Core web vitals
Marketing

Google’s nieuwste speeltje: Core Web Vitals

5,00/5(1)

Google heeft weer iets nieuws toegevoegd aan het algoritme. In 2021 zijn Core Web Vitals belangrijk voor de vindbaarheid van je websites en dus je SEO. Juist omdat Google Core Web Vitals totaal onbekend is voor velen, gaan we in dit artikel over de ins en outs van Google’s nieuwste update. We leggen je uit wat Core Web Vitals betekent voor jou en je website en waar je rekening mee moet houden. Als je dus bij de tijd wilt blijven over alles met betrekking tot SEO en zoekresultaten, doe je er goed aan om dit artikel eens goed tot je te nemen.

Wat zijn Google Core Web Vitals?

Google richt zich in het begin van 2021 meer en meer op de gebruikservaring. Om de verschillende aspecten van de gebruikerservaring ofwel user experience te meten zijn de Core Web Vitals in het leven geroepen. Google Core Web Vitals zijn een groep richtlijnen, door Google zelf overigens kwaliteitssignalen genoemd waarmee de user experience beoordeel , geoptimaliseerd en gemonitord kan worden.Als je goed scoort op de Core Web Vitals lever je dus volgens Google een goede gebruikerservaring online.

Behalve richtlijnen maken Core Web Vitals ook een einde aan de veelal overlappende en onoverzichtelijke tools. Web Vitals zou vele andere Google toolsets kunnen overnemen waardoor je met minder apps en tools in aanraking komt.

Er zijn drie meetwaarden in Core Web Vitals en dat zijn pagespeed, interactiviteit en visuele stabiliteit. Deze meetwaarden kun je direct meten bij je gebruikers en zo zie je zelfs wat gebruikers ervaren op jouw website.

web core vitals

Bron: Pexels

Er zijn drie Core Web Vitals

Als we de zojuist genoemde meetwaarden omzetten in Google termen dan zien we dat de drie Core Web Vitals als volgt genoemd worden.

LCP: Largest Contentful Paint (pagespeed)

FID: First Input Delay (interactiviteit)

CLS: Cumulative Layout Shift (visuele stabiliteit)

We gaan dieper in op alle drie de core web vitals voor we zullen bespreken hoe jij gelijk Google een stap voor kunt zijn. Vanaf mei van dit jaar zullen de Core Web Vitals gemeten gaan worden. Je hebt dus nog een paar maanden om te gaan optimaliseren.

Largest Contentful Paint LCP

Met de LCP worden de laadprestaties van de pagina gemeten. Nog specifieker, de LCP meet de de tijd dat het duurt voordat het grootste element op het scherm verschijnt. Het maakt hierbij niet uit of het een video, foto of ander bestand is, de laadtijd van het grootste onderdeel telt. Je krijgt 2,5 seconde om een goede score neer te zetten. Zodra het langer duurt dan 2,5 seconden maar niet langer dan 4 seconden krijg je “needs improvement” als score. Vanaf vier seconden is je resultaat op rood met het verdict “poor”.

First Input Delay FID

De FID meet de reactiviteit van een webpagina. De tijd tussen het laden van de pagina en het moment waarop de gebruiker de eerste interactie kan maken telt hier. Met de First Input Delay gaat het dus meer om de klikbaarheid van de knoppen, invullen van contact of email forms en andere mogelijkheden waarmee je gebruiker interactie heeft met je site. Hier wordt ook de gebruiksersfrustratie mee gemeten. Niemand wilt lang wachten tot ze naar een volgende stap kunnen. Hier wordt opnieuw met drie kleuren gemeten en de scores “good” (groen), “needs improvement”(oranje) en “poor”(rood).

Om goed te scoren op de FID moet de reactietijd niet langer zijn dan 100ms. Tussen 100ms en 300ms zit je op het oranje vlak en vanaf 300ms sta je in het rood en dat heb je natuurlijk liever niet.

Cumulative Layout Shift CLS

Bij het laden van een site komt het wel eens voor dat sommige elementen later worden ingeladen en je hierdoor verspringingen ziet. Die verspringingen worden gemeten met CLS. Vaak gebeurt dit ook op mobiel en daar wilt Google zo snel mogelijk vanaf. De Cumulative Layout Shift is een belangrijke meetwaarde. Elke onstabiel of beweegbaar element wat je tegenkomt op je site wordt afgerekend en zorgt voor een lagere CLS score.Met een score tot 0.1 pak je een goed resultaat maar vanaf 0.25 staat het wijzer in het rood. Alles ertussenin is oranje.

Waar kun je je Core Web Vitals vinden?

Er zijn meerdere tools die je kunnen vertellen wat je CWV score is. Google Search Console lijkt het meest voor de hand liggend maar er zijn er nog meer.

