Complete Guide op Reclame in 2021

Alles wat u moet weten over reclame

Vind mijn bureau

Duurt 3 minuten. Helemaal gratis

HomeReclame

Reclame is een zeer actueel onderwerp omdat het de basis vormt van het bedrijfsmodel van bepaalde bedrijven zoals Google en Facebook. Zonder hen zouden deze bedrijven gewoonweg niet bestaan en zouden ze niet de diensten aanbieden die we vandaag de dag allemaal kennen. Het is dus heel belangrijk om te begrijpen wat reclame tegenwoordig is, maar ook hoe je het goed kunt gebruiken in een marketingoperatie.

Wat is marketing reclame?

Een eenvoudige definitie van reclame

Reclame betekent massaal communiceren met de bedoeling een specifiek doelwit te bereiken om het gedrag van dat doelwit te beïnvloeden en het te leiden tot het uitvoeren van een specifieke actie. Dit doelwit kan een klant, een gebruiker, een consument, een kiezer zijn. De specifieke actie kan bestaan uit een aankoop, een stem, een abonnement op een medium, een dienst of een nieuwsbrief.

Reclame of reclamemarketing heeft immers niet alleen betrekking op klassieke consumptiegoederen of diensten. Het gaat om het promoten van iemand, iets, een te adopteren gedrag, een plaats of zelfs een evenement.

Voor- en nadelen: hoe zit het met reclame?

Reclame kan nuttige informatie overbrengen aan de consument, waarbij de aandacht wordt gevestigd op belangrijke oorzaken of problemen. Het stimuleert ook de economie door de consumptie te stimuleren.

Voordelen van reclame

Het promoten van iets houdt in dat er informatie wordt gecommuniceerd naar een doelwit. Reclame is dus een middel om zowel te informeren als te promoten. Deze informatie kan een duidelijke toegevoegde waarde hebben en nuttig zijn voor de doelgroep. Zonder deze informatie wordt het doelwit niet geïnformeerd over iets dat hem of haar mogelijkerwijs kan interesseren.

Door de vermenigvuldiging van de reclamemedia is deze sector een echte toegangspoort voor creatieve mensen. Afhankelijk van de merken, producten en middelen is het mogelijk om zeer artistieke advertenties te maken, waarvan sommige vandaag de dag nog steeds een impact hebben. Het is dus een creatieve ruimte op zich.

Afhankelijk van de context kan reclame worden gebruikt voor iets anders dan commerciële doeleinden, zoals :

  • Het voorkomen van een vorm van misbruik
  • Het markeren van een persoon of groep personen
  • Rapportage van een situatie
  • Waarden overbrengen en hoop geven

Al deze voordelen zijn rollen die reclame ook kan spelen. We zien dit met name in preventiespots tegen tabak of alcohol, verkeersveiligheid, fysiek of moreel misbruik. Deze reclamespots zijn belangrijk omdat ze op grote schaal informatie overbrengen aan mensen die het misschien echt nodig hebben.

Culturele instellingen, evenementen en podia zijn dan ook afhankelijk van reclame om aan zichtbaarheid te winnen. Op grote schaal maakt reclame het mogelijk om :

  • de economie te stimuleren
  • inkomsten genereren
  • actief deel te nemen aan de gezondheid van de handelssector. Zo worden veel banen behouden en heeft de consumptie een positieve invloed op het inkomen van deze sector.

Tot slot heeft ook de media- en informatiesector veel baat bij reclame. Tijdschriften, kranten, televisie, op grote of kleine schaal is reclame synoniem met inkomsten die onmisbaar zijn voor hun bestaan en de goede werking van hun organisatie.

De nadelen van reclame

Reclame is een instrument dat soms voor bedrieglijke doeleinden wordt gebruikt. Zo wordt het doelwit aangemoedigd om een actie uit te voeren of een product te kopen zonder het gewenste resultaat te behalen. Het is een vertrouwensbreuk die ernstige gevolgen kan hebben voor het imago van de adverteerder, maar ook voor zijn activiteiten.

Om hun doel te bereiken, vertrouwen adverteerders vaak op geïdentificeerde cognitieve vooroordelen. Door het creëren van nieuwe behoeften, het aanzetten tot overconsumptie en het uitbuiten van emoties in plaats van de reden van het doelwit, kan reclame een negatieve invloed hebben op de maatschappij.

