
Je naamsbekendheid vergroten doe je zo – Complete gids 2021
Laatst geüpdate op 1 december 2021 om 04:44 pm
Het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf kan een lastige opgave zijn, zeker in het begin. Echter is het wel een cruciale taak om jouw business goed op de kaart te kunnen zetten. Leer in onze blog waarom naamsbekendheid zo belangrijk is en wat jij kunt doen om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten.
In dit artikel
Het opbouwen van naamsbekendheid zorgt ervoor dat je vertrouwen in je merk en bedrijf creëert. Merkvertrouwen is een zeer belangrijk onderdeel in de keuze om een aankoop wel of niet te maken. Daarnaast hebben klanten sneller de neiging om een herhaalaankoop te doen wanneer ze vertrouwen in je business hebben. Zo kan merkvertrouwen ook omgezet worden tot klantloyaliteit.
Met naamsbekendheid creëer je dus dit vertrouwen. Het is makkelijker om vertrouwen te creëren wanneer je bedrijf en / of je producten bekend zijn. Op deze manier zet je naamsbekendheid om in waardevolle loyale klanten.
Het vergroten van je merkwaarde is een ander voordeel van het opbouwen van naamsbekendheid. Dit zorgt er onder andere voor dat je hogere prijzen kunt hanteren doordat er een hogere vermeende waarde voor is, betere uitbreidingsmogelijkheden hebt en dat je aandelenprijs ook groeit.
Al met al is het dus duidelijk dat naamsbekendheid van groot belang kan zijn voor je bedrijf. Met vertrouwen en positieve banden met je klanten creëer je loyaliteit en merkwaarde. Wij helpen je graag met het vergroten van je naamsbekendheid, hier enkele tips.
Het vergroten van je naamsbekendheid is een lastige taak waar vaak innovatieve strategieën of producten voor nodig zijn. Dit maakt het voor kleine bedrijven vaak lastig om hier grote stappen in te maken. Toch zijn er strategieën die je kunt hanteren om jouw naamsbekendheid te vergroten. Hieronder enkele strategieën voor inspiratie!
Influencers zijn in de laatste jaren een grote business kans geworden voor veel bedrijven en zijn dus ook heel waardevol geworden. De specifieke influencer die je inzet moet natuurlijk wel een link met jouw diensten of producten hebben. Wanneer deze influencers jouw producten en merk benoemen in hun content zal dit onder hun volgers verspreid worden en vergroot je jouw naamsbekendheid. Heb jij een innovatief concept? Probeer dit via een influencer, of meerdere influencers, te verspreiden.
SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, heeft een hoge waarde in het vergroten van je naamsbekendheid. Met een goede en duidelijke SEO strategie zorg je voor hoge posities in de zoekmachines resultaten en kun je naast het werven van meer klanten dus ook je naamsbekendheid vergroten. Zeker als je goede posities hebt in de zoekmachines op een populair zoekwoord. De reden hiervoor is dat een groot deel van de zoekmachine gebruikers niet verder kijkt dan de eerste pagina van de zoekresultaten. En van deze gebruikers kijkt een groot deel niet verder dan de eerste paar resultaten.
Het opbouwen van een concrete SEO strategie is dus belangrijk om het opbouwen van je naamsbekendheid gemakkelijker te maken. Onderzoek de zoekwoorden van je product en bedrijf en optimaliseer je website om hoge en stabiele posities in de zoekresultaten te realiseren. Sortlist helpt je hier graag mee door je geheel gratis in contact te brengen met zoekmachine optimalisatie bedrijven in jouw regio.
Social media is en blijft een belangrijk onderdeel in de online marketing. Dit is voor het vergroten van je naamsbekendheid ook niet anders. Als bedrijf is het belangrijk dat je op Facebook, Instagram en soms ook Twitter actief bezig bent met het opbouwen van je naamsbekendheid. Zeker als je een visueel product hebt is een social media platform zoals Instagram een zeer belangrijk onderdeel.
Naast het adverteren op dergelijke social media platformen zijn er ook andere slimme manieren om jouw merk onder ogen te brengen zonder dat je hier geld voor uit hoeft te geven. Heb je een leuk product, vraag je klanten om een foto op Instagram te posten met jouw product (en merk). Je kunt er bijvoorbeeld een mooie korting bij geven voor een volgende aankoop. Zo spoor je een herhaalaankoop aan maar kun je ook testimonials krijgen en je naamsbekendheid vergroten.
Advertenties zijn gemaakt om bij gebruikers van applicaties, websites en programma’s in het oog te springen en zijn dus een ideale stap in het vergroten van je naamsbekendheid. Het is het waard om te investeren in goede advertentiecampagnes via zoekmachines, sociale media en zelfs op andere websites.
