Voordelen van e-mailmarketing voor MKB’s
Marketing

Voordelen van e-mailmarketing voor MKB’s

5,00/5(1)

Ondanks, of misschien wel dankzij, de coronacrisis kent Nederland een groei in het aantal MKB’s in 2020. Uit recente cijfers blijkt dat er in het derde kwartaal van 2020 maar liefst 6,5% meer MKB’ers in Nederland waren dan in exact dezelfde periode een jaar eerder. Het is door de komst van concurrerende bedrijven vandaag de dag dus des te belangrijker om op te vallen als onderneming. Dit doe je aan de hand van diverse marketingstrategieën, waarvan e-mailmarketing uiterst interessant te noemen is. In deze blog vertellen we je graag wat meer over e-mailmarketing en de voordelen ervan voor MKB’s.

Het maakt niet uit of je als starter aan het begin van het ondernemerschap staat of wanneer je al jarenlang de baas bent van een succesvol bedrijf. Tijden veranderen en zolang jij potentiële en bestaande klanten wilt bereiken, is het belangrijk om ieder jaar te kijken naar je marketingstrategie. Naast belangrijke strategieën zoals contentmarketing en influencermarketing zien we hoe relevant e-mailmarketing tegenwoordig is. E-mailmarketing ontwikkelt zich ieder jaar, maar altijd met één rode draad: je kunt er op verschillende manieren diverse resultaten mee bereiken. Schakel een SEO expert in met een vlotte pen voor deze werkzaamheden om flink te kunnen knallen. Wanneer je bloggers zoekt voor je SEO campagne moet je echter wel onthouden dat je er daarmee nog niet bent. Het is belangrijk om je eigen stempel op dergelijke marketing te drukken om zo een gouden combinatie voor e-mailmarketing te creëren.

Waarom je anno 2020/2021 nog steeds moet kiezen voor versturen van mailing

Er is een groot aantal voordelen op te noemen van e-mailmarketing. Die voordelen lees je verder in dit artikel, inclusief uitgebreide uitleg. Laten we het eerst even hebben over nieuwsbrieven; de meest gebruikte manier van e-mailmarketing. Nieuwsbrieven zijn niet iets nieuws; ze worden al jaren verstuurd door bedrijven en ondernemers. Waar nieuwsbrieven vroeger op papier de deur uit gingen, worden ze tegenwoordig via de mail verstuurd. De meeste bedrijven noemen dit soort nieuwsbrieven ook allang geen ‘nieuwsbrieven’ meer, maar een mailing. Dat is een naam die veel beter past bij wat het is en bij de inhoud van zo’n e-mail.

Hoewel er nog steeds een deel mailings bestaat waarbij de inhoud nieuwswaardig is, gaat een moderne mailing vooral over het aan de man brengen van bijvoorbeeld een nieuw product of van de diensten die je als ondernemer levert. Je wilt je (potentiële) klant prikkelen tot een aankoop en dat doe je met interessante teksten en kwalitatieve beelden. Een mailing met korte, pakkende teksten en prachtige foto’s of video’s kan je klant overhalen om door te klikken naar de webshop of website om daar een aankoop te doen. Je kunt je dus misschien wel voorstellen dat zo’n mailing erg interessant is voor bijvoorbeeld webshops of MKB’ers die specifieke diensten aanbieden.

E-mailmarketing is meer dan alleen een nieuwsbrief

Het is goed om te onthouden dat e-mailmarketing meer is dan alleen het versturen van een mailing met nieuws en andere aantrekkelijke content. E-mailmarketing wordt ook ingezet om bijvoorbeeld de tevredenheid van klanten te meten. Zijn zij content met het product of de dienst die je hebt geleverd of zouden ze graag verandering willen zien? Op die manier kun je op een redelijk eenvoudige manier een soort enquête afleggen, waarbij je snel en gemakkelijk de resultaten kunt bekijken. Voor ondernemers is dergelijke informatie onmisbaar, omdat ze met die info aan de slag kunnen met de verdere ontwikkeling van het bedrijf.

Ook wordt e-mailmarketing gebruikt om informatie te sturen naar klanten over een bestelling, een retour en/of de verwerking van een betaling. Op die manier heeft de functie van e-mailen naar klanten een hele informatieve functie zonder dat je daarbij direct wilt dat de klant actie onderneemt. In het geval van een mailing met een bepaald doel ligt dit anders – mailings zijn meestal bedoeld om klanten juist te trekken naar een webwinkel of website. Daarom is het belangrijk dat de juiste SEO en call to action gebruikt wordt om de aandacht van de lezer te trekken.

