Brandbook
Branding

De 10 geboden van een Brandbook: alles wat je moet weten!

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

Het kan dat je wel eens hebt gehoord over een brandbook, een brand guide, brand manual of een boek vol visuele richtlijnen, maar geen idee hebt waarover het gaat. In deze blog leggen we je alles uit over wat nou precies een brandbook is, hoe deze te maken en waarvoor het dient.

Wat wordt bedoeld met een brandbook?

Het eerste wat in je op kunt komen is wat precies wordt bedoeld met een brand book?

Dit boek is niets anders dan een document met richtlijnen. Deze richtlijnen hebben betrekking op de vormgeving van een bedrijf alsook de producten en diensten waar het bedrijf zich mee bezig houdt.

Merken zijn erg belangrijk voor bedrijven. Men gaat ervan uit dat een merk meer invloed kan hebben op consumenten dan de producten zelf die worden verkocht. Sterke merken kunnen invloed uitoefenen op het koopgedrag van mensen.

Ze kunnen consumenten ertoe bewegen hun budget aan te passen om toch producten van een bedrijf te kopen. Brand identity is erg belangrijk want kopers kopen merken waaraan zij zich kunnen associëren. Dit kan men door een ervaring die anderen of zij hebben beleefd bij gebruik van het product.

Wat zijn de basiselementen van een brandbook?

Alvorens je aan de slag gaat met het in elkaar zetten van een brandbook is het in kaart brengen van de basiselementen van dit boek van eminent belang.

Enkele van deze elementen zijn:

  • naam,
  • kleur,
  • afbeeldingen,
  • materiaal,
  • typografie en veel meer.

De basiselementen van een brandbook kunnen zowel online als offline toegepast worden. Bij offline toepassingen kun je vooral denken aan:

  • het gebouw van je onderneming,
  • de locatie waar deze gevestigd is,
  • het interieur,
  • de plekken waar er gewerkt wordt,
  • de omgeving,
  • producten en veel meer.

Hoe groot je brandbook uiteindelijk is hangt helemaal af van de wijze van productie, wijze van transport en de wijze van distributie van je producten plaatsvindt.

Voor je een aanvang maakt met het in elkaar zetten van een brandbook is het ook van belang om een duidelijk verhaal voor je merk te bepalen. Je dient dus in kaart te brengen wat je merk moet betekenen voor kopers, wat de uitstraling moet zijn van je merk en veel meer. Pas als je dit weet kun je een brandbook in elkaar zetten.

Fichier:Twitter Bird.svg — Wikipédia

Naast de basiselementen moet je ook weten hoe deze uit te voeren.

Een goed voorbeeld is het logo van Twitter. Aan het logo merk je dat er goed is nagedacht over de merkidentiteit. Je ziet dat men goed heeft nagedacht over de kleur, achtergrondkleur en waar het logo voor gebruikt moet worden.

Wie is de juiste doelgroep voor een brandbook?

In de online marketing is het vooral van belang om te weten voor wie een brandbook bestemd is. Je zult merken dat dit boek in de meeste gevallen door ondernemingen wordt gebruikt om het personeel bekend te laten raken met de huisstijl van het bedrijf.

Een eenduidige huisstijl is van belang want elk personeelslid moet zich kunnen herkennen in je merk. Dus zo nu en dan is verduidelijk van de visualisatie van het merk nodig.

Personeel van Sortlist, brandbook voorbeeld
Sortlist personeel 😍

Je kunt dus onmogelijk te maken krijgen met een situatie waarbij er zakelijke e-mails verstuurd worden vanuit een e mailadres waarbij er gewerkt wordt met verschillende lettertypes, verschillende kleuren, een formele of juist een informele aanduiding. Alleen hierdoor kun je een professionele uitstraling garanderen. Doe je dat niet dan kun je in de ogen van consumenten erg onprofessioneel overkomen. Dit kan uiteindelijk het imago van je merk erg schaden.

Brandbooks geven je een compleet beeld van je onderneming en zijn niet alleen bestemd voor je personeel. Inhoudelijk bevat het regels, die bestemd zijn voor een ieder die iets te maken hebben met je merkidentiteit oftewel merk.

Inhoudelijk bevat een brandbook niet alleen informatie over de huisstijl van een onderneming alleen. Als ondernemer leg je ook vast waar je bedrijf voor staat. Hierdoor kun je precies in kaart brengen welke keuzes al dan niet in overeenstemming zijn met je visie.

Hoe zet je dan een brandbook in elkaar?

Voor branding redenen, het hebben van een sterke brand of consistentie in je huisstijl is het verstandig om te werken met een brandbook. Hieronder meer over hoe je dit in elkaar kunt zetten.

1️⃣ – Begin eerst met een bedrijfsnaam 

Het eerste waar je aandacht aan besteed bij het maken van je brandbook is je bedrijfsnaam. Als je niet precies weet of de gekozen bedrijfsnaam ook inderdaad een weerspiegeling is van wat de werkzaamheden zijn in je bedrijf, dan kun je ervoor kiezen om alsnog een andere bedrijfsnaam te kiezen.

Over het algemeen onthouden klanten alleen je bedrijfsnaam. Dit blijft ze meestal alleen bij en je dient ervoor te zorgen dat de naam van je bedrijf in overeenstemming is met wat je als bedrijf wil uitstralen naar het publiek toe.

