Met 9 bouwstenen naar het juiste verdienmodel
Sales & Customer Success

Met 9 bouwstenen naar het juiste verdienmodel

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

Weet je al wat voor verdienmodel je wilt uitwerken? Het is een onmisbaar onderdeel van je businessplan. Je hebt natuurlijk verschillende verdienmodellen. Leer een goed verdienmodel opstellen. Vind je doelgroep en zie hoe je winst kunt maken.  We nemen je in deze blog even mee op reis naar: succesvol worden in je business.

Een verdienmodel geeft antwoord op je vraag: hoe verdien ik mijn geld met de manier waarop ik mijn zaken doe.

Een succesvol verdienmodel: wat is het?

Hoe kun je succesvol zijn in het ondernemen in deze wereld van 2021? Het is belangrijk dat je je onderscheid van anderen. Je moet een uniekproduct ontwikkelen. Denk hierbij aan de markt, je klant en de maatschappij en dat je strategisch wendbaar  bent (strategische wendbaarheid). Als je iets belooft aan je klantenkring moet je product dit kunnen waarmaken.

Daar draait het om bij een succesvol verdienmodel. Let op een verdienmodel is geen business model. Waarom niet? Omdat het bij het businessmodel draait om het creëren van waarde en behouden van stabiliteit over deze waarde.

Het verdienmodel draait meer om de opbrengsten en de kosten van je product.

Het businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Simpel gesteld: hoe een bedrijf zijn activiteiten heeft georganiseerd en klanten van dienst is. Een verdienmodel houdt rekening met zowel de opbrengsten- als de kostenkant van de business.

Business Model Canvas: 9 bouwstenen op weg naar een verdienmodel

Het businessmodel heeft als onderdeel: het verdienmodel. Alles draait hier om: een goed en winstgevend verdienmodel opstellen.

Bij start-up van je bedrijf kun je een businessplan maken gemaakt met het Business Model Canvas. Dit helpt je sturen en focussen op het plan wat je hebt om je business succesvol te maken.

De negen bouwstenen van BMC (Business Model Canvas) zeggen alles over de waarde van je bedrijf, de klanten en leveranciers, je kosten en je opbrengsten. Je zoekt hierbij naar je sterke en zwakke punten.

De bouwstenen zijn:

1 – Wie is je klant (klantsegmenten)?

Hier let je bewust op welke doelgroep je wilt bereiken en ook welke niet. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de wensen van je klant.

2 – Waardeproposities, waarom kiest de klant voor je bedrijf?

Zie je bedrijf door de ogen van je klant en hoe kun je dan het beste aan de wens van je klant voldoen. Terugkoppeling is hierbij belangrijk.

3 – Klantrelaties: hoe bereik je de klant?

Kanalen kun je inzetten voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld voor naamsbekendheid of bereikbaarheid naar de klant toe.  Laat en goede indruk achter bij je klant. De contactmomenten zijn belangrijk. Combineer je kanalen voor een zo goed mogelijke klantervaring.

4 – Kanalen: hoe vind de klant je product of dienst?

Is dit online. Via webshops of websites? Zorg voor goede zichtbaarheid van je bedrijf. Door je content zodat je snel vindbaar bent of door je product te presenteren aan duidelijke kanalen.

5 – Revenue Stream: waarmee ga je winst maken?

Verkoop, verhuur of service. Het zijn middelen om inkomen te generen. Doe marktonderzoek wat klanten echt willen betalen voor je product.

6 – Wat heb je nodig om vooruit te komen (kernmiddelen)?

Bij een verdienmodel opstellen zijn kernmiddelen onmisbaar. Dit zijn ook de middelen hoe je de klant bereikt. Het hangt er natuurlijk vanaf wel soort van bedrijf je hebt en wie je doelgroep is.

7 – Wat ga je doen als bedrijf (kernactiviteiten)?

Accepteer dat je sommige taken moet uitbesteden aan professionelen. Zie wat je zult kunt en informeer je personeel zodat je samen een efficiënt productieproces kunt uitoefenen.

