Newsjacking: hoe de actualiteit je communicatie versterkt
Reclame & Marketing

Newsjacking: hoe de actualiteit je communicatie versterkt

5,00/5(1)

Bij alle bedrijven is hetzelfde refrein te horen en geldt één simpele regel: het is de wet van de sterkste. Het aannemen van het meest innovatieve webdesign, het voorstellen van de meest verrassende concepten, het verkopen tegen de meest aantrekkelijke prijzen mogelijk… Alle middelen mogen ingeschakeld worden om de consument aan te trekken en de concurrentie van de troon af te stoten.

Wat als je in plaats van altijd aan jezelf te denken, zou luisteren naar wat er om je heen gebeurt? Wat als het antwoord van het marketingteam, op zoek naar het beste onderwerp om te discussiëren op sociale netwerken, verborgen was in het nieuws? Wat als je, om het merkimago van je bedrijf te verbeteren, alleen maar een beetje humor hoeft te gebruiken, een onvergetelijk beeld te creëren en je te laten meeslepen door de buzz die anderen voor je hebben gecreëerd?

Dit artikel legt uit hoe je newsjacking in je voordeel kunt gebruiken, van het vinden van de informatie die je nodig hebt, tot het omzetten tot een voordeel voor je bedrijf. We begeleiden je bij de ontdekking van de techniek die je het beste kunt gebruiken.

Wat is Newsjacking?

Als je niet weet wat het gemeenschappelijke punt is tussen een basketbal en de manier waarop je communiceert, moet je onderstaande definitie lezen! Wat is volgens jou de eerste eigenschap van een basketbal? Neem de tijd om erover na te denken.

Ben je ervan overtuigd dat je het antwoord weet? De eerste eigenschap van een basketbal is natuurlijk het vermogen om te stuiteren! Zonder deze eigenschap is het moeilijk om het spel in gang te zetten. Het principe van newsjacking werkt hetzelfde… De manier van communiceren zet jouw bedrijf in het midden van de belangstelling. Je wordt vermeld in de actualiteit of op evenementen door het overbrengen van een positieve en boeiende boodschap.

Deze methode brengt merken en bedrijven dichter bij hun doelstellingen. Origineel, ongebruikelijk en innovatief. Newsjacking creëert een nieuwe vorm van betrokkenheid, met name door het gebruik van sociale netwerken.

Hoe kan je goed beginnen?

De eerste actie die je kan ondernemen, is om op de hoogte te blijven van het nieuws. Doe dit om te zien en te horen wat er gaande is in de wereld, wat er op de voorpagina van de kranten staat, wat trendy is op sociale netwerken. Hou ook evenementen in de gaten, ook al vinden deze slechts één keer per jaar plaats.

Dit voorbeeld is een goede illustratie van newsjacking, het Franse onderbroekenmerk Le Slip Français is in samenwerking gegaan met de Heritage Days. Het merk pakt het tactisch aan door een actueel evenement te betrekken om je merk het voordeel te geven van media-aandacht.

Maar de Slip Français is niet het enige merk dat erin slaagt om newsjacking ten volle te benutten en een ander merk onderscheidt zich ook in deze praktijk: Monoprix.

Omdat er veel fans zijn van de Wereldbeker voetbal, heeft het merk niet getwijfeld om van de gelegenheid gebruik te maken en een unieke verpakking te ontwerpen voor hun producten.

Je kunt het begrijpen aan de hand van bovenstaande voorbeelden, een van de ingrediënten die het beste werkt voor succesvolle newsjacking is humor!

Blijf openstaan voor alle opportuniteiten die het dagelijkse leven en de media op je pad kunnen brengen. Misschien vind je iets interessant en kun je dit laten leiden tot versterking van je merk. Let ook op trendy begrippen op blogs, Twitter hashtags die de meeste reacties genereren of de laatste publicaties van journalisten.

Als je eerste publicatie in newsjacking modus niet perfect is, wees dan niet te streng voor jezelf. Communicatie is een kunst dat tijd vergt! Bovendien vereist een dergelijk toezicht veel toewijding. De logica hierachter is dat de uitvoering van een geschikte digitale strategie een sterke communicatie op poten zal zetten. Maar mensen weet vaak niet hoe ze dit moeten aanpakken…

Je kan ook een SEO-expert of een PR-bureau vragen om deze monitoring te doen en te achterhalen welke trends in het oog springen bij je doelpubliek.

We kunnen je in contact brengen met de beste bureaus , vertel ons over je project.

