Email marketing: Innovaties en Beste Praktijken in 2024
E-mail Marketing

Email marketing: Innovaties en Beste Praktijken in 2024

5,00/5(1)

E-mail marketing is een marketing methode die al jaren gebruikt wordt. Toch lijkt het een beetje een ondergeschoven kindje en dat zou het niet moeten zijn. Uit onderzoek van Webmarketing123 blijkt dat 31% van de marketeers aangeeft dat email marketing het meeste impact heeft op de winst die ze maken.

Als marketeer of ondernemer kun je dus eigenlijk niet om email marketing heen. Tijd om een e-mail marketing strategie te maken voor meer leads, meer naamsbekendheid en meer conversie. Ontdek de nieuwste innovaties en beste praktijken op het gebied van email marketing en profiteer. 

Wat is e-mail marketing?

Email marketing is het versturen van e-mails naar potentiële klanten. Het is een vorm van direct marketing waarbij de lead direct benaderd wordt. Deze e-mails zijn bedoeld om nieuwe klanten te verwerven, maar ook om klanten te binden en te informeren. Je stuurt niet alleen emails met productaanbiedingen, maar ook berichten die de klant informeren en waarde bieden. 

Everything related to email marketing
Bron: The Brand Hopper

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun klanten een nieuwsbrief te sturen. Dat is al een goed begin, maar email marketing kan veel meer omvatten. Je kunt potentiële klanten bijvoorbeeld onderverdelen in bestaande klanten en nieuwe klanten en daar je e-mail marketing reeks op aanpassen. Beide groepen zitten in een andere fase en hebben daarom een andere benadering nodig.

Welke berichten iemand ontvangt, kun je onder andere af laten hangen van de manier waarop iemand bij je binnenkomt. Voordat je emails kunt sturen heb je emailadressen nodig. Je kunt die emailadressen op verschillende manieren verzamelen. Zo kun je na een aankoop om het emailadres van een klant vragen. Voor nieuwe klanten kun je een freebie of kortingsvoucher weggeven in ruil voor hun emailadres. Je e-mail marketing strategie is voor beide groepen anders. 

Waarom email marketing?

Email marketing heeft een aantal belangrijke voordelen vergeleken met andere marketing methodes zoals online adverteren, SEO of het per post versturen van brochures. Het is een redelijk eenvoudige manier om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Vooral omdat de mensen die je e-mails ontvangen al een bepaalde vorm van interesse hebben getoond. Ze hebben namelijk zelf toestemming voor de e-mails gegeven.

Met e-mailmarketing kun je mensen die al interesse hebben verder informeren. Je hebt hun aandacht al, nu is het een kwestie van vasthouden en converteren. Jij bepaalt wat voor informatie je stuurt waardoor je meer grip hebt op wat de ontvanger te zien krijgt. Of het nu meer informatie over het bedrijf of het product is of een unieke aanbieding speciaal voor ontvangers van je e-mails.

E-mail marketing is ook de perfecte manier om te laten zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Door e-books, white papers en cases te delen kun je waardevolle informatie delen. Dit laat aan de klant zien dat je kennis van zaken hebt. Voor de concurrent die niet direct toegang heeft tot de inbox van je klant is het veel moeilijker om zichzelf als autoriteit te profileren. 

De kosten van email marketing

Een andere belangrijke reden om te kiezen voor e-mailmarketing zijn de kosten. E-mail marketing is een zeer kosteneffectieve marketingmethode. Je hoeft geen brochures te printen, reclameruimte te huren of online advertentieruimte te kopen. Je hoeft alleen e-mails te sturen. 

Daarmee willen we overigens niet zeggen dat een goede e-mail marketing campagne niets kost. Je moet eerst een e-mail marketing strategie maken, de e-mails schrijven, e-mailmarketing software aanschaffen en instellen. Maar als het eenmaal loopt hoef je er daarna relatief niet zoveel tijd meer in te steken, tenzij je nieuwe campagnes wil starten. 

Omdat de e-mails gestuurd worden aan mensen die al geïnteresseerd zijn is de CPC laag en de ROI hoog. CPC staat voor Cost Per Sale of de kosten per verkoop. ROI staat voor Return on Investment. Dit laat zien hoeveel je overhoudt nadat je geïnvesteerd hebt in online marketing. 

