Hoe katten en honden jouw business boosten met 300%
arrow_back Marketing rapporten

Hoe katten en honden jouw business boosten met 300%


In dit marketingrapport:

Het is de eeuwenoude vraag die al sinds het ontstaan van het internet bestaat: ben je een katten- of een hondenliefhebber? Of hou je van zowel honden als katten?

Voor merken is het thema misschien niet alleen een kwestie van voorkeur. Het blijkt dat naarmate katten en honden in de loop der jaren populairder zijn geworden, bedrijven ook de neiging hebben hun deelname en zichtbaarheid te vergroten door middel van foto’s, berichten en advertenties met deze twee iconische huisdieren.

+540%

Hogere weergaven voor hondenadvertenties in vergelijking met gemiddelde advertenties

Cat nation

Het Verenigd Koninkrijk is het meest kat-vriendelijke land in ons onderzoek

150 miljoen

Zoekopdrachten voor honden op Instagram

Hoe katten en honden helpen met zichtbaarheid & betrokkenheid

Hoewel de regels voor sociale media inderdaad elke dag worden herschreven, zijn sommige feiten consistent gebleven tijdens de ontwikkeling van veel sociale platforms. Een van de feiten is dat in alle kanalen is bewezen dat huisdieren de deelname aan sociale media verhogen, wat volgens Nichefire 63% hoger is dan normale commerciële berichten.

Zo bleek uit een onderzoek van NewsWhip dat een post van een merk met een huisdier gemiddeld resulteerde in een toename van het aantal reacties met ongeveer 89%, terwijl de gemiddelde toename van het aantal ‘vind ik leuk’-berichten ongeveer 19% bedroeg.

Katten: de nr. 1 views-booster

Beginnend in 2021 en teruggaand tot 2009, zagen we dat de kattenadvertenties een enorme toename van 2.700% weergaven hebben gezien in vergelijking met het gemiddelde aantal weergaven van elke afzonderlijke video op het Youtube-kanaal van het merk.

average views cat ads

Sinds 2009 tot nu, hebben we gemerkt dat de kat advertenties die we hebben geanalyseerd een kolossale toename van 2.700% views hebben gekregen in vergelijking met het gemiddelde aantal views van een enkele video op het Youtube-kanaal van het merk.

Grote namen zoals Mercedes-Benz, Pizza Hut, Skittles, Netflix, en LG zijn allemaal voor de katten gegaan en zagen hun betrokkenheid stijgen met hun kat video’s.

Bovendien behoorde 32% van de kat reclames tot Britse merken, waaronder Sainsbury’s, Cravendale en O2. Dit doet ons concluderen dat het Verenigd Koninkrijk, zonder twijfel, een kat natie is 😸. Het wordt op de voet gevolgd door Duitsland, waarvan de kattenreclames 20% van onze lijst uitmaakten.

Honden: een eervolle tweede plaats

Van de hondenadvertenties die we onderzochten, tussen 2008 en 2021, was de toename in weergaven lager dan die van katten. Dit is dan ook niet minder verrassend: Het aantal weergaven per merk van hondenadvertenties op YouTube is 547,6% hoger dan het gemiddelde aantal weergaven per video op het merkkanaal.

average views dog ads

42,8% van de hondenvideo’s op onze lijst behoorde tot merken in de Verenigde Staten, waardoor de met sterren bezaaide vlag de onbetwiste koning van hondenliefhebbers is, gevolgd door Frankrijk met 14%.

Katten en honden trekken engagement aan

62% van de willekeurig geselecteerde merken besteedde aandacht aan honden in hun organische berichten, terwijl 37,9% aandacht besteedde aan katten.

Engagement cats vs. dogs

Organische berichten waarin beide dieren voorkwamen, zagen een stijging van 337,4% in het aantal ‘vind ik leuk’-berichten en 226,9% in het aantal reacties.

Huisdieren gekweekt voor het web

Katten winnen op het gebied van humor

Honden staan op nummer één in populariteit, maar katten genereren 32% meer zoekvolume in humorgerelateerde zoekopdrachten.

humour search volume cat vs. dogs

Meest gezocht op Google Trends

Volgens Google Trends is het zoekvolume voor ‘honden’ 37% hoger dan voor ‘katten’.

Google trends search volume cats and dogs

Katten- versus hondentermen

Er is een 20% hoger zoekvolume voor kattentermen dan voor hondentermen.

search volume cats vs. dogs

Huisdieren en virale content

Zoek online naar content over katten of honden, en de kans is groot dat je een video tegenkomt die ooit viral is gegaan. Beide huisdieren worden geassocieerd met virale content, die niet alleen massaal wordt gedeeld, maar ook wordt gedefinieerd als het vermogen om specifieke emotionele reacties teweeg te brengen.

#DogsOfInstagram

Ondanks al hun populariteit kunnen katten niet op tegen de koningen van de sociale wereld: honden. Op Instagram zijn er meer dan 146,9 miljoen zoekopdrachten naar honden, vergeleken met 123,8 miljoen zoekopdrachten naar katten.

Instagram searches cats vs. dogs

Er zijn ook 23 miljoen meer #dog posts dan #cat posts, terwijl #DogsOfInstagram 11 miljoen meer posts telt dan #CatsOfInstagram.

Waarom je huisdieren moet gebruiken in advertenties

  • Een advertentie met een huisdier kan het aantal weergaven met 1.642% verhogen.
  • Ze zorgen voor 337% meer likes op Instagram posts.

Waarom je katten in advertenties zou moeten gebruiken

  • Kattenadvertenties krijgen gemiddeld +4 miljoen weergaven
  • Er zijn +123 miljoen kattenzoekopdrachten op Instagram
  • Er is 37% meer Google-zoekopdrachten voor grappige kattencontent
Instagram cats usage

Waarom je honden moet gebruiken in advertenties

  • Advertenties voor honden krijgen gemiddeld +1 miljoen weergaven
  • “Honden” hebben een 37% hoger zoekvolume dan “katten”
  • In vergelijking met gemiddelde weergaven, krijgen advertenties voor honden +540% hogere weergaven op het kanaal
Instagram dog usage

Conclusie

Aan het begin van dit stuk wilden we het belangrijkste debat van onze generatie uit de wereld helpen. Voor ons is de trend duidelijk: katten zorgen ervoor dat je advertenties er goed uitzien en honden zorgen ervoor dat je feed eruit springt.

Het is dan ook geen verrassing dat er meer virale views zijn van kattenvideo’s dan van hondenvideo’s. Voor de gemiddelde kattenpost zijn dat er ongeveer 9000. Voor honden zijn dat er maar zo’n 5.000.

Het is een van die nieuwe, ongeschreven wetten van de digitale wereld: als je je aanwezigheid op sociale media wilt vergroten, neem dan een huisdier. Of het nu gaat om de volgende grote creatieve campagne voor je merk of een “Breng een huisdier mee naar het werk”-dag voor je werknemers, deze twee harige jongens kunnen je helpen de tractie te krijgen die je nodig hebt en je gemeenschap te betrekken op manieren die je je nooit had kunnen voorstellen.

Methodologie

We analyseerden 500 reclamespots die door merken waren geüpload naar Youtube met katten en honden. We hebben ervoor gezorgd dat we geen advertenties voor kat- of hondgerelateerde producten hebben opgenomen en hebben ons alleen gericht op niet-gerelateerde merken die ervoor hadden gekozen om deze huisdieren in hun advertenties op te nemen.

Om de gemiddelde likes op Youtube en Instagram te berekenen, gebruikten we social blade.

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email