Zwakkere of meer kwetsbare individuen zijn soms het doelwit van dubieuze reclamecampagnes. Kinderen, tieners en ouderen zijn regelmatig het doelwit van agressieve en destabiliserende reclamebenaderingen.

De oververtegenwoordiging van reclame om ons heen zorgt dagelijks voor een intense mentale belasting. Billboards, logo's, jingles, flyers, diverse banners zijn alomtegenwoordig in onze omgeving en verzadigen soms onze aandacht. Het uitzenden van reclame tijdens het bekijken of beluisteren van een medium verandert ook de kwaliteit van de beleving van de doelgroep sterk.

Reclame is de activiteitensector van zeer grote bedrijven zoals Google, waarvan de primaire business IT is. De bedrijven in kwestie verwerven een sterke invloed bij de gebruikers. Hetzelfde geldt voor de pers, die in geval van een meningsverschil met een klant kan worden gesanctioneerd als deze besluit zijn advertenties niet meer in publicaties op te nemen.

Laten we ten slotte eens kijken naar de maatschappelijke belangen van reclame, bijvoorbeeld tijdens verkiezingsperiodes. Afhankelijk van het budget van de kandidaten zullen niet alle kandidaten dezelfde zichtbaarheid hebben en hun boodschap zal door de doelgroep niet even serieus worden genomen. Dit is het geval met Instagram- of Facebook-reclame, die rechtstreeks in de privé-nieuwsfeeds van de gebruikers verschijnt.

Hoe belangrijk is reclame?

Waarom adverteren? Het eerste antwoord dat u krijgt, betreft de ontwikkeling van het bedrijf, zijn zichtbaarheid en zijn financiële gezondheid. Toch is de inzet van de reclame zeer gevarieerd en afhankelijk van de situatie van het bedrijf, de aanpak en de inzet zal radicaal veranderen. Er zijn vier belangrijke doelstellingen in deze sector.

Overtuig

Als uw bedrijf start, hoeft het niet noodzakelijkerwijs een klantenbestand te hebben om op voort te bouwen. In dat geval zal het zijn doelpubliek moeten overtuigen van de verdiensten van zijn voorstel. De voorgestelde producten zijn zeker van kwaliteit, maar het doelwit kent het niet en zal er dus geen belang aan hechten. Ze weten misschien niet eens dat u bestaat en dat u in hun behoeften zou kunnen voorzien.

Houd aan.

Als u uw klantenbestand eenmaal hebt overtuigd, is het belangrijk om wat retentie te doen zodat ze niet in de verleiding komen om naar de concurrentie te gaan. Wat heeft u ze te bieden om ze aan te moedigen te blijven? Het is niet noodzakelijkerwijs een kwestie van het organiseren van grootschalige operaties, maar van het opbouwen van een duurzame relatie waarbij uw klanten altijd geïnteresseerd zijn om terug te komen om u te zien. Dit kan zijn omdat ze een nieuwe behoefte hebben die u kunt dekken, maar ook voor de informatie en het advies dat u geeft. Als uw commerciële diensten bovendien concurrerend zijn vanuit prijsoogpunt en de kwaliteit van uw aanbiedingen hoog is, heeft u alle sleutels in handen om loyaliteit op te bouwen met uw doelgroep.

Trek aan.

Als je eenmaal je doelhart hebt verworven, zul je moeten uitbreiden en blijven groeien. Dit doet u door klanten te zoeken bij uw concurrenten. Deze omschakeling is afhankelijk van uw aanbod en de loyaliteit van klanten aan een merk of product. Voor sommige consumenten zal het moeilijk zijn om te switchen tussen merken van spelconsoles, auto's of mobiele telefoons. Aan de andere kant is de concurrentie sterker in de voedingssector, die zich voortdurend moet vernieuwen om nieuwe ervaringen aan te bieden. Identificeer de behoeften van het doelwit van uw concurrent en kijk of u hem of haar iets kunt bieden wat hij of zij nog niet heeft of iets wat u beter doet.

Herovering van

Misschien heb je klanten verloren en zijn ze naar de concurrentie gegaan. In dat geval kunt u kiezen voor een terugverdienstrategie door middel van reclame. Naast promoties, kortingen, verkoop, het veranderen van uw imago, het anders communiceren en het aanbieden van een andere ervaring speelt een belangrijke rol in de manier waarop uw klanten u waarnemen. Als ze u hebben verlaten voor een concurrent, is het aan u om de redenen voor dit vertrek te analyseren en de juiste aanpassingen te doen.

