3 testen om de essentie van een creatieve bedrijfsnaam vast te leggen
Creative & Design

3 testen om de essentie van een creatieve bedrijfsnaam vast te leggen

5,00/5(1)

Iedereen met een bedrijf heeft er een. Een bedrijfsnaam. Iedereen kent enorm veel bedrijfsnamen. Je hoeft maar Apple of Microsoft te zeggen en je weet precies waar ik het over heb. Maar hoe weet je zelf nou zeker dat je de beste naam voor je bedrijf in handen hebt? 

Wat is een pakkende bedrijfsnaam?

Iedereen die wel eens een bedrijfsnaam heeft moeten bedenken, kent het probleem. Het is echt niet makkelijk! Er is een zee van namen out there. Heel veel namen zijn al bedacht. Door je concurrenten. Wat is dan een pakkende bedrijfsnaam

Een pakkende naam kan lang of kort zijn, andere taal (Engels of Nederlands), hard of zacht.

Dat is allemaal goed. Maar wat echt belangrijk is dat de bedrijfsnaam blijft plakken. Een goede bedrijfsnaam moet je makkelijk kunnen onthouden.

De perfecte bedrijfsnaam is er eentje die iedereen aan elkaar kan doorvertellen. Mond-tot-mond-reclame is nog steeds de beste reclame.

Hoe gaat je bedrijfsnaam je verder helpen?

Het begint al met een zoektocht op Google. Als een bedrijfsnaam vreemd overkomt, of helemaal niet past bij wat je zoekt, dan zul je minder geneigd zijn erop te klikken. Je wilt toch dat de bedrijfsnaam betrouwbaar overkomt.

Als de naam goed past bij wie je bent en wat je doet, zullen klanten je sneller vertrouwen. 

creatieve bedrijfsnaam: Namarama
Namarama

Mijn bedrijfsnaam is Namarama. Als je dan weet dat het over naamcreatie gaat, dan zul je het niet snel vergeten. Ik had ook kunnen kiezen voor ‘De Naamfabriek’, maar dat klinkt kil en niet zo creatief. Kies je dan voor de fabriek of voor Namarama als je op zoek bent naar creatieve namen voor je bedrijf?

Wat maakt mijn bedrijfsnaam beter dan die van een ander?

Om te checken of je bedrijfsnaam goed is heb ik drie tips voor je. Dan zie je snel of je vandaag nog een andere bedrijfsnaam moet bedenken.

Test 1: Kijk of je naam past bij wat je wil uitstralen

Verkoop je koelkasten en heet je ‘Chill Will’, dan zit je goed. Verkoop je kachels en heet je ‘Cold Days’ dan gaat er iets mis natuurlijk.

Ok, dit is een nogal overdreven voorbeeld, maar je snapt vast wat ik bedoel. Klinkt je naam goedkoop en vraag je hoge prijzen? Dan snapt iedereen dat er iets niet klopt. Je naam moet je passen als een jas en je klanten moeten dat direct herkennen.

Test 2: Kijk of je naam wel creatief genoeg is

Veel mensen starten met zoeken naar een naam via een gratis naamgenerator. Daar komen hele leuke automatisch gegenereerde namen uit, maar allemaal zijn ze net niet goed.

Name Generator

Waarom? De generator kan nooit zien wie jij echt bent. Wat jouw handelsmerk is. Wie jouw concurrentie is. En wat de regels rondom het merkrecht van merknaam is. Want als je een al bestaande bedrijfsnaam gebruikt kan dat een duur grapje worden.

Ander probleem is dat bedrijven vaak een achternaam kiezen als bedrijfsnaam. Dat was vroeger (honderd jaar geleden) heel gewoon en we kennen nog steeds mooie voorbeelden als Albert Heijn en Heineken. Maar zeggen die namen wat je doet of verkoopt?

Nee, natuurlijk niet. Dat kost weer extra inspanningen om dat duidelijk te maken. 

Ik sprak laatst een ondernemer die worstelde met het kiezen van zijn bedrijfsnaam.

Hij zag dat veel mensen in zijn branche onder hun eigen naam zaken deden. Ik heb het hier over de advocatuur, maar dit voorbeeld geldt voor veel diverse branches. Dus vroeg hij mij: wat is hier nou handig?

Latham & Watkins LLP

Als je nou een geweldig chique achternaam hebt en mikt op klanten die goed betalen, dan zeg ik: doen. Met namen als Bosselaar en Strengers, Damsté of Kneppelhout & Korthals zit je goed. Maar in alle andere gevallen zou je een verzonnen bedrijfsnaam kunnen overwegen.

Een originele naam creëert een imago

Je naam geeft aan buitenstaanders een beeld wat direct een bepaalde indruk op ze maakt. Of je nou wil of niet. Wil je een goedkope ticketaanbieder zijn, dan noem je jezelf Cheaptickets.

Niet Specialtickets of Expensivetickets. Of Van der Heuvel Tickets als we het over achternamen hebben. Als jij een goedkoop (of duur) imago wil hebben, werkt je naam daar enorm in mee.