E-mail marketing is meetbaar

E-mail marketing is meetbaar en levert je als marketeer veel data op. Maak je gebruik van de juiste e-mailmarketing software dan kun je via de software zien welke e-mails geopend worden. Daarbij kun je zien hoe vaak de lezers op een link in de e-mail klikken. Dit geeft je inzicht in de Cost per Sale en ROI. Bovendien geeft het je de kans om je email marketing strategie waar nodig bij te stellen. Het geeft je ook inzicht in wie je klanten zijn en waar ze behoefte aan hebben. Om nog meer informatie te verzamelen kun je je abonnees ook enquêtes sturen. De informatie die je hiermee vergaart kan heel waardevol zijn voor toekomstige marketing campagnes. 

Email marketing is persoonlijk

Gebruik je de juiste e-mailmarketing tools dan is het mogelijk om deze berichten te personaliseren. Niet alleen kun je de naam van de ontvanger toevoegen in de e-mailberichten, je kunt ook e-mails sturen met een persoonlijke touch. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een email waarin je je eigen verhaal verteld. Beschrijf hierin bijvoorbeeld een pijnpunt waarmee je te maken hebt gehad en hoe jouw product voor de oplossing zorgde. Deze emails slaan beter aan dan standaard emails.

Voordelen email marketing

Er zijn voldoende redenen om vandaag nog aan de slag te gaan met je e-mail marketing strategie. Dit zijn een aantal van de grootste voordelen van e-mailmarketing:

  • Groot bereik – Dankzij e-mail marketing kun je meer mensen bereiken. De mensen die de emails ontvangen zijn al geïnteresseerd, de kans dat ze de emails lezen is hierdoor groter. 
  • Kostenefficiënt – E-mailmarketing is een relatief goedkope marketingmethode. De grootste kostenpost zit in het opstarten, maar als het eenmaal loopt zijn de kosten relatief laag. 
  • Goede manier van retentie – Als mensen eenmaal over zijn gegaan tot een aankoop is het zonde om het contact met die mensen te verliezen. E-mail marketing geeft je de kans om deze klanten vast te houden en geïnteresseerd te houden. 
  • Goed middel om andere kanalen te promoten – Via email marketing kun je een bepaalde doelgroep overtuigen om ook eens een kijkje te nemen op je andere kanalen zoals Instagram of Facebook. Meer volgers op deze kanalen trekt nog meer volgers aan en geeft je autoriteit.
  • Zet aan tot actie – Met e-mailmarketing kun je ontvangers aanzetten om actie te ondernemen. Dat kan onder andere gaan om het invullen van een enquête of het downloaden van een e-book. Daarnaast kun je het gebruiken om promoties en acties aan te prijzen. 
  • Zorgt voor merkherkenning – Hoe vaker een mogelijke klant je merk voorbij ziet komen des te beter. De kans is hierdoor groter dat ze uiteindelijk overgaan tot het doen van een aankoop. 

Hoe werkt e-mailmarketing?

Als ondernemer heb je vast wel eens een email of nieuwsbrief naar klanten gestuurd. E-mail marketing is iets meer dan dat, het is een complete strategie. Voordat je begint met het sturen van e-mails maak je een goed doordachte e-mail marketing strategie. Hier zullen we later nog op terugkomen. In dit deel gaan we dieper in op hoe e-mailmarketing werkt en hoe je de e-mails verstuurd. 

Allereerst is het van belang om te weten dat er meerdere manieren zijn om emails te versturen. Als beginnende ondernemer met een beperkt budget kies je waarschijnlijk voor de meest budgetvriendelijke optie. Dat is het zelf versturen van emails naar je lezers. Waarschijnlijk zul je er al snel achter komen dat dit handmatig werk eigenlijk onmogelijk is.

Email marketing software

Zodra je door hebt dat het versturen van losse emails onbegonnen werk is, kom je vanzelf uit bij e-mail marketing software. Dit is software voor e-mailmarketing automation. Het enige wat jij nog moet doen is emailadressen en emails aanleveren. De e-mail marketing tool zal er vervolgens voor zorgen dat de emails op het juiste moment naar de juiste mensen wordt verstuurd. Hiermee voorkom je dat klanten vergeten worden of dubbele emails krijgen. 

De meeste email marketing tools bieden een groot aantal mogelijkheden om je te helpen bij je email campagne. Zo is er vaak ook de mogelijkheid om segmenten aan te maken. Dat wil zeggen dat je je ontvangers onderverdeeld in groepen. Zo kun je een groep met bestaande klanten maken en een groep met mogelijke klanten. Het is aan te raden om deze groepen verschillende e-mails te sturen die passen bij de fase van hun klantreis. Hubspot email marketing is een voorbeeld van een tool waarbij je dat in kunt stellen. 

