Is het loon van Gen Z-marketeers in lijn met hun verwachtingen? – Studie 🔍
Gepubliceerd op: 20 dec 2022 | Auteur: Sortlist Team
‘’The Great Resignation‘ is aangebroken, en in 2022 is het een van de grote zorgen voor bedrijven. Beyoncé noemde het al; haar onlangs uitgebrachte nummer “Break My Soul” lijkt het volkslied te worden van een hele generatie – Gen Z – die hun ontslag indienen op social media.
Dus vroegen wij ons af: welke verloning verwachten starters in marketing en hoe verhoudt zich dat tot de realiteit van de markt?
We onderzochten 4 landen – Duitsland, België, Frankrijk en Spanje – om de kloof te vinden tussen het verwachte salaris en het werkelijke aanbod van het bedrijf.
In het algemeen verwachten studenten of nieuwe marketeers 19% meer te krijgen dan wat de markt hen kan bieden.
Gemiddeld bieden de bedrijven een salaris tussen 1000 en 1500 euro voor studenten marketing, wat meer dan 50% minder is dan de studenten verwachtten, die gemiddeld 2000 euro zouden ontvangen.
In de meeste landen verwachten vrouwen 5% minder te verdienen dan mannen. De resultaten verschillen echter van land tot land, waarbij Spaanse en Duitse vrouwen meer verwachten dan mannen.
Belgische marketingstudenten hebben verreweg de hoogste salarisverwachtingen van alle markten in onze studie, en worden ook geconfronteerd met de grootste kloof wanneer die verwachtingen worden vergeleken met de realiteit.
Belgische studenten verwachten gemiddeld €2500 te ontvangen, wat zelfs hoger is dan het algemene gemiddelde van alle markten samen. Het marktaanbod voor die studenten bedraagt volgens HR-afdelingen in het hele land 1806 euro.Hoewel dit slechts het op één na hoogste salaris is in onze enquête (na Duitsland), is de kloof met de loonverwachting van studenten 38%.
Mannelijke Belgische studenten verwachten bijna 19% meer te verdienen dan vrouwelijke Belgische studenten en komen daarmee op gelijke hoogte met Frankrijk. Gemiddeld verwachten mannen 2667 euro en vrouwen 2250 euro. De meeste van deze mannelijke studenten komen uit Brussel en Vlaanderen.
In Spanje bedraagt het gemiddelde verwachte nettosalaris van studenten 1534 euro en het gemiddelde aangeboden salaris 1222 euro, waarmee beide het laagste zijn van alle onderzochte landen.
In totaal is dit het op één na hoogste verschil in ons onderzoek, waarbij afgestudeerden tot 25% meer kunnen verwachten dan wat de markt hen daadwerkelijk kan bieden.
Verrassend genoeg is Spanje het land waar vrouwen een salaris kunnen verwachten dat tot 50% hoger ligt dan dat van mannen, namelijk 2141 euro in plaats van 1412 euro. De meerderheid van de Spaanse vrouwen in ons onderzoek kwam uit de regio Andalusië.
Afgestudeerden in marketing in Duitsland kunnen zich verheugen: de HR-afdelingen daar onthulden dat zij van alle onderzochte landen het hoogste netto salaris aanbod voor starters in marketing hebben.
Bedrijven zijn bereid een gemiddeld salaris van €1882 te bieden, slechts 10% minder dan de verwachtingen van studenten, die gemiddeld €2071 ontvangen.
Naast Spanje is Duitsland de andere markt waar vrouwelijke studenten een hoger netto-inkomen kunnen verwachten dan mannelijke studenten. De laatste verwacht gemiddeld €2000, terwijl de eerste een 12% hoger gemiddeld salaris van €2240 verwacht.
De meeste antwoorden van de Duitse vrouwelijke studenten in ons onderzoek zijn afkomstig uit de regio Hessen.
Frankrijk is het land waar de verwachtingen van studenten het meest in overeenstemming zijn met het marktaanbod, met een nettosalaris dat naar verwachting slechts 5% hoger ligt dan de werkelijkheid.
In Frankrijk verwacht een marketingstudent 1864 euro te verdienen, terwijl het gemiddelde netto marktaanbod 1777 euro bedraagt.
De gemiddelde netto salarisverwachting van een mannelijke student in Frankrijk, €1946, is 8,41% hoger dan die van een vrouwelijke student, die €1795 bedraagt. De meeste Franse mannelijke studenten in ons onderzoek zijn gevestigd in de regio’s Île-de-France en Hauts-de-France
De discrepantie over de loonverwachting in werkelijkheid, lijkt een andere factor te zijn die bijdraagt tot het fenomeen van ‘The Great Resignation’ in de marketingsector.
Zelfs studenten in landen waar de verwachtingskloof begint te verdwijnen, zoals Frankrijk, blijven met hetzelfde probleem zitten wat hun geslacht betreft, aangezien het erop lijkt dat vrouwen verwachten een lager salaris te ontvangen dan mannen.
Vooral in landen als Spanje en België, waar niet aan de loonverwachting wordt voldaan, gaan marketingstudenten elders op zoek naar een economische compensatie die aan hun behoeften en verlangens beantwoordt, en zij zullen kosten noch moeite sparen om de wereld dat te laten weten – via de sociale media.
De studie werd uitgevoerd tussen 4 en 8 april 2022, bij 500 afgestudeerde marketingstudenten en pas aangeworven marketeers, evenals 100 HR-teams in 4 landen: België, Duitsland, Spanje en Frankrijk. In de studie vroegen we studenten naar hun salarisverwachting voor hun eerste baan, en HR-afdelingen naar het gemiddelde salarisaanbod voor elk van hun markten. De antwoorden zijn anoniem.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.