3 manieren om informatie om te zetten in eigen voordeel

Daar ga je, je hebt de bal gevangen… Je hebt de juiste informatie in bezit, maar hoe gebruik je deze waardevolle bronnen in je voordeel? Als creativiteit aan de orde is als het gaat om newsjacking, dan kan het in meerdere delen worden opgedeeld:

1️⃣ Maak woordspelingen: Wanneer de situatie zich daartoe leent (of wanneer je creativiteit erin slaagt om kansen te creëren), kun je een bestaande slogan gebruiken en hier iets leuks mee doen.

2️⃣ Ontwerp high impact visuals: d.w.z. grafische composities of foto’s maken die de woordspeling versterken of betrekking hebben op de gebeurtenis in kwestie.

3️⃣ Blijf in lijn met uw merk of bedrijf: het zou inderdaad zonde zijn om de twee voorgaande stappen op briljante wijze te volbrengen om uiteindelijk inhoud te publiceren dat ver verwijderd ligt van het doel van je bedrijf.

Gebruik je de juiste strategie voor succesvolle newsjacking?

Er zijn een paar punten te respecteren om actuele gebeurtenissen in je voordeel te kunnen gebruiken. Om te beginnen moet je afvragen of je merk of bedrijf de juiste mentaliteit heeft om een onmiddellijke “reactie” op dat buzz-waardige nieuwsverhaal te produceren. Kan je voldoende tijd vrijmaken om deze essentiële controle uit te voeren? Ben je in staat om content te creëren binnen enkele uren na de buzz?

Staat je bedrijf ervoor open tijdens de werkuren om een nieuwsrapport te maken van de actualiteit? Weet je welke sites relevant zijn en hoe vaak je deze moet bezoeken? Houd er rekening mee dat een nieuwsbericht slechts 24 uur nodig heeft om de wereld rond te gaan!

Weet je ten slotte welk formaat je moet kiezen om impact van newsjacking te maximaliseren? Je hebt de keuze uit volgende mogelijkheden:

1️⃣ Een publicatie op je blog,

2️⃣ Een tweet met een hashtag “trending”,

3️⃣ Een Facebook/Instagram post,

4️⃣ “Materiaal” inhoud (bijvoorbeeld Monoprix – We’re out of the hens)

De voordelen van Newsjacking voor uw merk

Newsjacking vereist geen budget (als alles intern wordt geregeld). Aan de andere kant neemt deze methode veel tijd in beslag om interessante informatie te vinden (voor het ontwerp van de boodschap en eventueel het visuele aspect) en vereist het een sterke reactiviteit.

Maar voor sociale netwerken heb je een krachtig hulpmiddel! De originele of vervormde beelden lenen zich uitstekend om verspreid te worden, en de humor bevordert de betrokkenheid van de internetgebruikers.

Het bewijs hiervan is deze publicatie van Slip Français op Facebook:

Deze foto mixt humor en tederheid hierdoor kreeg het merk 1.500 reacties, 220 commentaren en is 218 keer gedeeld! Het bericht was in lijn met de huidige gebeurtenissen – Wereld Dierendag- en bevatte een prachtige woordspeling.

Aan de Monoprix-zijde mag het marketingteam niet overtroffen worden:

Deze foto lokte 4700 reacties uit, 435 commentaren en is 346 keer gedeeld!

Met dergelijke populariteit op sociale media is het zeer waarschijnlijk dat sommigen van hen zich hebben geabonneerd op de pagina’s van één van deze merken. Monoprix was dus in staat om zijn publiek en bekendheid te verbreden dankzij newsjacking, maar ook om zijn kapitaal om sympathie te genereren te vergroten. Dit zijn drie vliegen in één klap.

Bij Newsjacking gaat het erom dat je op het juiste moment en op de juiste plaats bent. Wees de eerste om te reageren, in plaats van af te wachten tot de concurrentie je voor is.

Conclusie

Newsjacking vereist een grote reactiviteit om zo efficiënt mogelijk te zijn. Idealiter zou elke stap – de dag ervoor, de conceptie, het schrijven en de publicatie – moeten worden uitgevoerd door een andere persoon die verantwoordelijk wordt gesteld. Helaas is een dergelijke taakverdeling zelden mogelijk.

Om te surfen op de nieuwsgolf, creëer waarschuwingen op de sites die relevant lijken en wees klaar om te reageren op elk tijdstip van de dag! Een gewaarschuwd mens is er twee waard. Het onverwachte maakt deel uit van de charme van newsjacking!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email