2️⃣ – Maak een logo die je gebruiken 

Een brandbook maken kun je als je al een logo hebt. Je beschrijft daarbij niet alleen hoe je je logo graag wil terugzien, maar ook andere guidelines. Denk maar aan een situatie waarbij er alleen een zwarte achtergrond is, witte achtergrond of gekleurde achtergrond is.

Hoe daarmee om te gaan? Je dient aan te geven hoe de communicatie naar de klanten toe moet geschieden. Als bedrijf moet je ook nagaan of je een logo kunt hanteren zonder de bedrijfsnaam er expliciet in op te nemen.

Heel vele manieren om logo’s te maken…

3️⃣ – Besteed aandacht aan de juiste typografie

Een brandbook moet een professionele uitstraling hebben. Wil je een brandbook maken, dan zul je ook aandacht moeten besteden aan de typografie. Je dient hier vooral te letten op de grootte van een lettertype, kleur etc. Je dient dus in ieder geval te beschrijven wat de lettertype, kleur en grootte moet zijn van je normale tekst, tussenkoppen en hoofdkoppen.

4️⃣ – Kies je kleuren zorgvuldig

Pantone GP6102A Color Bridge Guide Set - Coated en uncoated - Twee draagbare waaiers, kleuren chromatisch gerangschikt : Amazon.nl: Klussen & gereedschap
Pantone kan zeker helpen bij het kiezen van de juiste kleuren…

In je brandbook zou je er goed aan doen om ook te beschrijven welke kleuren je zult gebruiken voor bijvoorbeeld je website. Het is niet altijd eenvoudig omdat je vaak genoeg meerdere kleuren nodig hebt voor de verschillende situaties. Je dient dus ook een precieze RGBkleurcode te bepalen.

5️⃣ – Vergeet de afbeeldingen zeker niet

Je zult merken dat bij het maken van je brandbook je ook aandacht zal moeten besteden aan foto’s. Deze geven een precieze weergave van hoe een bedrijf zich presenteert. Je dient aan te geven of je filters zal gebruiken voor foto’s die je zelf zult maken.

Je kunt ook zelf afbeeldingen ontwerpen en gebruiken om bepaalde elementen van je onderneming goed tot uiting te laten komen. Bij het bepalen van je huisstijl zul je hiermee rekening moeten houden want je zult gedurende een lange tijd met dezelfde afbeeldingen moeten werken.

Afbeeldingen ontwerpen voor een brandbook

6️⃣ – Werk met patronen of iconen

Ga voor jezelf na of je bepaalde delen van de tekst van je website vetgedrukt wil hebben of niet. Ga ook na of je bepaalde uitspraken wil highlighten of markeren.

Denk hierbij dus vooral aan patronen of iconen die je kunt inzetten in jouw manier van communiceren. Na hierover nagedacht te hebben kun je het dan vastleggen in je brandbook. Door hier ook weer een vaste lijn in te hanteren, weten zowel medewerkers als klanten waar ze aan toe zijn.

7️⃣ – Denk na over hoe je jouw klanten wilt aanspreken

Je dient in je brand book ook op te nemen hoe je klanten aangesproken moeten worden. Ook hier geldt consistentie. Je kunt geen teksten op je website hebben waarbij de ene keer wordt verwezen naar klanten met je en de andere keer met jou.

Klanten krijgen dan de indruk dat de teksten door verschillende personen is geschreven. Je wil juist hebben dat ze het gevoel hebben dat de teksten door een en dezelfde persoon geschreven zijn.

8️⃣ – Een “over ons” is altijd mooi meegenomen

Ter versterking van je brand identity kun je het best een sectie op je website hebben, die vertelt over wie je bent en wat je als organisatie te bieden hebt. Denk maar aan een ‘over ons ‘ sectie op je website. Je kunt dan opnemen wanneer het bedrijf is begonnen, die de oprichters zijn, hoe het bedrijf door de jaren heen gegroeid is en wat belangrijke keuzes zijn geweest in je onderneming en veel meer.

9️⃣ – Denk aan je Online communicatie

In je brand book dien je ook online communicatie nader te beschrijven. Je dient ook hierbij zoveel als mogelijk elk onderdeel mee te nemen. Je voorkomt hierdoor onduidelijkheden in een later stadium.

Je kunt bijvoorbeeld de werkwijze van je website of webshop nader beschrijven, hoe social media berichten te versturen of te beantwoorden, of je om de zoveel tijd zal komen met een nieuwsbrief en of je gebruik zal maken van foto’s en video’s.

🔟 – Vergeet je Offline communicatie zeker niet

Offlinecommunicatie is naast onlinecommunicatie ook een belangrijk onderdeel waar je aandacht moet besteden bij het in elkaar zetten van een brandbook. Als je naast je webshop ook klanten hebt, die bijvoorbeeld in je fysieke winkel langskomen, dan is het wel noodzakelijk om beschreven te hebben hoe je ze zult ontvangen op kantoor, werkplek etc.

Ze komen dus niet alleen online, maar ook offline in contact met je bedrijf en je zult dus zowel online als offline communicatie goed beschreven te hebben. Breng dus in kaart of je gebruik zal maken van visitekaartjes, wil je flyers en posters gebruiken of moeten er bepaalde accessoires aanwezig zijn op kantoor. 

Op zoek naar een bureau… |

Sortlist heeft wat je nodig hebt! Bekijk snel onze experts in Branding en nog veel meer….

Maak je Brandbook nu!
close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email