8 – Partnership: met wie werk je samen.

Dit hebben we al kort besproken. Soms is het belangrijk dat je taken aan professionelen overlaat. Zorg daarbij voor potentiële partners.

9 – Kostenplan: hoe zal het financieel gaan?

Hou je kosten in de gaten. Kun je besparen? Welke kosten kunnen naar beneden? Zijn er schaalvoordelen te behalen met nieuwe verdienmodellen? Doen we een grote investering wanneer dit leidt tot terugkerende inkomsten?

Revenue Streams is onderdeel van dit businessmodel. Het legt vast waar je verdiensten vandaan komen zowel voor nu, als voor later. Je verdienmodel zorgt er dan voor hoe je deze inkomsten gaat bereiken. Denk hierbij aan het aantal klanten dat je wilt hebben, je omzet versus de winst en of je prijzen correct zijn. Laten we de verschillende soorten verdienmodellen even bekijken.

Enkele vormen van verdienmodellen op een rijtje…

👉🏾 Licentiemodel: geven van vergunning

Dit is een verdienmodel waar je het intellectueel eigendomsrecht van je product verhuurt aan de klant. Dit kan bijvoorbeeld een soort logo zijn waar andere bedrijven gebruik van mogen maken voor een bepaalde periode. Het garandeert dat je product een groter bereik krijgt.

👉🏾 Verkoop van goederen

Een eenvoudige verdienmodel is winst maken met het verkoop goederen. Dit kun je doen via een webshop of winkel. Dit is het eenvoudigste model. Je klant komt kijken, koopt en vertrekt. Het is duidelijk en een simpel verdienmodel. Er zit hier een bepaald gemak in. Het product of dienst biedt je aan je doelgroep aan die vervolgens naar je komt om te kopen. We noemen dit het transactiemodel.

👉🏾 Uurtje, factuurtje

Ook dit is een eenvoudige verdienmodel. Je krijgt hier betaald naar aantal gewerkte uren waarbij je uiteindelijke rekenmodel een vaste waarde heeft omdat je een vast tarief berekent voor het werk wat je doet. Het uurtjefactuurtje levert je een vaste maximale winstwaarde op.

👉🏾 Acquisitie nodig

Acquisitie betekent aanwerven klant. Dit is een plan wat je moet blijven doen. Hier zitten wat nadelen aan, namelijk de prijs van je product om deze klanten aan te werven heeft een maximaal bedrag. Alleen bij unieke diensten of producten kun je hogere prijzen vragen. Bij normale producten ben je afhankelijk van de concurrentie. Hierdoor is het moeilijk waarde op te bouwen binnen je bedrijf.

👉🏾 Een abonnementen-model

Dit is een verdienmodel met periodieke betalingen. Denk hierbij aan de traditioneleabonnementen. Hier vind je geen grote eenmalige transacties maar een periodiek inkomen over een bepaalde periode. Hier staat je omzet vast en is er van tevoren een vaste prijs gegeven die periodiek is. Denk hierbij aan abonnementen op kranten, elektriciteit, internet en verzekeringen.

👉🏾 Adverteren als verdienmodel

Hoe adverteer je het beste. Bedrijven gebruiken advertenties om hun content te promoten. Andere bedrijven betalen je dan geld voor het adverteren om de klanten te bereiken die ze willen krijgen. Daarbij geldt, hoe hoger de doelgroep des te duurder is de advertentieruimte.

👉🏾 Het servicemodel

Dit is gebaseerd op het kopen van een product en winst maken op basis van bijvoorbeeld de werkuren berekenen om het product te onderhouden. Dek hierbij aan websites. Je koopt als IT-bedrijf een website, maar berekent de omzet naar het aantal uren dat het werkt om de website uit te breiden en te onderhouden.

👉🏾 Het lokaasmodel

Je moet hiervoor een uniek productontwikkelen. Maar dan lok je wel je klanten naar je toe. Denk bijvoorbeeld maar aan de Nespresso koffiemachine. De machine zelf is  niet erg duur maar de koffie cupjes daarentegen wel. En die passen ook alleen maar in die machine. Dat maakt het product uniek en de doelgroep zal voor het gebruik van dit product zorgen voor extra inkomsten.

