
Multi-, cross, en -omni-channel: wat zijn de verschillen? (+ VOORBEELDEN)
Laatst geüpdate op 14 juli 2021 om 04:16 pm
De technologie heeft gewoontes veranderd en heeft een multi-channel, cross-channel en een omni-channel doen ontstaan. Innovatie staat dan ook centraal in deze marketingstrategieën voor het digitale tijdperk waarin we ons nu in bevinden. Deze methodes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken binnen elk bedrijf.
Steeds meer organisaties hebben het over multi-channel, cross-channel en omni-channel. Wat betekenen deze begrippen eigenlijk en wat zijn de verschillen tussen deze begrippen?
In dit artikel
Multi-channel marketing een techniek die bestaat uit het creëren en aanbieden van verschillende contactpunten met communicatiemiddelen die van elkaar gescheiden zijn.
Anderzijds is cross-channel een techniek die tot doel heeft de verschillende distributienetwerken van het bedrijf samen te voegen en te integreren in het traject van de consument. Zo gaan de catalogus, de fysieke winkels en de online winkels hand in hand.
Wat het omni-channel betreft, plaatst het de klant in het middelpunt van alle verkoopkanalen. Zoals overal tegelijkertijd zijn de fysieke wereld en de virtuele wereld letterlijk met elkaar verbonden om aan zijn behoeften te voldoen. Alle relevante kanalen worden tegelijkertijd opgevraagd en geactiveerd
In dit artikel wordt elke vorm nog verder uitgebreid..
Multi-channelmarketing is in de eerste plaats een techniek die bestaat uit het creëren en aanbieden van verschillende contactpunten met communicatiemiddelen die van elkaar gescheiden zijn.
Het is moeilijk voor een bedrijf om enkel bereikbaar te zijn via een interface. De consumenten vragen aandacht en interactie, omdat ze steeds veeleisender worden. Om met deze gedragsverandering om te gaan, vormt multi-channel communicatie de basis van een digitale strategie.
Om “de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment” te kunnen brengen, heb je ook het juiste distributiekanaal nodig. Individuen hebben hun eigen voorkeuren. In feite zijn advertenties meer of minder succesvol, afhankelijk van de geselecteerde platforms. Vervolgens is het nodig om een marketingplan te definiëren en scenario’s te ontwikkelen voor elk platform.
Multi-channel breidt de markt onmiskenbaar uit en is daarom een tactiek die de blootstelling en de inkomsten verhoogt.
Op basis van het profiel van elke klant is het mogelijk om met de klant te communiceren via het kanaal waar de meeste reactiviteit wordt getoond. Het gaat om gepersonaliseerde klantrelaties.
Deze aanpak zorgt ervoor dat automatisering nodig is voor verschillende zaken, zoals het creëren van content voor elk kanaal. Hulpmiddelen kunnen ook aanzienlijk worden aangepast voor multi-channel toepassingen, aangezien verschillende kanalen dezelfde inhoud kunnen gebruiken.
Airbnb maakt effectief gebruik van multi-channel marketing om gebruikers aan te trekken en te behouden. Het bedrijf gebruikt veel user-generated content om zijn aanwezigheid in sociale media (op Facebook, Twitter en Instagram) te vergroten en zo de naamsbekendheid te vergroten in kanalen die populair zijn bij gebruikers. Airbnb past ook lokale SEO marketing toe om met succes op locatiegebonden termen in zoekmachines te rangschikken.
Het boeken van een plek om te verblijven op Airbnb is ook probleemloos, of het nu via de website van Airbnb of via een mobiele app gebeurt. Beide kanalen bieden ook gepersonaliseerde content aan om relevante pagina’s voor reizigers te produceren, zodat ze een beslissing kunnen nemen en boeken.
Zodra een reservatie is bevestigd, mailt Airbnb gasten (en verhuurders) de details van hun reis, die ze vervolgens offline kunnen afdrukken of opslaan voordat ze inchecken. De hele Airbnb ervaring, van de onderzoeksfase tot aan de afrekening, wordt vereenvoudigd voor gebruikers, zodat ze betrokken blijven, ongeacht hun voorkeurskanaal of -apparaat.
Cross-channel is een techniek die verschillende distributienetwerken van het bedrijf wil samenvoegen en integreren in het pad van de consument. Daarom gaan catalogi, winkels en online winkels hand in hand.
Bij dit geval houden we er rekening mee dat de gebruiker van de site naar de winkel gaat, dus van het ene naar het andere medium, voordat hij een product koopt.
Het doel van cross-channel is om deze interactie flexibeler te maken voor een interessante klantervaring. Combinatie en samenhang tussen de verschillende kanalen zijn de ware kracht en tegelijkertijd de complexiteit ervan.
Cross-channel biedt een unieke visie op de klant, waardoor een bedrijf de klant de beste oplossingen kan bedienen. Daarom is het noodzakelijk om een proces van organisatie en coördinatie van activiteiten te creëren door middel van het verzamelen van informatie. Enkele van de meest gebruikte digitale kanalen zijn sociale netwerken, het internet, mobiele applicaties en markten.
