanten, geen verkoop. En zonder verkoop, geen bedrijf.

Het ethische sneakermerk VEJA kiest bijvoorbeeld voor pure storytelling marketing en zet niet in op traditionele marketing of betalende advertenties. Het matcht perfect met hun alternatieve bedrijfsstrategie en zorgt ervoor dat ze razendsnel populair worden.

Veja's marketingstrategie is duurzaamheid

De ruggengraat van iedere marketingstrategie zijn meetbare marketingdoelstellingen. Een correcte opvolging en evaluatie van die doelstellingen zijn vervolgens noodzakelijk. Op basis van die gegevens kan je jouw plan van aanpak bijsturen en inspanningen optimaliseren.

Onthoud ook dat je zeker niet op élk online platform aanwezig hoeft te zijn. Zoek eerst en vooral uit welke kanalen jouw doelgroep gebruikt en zet daar op in. Een torenhoog marketingbudget is dus geen vereiste bij een duurzame strategie, een afgebakende visie en een doordacht stappenplan zijn dat wél.

Twee soorten marketingstrategieën

Een eerste stap in het uitschrijven van jouw marketingstrategie is een antwoord bieden op de volgende vraag: “Waarom moet men kiezen voor jouw product of dienst?”. Met andere woorden: op welke behoefte van de consument bied je een antwoord? Welke voordelen bied je? 

Vanuit de antwoorden op deze vragen, ga je je vervolgens differentiëren van je concurrenten. En daarvoor heb je verschillende mogelijkheden die we hieronder toelichten.

Informationele strategie

Een informationele marketingstrategie noemen we ook wel een probleemoplossende strategie. Het betekent dat jouw product of dienst uitblinkt in het oplossen van een concreet probleem en daar bouw je je marketing omheen. Denk aan Carglass dat zich positioneert rond het probleem van ‘een sterretje in je voorruit’. Met een snelle herstelling of vervanging van je ruit die bovendien volledig online kan inboeken, helpen ze je snel terug op de weg. 

Een informationele marketingstrategie of positionering maakt het erg makkelijk voor jouw klanten om aan je te denken wanneer zij met het probleem geconfronteerd worden. Deze strategie werkt bijgevolg heel goed wanneer je het enige merk bent in een bepaalde categorie of wanneer je over een uitgesproken USP beschikt. 

Transformationele strategie

De transformationele marketingstrategie gaat een stapje verder dan bovenstaande. Je zet dan als bedrijf vooral in op de waarden en levensstijl die je merk vertegenwoordigt. Je belooft als het ware een transformatie. Beautymerken zoals Chanel, L’Oreal of Lancôme gebruikten bijvoorbeeld steevast de allerknapste en bekendste modellen ter wereld in haar marketing. De achterliggende boodschap? Met deze producten kan ook jij deze lifestyle nabootsen. Of zou niet iedereen stiekem eigenlijk in de schoenen staan van Julia Roberts…

Lancôme gaat voor de transformationele marketingstrategie

Wanneer kies je voor een transformationele marketingstrategie? Als je bedrijf de waarden en levensstijl die het uitdraagt ook echt zelf leeft en ademt. Klopt het niet? Jouw doelgroep prikt daar zonder problemen doorheen en je bent nog verder van huis.

Tweezijdige marketingstrategie

In de realiteit combineren merken vaak de transformationele en informationele aanpak tot een tweezijdige marketingstrategie. Als merk lost je namelijk een probleem op waardoor jij jouw klanten in staat stelt om een bepaalde lifestyle te realiseren. Red Bull voorziet je bijvoorbeeld van de nodige energie, maar staat tegelijk voor een extreme sports lifestyle. Ook AirBnB is een goed voorbeeld van makkelijk en goedkoop te reizen en meteen een bepaalde levensstijl na te streven. 

Marketingstrategie van Red Bull is gebaseerd op een unieke brand experience

De juiste marketingstrategie per levenscyclus

Elke ondernemer droomt ervan om een succesvolle zaak uit te bouwen. Tijdens de weg die je als ondernemer aflegt, zal je echter snel merken dat je onderneming door verschillende fases gaat vooraleer het zichzelf een gevestigde waarde mag noemen. Van start-up, groeibedrijf tot volwassen onderneming: bij elke fase horen andere uitdagingen, obstakels én marketingstrategieën. 

Marketingstrategie voor een nieuw merk

Een bedrijf dat een volledig nieuw merk of product op de markt brengt, moet drie dingen doen:

  • Duidelijk maken dat het merk / product bestaat
  • Duidelijk maken wat het is en welk voordeel het biedt
  • Ervoor zorgen dat het gekocht wordt

Om dit alles te realiseren, heb je opvallende communicatie nodig. Communicatie met impact die de doelgroep raakt omdat het gebaseerd is op een echt én relevant inzicht. Bovendien moet je een verband proberen leggen tussen een productbehoefte en je merknaam. Toen IKEA startte – en jammer genoeg bestaat het vandaag niet meer – met het 1 euro-ontbijt moest de doelgroep weten dat dit ontbijt er was. Daarnaast moesten mensen op het idee gebracht worden om buiten de deur te gaan ontbijten.