Het belang voor de klant

Je bent niet de enige die om publiciteit geeft. De klant profiteert er ook van. Het belangrijkste is, zoals we hebben gezien, om op de hoogte te zijn van de producten die op de markt verkrijgbaar zijn. Door te communiceren via reclame helpt u de klant het beste product te kiezen voor zijn behoeften. Door het productassortiment te kennen, kan de klant vergelijken en de keuze maken die het best bij zijn situatie past.

Belang voor de verkoper of producent

Natuurlijk helpt reclame om beter te verkopen. Klanten hebben de informatie al en komen een product kopen dat ze al kennen. Een deel van het werk heeft plaatsgevonden, de verkoper zorgt voor de begeleiding van de klant naar de aankoop.

Voor een bedrijf is reclame een manier om een oogje in het zeil te houden. De producten die door concurrenten worden aangeboden, blijven geheim tot ze worden vrijgegeven en het is belangrijk om alert te blijven op de beschikbare aanbiedingen en de acteurs die erachter zitten. Iedereen kan zich positioneren en de best mogelijke ontwikkelingsstrategie hanteren.

Wanneer een bedrijf een product lanceert, zal de reclame helpen om de zichtbaarheid en de bekendheid te verkrijgen die nodig zijn voor het succes ervan. De eindklant zal gevoeliger zijn voor het product en zal het zelf willen uitproberen.

Tenslotte geeft reclame een bedrijf een vorm van indirecte legitimiteit. Het vermogen om te communiceren en zichtbaar te zijn is al een bewijs van succes.

Wat is het verschil tussen reclame en marketing?

Reclame is een marketinginstrument. Marketing is een langetermijnaanpak met een strategie en inzet voor het bedrijf. Reclame is een promotiemiddel om marketingdoelstellingen te bereiken.

De definitie van marketing

Marketing bestaat uit het analyseren van de markt en het positioneren van uw product. Effectieve digitale marketing kent zijn doelgroep en zijn behoeften uit het hoofd en heeft de ideale positionering. Deze positionering wordt bepaald door specifieke gebruikscriteria:

  • Gebruikt
  • De prijs
  • Het doel

Een bedrijf als Apple dat een technisch geavanceerd product op de markt brengt, zou geen doelwit raken dat de voorkeur geeft aan de stabiliteit en de sereniteit van het gebruik ervan in plaats van veel verschillende dingen te kunnen doen die een langere leerfase met zich meebrengen. Dit doel is gewend aan de prijzen van het merk die vaak veel hoger zijn dan die van de concurrentie. Voor het doelwit dat de aankoop als een investering ziet, is dit geen probleem. Het is de enige die echt voldoet aan de verwachtingen die de Apple-klant heeft geformuleerd.

Het is dus meer een kwestie van het volgen van de markttrends en de evolutie van de behoeften van het doelwit dan het daadwerkelijk promoten van iets. De marketing van een bedrijf wordt goed gemanaged als het erin slaagt de waardepropositie van het bedrijf snel uit te leggen en zo de doelgroep te beïnvloeden die de aankoop zal doen.

Wat is een goede advertentie?

Het maken van effectieve reclame is geen eenvoudige taak. Tussen de over te brengen boodschap, het te respecteren budget en de beperkingen van de distributie, moet je twee keer nadenken voordat je aan de slag gaat. Volgens Sortlist, moet een goede put u in staat stellen om een vertrouwensrelatie op te bouwen met uw klant, terwijl het benadrukken van uw diensten. Het moet :

  • Percussief
  • Origineel
  • Gemakkelijk te onthouden

KISS of Keep It Simple and Sexy

U hebt slechts enkele seconden aandacht als uw doelwit uw advertentie ziet. Het is dus onmogelijk om complexe boodschappen over te brengen of om te veel informatie op te nemen in uw massacommunicatieoperatie.

Neem in de eerste plaats op wat nuttig is om uw doel te bereiken en wat nodig is om uzelf verstaanbaar te maken. Uw klant, ongeacht het medium, zal zeker reclame hebben gezien vóór de uwe en kan er achteraf mee geconfronteerd worden. Hoe eenvoudiger uw boodschap is, hoe gemakkelijker het zal zijn om deze te onthouden. Eén doel, één boodschap, heel eenvoudig.