Google AdSense is een platform van Google waar je betaalde advertenties kunt plaatsen op websites die relevant zijn voor jouw doelgroep. Het kan lastig zijn om dit handmatig te optimaliseren voor je doelgroep indien je hier niet veel ervaring mee hebt. Daarom heeft Google tegenwoordig ook ‘Auto Ads’, waarmee jouw advertentiecampagne automatisch op relevante websites gezet worden door machine learning technologieën.
Wat extra vermogen inzetten om merk verpakking te gebruiken voor je producten kan je veel opleveren. Door aangepaste verpakking te gebruiken komt een pakketje bij een klant meer aan als een cadeautje dan als een pakketje. Het geeft dus een goed gevoel bij de klant en dat wordt ook met jouw merk in verband gebracht. Hoe je jouw product en merk tentoon stelt en het verhaal wat jouw merk vertelt begint al bij de verpakking. We kennen natuurlijk allemaal de persoonlijke pakketjes van Coolblue wel.
Het partneren met een ander bedrijf in bijvoorbeeld een giveaway of zelfs het samenwerken aan een product kan een grote impact hebben op jouw naamsbekendheid. Het is een simpele manier voor beide bedrijven om wat extra naamsbekendheid te creëren en elkaars producten bij de klanten van beide bedrijven onder ogen te brengen. Zo werf je ook nieuwe klanten!
Zorg er hierbij wel voor dat het bedrijf waar je mee samenwerkt niet concurreert met je eigen bedrijf, maar wel interessant is voor je eigen doelgroep. Overweeg dus goed met welk bedrijf je in zee gaat in dit aspect.
Een referral programma kan geweldig zijn om jouw producten en merk op een snelle manier bij veel mensen onder ogen te brengen. Wanneer je al enkele loyale klanten hebt kun je ze de kans geven om jouw merk of product te delen met vrienden en familie via een referral programma.
Er wordt zoveel meer vertrouwen met jouw merk gecreëerd wanneer de aanbeveling van een bekende komt dan als het bijvoorbeeld via een advertentie komt. Je geeft degene die de aanbeveling doet een kortingscode of iets dergelijks en de rest van de marketing wordt voor je gedaan. Om het nog sneller te verspreiden kun je degene die de aanbeveling krijgt ook een kortingscode geven om nieuwe klanten te werven.
Humor zorgt voor een persoonlijkere band tussen potentiële klanten en jouw merk. Zo’n persoonlijke band zorgt al met al voor een zeer loyale klant. Probeer eens wat meer humor en persoonlijkheid in de social media posts (en ook de opmerkingen) en e-mail campagnes te gebruiken. Het is vermakelijker om te lezen of naar te kijken en brengt positieve gevoelens richting je bedrijf.
Er zijn dus verscheidene manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Heb je hier liever hulp bij zodat het allemaal op de juiste manier vergaat? Sortlist brengt je graag (geheel gratis) in contact met het juiste bureau om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Op deze manier ben je er zeker van dat het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf op de juiste manier wordt gedaan en je hier meerwaarde uit haalt.
Meest gezocht:
Deel dit artikel op :
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Registreer en ontvang exclusieve marketing gerelateerde content en tips in uw inbox.
20 februari 2021 ∙ 6 minuten lezen
Het klinkt als muziek in de oren en is een droom van iedere ondernemer: met minimale (financiële) middelen tóch een succesvolle marketingcampagne draaien. Kan dat in 2021? Growth hacking lijkt het antwoord te zijn. Wat is growth hacking? Growth hacking is een manier om je bedrijf snel te laten groeien met minimale middelen. Startups zijn […]
Lees meer
24 januari 2021 ∙ 6 minuten lezen
Om een e-commerce initiatief te doen slagen, heeft een organisatie een ander type manager nodig. Een echte e-commerce manager. Een e-commerce manager is een belangrijk onderdeel van het web-team. De groei van de omzet en de verwachte verkoop hangen immers hoofdzakelijk van dit team af. Besluit daarom niet te snel wie deze functie zich kan […]
Lees meer
30 januari 2021 ∙ 7 minuten lezen
Stel je een wereld voor waarin je een product zou kunnen verkopen aan een consument die wilt kopen wat jij verkoopt. Als zo’n wereld zou bestaan, zou het de heilige grond van marketing vertegenwoordigen. Helaas bestaat zo’n wereld niet. Er is echter een marketingtechniek die marketeers helpt meer effectieve berichten en campagnes te creëren. Deze methodes […]
Lees meer
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Exclusieve inhoud en advies via e-mail!