Marketing tijdens COVID-19: Welke sectoren worden het meest getroffen?
Gepubliceerd op: 20 dec 2022 | Auteur: Sortlist Team
Sortlist bracht in januari 2020 zijn eerste marketingbarometer uit en de conclusie is opvallend: de veranderingen op vlak van marketing in 2019 zijn groter dan in de afgelopen 50 jaar. De ontwikkeling van dit veld (vooral door de toenemende complexiteit en professionaliteit van taken) versnelt alleen maar. De crisis die we vandaag hebben meegemaakt, heeft dit fenomeen nog ernstiger gemaakt, zodat de laatste barometer die we hebben vrijgegeven pas twee maanden na publicatie ongeldig werd!
Het is al twee weken geleden dat de COVID-19-crisis Europa met volle kracht heeft getroffen, en afgezien van het gezondheidsaspect dat met deze crisis gepaard gaat, beginnen de economische gevolgen nu al door een groot aantal bedrijven voelbaar te zijn.
Dus wij vroegen ons af: Wat is er veranderd in Marketing tijdens COVID-19?
In twee weken tijd hebben we opmerkelijke ontwikkelingen gezien op het gebied van marketing en dit artikel illustreert welke expertises het meest te lijden hebben onder de crisis die we doormaken, en welke expertises meer gevraagd zijn dan gewoonlijk. Omdat we bedrijven helpen om samen te werken met de beste marketingaanbieders, zijn we perfect gepositioneerd om de marktontwikkelingen te meten en te begrijpen wat de trends zijn.
Als u een professional bent in het domein van marketing, zou de kennis van dergelijke informatie u in staat kunnen stellen uw aanbod en diensten aan te passen om beter aan de marktvraag te voldoen en zo gemakkelijker door de crisis heen te komen.
Door te kijken naar de projecten die de afgelopen weken op Sortlist zijn geplaatst, kunnen we enkele conclusies trekken op wereldwijde schaal:
De meest gevraagde expertises op Sortlist sinds het begin van de pandemie zijn:
De expertises die tijdens de COVID-19 pandemie aan vraag hebben ingeboet zijn:
De meest gevraagde expertises op Sortlist sinds het begin van de pandemie in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Nederland zijn:
De toename van de vraag naar webapplicaties, e-commerce, digitale strategie en het creëren van websites zou verband kunnen houden met de opsluiting die deze landen doormaken. Concreet lijkt de onmogelijkheid om offline te verkopen, bijvoorbeeld in winkels, bedrijven ertoe aan te zetten veel meer te vertrouwen op hun online aanwezigheid om de verliezen te compenseren die het gevolg zijn van de opsluiting.
De expertises die aan vraag verloren tijdens de COVID-19 pandemie in de kernmarkten van Sortlist zijn:
Maar aan de andere kant dalen de investeringen in online reclame. Ook al lijkt dit tegenstrijdig, wij denken dat dit verband houdt met de angst om reclame-investeringen te doen die geen positieve ROI opleveren.
Wat kunnen we van deze informatie leren? De vraag naar expertise in SEO, e-commerce, contentstrategie en webapplicaties groeit, en terecht: bedrijven moeten online zichtbaarheid kunnen verwerven en instrumenten kunnen inzetten waarmee ze hun oplossingen effectief kunnen verkopen, om het verlies te compenseren dat wordt veroorzaakt door de opsluiting die we doormaken. En ze moeten dit kunnen doen terwijl ze hun advertentiekosten minimaliseren, vandaar het feit dat de vraag naar reclame en online advertenties de afgelopen twee maanden is gedaald ten opzichte van 2019.
Al deze trends die we hebben gezien, komen overeen met de vertraging van de offline handel en de versnelling van de digitale transformatie die al enige tijd wordt waargenomen. Het enige verschil is dat deze COVID-19-crisis bedrijven in een situatie brengt waarin hun digitale transitie sneller en pijnlijker moet verlopen dan verwacht.
Sortlist bracht in januari 2020 zijn eerste marketingbarometer uit en de conclusie is opvallend: de veranderingen op vlak van marketing in 2019 zijn groter dan in de afgelopen 50 jaar. De ontwikkeling van dit veld (vooral door de toenemende complexiteit en professionaliteit van taken) versnelt alleen maar. De crisis die we vandaag hebben meegemaakt, heeft dit fenomeen nog ernstiger gemaakt, zodat de laatste barometer die we hebben vrijgegeven pas twee maanden na publicatie ongeldig werd!
Het is al twee weken geleden dat de COVID-19-crisis Europa met volle kracht heeft getroffen, en afgezien van het gezondheidsaspect dat met deze crisis gepaard gaat, beginnen de economische gevolgen nu al door een groot aantal bedrijven voelbaar te zijn.
Het is in deze context dat we ons een vraag hebben gesteld: Hoe heeft COVID-19 tot nu toe het marketinglandschap beïnvloed?
In twee weken tijd hebben we opmerkelijke ontwikkelingen gezien op het gebied van marketing en dit artikel illustreert welke expertises het meest te lijden hebben onder de crisis die we doormaken, en welke expertises meer gevraagd zijn dan gewoonlijk. Omdat we bedrijven helpen om samen te werken met de beste marketingaanbieders, zijn we perfect gepositioneerd om de marktontwikkelingen te meten en te begrijpen wat de trends zijn.
Als u een professional bent in het domein van marketing, zou de kennis van dergelijke informatie u in staat kunnen stellen uw aanbod en diensten aan te passen om beter aan de marktvraag te voldoen en zo gemakkelijker door de crisis heen te komen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse vitae luctus massa, vitae sodales justo. Nam convallis, enim sit amet venenatis tristique, urna lorem suscipit nisi, egestas ultrices nunc diam vel sem. Proin efficitur velit eget tellus tincidunt, ac lacinia orci molestie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.