Daarnaast benadruk je zowel de functionele als emotionele voordelen. Het eerste gaat over heel concrete dingen zoals de samenstelling, de werking, het uiterlijk, de kosten of het gebruik. Het laatste heeft vooral betrekking op de gevoelens die je wil opwekken. Een merk kan bijvoorbeeld voor een gevoel van veiligheid zorgen (iets waar automerk Volvo vanaf de start op inzette) of juist voor een rebels soort vrijheid (iets waar jensmerk Levi’s op focust).

Voor veel nieuwe merken is het tenslotte nodig op promoties te organiseren. Hiermee overhaal je consumenten om het product voor het eerst te proberen. Na zo’n probeeraankoop zet je de nodige marketing in om het aantal consumenten dat positief gestemd is aan te zetten tot een herhaalaankoop.

Marketingstrategie voor een groeiend merk

In de groeifase van een merk of product ontstaat een andere situatie. Consumenten weten ondertussen van het bestaan van het merk. Ze kennen de belangrijkste voordelen. Maar er zijn nu ook andere merken op de markt gekomen die ongeveer hetzelfde aanbieden. In de groeifase moet je marketingstrategie daarom gericht zijn op het verdedigen van je eigen positie tegenover deze concurrenten én het blijven sturen op aankoopgedrag.

In deze fase van de levenscyclus focus je best op:

  • Nieuw of extra voordeel benadrukken
  • Toevoegen van emotionele betekenis
  • Betrokkenheid verhogen
  • Gewoontegedrag creëren

Een aantal jaren geleden moest HP bijvoorbeeld uitleggen wat nu juist het nut was van een laptop. Ondertussen is dit natuurlijk niet meer relevant en moet het juist benadrukken waarom HP-laptops beter, sneller, gemakkelijker, mooier of goedkoper zijn dan andere laptopmerken. En welke andere producten ze aanbieden.

Een merk in de groeifase zit bovendien nog niet in de aankooproutine van haar klanten. Je ontwikkelt daarom een marketingstrategie om dit voor elkaar te krijgen. Dat kan op de winkelvloer met opvallende communicatie, door in te zetten op een webshop, via nieuwe distributiekanalen of pop-up stores. Zo zijn de HEMA pop-ups op tal van festival een erg leuk voorbeeld.

Marketingstrategie voor een volwassen merk

Breng je vandaag een bezoekje aan de supermarkt, dan zal je zien dat de rekken vol liggen met ‘volwassen’ merken. Ze zijn al een tijd op de markt en hebben een eigen plek veroverd in het routinegedrag van de doelgroep. Soms zijn de achterliggende bedrijven tevreden: ze zijn namelijk marktleider. Vaak kan het echter beter: het merk is niet dé marktleider, valt buiten de aankooproutines of – nog erger – de doelgroep heeft nog steeds niet in de gaten hoe goed of bijzonder het merk is.

In al deze gevallen geldt: de aanval is de beste verdediging. Als volwassen merk is het fout om achterover te leunen. Op een dag zal je kopersgroep immers verleid worden door iets nieuws. In deze fase kan je kiezen uit heel wat verschillende marketingstrategieën. Dat gaat van:

  • lichte gebruikers omzetten tot trouwere gebruikers
  • jouw belofte aan de klanten relevanter maken
  • productvernieuwing en -innovatie
  • vergelijkende reclame om betere prestaties te benadrukken
  • tot bevestigen van tevredenheid

De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor ecologie, fairtrade en duurzaamheid. Als bedrijf kan je hierop inspelen door deze waarden te integreren in je bedrijf en nieuwe producten te lanceren die hierop inspelen. Danone lanceerde bijvoorbeeld een extra bioproductlijn.

Marketingstrategieën die gebaseerd zijn op het benadrukken van betere prestaties dan andere merken of dezelfde prestaties voor een lagere prijs zijn vaak een vorm van vergelijkende reclame. Leuk weetje, in de Verenigde Staten is ongeveer 40% van alle reclame vergelijkend, in België is het zeldzamer. De campagne van Aldi is echter een spraakmakende case die erg goed aansloeg.

 

Marketingstrategie van Aldi is door te vergelijken met een ander A-merk

Om succesvol te zijn als bedrijf moet je je onderscheiden van je concurrenten. Dat wil zeggen: keuzes maken en die communiceren met een duidelijke marketingstrategie. Hulp nodig hiermee? Schakel Sortlist in!

** dit artikel kreeg een update in Maart 2021**

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email