Waarom is Native advertising nog steeds relevant in 2021
Media & Advertising

Waarom native advertising in 2021 nog steeds een bron van inspiratie is

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

Dankzij de continue innovaties en investeringen binnen nieuwe en moderne media en technologie, komen er steeds meer nieuwe, creatieve marketing opties voor merken om op een unieke wijze op te vallen om hun bereik te vergroten. De communicatielijnen worden steeds korter, waardoor de grote marketingcampagnes uit de tijd van voor het internet een steeds grotere kostenpost lijken te worden, die mogelijk niet langer volledig aansluiten bij de doelgroep en wellicht niet de beste Return On Investment (ROI) weet te genereren.

Door het overwegen van de ontwikkeling van een moderne campagne in samenwerking met een influencer zou je met minder middelen net zo’n groot bereik, of wellicht een grotere doelgroep in een kortere tijd kunnen bereiken. Dan rest de vraag: Welke rol speelt Native Advertising anno 2021 nog in een wereld vol nieuwe advertising?

Kom Binnen, We Zijn Geweldig Teken

Wat betekent advertising?

Native Advertising is slechts een vorm van advertising. Voordat we in het begrip duiken zullen we eerst advertising nader toelichten.

Iedereen komt in contact met vormen van adverteren. Onderweg naar het werk op billboards langs de snelweg of abri’s in de bushaltes. Bij het inloggen met je e mailadres om je inbox te checken. Wanneer je de televisie aanzet. Op website met catchy banners en op vele andere momenten. Soms bewust, maar ook vaak onbewust wordt je continu geconfronteerd met advertising.

In de basis is een advertentie een contactmoment tussen consument en een merk. Marketeers spenderen vele dagen en geld aan het creëren van advertenties die optimaal aansluiten bij de doelgroep. Door vervolgens content te plaatsen voor een artikel of dienst, wordt getracht de aandacht te wekken en de consument aan te moedigen om tot actie of een aankoop over te gaan.

De Kracht van Goede Advertenties

Goede advertenties stimuleren niet alleen een aankoop, maar legt tegelijkertijd de basis om een duurzame relatie aan te gaan met een consument. Het aanbieden van de juiste content, die naast veelbelovend ook weet te leveren, is daarbij essentieel voor een positieve gebruikerservaring.

Advertising is overal om ons heen - Times Square is een sterk voorbeeld

Bron: Unsplash

Wat is native advertising?

Wanneer je een website bezoekt kun je er vrijwel niet omheen, de eyecatchers die in je zichtveld opvallen en volledig aan lijken te sluiten bij de huisstijl van de website. Vergis je niet, deze betaalde content is precies wat Native Advertising omvat. Door zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de website ervaar je deze content als ware als een tweede natuur, welke qua inhoud en ontwerp bijna niet te onderscheiden zijn van de stijl van de site.

Native ads komen veel voor op nieuwssites, sociale media kanalen, als onderdeel van video’s en ze zijn te vinden binnen vele andere media platformen. De uitdaging bij het ontwikkelen van native advertenties is om deze zo natuurgetrouw te maken, zodat de gemiddelde bezoeker geen idee heeft dat deze clickbait aanwezig is.

Welke vormen van Native ads zijn er?

Een Native Advertentie kan verschijnen in verschillende vormen binnen diverse media platformen. De vier hoofdvormen zijn: Branded Content, Programmatic Native, Aanbevelingen en Adverteren in Social Media Feeds. In de volgende paragrafen zullen ze nader toegelicht worden.

Branded Content

Branded Content is een vorm van gesponsorde publicaties die worden gepubliceerd en gecreëerd door derden. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je favoriete influencer een sponsored product blijft pushen in een Vlog op YouTube, in Instagram posts of elders. Een merk betaald voor deze aandacht (in geld, gratis spullen of in andere vormen) omdat het bereik, de populariteit en de doelgroep van de influencer wordt gezien als interessant. Tegelijkertijd wordt er met waardevolle informatie getracht engagement te creëren met inhoud relevant voor de doelgroep van het platform.

Sociale Media, Influencers en meer Branded Content middelen

Programmatic Native Ads

Bij Programmatic Native Ads bieden bedrijven of merken op een veiling op Native Ads die aansluiten bij de marketingmix van de geïnteresseerden. Het programmatic element past Native advertenties aan zodat deze aansluiting vinden met de wensen van de klant en de placering van de gesponsorde berichten binnen het mediaplatform waardoor de ROI geoptimaliseerd kan worden.

Aanbevelingen

Wanneer je een pagina hebt bezocht en je net een artikel hebt gelezen zie je vaak aanbevelingen voor andere redactionele content. Het principe van “consumenten die interesse hebben getoond in artikel X, bekeken ook…” is een vorm van Native Advertising omdat dit meestal betaalde advertenties zijn voor gesponsorde content die onder het artikel verschijnen. Zo hoopt een merk je te kunnen verleiden om hun website te bezoeken.