Opt-in pagina voor je e-maillijst

Voordat je mogelijke klanten emails kunt sturen heb je hun emailadressen nodig. Houd er rekening mee dat je niet zomaar gebruik mag maken van een emailadres. Bij wet is vastgelegd dat je klanten toestemming moet vragen om emails te sturen. Dit is vastgelegd in de Europese  regelgeving GDPR (General Data Protection Regulation). Die wordt in Nederland vertaald naar AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).  

Er zijn meerdere manieren om emailadressen te verkrijgen. Een slimme manier is om klanten die net een aankoop gedaan hebben toestemming te vragen om hun e-mail adressen te gebruiken. Het is hierbij wel van belang dat je specifieke toestemming vraagt om mails te sturen. Op die manier voorkom je dat je een boete krijgt.

Een andere manier om emailadressen te verkrijgen is via een opt-in pagina. Een opt-in pagina is een landingspagina waar je iets weggeeft in ruil voor een mailadres. Het kan hierbij om verschillende dingen gaan, maar meestal wordt voor een freebie of zogenaamd weggevertje gekozen. Denk hierbij aan de volgende opties:

  • Checklist 
  • E-book
  • Gratis consultatie 
  • Webinar
  • Planner
  • Video tutorial
  • Templates
Opt-in Page
Bron: IMU

Call to action

Als bezoekers op een opt-in pagina terecht komen moet direct duidelijk zijn wat ze moeten doen. Het moet dus een simpele pagina zijn met een duidelijk CTA (call to action). Denk hierbij bijvoorbeeld aan een grote rode knop met de tekst ‘Gratis E-book’. Ontvangers weten in dat geval meteen wat ze moeten doen. Klikken ze op de knop dan kunnen ze p de volgende pagina kunnen hun emailadres opgeven. Op deze pagina moeten ze ook akkoord gaan met de voorwaarden en kunnen ze het E-book downloaden. De emailadressen die je hiermee verzamelt gebruik je voor je e-mail campagne.

Hoe start ik met email marketing?

Voordat je begint met mailen heb je een duidelijke e-mailmarketing strategie nodig. Als het gaat om online marketing doe je nooit iets zomaar. Je moet duidelijke doelen stellen en de juiste methode gebruiken om je doelen te realiseren. Het mooie aan online marketing is de grote hoeveelheid data die je kunt vergaren. Deze zal je helpen om je e-mail campagnes steeds beter te maken. Laten we beginnen bij het begin. Dit zijn de stappen die je moet doorlopen om e-mail marketing te starten:

Stap 1. Bepaal je doelen

Voordat je aan de slag gaat met e-mailmarketing automation bepaal je de doelen die je wil behalen. Wil je meer naamsbekendheid genereren of meer sociale media volgers? Of gaat het je vooral om nieuwe klanten? Dit zijn een aantal doelen die je na zou kunnen streven:

  • Meer naamsbekendheid 
  • Meer nieuwe leads 
  • Nieuwe klanten
  • Meer websitebezoekers
  • Meer social media volgers
  • Jezelf neerzetten als autoriteit
  • Zorgen voor toegevoegde waarde voor de klant

Zorg dat je je doelen op de juiste manier formuleert. Je doelen moeten zo opgesteld zijn dat je naderhand duidelijk kunt zien of je ze behaald hebt. Je kunt hiervoor het beste de SMART methode gebruiken. Dit houdt in dat je je doelen op de volgende manier formuleert:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden.

Stap 2. Kies het soort mails dat je wil versturen

Als marketeer of ondernemer denk je misschien dat het een goed idee is om alleen promoties en acties te sturen. Maar er zijn veel meer soorten emails waar je uit kunt kiezen. Welk type je kiest is een beetje afhankelijk van je doelen. Bovendien kun je een combinatie maken van verschillende emails. Je hoeft niet altijd alleen informatieve mails te sturen of alleen promoties, stuur een variëteit aan emails. Dit helpt je ook om te zien welke mailing het beste werkt voor jouw lezers.

Voorbeelden van emails die je kunt sturen:

  • Aankondiging nieuwe content – Een e-mail waarin je nieuwe content zoals een nieuwe blog of nieuw e-book aankondigt. 
  • Nieuwsbrief – Nieuwsbrief met daarin nieuws, weetjes en feiten over het bedrijf en de producten. 
  • Uitnodiging voor een evenement – Gebruik e-mailmarketing om potentiële klanten uit te nodigen voor webinars, lezingen of productpresentaties die je houdt. 
  • Bedank mailing – Stuur een email om klanten te bedanken voor hun aanmelding voor je e-maillijst.
  • Welkomst mailing – Stuur een email om lezer welkom te heten. Vertel in deze email wat ontvangers kunnen verwachten.   
  • Lead nurturing mailing – Een email waarin je meerwaarde biedt aan de lezer. Hierin zet je bijvoorbeeld een checklist, interessante best practices of handige tips. 
  • Persoonlijke e-mail – Stuur een e-mail waarin je iets over jezelf vertelt. Het werkt het beste als je een pijnpunt beschrijft waar jouw product of dienst bij geholpen heeft. 
  • Promotie mailing – Email om een promotie of actie aan te kondigen. Het is het beste als deze slechts een beperkte tijd geldig zijn. 