Pagespeed Insights (Google)

Google Pagespeed Insights kun je gelijk zien hoe hoog je scoort op LCP en CLS. Google Pagespeed Test werkt makkelijk en geeft je een uitgebreid overzicht van de verschillende resultaten die het heeft gevonden op jouw pagina. Het is dus niet alleen de snelheid die gemeten wordt. Er zijn nog veel meer andere gegevens die naar boven komen.

Search Console (Google)

Google Search Console komt misschien wat angstaanjagend over. Zeker als je nog niet zoveel bezig bent geweest met SEO en niet weet wat er allemaal gemeten wordt. ben je hier eenmaal uit dan wijst het programma zich vanzelf. Je ziet een erg duidelijk overzicht met de score per pagina. Je ziet welke pagina’s goed scoren en welke wat minder. Door op de desbetreffende pagina te klikken duik je dieper in de resultaten en zie je op welke onderdelen op die pagina je wat verbeteringen moet doorvoeren.

Chrome Lighthouse (Google)

Nee, dit is geen gesponsorde Google post, maar je zal misschien zelf ook al wel gemerkt hebben dat de tools die het algoritme van Google het beste door hebben, van Google zelf zijn. Chrome Lighthouse voer je het beste uit in incognito modus met alle plugins en extensies uit. Als je de scan vervolgens uitvoert krijgt je een uitgebreide analase over de prestaties, toegankelijkheid, progressive web-apps en SEO van je pagina.

Webpagetest.org

Zie je, het is niet alleen Google dat de klok slaat. Webpagetest.org is een rechttoe rechtaan tool die sinds kort ook de Core Web Vitals heeft toegevoegd. Zeker als je resultaten op de bovengenoemde tools niet helemaal overeen lijken te komen met je verwachtingen, of je denkt dat de Google tools geen juist beeld geven, kun je ze eens vergelijken met webpagetest.org.

Bron: Pexels

Gebruik je Core Web Vitals alleen voor SEO?

SEO is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse marketingactiviteiten en Core Web Vitals kun je daar zeker bij helpen. Betere prestaties vergroten de gebruikerservaring en dat zorgt dan ook voor betere vindbaarheid. Toch willen we iets langer stilstaan bij het woord gebruikerservaring. Dat woord sneeuwt namelijk nogal eens onder omdat het bij SEO zo vaak over meten en resultaten gaat.

Onderzoek van Google heeft namelijk aangetoond dat als je site aan de Core Web Vitals thresholds voldoet, 245 van de gebruikers geneigd is langer op je website te blijven. Twee vliegen in één klap dus. Je wordt sneller en beter gevonden en als ze eenmaal op je website zitten, blijven ze langer. Het komt er eigenlijk op neer dat Core Web Vitals je een overzicht geeft van de drempels op de weg van jouw websitebezoekers. Als jij die drempels glad plooit, is dat een teken voor Google en daar wordt je mee beloond door verbeterde SEO resultaten. Als kers op de taart zullen je websitebezoekers door minder drempels langer op je site blijven.

De verwachting is dat Google Core Web Vitals ook mee gaat wegen voor Google Ads. Betere landings- of bestemmingspagina’s kunnen zo wel eens verlaagde kosten hebben en meer effectiviteit tonen. Voorlopig is het nog gissen en wachten we eerst tot Core Web Vitals in mei wordt uitgerold.

Conclusie

Gebruikerservaring, het wordt steeds belangrijker en dat bewijzen de Core Web Vitals je wel. Hoe snel laden de elementen op je website, duurt het lang voor je bezoeker interactie heeft op je pagina en hoe vloeiend loopt je website content in elkaar over. Core Web Vitals geeft je een duidelijk overzicht van de pijnpunten van je website. Met duidelijke richtlijnen weet je waar je je op kunt focussen en hoe jij de gebruikerservaring op je pagina kunt verbeteren.

Er zijn verschillende tools, zowel van Google als van derde partijen die inmiddels de Core Web Vitals kunnen meten. Vanaf mei 2021 zal de Web Vitals aan het algoritme van Google worden toegevoegd en wordt je dus afgestraft voor een matige gebruikerservaring. Zorg er dan ook voor dat je tegen die tijd zorgt dat je pagina net wat sneller laadt, alle knoppen werken en je geen vreemde verspringingen hebt op je (mobiele pagina) elk foutje wordt genadeloos afgestraft.

De page experience is dus zo belangrijk dat Google er nu drie meetwaarden aan heeft aangehangen. Met user experience en page experience bedoelen we in dit geval hetzelfde.Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je ervoor moet zorgen dat je website snel laadt en zo weinig mogelijk hapert tijdens het laden.

Omdat we denken dat in 2021 Google Ads ook beïnvloed zal worden raden we je zo snel aan de focus te leggen op de gebruikerservaring op je website. Je weet nu wat er gemeten wordt en hoe je jouw resultaten kunt bekijken.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email