Je eigen naam zegt niets over je dienst

Je zal altijd moeten vermelden wat je precies doet als je je achternaam gebruikt. Janssen Schilders, helder, maar niet bijzonder. De SuperSchilder of Rollers & Kwast zijn dan veel spannender.

Iedereen kijkt naar jou in je bedrijf

Als je je eigen naam gebruikt zal iedereen áltijd jouw kant opkijken. Of het nou je personeel is dat met vragen zit of je klanten die jouw vakkundigheid verwachten. Je kan misschien er wel trots op zijn dat jouw naam op de gevel staat, maar het is ook een enorme verantwoordelijkheid.

Invloed op de verkoop van je bedrijf

Niet voor iedereen is het een doel bij het starten van een onderneming om zijn of haar bedrijf te gaan verkopen. Maar er kan zomaar een dag komen dat je bedrijf in de etalage komt te staan.

Hoe aantrekkelijk is het dan voor een koper om jouw naam over te nemen. En hoe aantrekkelijk is het voor jou om jouw naam door anderen verder gebruikt te zien worden? Iets om over na te denken als je een naam gaat kiezen.

Test 3: Ontdek wat taal met mensen doet

Taal is onze poort naar contact. Met taal geven we overal betekenis aan. Daarom is een bedrijfsnaam ook zo belangrijk, het geeft betekenis aan je bedrijf. Zonder naam ben je niets.

Met taal kun je dus ook hard of zacht klinken.

Zachte bedrijven hebben vaak een ‘n’ een ‘l’ of ‘z’ in hun naam en veel klinkers (Ola, Delicieux, Nivea). Harde bedrijven maken gebruik van letters als ‘k’, ‘r’ of ‘s’ en weinig klinkers. Denk maar aan de naam

Starbucks, dat is geen lieve zachte naam (ook veel scheldwoorden hebben harde letters in zich, ik zal maar geen voorbeelden geven hier).

Het Kiki-Boeba Experiment

In mijn boek Maak je naam onvergetelijk beschreef ik ook al het kiki-bouba experiment. Mensen werden geconfronteerd met deze verzonnen namen en moesten er een vorm bij kiezen.

En wat bleek? Voor bouba was dat bijna altijd de ronde vorm en voor kiki de hoekige vorm.

En niet alleen in Nederland en België. In alle uithoeken van de wereld werden dezelfde keuzes gemaakt. Meer dan 90% van de ondervraagde mensen maakten dezelfde keuze. Of ze nou jong of oud, rijk of arm waren. Bijzonder toch?

Het Kiki-Boeba Experiment uit ‘Maak je naam onvergetelijk’.

Nu blijkt het met de letters in je voornaam op eenzelfde manier te werken. Dus heb je een stemhebbende medeklinker in je naam (m, l, d of n) dan duidt dat op vriendelijkheid, emotionaliteit en georganiseerdheid. Heb je een stemloze medeklinker (de p of de t) dan denken mensen aan extraversie.

In dit artikel van de Canadese onderzoekers vroegen ze bijvoorbeeld of de eigenschap ‘opvliegend’ beter past bij Kurt of bij Noel, mensen die je nog nooit ontmoet hebt. Dat werd dus Kurt.

Het is niet zo dat mensen écht die eigenschappen hebben, maar bij het horen van de naam denken we dus van wel. Namarama zit vol met stemhebbende medeklinkers en komt dus vriendelijk over voor mensen die mij nog niet kennen.

Klanksymboliek van een goed bedrijfsnaam

Gwilym Lockwood (dat is ook nog eens een mooie naam zeg), die een paar jaar geleden in Nijmegen promoveerde op klanksymboliek (en nu datawetenschapper is in Londen), is verbaasd dat de Canadezen een verband vonden tussen namen en persoonlijkheid.

Ik zou gedacht hebben dat jarenlange ervaring met echte mensen met die namen genoeg zou zijn geweest voor mensen om de klanksymbolische associaties te negeren”,

mailt hij.

De ervaring van iemands persoonlijkheid tegenover je is zo veel sterker dan los een naam horen en je afvragen wat het voor iemand is.”

Wat dat wil zeggen is dat we als mensen enorm gevoelig zijn voor hoe iets klinkt. Vaak nog meer dan we durven toe te geven. Een goede bedrijfsnaam moet dus ook goed klinken.

Conclusie: Wanneer moet je een nieuwe bedrijfsnaam bedenken?

Heb je een oneindige stroom aan klanten? Ben je elke dag trots en tevreden als je naar je bedrijfsnaam kijkt? Krijg je met gemak nieuw personeel? Dan is er niets aan de hand en is een nieuwe bedrijfsnaam bedenken niet nodig. 

Voel je dagelijks ongemak bij je naam voor je bedrijf? Moet je het vaak spellen? Heb je geen sterke domeinnaam? Snappen klanten nou nooit precies wat je doet of verkoopt?

Dan is het de hoogste tijd voor een nieuwe originele bedrijfsnaam. Je moet echt een pakkende bedrijfsnaam bedenken. Eentje die de concurrentie met gemak overstijgt, die je laat opvallen tussen je concurrentie, eentje die klanten als vanzelf naar je toe doet komen, eentje die je het gevoel geeft dat je het beste bedrijf ter wereld bent!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email