  • Een kader dat alle elementen samenbrengt kan u helpen. Aarzel niet om er een voor te bereiden. Het is net als de hele visie van uw advertentie.

Vertel je doelwit wat ze moeten doen.

Het lijkt misschien triviaal, maar sommige high-impact reclame niet betrekken van de klant. De reden? De klant weet niet wat hij moet doen. Kan hij kopen? Zo ja, hoe? Deze vragen moeten geen probleem zijn in uw reclame. Het moet duidelijk en begrijpelijk blijven over de verwachte actie. Aarzel niet om duidelijk te schrijven wat de klant kan doen door details toe te voegen: vooraf bestellen met korting, gratis downloaden, een offerte aanvragen.

Wees creatief

Goede reclame neemt geen bestaande codes over zonder iets te veranderen. Voeg een persoonlijk tintje toe om gemakkelijk herkenbaar te zijn. Het kan de manier zijn waarop u het doelwit aanspreekt, het esthetische aspect van uw advertentie, het geluid of iets anders dat u onderscheidt. Als u zich wilt onderscheiden van de massa, wees dan niet zoals iedereen.

Neem echter de tijd om uw advertentie te laten valideren door verschillende mensen. Sommige symbolen, beelden, kleuren hebben verschillende betekenissen voor verschillende mensen. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat niemand wordt beledigd door uw advertentie om de verkeerde redenen.

Wat zijn de verschillende soorten reclame?

Als het doel van reclame is om de consument te beïnvloeden om een aankoop te doen, zijn niet alle technieken om dit te bereiken hetzelfde. Er zijn dus verschillende soorten reclame die belangrijk zijn om te weten: display advertising, online reclame, digitale reclame, enz.

Display advertising of Google Ads

Het is elke communicatie die bedoeld is om te worden weergegeven op een scherm via een afbeelding of video in tegenstelling tot gedrukte reclame die fysieke afdrukken op een medium vereist.

Informatieve en overtuigende reclame

De meest voorkomende vorm van reclame is het promoten van een dienst die toevallig beter, betrouwbaarder en efficiënter is op een pragmatische manier. Het is daarom gebaseerd op tastbare en kwantitatieve informatie.

Hier is het doel in de eerste plaats om aandacht te krijgen, interesse te wekken, een vorm van Verlangen te initiëren en ten slotte aan te dringen op Aankoop. Deze strategie heet AIDA, net als de initialen in hoofdletters van de te onthouden woorden.

Omdat de mens niet altijd rationeel is, heeft deze aanpak zijn grenzen. Inderdaad, de consument kan besluiten om te kopen op basis van zijn gevoelens, om te doen wat iedereen doet of gewoon omdat hij denkt dat hij een behoefte heeft om te bevredigen.

Mechanistische reclame

Hier moet de boodschap zich in het hoofd van de consument dringen. De advertenties zijn zo ontworpen dat ze gemakkelijk herkenbaar en gedenkwaardig zijn met een onderscheidend logo, een gemakkelijk te onthouden slogan en een audio jingle. Herhaling en alomtegenwoordigheid zijn nog steeds veel gebruikte strategieën in reclamecampagnes in de culturele media. Het is onvermijdelijk dat je een Fortnite-advertentie tegenkomt zonder videospelletjes te spelen. Dit advertentieformaat is ontworpen om overal te verschijnen, lang en regelmatig.

Suggestieve reclame

Minder aanwezig vandaag de dag vanwege de context, suggestieve reclame associeert de wensen van de consument met een product. Een voorbeeld hiervan is het promoten van een douchegel door vrouwen met perfect plastic te laten zien hoe ze het moeten gebruiken. Dit soort reclamecampagne, ongeacht het publiek, is vandaag de dag sterk in verval omdat het wordt geassocieerd met een seksistische en misogynistische kijk op individuen. Dit is een interessant voorbeeld van wat bedrijven moeten doen als een verandering om een goed merkimago te behouden.

Welke reclame moet u kiezen?