Stap 3. Verzamel adressen

Dan is het nu tijd om e-mailadressen te verzamelen. Zoals eerder aangegeven kan dat met behulp van een opt-in pagina of nadat klanten een product aanschaffen. Zorg dat je de regels die vastgelegd zijn in de AVG niet overtreedt. Gebruik alleen emailadressen van klanten die daadwerkelijk benaderd willen worden en aangegeven hebben dat ze op je emaillijst willen staan. Dit levert je uiteindelijk ook meer op. 

Stap 4. Stuur mailing 

De volgende stap is het versturen van e-mails. Het is aan te raden om dit te doen met behulp van een e-mail marketing tool. Hiermee kun je het versturen volledig automatiseren. Automatische campagnes hebben als voordeel dat je emails altijd op tijd aan iedereen verstuurd worden. Het zorgt voor consistentie en gemak. 

Stap 5. Meet de resultaten

Goede e-mailmarketing tools geven je de mogelijkheid om de resultaten van je e-mail campagne te meten. Welke data precies beschikbaar is hangt af van de tool die je gebruikt, maar meestal kun je de volgende data inzien:

  • Open rate –  Het aantal mensen van je emaillijst die je email openen. 
  • Click through rate – Het aantal mensen dat je e-mail opent en op een link in je email klikt. 
  • Bounce rate – Het percentage e-mails dat niet afgeleverd kan worden bij de ontvangers.
  • Ongewenste email melding – Het aantal mensen die je e-mails aanmerken als ongewenste e-mails.

Stap 6. Stel je e-mail campagne bij 

Met behulp van de data die verzameld is kun je je e-mailmarketing strategie bijstellen. Is je open rate zeer laag overweeg dan eens om andere email titels te gebruiken. Die titels moeten je lezers aansporen om de email te openen. Wordt er te weinig doorgeklikt kijk dan eens naar andere e-mailopties. Stuur bijvoorbeeld eens een audiobestand of een videobestand, wie weet spreekt dat wel aan. 

Hoe maak ik een goede email voor mijn e-maillijsten?

Het maken van goede e-mails is een essentieel onderdeel van goede email marketing. Heb je dit nog niet eerder gedaan dan kan het een behoorlijke uitdaging zijn. Gelukkig zijn er e-mailmarketing templates en kun je een email marketing voorbeeld gebruiken. Dit zijn een aantal handige tips voor het schrijven van de beste emails voor je emaillijst.

  1. Begin met een goede headline – Alles staat of valt bij de headline van je email. Deze moet de lezer intrigeren. Geef in de header niet te veel weg en zorg dat de interesse gewekt wordt. Je kunt van de headline ook een vraag maken. 
  2. Focus je op de eerste zinnen – De eerste zinnen van e-mailberichten zijn vaak al zichtbaar zonder de e-mail te openen. Zorg dat deze de lezer boeien om de e-mail te openen.
  3. Houdt het kort, helder en duidelijk – Bouw de email zo op dat hij makkelijk leesbaar is. Gebruik hiervoor korte paragrafen, witte ruimte, bulletpoints, scheidingslijnen en koppen. 
  4. Schrijf van persoon tot persoon – Je lezer wil niet het idee hebben dat ze een standaard emailtje ontvangen. Ze willen door jou persoonlijk benaderd worden. Zorgt dat je taalgebruik lijkt op de taal die je in een gewoon gesprek zou voeren en wees eerlijk. 
  5. Voeg een call to action toe – Zorg dat voor de lezer duidelijk is wat er na het lezen van de e-mail moet gebeuren. Het beste is om een call to action knop toe te voegen. Lezers kunnen hier op drukken om een bepaalde actie uit te voeren.
  6. Gebruik geen Capslock –  Je zag in het verleden veel emails waarin alle woorden in hoofdletters stonden. Dit doet het overkomen alsof je spam e-mails stuurt. Vermijd dit dus en houdt je aan de standaard spelling en grammatica. Emoji’s mogen overigens wel gebruikt worden, maar met mate.
  7. Maak gebruik van FOMO – Geef de lezer het geval dat ze iets missen als ze je email niet lezen. Dit noemen we ook wel FOMO (Fear Of Missing Out).

