Hoe vindt je het perfecte grafisch ontwerpbureau!
Mensen hebben zo lang ze bestaan altijd boodschappen achtergelaten. We gieten het in de vorm van beelden en symbolen. Specifieke kleuren en vormen hebben op een manier een uniek effect. Daarom zijn ze vandaag nog steeds zeer belangrijke elementen. Je kan ze optimaal inzetten door samen te werken met een grafisch ontwerpbureau.
Tegenwoordig is grafisch ontwerp een van de belangrijkste pijlers geworden in alle communicatiekanalen. Het maakt niet uit of het gaat om het wegverduidelijkingen op het vliegveld, de cover van een boek, of de realisatie van moderne tijdschriften en catalogi. Grafisch ontwerp is overal aanwezig.
Welk effect een goed grafisch ontwerp heeft op je klanten en hoe je een uitstekend grafisch ontwerpbureau kunt vinden dat je projecten kan uitvoeren, is waar we ons in het artikel van vandaag mee bezighouden.
Wat is grafisch ontwerp en waar wordt het gebruikt?
Grafisch ontwerp omvat de verschillende manieren waarop je je bedrijf, producten en diensten visueel kunt voorstellen.
Het maakt gebruik van de effecten van kleuren en vormen, typografie, illustraties en symbolen om boodschappen over te brengen. Grafisch ontwerp is een van de belangrijkste pijlers van communicatie.
Grafisch ontwerp is een breed gebied. Alles wat met communicatie te maken heeft, is gebaseerd op elementen van grafisch ontwerp. Je vindt het terug in het ontwerp van boeken, tijdschriften, verpakkingen, jaarverslagen, bewegwijzeringssystemen, of in advertenties en banners.
Met design kun je je boodschap, soms veel beter dan met woorden, overbrengen aan klanten.
Hoe werkt een grafisch ontwerpbureau?
Met behulp van een geschikte strategie kan een ontwerpbureau aan de verwachtingen van klanten voldoen. Belangrijk in het ontwerpproces is niet alleen het ontwerp zelf, maar ook de proefversies, zodat het gewenste effect bereikt wordt.
Een grafisch ontwerpbureau gaat werkt met deze stappen
Stap 1: Bepaal de strategie
Voordat je opdracht geeft tot het ontwikkelen van een huisstijl voor je bedrijf, moet je nadenken over de waarden waar je bedrijf voor staat. Wie zijn je klanten en waar reageren zij op? Een gedetailleerde briefing is de basis voor elke succesvolle samenwerking.
Een uitstekend bureau zal het onderzoek doen. Het bureau zal de marktsituatie en de concurrenten analyseren en de buyer persona, of ook wel de ideale klant beschrijven.
Ze werken uit welke kenmerken van het bedrijf of de producten opvallen en je onderscheiden van de concurrentie.
Met al deze informatie wordt een gedetailleerde briefing opgesteld. Soms kan hier al een eerste brainstormover het ontwerp plaatsvinden.
Stap 2: De Conceptie
In deze stap worden verschillende ideeën voor de uitvoering ontwikkeld. Meestal begint het proces met wat schetsen, moodboards maken, en dat soort dingen. Let er op dat je altijd betrokken wordt bij belangrijke beslissingen. Dat versnelt het proces enorm.
Aan het eind van deze fase staat het concept voor de implementatie. Hoe lang dit proces duurt, hangt af van de omvang van het project.
Stap 3: Het ontwerp
Als het concept eenmaal vastligt, de kleuren en lettertypes zijn bepaald, dan is het tijd voor de eigenlijke uitvoering. Nu komen de artistieke vaardigheden van de ontwerpers in het spel wanneer advertenties, beeldbrochures of catalogi worden ontworpen. De basis van elk ontwerp zijn de specificaties van de huisstijl.
Welke invloed heeft een goed grafisch ontwerp op je klanten?
Grafisch ontwerp heeft veel te maken met kunst. Alleen is kunst hier geschikt voor dagelijks gebruik. Met een goed ontwerp kun je een heel andere indruk op je klanten maken dan zonder.
Een goed ontwerp wordt gekenmerkt door een optimale balans tussen vormen, typografie en kleuren. De reductie tot de essentie staat bij veel ontwerpen op de voorgrond.
Ontwerpbureaus creëren concepten om de gewenste boodschap over te brengen door gebruik te maken van het effect van kleuren in combinatie met vormen. Stabiliteit, flexibiliteit, veelzijdigheid, enz. enz. zijn kwaliteiten die subliminaal met het ontwerp kunnen worden overgebracht. Vandaag de dag kan alleen een goed ontwerp punten scoren bij het doelpubliek en je onderscheiden van de concurrentie.
