Advertorial
Media & Advertising

Advertorial & reclame: de verschillen in een notendop!

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

Een adverteerder maakt soms gebruik van een advertorial of reclame. Deze twee begrippen lijken veel op elkaar, maar er zijn ook verschillen. De vraag is natuurlijk wat nou het verschil is tussen een advertorial en reclame. In dit artikel meer over de verschillen tussen deze twee begrippen en meer.

Wat is een Advertorial? 

Advertorial betekenis

Een advertorial is een speciaal soort advertentie die is samengesteld door de redactie van een krant, tijdschrift of digitale publicatie. Ondanks dat het als een advertentie bedoeld is, neemt het vaak de vorm aan van een redactionele tekst om op een verfijnde manier een product, dienst of bedrijf te promoten.

Dit is met als doel om de lezer op een minder opdringerige manier te benaderen dan traditionele advertenties. Het wil daarom ook soms wel lijken op een redactionele tekst, waardoor het publiek zich mogelijk meer betrokken en minder geadverteerd voelt. Dit neemt echter niet weg dat het nog steeds duidelijk gelabeld moet worden als reclame om verwarring bij de lezers te voorkomen.

Wat betekent het woord advertorial?

Een advertorial is een vorm van reclame in een krant, tijdschrift of op een website die is ontworpen om op een redactioneel artikel te lijken. Het woord is een samentrekking van ‘advertisement’ (advertentie) en ‘editorial’ (redactioneel).

Een advertorial onderscheidt zich echter van de andere artikelen in een krant of tijdschrift waarin misschien ook gewone advertenties zijn geplaatst.  Het lijkt nog steeds erg op een nieuwsartikel of in ieder geval redactionelecontent. De lay-out en het lettertype van de advertentie zijn echter anders wat dus maakt dat het stukje tekst op een advertorial lijkt.

Huh? Een redactioneel artikel?

Ja klopt! Een advertorial is een soort redactioneelartikel dat diepgaande informatie geeft over een specifiek product of dienst. In tegenstelling tot traditioneleadvertenties is een advertorial natuurlijker en kan het effectiever zijn. Sterke schrijfvaardigheid is vaak vereist om een ​​advertorial succesvol te gebruiken.

Redactioneel artikel in de vorm van een krant, ook bekend als advertorial.
Een klassiek voorbeeld van een redactioneel artikel

Een advertorial schrijven houdt dus in dat je een tekst uitwerkt die overtuigend overkomt bij je klanten. De tekst zal betrekking hebben op je producten en of diensten. Een advertorial daarentegen is een advertentie waarmee je duizenden potentiëleklanten en bedrijven probeert te bereiken.

De term “advertorial” verscheen voor het eerst in 1946. Meestal worden zowel redactionele als reclameartikelen van elkaar gescheiden in een advertorial-combinatie.

Wat is het verschil tussen een gewone reclame en een advertorial?

Hoewel een advertorial doorgaans wordt gepresenteerd als een informatiepakket, moet het toch als een commercieel document worden beschouwd. Dus een advertorial is een advertentie, oftewel reclame. Zo kan het ook wel gezien worden.

👉🏾 Adverteerders kopen advertorials die in nieuwsberichten verschijnen om in contact te komen met lezers en om een ​​product of dienst te promoten. Dit soort reclame zijn meestal ontworpen om te verschijnen in een redactioneel artikel of een nieuwsartikel.

Zet de woorden “advertentie” en “editorial” bij elkaar en je hebt het woord advertorial.

👉🏾 Een advertorial daarentegen is een stuk tekst dat in de vorm van een artikel verschijnt. Het voorkomt dat het rommelig en verwarrend wordt met advertenties.

💡 Het verschil tussen een advertentie en een advertorial is dat men het voor journalistieke doeleinden gebruikt.

Een advertorial is een type advertentie dat een fictieve redactionele stem gebruikt om een product of dienst aan te kondigen. Dit is toegestaan zolang het woord advertorial boven de tekst van de advertentie staat.

Advertorial voorbeeld: L’Oréal

Wat is een advertorial voorbeeld? Een voorbeeld van een advertorial is een pagina met advertenties voor een bedrijf, dat medische apparatuur verkoopt via huis-aan-huiskranten. Deze zijn meestal opgemaakt als artikelen met objectieve informatie.

Advertorial
Advertorial van L’Oréal

Denk maar aan afbeeldingen, die een merk of product op een positieve manier onder de aandacht willen brengen. Redactionele stukken die objectief zijn en die de algemene discussie willen beïnvloeden zijn ook een voorbeeld daarvan.

In het kader van het online marketing gebeuren worden er ook advertorials online geplaatst. Een landingspagina en gastblogs worden vaak gebruikt om advertenties te publiceren. Hoewel ze ook wel promotionele publicaties worden genoemd, zijn deze niet altijd duidelijk aangegeven voor de lezer.

Waarop let je best bij advertorials?

