Public Relations in Marketing – De Ultieme Gids
Laatst geüpdate op 26 juli 2024 om 10:06 am
Vaker wel dan niet komen we bedrijven tegen die beweren dat ze geen dollars hoeven uit te geven aan Public relations-inspanningen op het gebied van marketing. Ze beweren dat ze volledig bedekt zijn met sociale media. Grote fout!
Je marketing inspanningen mogen niet beperkt blijven tot Facebook, Instagram of TikTok. Als u succesvol wilt zijn, een breder publiek wilt bereiken en uw omzet wilt verhogen, moet u een stap verder gaan.
Public Relations is er om u te helpen een verhaal te bedenken en dit aan journalisten te pitchen. Zij zijn verantwoordelijk voor het beheer van het publieke imago van uw bedrijf en de informatiestroom tussen uw organisatie en het publiek.
In deze gids leggen we niet alleen uit waarom public relations belangrijk is in marketing, maar ook hoe u uw eerste PR-campagne kunt opzetten en volgen.
PR-strategieën beheersen: een definitieve gids voor moderne marketeers
Voordat we ingaan op het proces van het creëren en implementeren van een PR-strategie, moeten we het concept erachter onderzoeken. Wat is PR? Wat is precies een PR-strategie?
Waar staat PR voor en wat is nou eigenlijk de betekenis van PR?
Public relations verwijst naar de technieken en strategieën die worden gebruikt om de verspreiding van informatie over een individu of organisatie te beheren. Het richt zich vooral op het vormgeven van de manier waarop mensen denken en voelen over een bedrijf, product, dienst of merk.
Het is een belangrijk punt op te merken dat public relations niet hetzelfde is als adverteren. Bij het eerste gaat het om het opbouwen van relaties tussen de organisatie en verschillende belanghebbenden. De tweede richt zich op het verkopen van een product of dienst.
Wat betekent ‘Public Relations-strategie’?
Het is echter belangrijk op te merken dat een Public relations-strategie verwijst naar het precieze plan dat is ontworpen om de publieke perceptie van een specifiek bedrijf, merk of individu te beheren en te behouden. Het richt zich op het op een gestructureerde manier op elkaar afstemmen van doelen, acties en doelgroepen.
Kortom, het is uw spelplan om het bewustzijn te vergroten, potentiële klanten aan te trekken, gekwalificeerde leads te genereren, de omzet te verhogen, de merkbetrokkenheid en -bekendheid te vergroten, enz.
Heeft uw bedrijf een PR-strategie?
Belang van public relations voor marketing strategieën in de PR industry
Volgens een onderzoek gepubliceerd door Nielsen in opdracht van inPower is PR 90% effectiever dan adverteren. De reden is simpel. Mensen vertrouwen meer op de mening van iemand anders over uw bedrijf dan wanneer ze die met uw eigen stem zouden horen.
“Advertising is what you pay for, publicity is what you pray for.”
Dit brengt nog andere grote voordelen met zich mee. PR in marketing is bijvoorbeeld een geweldige manier om de geloofwaardigheidvan uw merk te vergroten. Uw PR-inhoud wordt als authentieker en informatiever ervaren dan als promotioneel.
Het helpt ook bij het opbouwen van uw merkimago. Een reeks Public relations-activiteiten (evenementen, nieuwsbrieven, persberichten, enz.) is de perfecte manier om waarde toe te voegen en te helpen voldoen aan de behoeften van uw klanten.
Public relations opent de deuren om uw merk aan een breder publiek bekend te maken. U kunt uw netwerk uitbreiden, bedrijven en mensen ontmoeten die met uw organisatie willen samenwerken, en meer mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in het kopen van uw producten.
Alsof dat nog niet genoeg is, is PR de perfecte manier om de reputatie van uw bedrijf te beheren, vooral wanneer er een crisis toeslaat.
Dus waarom wachten? Dit is het perfecte moment om een budget vast te stellen en aan de slag te gaan in de wereld van PR.
Evolutie van public relations
PR bestaat al eeuwen en is nog steeds relevant. Het begon als een manier om evenementen en producten via de media te promoten. Maar aanvankelijk gaf het niet veel om het proces en het belang van het opbouwen van relaties of het beheren van de reputatie van de organisatie.
Een van de beste voorbeelden van vroege PR-inspanningen was P.T. Barnum. Hij gebruikte media-aandacht om zijn evenementen te promoten en buzz te creëren. Hij concentreerde zich op het krijgen van zoveel mogelijk aandacht, zelfs als dat betekende dat hij schokkende acts (zoals een echte zeemeermin) aan het publiek moest aankondigen.