De veeleisende klant zoekt daar de voldoening, omdat de verkoper dankzij cross-channel aanwezig kan zijn op de plaats waar de behoefte ontstaat. Ter illustratie: een klant bladert door een catalogus of een tijdschrift, komt een product tegen dat hij wil hebben, scant met zijn mobiel dankzij de QR-code op de zijkant. De bestelling wordt geplaatst en het object wordt hem enkele dagen later toegestuurd. Het is ware vrijheid.
De zaak is uiteraard een succes, want met zo’n plan leidt het tot klanttevredenheid en loyaliteit.
Een mooi en actueel voorbeeld van een cross-channel strategie is die van Fnac. De Franse detailhandelsketen die gespecialiseerd is in culturele en elektronische distributie aan het grote publiek volgt nu een cross-channel strategie. De distributiekanalen die Fnac gebruikt zijn:
Bij omni-channel staat de klant in het midden van alle verkoopkanalen. Zoals overal het geval is, zijn de fysieke wereld en de virtuele wereld letterlijk met elkaar verbonden om aan hun behoeften te voldoen. Alle passende kanalen worden tegelijkertijd benut en geactiveerd.
Fysieke winkels zijn in deze techniek een verlengstuk van de website, of andersom. De gebruiker wordt in een universum gebracht waar twee dimensies worden gecombineerd. Het is vooral een enorme logistieke en technische uitdaging. De creatie en het juiste gebruik van omni-channel tools heeft een dominante plaats.
Omni-channel is gebaseerd op een aantal aspecten, waaronder:
In het omni-channel heeft elk kanaal zijn eigen particulariteit en rol. Er is dus geen sprake van concurrentie met elkaar.
Dankzij omni-channel strategie zien we een snelle ontwikkeling van digitale technologieën, namelijk, online toepassingen om klanten te stimuleren en positieve ontwikkelingen te realiseren.
Omni-channel is in alle opzichten een factor van klantenbinding. De fusie tussen fysieke handel en e-commerce maakt het mogelijk om consumenten in beide richtingen te begeleiden. Veel bedrijven verzamelen veel data om de meest inzichtelijke informatie van klanten te verkrijgen om ze beter te kunnen targetten.
Disney zorgt voor omni-channel ervaring, tot in de kleinste details. Het begint met je eerste ervaring op de aantrekkelijke, responsive website van de entertainment reus. Zelfs de trip-planning pagina werkt goed op je mobiel en dat is iets dat je niet vaak tegenkomt.
Eens je een reis geboekt hebt, kan je de My Disney Experience tool gebruiken om je hele reis te plannen, van waar je zal eten tot het beveiligen van je Fast Pass. In het park kun je je mobiele app gebruiken om de attracties die je wilt zien te lokaliseren. Daarnaast is de app in staat om de wachttijd voor elk attractie te meten. Ideaal voor de klant om zijn tijd optimaal te benutten in het park.
Gaf dit artikel jouw genoeg inspiratie om de stap te zetten, maar je weet niet hoe je eraan moet beginnen? Geen zorgen. Sortlist heeft de juiste agencies ter beschikking die je kunnen helpen met het bereiken van jouw doel.
Sarah studeerde taalkunde, communicatie en marketing heeft gestudeerd. Ze volgt de actualiteit op de voet en is gefascineerd door newsjacking! Ze onderzoekt graag reclamecampagnes die reclame vermengen met sociale bewegingen.
Meest gezocht:
Deel dit artikel op :
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Registreer en ontvang exclusieve marketing gerelateerde content en tips in uw inbox.
20 februari 2021 ∙ 6 minuten lezen
Het klinkt als muziek in de oren en is een droom van iedere ondernemer: met minimale (financiële) middelen tóch een succesvolle marketingcampagne draaien. Kan dat in 2021? Growth hacking lijkt het antwoord te zijn. Wat is growth hacking? Growth hacking is een manier om je bedrijf snel te laten groeien met minimale middelen. Startups zijn […]
Lees meer
24 januari 2021 ∙ 6 minuten lezen
Om een e-commerce initiatief te doen slagen, heeft een organisatie een ander type manager nodig. Een echte e-commerce manager. Een e-commerce manager is een belangrijk onderdeel van het web-team. De groei van de omzet en de verwachte verkoop hangen immers hoofdzakelijk van dit team af. Besluit daarom niet te snel wie deze functie zich kan […]
Lees meer
30 januari 2021 ∙ 7 minuten lezen
Stel je een wereld voor waarin je een product zou kunnen verkopen aan een consument die wilt kopen wat jij verkoopt. Als zo’n wereld zou bestaan, zou het de heilige grond van marketing vertegenwoordigen. Helaas bestaat zo’n wereld niet. Er is echter een marketingtechniek die marketeers helpt meer effectieve berichten en campagnes te creëren. Deze methodes […]
Lees meer
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Exclusieve inhoud en advies via e-mail!