Als je besluit om advertorials te gebruiken in je marketingcampagne, denk dan goed na over enkele valkuilen, die zich kunnen voordoen. Het woord advertorial zorgt ervoor, dat de geloofwaardigheid bij je doelgroep afneemt.

Advertorial
Typografie: heel essentieel voor een advertorial

Als de tone of voice en het beeldmateriaal niet overeenkomen met die van de krant of het tijdschrift, word je ook voor de gek gehouden. Als de typografie van de advertorial niet lijkt op die van de krant of het tijdschrift, zullen sommige lezers ook zien dat het om een betaalde plaatsing gaat.

Hoe dit probleem op te lossen?

Om bovenstaande gevaren te voorkomen, kan je het beste ertoe overgaan om advertorials te laten maken door een professioneel communicatiebureau.

Advertorials zijn inhoudsadvertenties gemaakt door redacteuren. Ze zijn op dezelfde manier geschreven als andere tekst op de website.

Wat is een goede advertorial?

Een goede advertorial combineert het nut van informatieve content met het doel van een commerciële boodschap. Het is een tekst die de lezer waardevolle inzichten, informatie of entertainment biedt, terwijl tegelijkertijd een product, dienst of merk wordt gepresenteerd. Een succesvolle advertorial voelt niet aan als een expliciete advertentie, maar als boeiende content die de lezer op natuurlijke wijze naar het onderwerp leidt.

Wat is het doel van een advertorial? Het hoofddoel van een advertorial is om een product of dienst op een subtiele, minder opdringerige manier te presenteren. Het is een soort marketingtechniek die een product of dienst door de strot van de klant duwt, waardoor deze interesse voelt.

Wat zet je in een advertorial? Hieronder enkele manieren hoe je een goede advertorial kan schrijven:

  1. Allereerst dien je idealiter een verhaal te vertellen in plaats van een commercial in de tekst te plaatsen. Dat maakt de leeservaring boeiender en minder stressvol.
  2. Geef mensen de kans om hun mening te geven over de dienst of het product. Hierdoor hebben ze het gevoel dat ze bijdragen aan de algehele ervaring.
  3. Laat zien hoe goed je product of dienst is door een verhaal te vertellen dat gebaseerd is op feiten en emoties.
  4. Een goed geschreven titel en verrassende tussenkopjes helpen om de aandacht te trekken en de tekst scanbaar te maken.
  5. Gebruik in het oog springendepassages om vaart in je verhaal te brengen.
  6. Vermeld subtiel je contactgegevens en bedrijfsnaam. Doe dit zo nodig in een apart tekstblok of kader.
  7. Een verhaal moet per slot van rekening verkopen

Wat kost het?

Een succesvolle advertorial hangt af van de waarde van een websiteen verschillende andere factoren. De kosten zijn afhankelijk van het bereik en de relevantie van een website.

Men zegt vaak dat bloggers verdienen aan de advertenties die hun collega’s maken. Dit is echter niet altijd een nauwkeurige richtlijn, aangezien elke blog en elk advertentieplatform anders is.


Maak een uitstekende advertorial met zelfvertrouwen.

Ontdek de meest relevante agencies voor jouw project gebaseerd op jouw specifieke vereisten.

De beste communicatie bureaus van Nederland

Factoren die de prijs bepalen

Een goede manier om te meten hoe groot je bereik is, is door te kijken naar het aantal mensen dat je advertentie heeft gezien. Onthoud ook dat Google een grote rol speelt op dit gebied. Bij het bepalen van de prijs dien je rekening te houden met de volgende zaken:

  • De algemene indruk van je blog (schrijfstijl, lay-out)
  • Het bereik via social media
  • Paginaweergaven
  • Aantal reacties
  • Aantal advertorials dat al op je blog staat (als je meer dan 25% advertorials op je site hebt, wordt het al minder betrouwbaar en minder geloofwaardig)
  • Het onderwerp van uw site
  • Schrijf zelf de advertorials, want hier wordt ook naar gekeken
  • Vindbaarheid op zoekmachines zoals Google en Bing

Er zijn inderdaad richtlijnen die wat preciezer zijn. Er wordt dus niet gezegd dat dit de enige juiste manier is en dat je je eraan moet houden. Het bedrag wordt berekend als een nette 50. Voor elke 1000 unieke bezoekers stijgt het bedrag met 10 euro.

Veel bedrijven proberen zo laag mogelijk te gaan om de klus te klaren. Dat komt omdat ze excuses verzinnen dat hun budget niet zo ver reikt als ze vragen. 

Conclusie,

Een advertorial is een advertentie in een mooi jasje. Of meer concreet een advertentie die kan passeren als redactionele inhoud. Het verschijnt in de vorm van een artikel.

Een goede advertorial vertelt een verhaal en springt in het oog. Je zorgt ervoor dat de advertentie binnen de lay-out van het medium past waarvoor je schrijft, zodanig dat het perfect door kan gaan als artikel.

Om zeker te zijn van een kwaliteitsvolle advertorial werk je best samen met een communicatiebureau. Wij bij Sortlist kunnen je alvast enkele bureaus aanraden!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email