In de loop der jaren heeft PR een meer strategische aanpak gekozen en zich meer gaan bekommeren om reputatie en relaties met belanghebbenden. Zozeer zelfs dat de Amerikaanse regering in de jaren veertig een beroemde campagne lanceerde om vrouwen aan te moedigen de arbeidsmarkt te betreden terwijl mannen vochten in de Tweede Wereldoorlog.
Later, in de jaren zestig en zeventig, begonnen PR-professionals het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen en aansprakelijkheid te omarmen. Ze begonnen zich te concentreren op verschillende milieukwesties, duurzaamheid, diversiteit en inclusie.
En de 21e eeuw heeft het PR-veld gedwongen te evolueren. Technologische vooruitgang, evenals de behoeften van organisaties en individuen, hebben PR gedwongen verschillende digitale hulpmiddelen en tactieken te gebruiken om relaties met belanghebbenden aan te gaan en op te bouwen.
Er wordt verwacht dat deze evolutie zich alleen maar zal voortzetten naarmate nieuwe technologieën zich blijven ontwikkelen. AI, ML en automatisering zullen een directe impact hebben en hebben op het proces van het identificeren van potentiële beïnvloeders en het verspreiden van persberichten. In de toekomst worden nog meer veranderingen verwacht.
Sleutelstrategieën in PR
Zoals we al eerder hebben gezegd, is public relations de kunst van het beheren van relaties tussen organisaties of individuen en hun publiek of belanghebbenden. Om dit doel te bereiken, zijn er bepaalde tactieken of strategieën die u kunt implementeren. Hoewel er veel opties zijn, hebben we ons op de belangrijkste geconcentreerd.
PR relationships
Een van de belangrijkste aspecten van public relations in marketing draait om de media. U moet ervoor zorgen dat uw strategie inspanningen omvat om journalisten en bloggers te bereiken om positieve berichtgeving in hun verkooppunten veilig te stellen.
Vergeet niet dat deze inspanningen vruchten zullen afwerpen wanneer er negatieve verhalen zijn waarin uw merk wordt vermeld. Deze journalisten en bloggers helpen je je merk te beschermen en je kunt ze gebruiken als kanaal om jouw versie van het verhaal uit te leggen.
Het opbouwen van een solide media-aanwezigheid kost tijd. Dat weten we zeker. Maar het is de tijd en middelen waard om relaties met journalisten op te bouwen. Vergeet niet dat dit iets is dat u zelf moet doen. Je kunt niet vertrouwen op technologie of automatisering om menselijke verbindingen te leggen.
Partnerschappen met influencers
Zeer in lijn met het vorige punt. Tegenwoordig is het van cruciaal belang dat merken en organisaties sterke relaties opbouwen met influencers. Zij helpen u het geweldige nieuws en de evenementen van uw organisatie te verspreiden en dienen als verdedigers en beschermers in moeilijke tijden.
Het is belangrijk om te werken met influencers die dezelfde waarden delen als jouw merk. Iemand wiens volgers potentiële kopers zijn van jouw producten en diensten. U wilt samenwerken met mensen die uw verhaal vertegenwoordigen en iedereen vermijden die uw reputatie kan schaden.
Crisisbeheersing
Verwijst naar de reeks acties die zijn ontworpen om gebeurtenissen te beheren en te beperken die de reputatie, de relaties met belanghebbenden en het merkimago van uw organisatie bedreigen.
Dit plan anticipeert op alle mogelijke gebeurtenissen (natuurrampen, technologische crisis, confrontaties, organisatorische wandaden, financiële crisis, enz.) die uw organisatie en branche kunnen overkomen. En het is ontworpen om te proberen de activiteiten zo normaal mogelijk te houden. Het biedt ook de middelen om uw personeel te trainen in het crisis beheersingsproces.
In de wereld waarin we leven is het niet langer een optie om een crisis beheersingsplan te hebben. Het is een noodzaak die het verschil maakt en je in staat stelt te overleven en te gedijen.
PR en Communicatie met belanghebbenden
Er zijn een aantal verschillende belanghebbenden in elke organisatie, ook die van u. Dit zijn groepen mensen die beïnvloed worden door, geïnteresseerd zijn in of beïnvloed worden door uw bedrijf.
