Hoe effectief zijn e-mail nieuwsbrieven voor de marketing van een bedrijf?
Laatst geüpdate op 12 januari 2022 om 04:09 pm
E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven. Maar… wat is dan een goede nieuwsbrief, en hoe kun je die zelf maken? Wij hebben wat tips die we graag met je delen. Als je het namelijk goed doet, kan e-mailmarketing een waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn.
Bedenk eerst welk effect je wilt bereiken
Per organisatie zullen de doelstellingen van de e-mailmarketing verschillen. Je kunt e-mailmarketing namelijk gebruiken voor diverse doeleinden. Uiteindelijk komt e-mailmarketing terug op drie simpele mogelijke doelen: bereik, clicks of conversie.
Te veel vakjargon? Bereik gaat over het bouwen/bereiken van zoveel mogelijk (nieuwe) klanten. Met ‘clicks’ bedoelen we het aantal mensen dat daadwerkelijk vanuit de
nieuwsbrief naar jouw website gaan en als we spreken van conversie dan hebben we het over een daadwerkelijke aankoop van jouw dienst of product. Met deze doelen kun je uiteindelijk ook de algemene doelstellingen van je e- mailmarketing bepalen.
Bijvoorbeeld: ik wil ten minste 1.000 mensen informeren over mijn nieuwste producten binnen 3 maanden. Of: ik wil ten minste 25 verkopen van mijn producten per maand uit e-mailverkeer halen. Laat de doelstellingen van je e- mailmarketing ook aansluiten bij de doelen van jouw organisatie. Dit creëert focus en zorgt ervoor dat je scherpe e-mailcampagnes kunt maken, gericht op specifieke doelgroepen of segmenten.
Maar, hoe kom je dan aan e-mailadressen?
Om effect te sorteren met e-mail marketing, is het van belang om voldoende e-
mailadressen te verzamelen. Het verzamelen van e-mailadressen kan zowel offline als online. Bij offline vergaring kun je bijvoorbeeld denken aan een kraskaart, die je aan bezoekers van een locatie geeft. Door te krassen zien ze dat ze gewonnen hebben, maar welke prijs ze gewonnen hebben zien ze wanneer ze online hun e-mailadres hebben achtergelaten.
Online je (potentiële) klantenbestand vergroten zal voornamelijk via jouw website en sociale media kanalen gaan. Hoe creatiever, hoe beter. Vergeet hierbij niet om relevant te blijven voor je doelgroep en altijd meerwaarde te bieden: geef je doelgroep een reden om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief die aansluit bij de behoefte van de doelgroep.
Altijd fijn, een checklist voor een effectieve nieuwsbrief
We kunnen je overladen met achtergrondinformatie en kennis maar dat is vaak lastig toe te passen als je concreet aan de slag wilt. Je snapt vooral waarom iets wel of niet werkt maar je wilt natuurlijk ook weten hoe een goede nieuwsbrief er nu uitziet.
- Kies creatieve onderwerpen. De lezer moet wel geprikkeld worden de nieuwsbrief überhaupt te openen.
- Wees relevant en consistent. Er zit niet voor niets ‘nieuws’ in het woordje nieuwsbrief. Als het goed is valt er regelmatig iets nieuws te melden.
- Sterke oproep tot actie. Alleen informeren zorgt voor weinig clicks en conversie.
- Overzichtelijke indeling. Een lezer die in de war raakt is niet de bedoeling.
- Denk aan de mobiele variant! Steeds meer mensen checken de mail via de smartphone.
- Nieuwsbrief opzeggen. Geef die mogelijkheid altijd.
- Stimulansen. Een beloning werkt altijd. Zowel voor aanmeldingen als verkoop.
- Algemene voorwaarden. Klanten willen dat er veilig met hun data wordt omgegaan. Check de AVG, mocht je twijfelen.
- Verzendmoment. Maandagmorgen heeft een heel ander effect dan zaterdagavond. Kijk goed in jouw statistieken wat voor jouw doelgroep het beste werkt.