Welk verdienmodel is voor jou geschikt?

Dat is de belangrijkste vraag voor je business plan. Analyseer je bedrijfsituatie je markt en je doelgroep. Naast gezond verstand en inzicht zijn volgende modellen belangrijk:

Creatief en out of the box

Creatief zijn bij verdienmodellen is essentieel. Bij bijvoorbeeld een restaurant is ‘dynamic pricing’ een out of the box idee. Hogere prijzen op spitsuren. Of je berekent per tijdseenheid in een bar, in plaats van per consumptie.

Nieuwe businessmodellen

Er komen  steeds meer nieuwe businessmodellen bij de afgelopen jaren. Denk hierbij aan de huurauto’s die op straat zijn en waar je zo mee wegrijdt via een app de ‘Cars To Go‘ of de Airbnb die uit de grond schieten als paddenstoelen. Nieuwe stromingen worden onderverdeeld in zes modellen:

  • Lenen
  • Delen
  • Ruilen
  • Creeren
  • Sparen
  • Hergebruiken

Klantgestuurde businessmodellen

Hierbij draait alles om de wens van de klant. De klant geeft aan wat zij zoekt en het bedrijf past zijn business model hierop aan. We noemen dit ook ‘The Reversed Economy’ .

Er kunnen meerdere leveranciers zijn die het de klant aanbieden, diegene met het hoogste bod krijgt de opdracht. Een andere ontwikkeling zijn de klantgestuurde businessmodellen, ook wel aangeduid met ‘The Reversed Economy’.

Denk hierbij aan klussers die hun werk aanbieden online en klusbedrijven kunnen hier dan een offerte op uitbrengen. De klusser kan dan kiezen. Of je geeft online aan wat je zoekt bij bijvoorbeeld het uitzoeken van een hotel en op de site krijg je dan aanbiedingen van hotels die aan jouw wensen voldoen. Je hebt het dan voor het kiezen.

Als klanten kunnen ook met meerderen hun wens voorleggen aan grote bedrijven, bijvoorbeeld een energiebedrijf of verzekeraar. Er wordt fan een aanbod op maat gemaakt en aangeboden waaruit de groep klanten kan kiezen. Deze ontwikkeling is nog pril, maar we verwachten dat dit businessmodel de komende jaren sterk zal groeien.

Prijsoptimalisatie in een verdienmodel

Hier draait het om maximale opbrengst. Wat moet je daar als bedrijf voor doen. Is je prijs afhankelijk van een specifieke doelgroep? Pas je daarop aan. We noemen dit Dynamic Pricing. Dit hebben we al eerder vermeld bij het out of the box denken.

Daarnaast is er ook Yield management. Dan gaat het over de prijzen op een specifiek aanbod. Denk aan vliegen (tickets) of autoverhuur.

Onderhandelen is een tactiek om kopers en verkopers tegen elkaar uit te spelen. Het doel daarbij is de beste prijs krijgen voor het product. Hierbij zijn veilingen ook een goed voorbeeld.

Hybride verdienmodel

Het hybride verdienmodel past in deze tijd. Hier combineer je verschillende verdienmodellen en heb je een mix van inkomsten. Er wordt verwacht dat dit verdienmodel de toekomst van de online wereld zal worden. Hoe moeten we ons een hybride verdienmodel voorstellen? 

Denk bijvoorbeeld aan de televisie apps. Hier kun je extra betalen om programma’s terug te zien zonder reclame. Betaalt hij een nog meer dan kijkt de klant en zonder reclame en met extra toegang tot programma’s.

Tenslotte nog dit

Herken je je verdienmodel? Levert dit efficiënte werken je daadwerkelijke omzet om waarmee jij veel geld verdient? Hou er rekening mee dat uiteindelijk het belangrijkste is dat wat je overhoudt aan de gerealiseerde omzet.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email