Vind je het toch moeilijk om de juiste e-mails te schrijven dan kun je er altijd voor kiezen om professionele hulp in te schakelen. Kijk eens op Sortlist, hier vind je een ruim aanbod aan gekwalificeerde professionals die je kunnen helpen. 

E-mail marketing is nog steeds actueel 

Als je nog twijfelde over het nut van e-mailmarketing dan hopen we dat die twijfel nu weg is. E-mail marketing bestaat al heel lang, maar is nog steeds actueel en werkt. Mensen krijgen dag in dag uit marketingboodschappen te verwerken. De enige plek waar ze nog een beetje invloed hebben op wat er binnenkomt, is hun email inbox. 

Omdat mensen zich eerst moeten aanmelden om jouw emails te ontvangen is e-mail marketing een heel goed marketingmiddel. De interesse is al gewekt, nu is het aan jou en de berichten die je stuurt om te zorgen dat die interesse omgezet wordt in conversie. Dankzij marketing software weet je direct of een email wel of niet werkt. Dat geeft je de mogelijkheid om je e-mail campagne bij te stellen. 

Het is een kostenefficiënte methode om ontvangers te converteren van geïnteresseerde naar koper en vast te houden. Als iemand eenmaal een aankoop heeft gedaan is het zonde om deze mensen weer kwijt te raken. Met e-mailmarketing houd je ze vast. Tijd dus om je eigen email marketing strategie op te zetten en de vruchten te plukken van deze handige marketingtool. 

Veelgestelde vragen over email marketing

Ben je nieuw op het gebied van e-mailmarketing dan heb je waarschijnlijk heel wat vragen. We hebben de meest gestelde vragen over e-mail marketing  en email marketing templates hier voor je verzameld, inclusief de antwoorden

Wat is email marketing?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Het is het versturen van e-mails naar klanten en potentiële klanten. Nadat je de klant om hun e-mailadres hebt gevraagd stuur je ze met regelmaat emails. Met deze emails informeer je klanten over nieuwe promoties, maar ook nieuwe functies en extra informatie die interessant is voor de lezer. Het is een kostenefficiënte manier om nieuwe klanten te binden en oude klanten vast te houden. 

Waarom heb ik email marketing software nodig?

E-mail marketing software is een e-mailmarketing tool waarmee je het versturen van berichten kunt automatiseren. Je hoeft dus niet elke klant apart een email te sturen. De software zorgt dat de emails op het juiste moment naar de juiste klant gestuurd wordt. Dit noemen we e-mail marketing automation en bespaart je heel veel tijd. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om de prestaties van je berichten te analyseren. Resultaten analyseren kan je helpen om je e-mail marketing strategie nog beter te maken. 

Wat is email marketing automation?

E-mailmarketing automation is het automatiseren van e-mailmarketing. Met behulp van e-mail marketing software kun je automatisch emails versturen. Je voert de emailadressen en de emails in en de e-mailmarketing software zal de e-mail sturen. Het is een email marketing tool die e-mailmarketing efficiënt en meetbaar maakt. Je kunt dankzij de software belangrijke data verzamelen waarmee je je e-mail campagne kunt bijstellen. 

Kan ik email marketing beter uitbesteden? 

Je kunt je e-mailmarketing strategie zelf uitwerken, al dan niet met e-mail marketing software. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Hubspot e-mailmarketing software. Die software neemt een deel van het werk uit handen, maar het kost nog steeds veel tijd om de e-mail campagne op te starten. Als je niet voldoende tijd en expertise hebt, kun je email marketing beter uitbesteden. Via Sortlist kun je deskundigen vinden die zowel je email marketing strategie als je e-mailmarketing automation kunnen opzetten. En vind je het moeilijk om zelf e-mails te schrijven dan kunnen ze ook e-mail marketing templates voor je maken.

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

Email marketing heeft heel veel voordelen voor de gebruiker. Klanten en potentiële klanten geven zichzelf op om e-mails te ontvangen. Het zijn dus mensen die al een bepaalde vorm van interesse hebben. Met e=mail marketing kun je die interesse redelijk eenvoudig omzetten naar conversie. Vanwege de bestaande interesse is de kans op conversie groter, wat het een kostenefficiënte marketingmethode maakt. Het zorgt ook voor merkherkenning, retentie en zet aan tot actie.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email