- Test de mail eerst zelf. Jawel, ook op je telefoon. Ziet alles er goed uit? Stuur hem dan naar jouw klanten.
Van de statistieken moet je het hebben
Er zijn verschillende statistieken welke je in de gaten wilt houden bij het versturen van een nieuwsbrief. Zo weet je hoe jouw ontvangers reageren op de e-mails die je hebt verzonden. Daarnaast krijg je extra informatie om de volgende mailing te verbeteren, zodat je de prestaties van jouw nieuwsbrief kunt maximaliseren. Om het je makkelijk te maken hebben we weer een checklist voor je.
- Bouncepercentage: Het totale percentage van de verzonden e-mails dat niet succesvol is afgeleverd is het bouncepercentage.
- Afleverpercentage: hoeveel mails er daadwerkelijk in de inbox van de klant belanden. Het ideale afleverpercetage is rond de 95%.
- SPAM-percentage: vaak komt dit door de instellingen van de consument zelf. Als ze jouw nieuwsbrief niet meer leuk vinden of juist leuk genoeg, passen ze dit zelf aan.
- Openratio: het aantal mensen dat jouw mail daadwerkelijk opent. Logisch.
- Klikratio: nu wordt het interessant. Hoeveel mensen hebben er op een link in de mail geklikt?
- Lijstgroeisnelheid: hoe snel groeit jouw e-mailadressenbestand? Dikke tip: een bestand neemt met gemiddeld 25% per jaar af. Zorgt ervoor dat de groei groter is dan 25%.
- Opbrengst per mail: hoeveel heb je daadwerkelijk verkocht door de mailing? Deel dat door het aantal verzonden mails en voilà: de opbrengst per mail.
- Conversiepercentage: dit is te berekenen, afhankelijk van jouw doel.
- Afmeldpercentage: een richtlijn voor een gezond afmeldpercentage per mailing ligt rond de 1% a 2%.
Welke onderwerpen zijn het meest effectief?
Het hebben van een goed onderwerp voor de mail is bijzonder belangrijk. Waarom? 47% van de ontvangers opent alleen een e-mail op basis van de onderwerpregel. Tegelijkertijd meldt 69% van de ontvangers e-mails aan als spam, uitsluitend op basis van de onderwerpregel. Ai….die cijfers liegen er niet om. De beste manier om onderwerpregels voor mailings te schrijven is door gebruik te maken van natuurlijke, ‘menselijke’ uitingen en psychologische principes. Een psychologisch principe dat moeilijk te weerstaan is, is de angst om te verliezen.
Je kunt deze angst in jou onderwerpregels gebruiken door een element van schaarste (beperkte beschikbaarheid) of urgentie (beperkte tijd) toe te voegen. Onderwerpen die woorden bevatten die tijdgevoeligheid impliceren zoals ‘urgent’, ‘gelimiteerd’, ‘mis dit niet’ of ‘alleen vandaag’, verhogen het open ratio.Daarnaast helpt het om lezers nieuwsgierig te maken. Dat kun je bij het versturen van een mailing doen door in je onderwerp een klein beetje te verklappen. Een soort van ‘mini cliffhanger’, door een vraag te stellen of iets te zeggen wat raar of ongewoon is.
Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Laatste dag om te zien waar dit over gaat!
- 10 bizarre gewoonten die millennials rijker maken
- Wat ze in de gevangenis eten…
- Een verrassing voor jou! (uitpakken)
Conclusie
Het is nog best een klus, een goede nieuwsbrief creëren. Daarbij moet je het ook vol weten te houden en steeds relevant en vernieuwend blijven. Toch lukt dit veel bedrijven alleraardigst en zijn wij er zelf ook niet al te slecht in. We hopen dat we je een beetje op weg geholpen hebben maar staan altijd voor je klaar mocht je meer willen weten of hulp nodig hebben. We horen graag van je!