Voordelen van e-mailmarketing voor MKB’s

Het fenomeen e-mailmarketing kent veel voordelen in verhouding met andere manieren van marketing voor MKB’s. Zoals we hierboven al schreven, kun je e-mail in ieder geval op diverse manieren inzetten: onder andere om te overtuigen en om te informeren. Natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen te vinden van e-mailmarketing.

Je bepaalt je eigen doelgroep met e-mailmarketing

Misschien wel het grootste voordeel van e-mailmarketing is dat je je eigen doelgroep bepaalt. Dat betekent niet dat je Jan en Alleman zomaar mailings toe mag sturen, maar dat je heel snel weet wat de doelgroep is. Dit is heel simpel te verklaren: ben je bijvoorbeeld werkzaam in copywriting en verstuur je daar een mailing over? De mensen die zichzelf hebben opgegeven voor je nieuwsbrief hebben hoe dan ook een link met copywriting; anders zouden ze zich niet aanmelden. Zo creëer je een veel trouwer en eerlijker publiek.

E-mailmarketing is goedkoop met een groot bereik

Kijk je naar andere manieren om een bepaald publiek te bereiken dan kunnen we wel stellen dat e-mailmarketing relatief goedkoop is. Dat komt omdat je op een gratis manier een groot en divers publiek kunt bereiken. Denk alleen al hoe duur een nieuwsbrief was geweest wanneer je deze op papier had laten afdrukken en ook nog eens fysiek had moeten verzenden. De kans is ook nog eens groter dat je bij een mailing een groter publiek bereikt dat in verhouding trouwer is dan mensen waar zomaar een papieren nieuwsbrief door de brievenbus wordt gedaan. Bij mailings moeten ontvangers zich namelijk zelf abonneren.

Duidelijk overzicht wie je wel en niet bereikt

Wat in het geval van e-mailmarketing ook heel eenvoudig te controleren is, is niet alleen wie je wél hebt bereikt maar ook juist wie je niet hebt bereikt. In de statistieken van mailings check je namelijk binnen no time welke personen je e-mail wel openen en welke (groep) niet. Aan de hand daarvan kun je onderzoek doen of een enquête versturen. Is er een reden waarom een bepaalde groep de mailing niet opent? Willen ze andere content zien? Die informatie over wie de mailing wel of niet opent is goud waard, omdat je op die manier nog betere content voor je (potentiële) klanten kunt laten maken. Passende content die raakt zorgt uiteindelijk voor meer traffic en zelfs omzet.

Snelle manier van boodschap overbrengen

Een ander voordeel van e-mailmarketing voor MKB’s is dat men op deze manier sneller een bepaalde boodschap over kan brengen naar de klant. Natuurlijk kun je je blog op de website spekken met kwalitatieve SEO content. De klant weet deze content uiteindelijk misschien wel of niet via de zoekmachine te vinden. Wil je echter direct je doelgroep iets laten weten en wil je meteen resultaat kunnen meten van wat zo’n bericht of mailing doet? In dat geval kun je altijd beter kiezen voor e-mailmarketing. Die e-mail gaat namelijk rechtstreeks naar de inbox van de klant.

Jij bepaalt wanneer je content verstuurt met e-mailmarketing

Tot slot kun je met e-mailmarketing zelf bepalen wat je wanneer stuurt. Je hoeft geen vast tijdstip of vast moment te hebben om een mailing te versturen. Heb je iets nieuwswaardig, zoals een nieuw product of een actie voor je tarieven? Mail dat aan je doelgroep wanneer jij het gewenste effect van zo’n mailing wilt zien. Extra tip: bij de meeste programma’s voor e-mailmarketing kun je je mails persoonlijk maken. Dat betekent dat je de naam van de ontvanger in mailings kunt zetten, waardoor de ontvanger persoonlijk wordt aangesproken. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat deze vorm van personalisatie ervoor zorgt dat mails vaker worden geopend. Dat is weer goed voor jouw clicks en cijfers!

Het uiteindelijke doel van e-mailmarketing

Hoe of wanneer je gebruikt gaat maken van e-mailmarketing is voor iedere ondernemer anders. Het doel van e-mailmarketing is voor elke MKB’er in ieder geval wel duidelijk: 

  • Het krijgen van meer traffic.
  • Het scoren van meer klanten.
  • Het behouden van bestaande klanten.
  • Het verhogen van de omzet.
  • Het maken van winst en dat geld kunnen gebruiken om het bedrijf verder te ontwikkelen.

E-mailmarketing heeft dus net als alle andere manieren van marketing als doel om klanten over te halen om bij jou een dienst of product af te nemen. Houd ieder jaar de trends van alle soorten marketing die bij je bedrijf passen in de gaten om op die manier altijd ‘haantje de voorste’ te zijn. Op die manier weten klanten eerder jouw bedrijf te bereiken dan die van de concurrent en dat is precies waar het allemaal om draait in het ondernemerschap.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email