Adverteerders in Social Media Feeds

In de afgelopen jaren richten bedrijven de marketingstrategie steeds meer op online marketing campagnes op Sociale Media. Wanneer consumenten ongestoord door hun Facebook feed (of Instagram, TikTok, YouTube…) aan scrollen zijn, proberen marketeers lezers effectief te bereiken door producten te promoten die aansluiten bij de interesse van het publiek. Voor deze vorm van Native Advertising betaalt een adverteerder voor het plaatsen van online advertising met de focus om zo veel mogelijk clicks te genereren voor gesponsorde artikelen.

Waarom native advertising?

Door native advertenties aan te bieden kunnen merken als een kameleon opereren binnen een website/nieuwsmedia die ze betalen voor de display van reclame. Er zijn verschillende elementen die een rol spelen bij het maken van de keuze voor het integreren van een native advertentie die in de volgende paragrafen uiteengezet zullen worden.

De Aandacht van Consumenten Bereiken met Native Advertising

Door het opvallende karakter van Native Advertising wordt de aandacht van lezers getrokken op een manier die niet als hinderlijk wordt ervaren. Experts en marketeers kunnen precies de effectiviteit van de sponsored content meten op een platform, waardoor het moeilijk wordt de beste manieren van adverteren te definiëren en artikelen te publiceren op kanalen die passen bij het publiek. Dit zou meer conversies kunnen genereren en meer positieve buzz voor een merk.

Inzetten van Reclamemiddelen die Onderscheiden

Traditionele reclame campagnes bedacht door een overijverige auteur op de redactie van een exorbitant marketingkantoor doen bij de nieuwere generaties steeds vaker de ogen rollen. Dit leidt er soms zelfs voor dat deze sponsored content ervoor zorgt dat consumenten er moe van worden. Door het gebruik van Native Advertising komen merken op een verfrissende manier die natuurlijk aanvoelt bij het adverteren in een artikel of content verzonden naar je e mailadres. Hierdoor zal de gebruikerservaring vaak positiever zijn en mogelijk resulteren in gunstigere resultaten voor het adverteren.

Kosten/baten analyse van content

Vrijblijvend Contact om Klanten te Overtuigen van de Relevantie

Marketeers hoeven met een advertentie niet in The New York Times te staan om consumenten te overtuigen van een nieuwe dienst of service. Met Native Advertising treden merken binnen op kanalen die het publiek vertrouwd, door vervolgens relevante advertenties te publiceren zal dit een basis kunnen leggen voor het aanwerven van nieuwe consumenten. Bij een positieve gebruikerservaring zou dit vervolgens kunnen resulteren in nieuwe brandfans die merktrouw blijven, zolang ze overtuigd zijn van de meerwaarde van een artikel of service.

Tips voor Native Advertising

Om Native Advertising optimaal te benutten, geven we je graag een aantal tips mee die van belang kunnen zijn bij het creëren van content.

Wees Helder, Transparant en Realistisch

Al is je campagne nog zo mooi, uiteindelijk wil de consument een eerlijk en duidelijk beeld hebben van wat er met de content wordt gepromoot. Door koeien met gouden oren te beloven, maar vervolgens niet te leveren kan het vertrouwen ernstig worden geschaad. De publishers hebben dan wellicht één aankoop gerealiseerd, maar dit had wellicht een jarenlange trouwe klant kunnen zijn wanneer de beloftes realistisch waren. Misleid dus niet, maar wees helder over welke content gesponsord, dan is de kans op succesvolle Native Advertising op je website het grootst.

Definieer de Native Advertising Doelgroep

In het wild content op websites publiceren zorgt alleen maar voor verwarring. Onderzoek de doelgroep die je wil bereiken met Native Advertising en optimaliseer je content zodat deze nauw aansluit voor je deze publiceert.

Ga Op Zoek naar een Matchend Platform

Voor het beste resultaat van Native Advertising is het belangrijk de focus te leggen op een platform dat naadloos aansluit bij de content die je wil promoten. Native Advertising kan een krachtig effect hebben op je ROI wanneer inhoud relevant is voor de lezers.

Gebruikerservaring is het Sleutelwoord

Inzetten op Native Advertising om een merk te promoten en een specifieke doelgroep te bereiken kan een waardevolle marketingstrategie zijn. Hoewel dit alleen zo is als de consument de meerwaarde inziet van de native advertentie. Door onderscheidende content aan te bieden op een website die aansluit bij de doelgroep van je merk en de website, zorg je voor relevantie en daarmee vergroten publishers de kans om waardevolle informatie aan te bieden in een advertentie. Dit moment van vrijblijvend contact zou bij een positieve ervaring kunnen resulteren tot succes.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email