Het antwoord op deze vraag hangt af van wat je moet promoten en wat je wilt bereiken. Analyseer uw doelgroep en adverteer waar deze zich bevindt. Afhankelijk van het feit of het digitaal is, op televisie, in de krant, krijgt u zeer verschillende resultaten, afhankelijk van het publiek dat u aanspreekt. Het is daarom raadzaam om uw acties te plannen en de ontvangers van de boodschap die u wilt overbrengen te identificeren. U kunt ook een reclamebureau inschakelen als u hulp nodig heeft.

Reclame is alomtegenwoordig in onze moderne samenleving en in al haar vormen.Elk bedrijf moet een communicatiebudget hebben om zich kenbaar te maken en indruk te maken op het publiek. Reclame is een onmisbaar verkoopwapen voor de ontwikkeling van een bedrijf!

Reclame heeft de macht om koopkracht uit te lokken. De communicatie moet van kwaliteit zijn om de aandacht van het doelpubliek te trekken en behoeften te creëren.

Tot slot: wat is de rol van reclame?

Aanvankelijk was reclame gebruikelijker in de westerse cultuur. Uiteindelijk vond het zijn weg naar de oosterse wereld. De periode van de 20e eeuw was niet bevorderlijk voor de reclame, die nooit echt werd overwogen. Pas in 1960, tijdens de ingrijpende transformatie van de industrie, begon alles te veranderen.

Marketing maakt zijn intrede en de reclame vindt al snel zijn plaats in dit grote geheel. Er is een nieuwe reclamegolf op komst die het economisch liberalisme, de vrije concurrentie van de markten en de technologische vooruitgang van die tijd katalyseren. Er waren in die tijd veel grote veranderingen:

  • Een sterke algemene groei van de koopkracht,
  • Veel grotere markten
  • Felle concurrentie tussen producenten en industriëlen.

De samenleving gaat niet meer alleen over productie, maar moet ook een vorm van tevredenheid en plezier brengen aan de eindconsument. Vanaf die tijd tot op de dag van vandaag is de reclame uitgegroeid tot een volstrekt onmisbaar instrument.

Drie vliegen in een klap slaan door het bereiken van doelstellingen

De resultaten van de campagnes moeten op drie precieze assen worden gezocht:

  • Het benadrukken van een goed, een product, een dienst...
  • Werken aan naamsbekendheid en imago
  • Duwen van de doelgroep om te kopen

Wanneer een nieuw product op de markt wordt gebracht, speelt reclame een belangrijke rol in de helft van de omzet!

Enkele zaken die je zullen inspireren

Een mooie selectie van het laatste werk van onze agencies

Fashion, 4
Fashion, 4Door McCann Erickson RomaniaKleding & Accessoires
FLICKER BOOK
FLICKER BOOKDoor McCann Erickson RomaniaBanken & financiële instellingen
INTERMARCHE TV campaign
INTERMARCHE TV campaignDoor LielensVoedsel
Beautiful Skin
Beautiful SkinDoor EtceteraKleding & Accessoires
Basisschool de Corantijn
Basisschool de CorantijnDoor DUTCH PICTURE INDUSTRYOnderwijs
BUS STOP
BUS STOPDoor TBWA\RAADAuto

Duizenden bedrijven maken gebruik van Sortlist

Basic fitProximusArtexisSystematEu commissionCentury 21ManietTupperwareColruytNatagoraFlyer be

Andere onderwerpen die mogelijk interessant zijn

Content StrategyErgonomie (UX / UI)Digital StrategyFilmMotion DesignOntwerpWeb ApplicatieSocial mediaE-commerce3DOnline AdvertisingE-mailMedia PlanningSEOEvenementGamingInnovatieWeb analytics / Big dataFotografieWebsite CreatiePublic Relations (PR)CopywritingMobile AppBranding & PositioneringData Consulting

Ontdek de beste Reclame agencies in Belgique

Er is niets erger dan niet vinden wat je nodig hebt. Dat zal niet gebeuren op Sortlist. Van grote steden tot kleine dorpen, we hebben meer dan 80.000 agentschappen over de hele wereld.

Bekijk agencies die gespecialiseerd zijn in Reclame

Werkt u in een marketingbureau?

Sluit u aan bij de grootste community van experts

Word nu lid
Aansluiten bij Sortlist als marketingbureau

Sortlist, voor alles wat u nodig heeft!

Vereenvoudig uw onderzoeksproces en vind het perfecte marketingbureau.

Vind mijn bureau
Blader door de marketingbureaus van Sortlist