Grafisch Ontwerp Bureau: verschillende disciplines
Zoals gezegd omvat grafisch ontwerp verschillende disciplines. De meest bekendedisciplines die door ontwerpbureaus worden aangeboden zijn de volgende.
Redactioneel ontwerp
Editorial design is de vormgeving van tijdschriften, magazines of zelfs boeken. De focus ligt bij de opmaak en vormgeving van gedrukte media. Projecten op dit gebied zijn in nauwe samenwerking van fotografen, illustratoren, redacteuren en ontwerpers.
Ontwerp van verpakkingen
De samensmelting van structuur, vorm, kleur, beelden en typografie kenmerkt packaging design. Hoe verpak je een product op een manier die zowel effectief is in reclame en tegelijkertijd veilig is. Dat is de vraag die packaging beantwoordt.
Typografie
Typografie omvat alles wat te maken heeft met het ontwerp van lettertypes en hun esthetisch gebruik. Lettertypes worden gecreëerd op basis van ontwerpvoorkeuren en ondersteunen de boodschap die een bedrijf wil overbrengen.
Corporate ontwerp
Elk bedrijf heeft een Corporate Design (CD) nodig, een uniform totaalbeeld van hoe een merk grafisch overkomt op het publiek. Dit omvat logo, bedrijfskleuren, lettertypes, en eventueel bepaalde vormen. Communicatiemiddelen zoals visitekaartjes, briefpapier, flyers en websites worden gemaakt op basis van de CD.
Communicatie-ontwerp
Communicatie-ontwerp kan worden gezien als een generieke term voor de gebieden die zojuist zijn uitgelegd. Een communicatie-ontwerper kan alle soorten media-ontwerp inhouden, of het nu gaat om banners, posters, online advertenties, flyers of brochures.
Het verschil tussen communicatieontwerpers en grafisch ontwerpers is nauwelijks merkbaar. Vandaag zijn de verschillen miniem.
Voordelen grafisch ontwerpbureau ten opzichte van Freelancers?
Freelancers en agentschappen kunnen soms dezelfde taken uitvoeren. Het grote voordeel van ontwerpbureaus ten opzichte van freelancers is het feit dat je bij een bureau de kennis van verschillende specialisten krijgt.
Ze geven advies, implementeren, en verschillende ontwerpers die gespecialiseerd zijn in verschillende gebieden vormen een ideaal totaalpakket. Je profiteert van de know-how van het complete team. Vooral grote projecten kunnen meestal sneller worden uitgevoerd met een bureau dat over de nodige capaciteit beschikt.
Alles komt uit één hand. Een freelancer daarentegen kan vooral voor kleinere projecten worden ingezet.
Hoe vindt je het beste grafisch ontwerpbureau voor jouw behoeften?
Alvorens een grafisch ontwerpbureau te kiezen, moet je zeker naar de referenties kijken. Een zeer goed bureau presenteert reeds succesvolleprojecten op zijn website. Het legt ook uit welke diensten worden aangeboden.
Zoek een specialist voor de projecten die je in gedachten hebt. Laat je vooraf adviseren en kijk of het bureau bij jou past. Dit is waar Sortlist je mee kan helpen. Je vertelt ons je wensen en behoeften voor de uitvoering van je project en wij maken voor je een voorselectie. Op deze manier vindt je gemakkelijk het perfecte grafisch ontwerpbureau.
Vertrouw op ervaren bureaus die de juiste knowhow hebben om van je huisstijl, brochures of advertenties het succes te maken dat je wenst.
Platforms als Sortlist geven een zeer goed overzicht van de beschikbare bureaus, hun referenties, aantal medewerkers en specialiteiten.
Grafisch ontwerpbureau: de conclusie
Grafisch ontwerp heeft een enorme invloed op de perceptie van producten van je doelpubliek. Een zeer goed ontwerp kan het succes van een bedrijf vergroten. In de huidige marktsituatie kun je als ondernemer niet langer om een goed grafisch ontwerp heen.
De concurrentie met grote visuele verschijningen is gewoon te sterk. Profiteer van de vaardigheden en knowhow van professionals en huur ontwerpbureaus in voor de uitvoering van cd’s, marketingmateriaal of advertenties. Zoek echter wel uit welk bureau precies bij je past om het meeste uit een samenwerking te halen.