Een deel van de taak van uw marketingteam is om elk van hen te begrijpen en plannen te maken om met hen te communiceren. Sommigen van hen vereisen mogelijk regelmatige vergaderingen, terwijl anderen misschien slechts periodieke updates via e-mail of telefoon nodig hebben. Anderen vinden het misschien prima om updates van sociale media, nieuwsbrieven of zelfs persberichten te ontvangen.
Elke groep heeft verschillende informatie- en communicatiekanalen nodig. Dit zal u helpen beslissingen te nemen, vertrouwen op te bouwen en risico’s te minimaliseren. Het helpt zelfs bij de verantwoording en kostenefficiëntie.
Denk eens even na… Wie zijn uw stakeholders? Welke rol spelen zij in uw project? Welke informatie moeten ze weten? Hoe vaak?
Deze vragen helpen u bij het starten van het proces van het definiëren van een communicatie plan voor belanghebbenden.
Content creatie
Een belangrijk onderdeel van uw marketingbereik is de kunst van het creëren van inhoud. Uw marketingteam moet de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om boeiende persberichten, artikelen, blogposts, posts op sociale media en zelfs multimedia-inhoud te creëren.
Al deze stukken moeten bijdragen aan uw PR en algemene marketingdoelen. Ze moeten het sentiment en het gedrag van uw prospects beïnvloeden. Ze moeten uw merk positioneren. Maar het allerbelangrijkste: ze moeten de boodschap van uw bedrijf overbrengen.
Als jouw marketingteam hier niet de vaardigheden voor heeft, kun je altijd een gespecialiseerd PR-bureau inhuren. Zij zijn er om u te helpen met deze taak en gaan tot het uiterste met uw PR-strategie.
Analyse van concurrenten
Het laatste strategie- of actiepunt dat u moet overwegen, is werken met een concurrentieanalyse aan uw zijde. Begrijpen wat andere bedrijven doen is de sleutel tot het verbeteren van uw PR-inspanningen en het doen van een stapje extra. Met andere woorden: een duidelijk idee hebben van wat voor hen werkt, zal als startpunt dienen voor uw nieuwe inspanningen.
Bij Sortlist moedigen wij u aan om tijd en middelen op dit gebied te investeren. Het is de basis voor besluitvorming, toewijzing van middelen en succes.
Hoe u vanaf nul een PR-strategie kunt opbouwen
Met dat in gedachten is het tijd om eens te kijken naar de verschillende stappen die u moet nemen om public relations te creëren en te implementeren als onderdeel van uw marketinginspanningen.
Definieer uw doelstellingen
Het eerste dat u hoeft te doen, is bepalen wat u wilt bereiken met uw PR-inspanningen. Je hebt veel opties. U kunt ervoor kiezen om:
- Trek media-aandacht.
- Genereer merkbekendheid.
- Informeer het publiek over het laatste nieuws van uw bedrijf.
- Werk aan uw merkreputatie.
- Of bouw zelfs relaties op met verschillende stakeholders.
- Beslissen wat u wilt bereiken is de sleutel tot vooruitgang, het plannen en uitvoeren van een succesvolle campagne.
Wanneer u aan uw PR-doelen gaat werken, zorg er dan voor dat u de SMART-methodiek gebruikt. Dit betekent dat uw doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, realistisch en tijdsgebonden moeten zijn.
Een goed PR-doel zou bijvoorbeeld zijn: ‘Binnen 18 maanden door 85% van de klanten als regionale leider worden gezien. Neem dus de tijd om na te denken over wat u werkelijk met deze inspanningen wilt bereiken, en schrijf ze op een manier die alle noodzakelijke details bevat om uw marketing- en media relatieteam erbij te betrekken.
Identificeer en begrijp uw doelgroep segmenten
Zodra u duidelijk heeft wat uw doel is, moet u zich concentreren op het definiëren van wie uw doelgroep is. Als dat niet het geval is, worden uw kansen op succes drastisch verminderd.
Uw doelgroep zal hoogstwaarschijnlijk bestaan uit enkele van uw belangrijkste belanghebbenden: wetgevers, sponsors, werknemers, de gemeenschap, zakenpartners, media, enz.
Wees specifiek over wie u target. Hun demografische gegevens, psychografische kenmerken, uitdagingen, favoriete communicatiekanalen, inhoudstypen, enz.
Voer een situatieanalyse uit
Zodra dat is gebeurd, is het tijd om wat tijd te nemen voor een diepgaande analyse van uw huidige bedrijfssituatie. Dit legt de basis voor u om verstandig uw PR-tactieken en -acties te kiezen.
Een goed startpunt voor dit onderzoek is een SWOT-analyse. Een methode waarmee u uw interne sterke en zwakke punten en de externe kansen en bedreigingen waarmee uw bedrijf wordt geconfronteerd, kunt identificeren en analyseren.
Strengths: Hier moet u specifiek zijn over wat u onderscheidt van de concurrentie. Het kan een sterk merk zijn, een loyale klantenbasis of zelfs een unieke technologie.
Weaknesses: Geef gedetailleerde informatie op over de dingen of gebieden die u ervan weerhouden om op uw best te presteren. Het zijn de details die u moet verbeteren om concurrerend te blijven. Wanneer u diep in uw activiteiten duikt, kunt u zwakke punten tegenkomen, zoals schulden niveaus, een ontoereikende toeleveringsketen of hoge arbeidskosten.
Opportunities: Dit zijn de externe factoren die uw bedrijf de kans geven om een concurrentievoordeel te behalen. Een goed voorbeeld is de aankondiging van een tariefverlaging of belastingverlaging.
Threats: In dit geval moet u goed opletten en de externe factoren identificeren die een risico voor uw bedrijf vormen. Een droogte kan bijvoorbeeld uw gewassen in gevaar brengen.
Deze analyse van zowel interne als externe factoren zal helpen bij het besluitvormingsproces en bij het plannen van uw PR-strategie. Het zal u helpen te begrijpen waar en waarom u concurrerend bent in de branche en dat in uw voordeel kunt gebruiken.
Analyseer eerdere PR-inspanningen en media-aandacht
Tegelijkertijd moet u terugkijken op de verschillende PR-inspanningen die uw bedrijf heeft ondernomen.
Wat heb je in het verleden gedaan? Wat waren de resultaten? Heb je een evenement aangemaakt? Heeft u gebruik gemaakt van persberichten? Zo ja, welke dekking heeft u gehad? Welke mediakanalen hebben positief nieuws over uw merk gepubliceerd?
Als u begrijpt wat in het verleden heeft gewerkt en wat niet, krijgt u een beter inzicht in welke tactieken u moet herhalen en welke u moet vermijden. En het is altijd goed om je eerdere relaties met journalisten en bloggers te blijven cultiveren. Je wilt ze tevreden houden en geassocieerd houden met je merk.
Vergeet niet dat de tactieken die u kiest in overeenstemming moeten zijn met uw doelen.
Ontwikkel uw kernboodschappen
Uw PR-berichten zijn er om uw verhaal te vertellen op een manier die elke stakeholder kan begrijpen. Maar wat het uitdagend maakt, is dat je in staat moet zijn om begrijpelijke boodschappen te formuleren voor degenen die ze echt willen of moeten horen.
Ze kunnen in vele vormen voorkomen: persberichten, evenementen, posts op sociale media, blogposts, nieuwsbrieven, enz. Maar ze moeten wel consistent zijn met het verhaal, de waarden, de missie en de visie van je merk.
Om uw PR-berichten te maken, moet u eerst uw doelen en doelgroep begrijpen. Dit kwam aan bod in de eerste twee stappen van dit proces. Maar houd ze in gedachten, want ze zullen de basis vormen om te begrijpen hoe dat publiek informatie graag ontvangt en verwerkt. En waar worden uw berichten gepubliceerd: blog? sociale media? online evenement? persoonlijk evenement? persbericht?
Als je eenmaal hebt besloten met welke media je gaat werken, is het tijd om een pakkende kop te creëren. Het moet zo geschreven worden dat de lezer meer wil lezen. Vergeet niet dat dit het eerste is dat ze zullen zien, dus het moet perfect zijn. Deel belangrijke informatie, maar laat ruimte voor nieuwsgierigheid.
Focus vervolgens op de kern van de boodschap. Probeer dit:
- Hou het simpel.
- Deel voldoende details om het aantrekkelijk te maken.
- Leg uit waarom het ertoe doet.
- Neem de tijd om enkele citaten op te nemen. Het kan van uw eigen leiderschapsteam zijn of van iemand daarbuiten.
- Beantwoord altijd alle vragen die uw publiek heeft.
- En zorg er uiteraard voor dat u een duidelijke en beknopte call-to-action toevoegt.
Uw PR- en marketingafdeling heeft veel werk te doen! Niet alleen dat, maar ze moeten ervoor zorgen dat ze eventuele grammatica- of spelfouten controleren en corrigeren.
Definieer uw belangrijkste tactieken en kanalen
Nu uw boodschap klaar is, moet uw PR-team gaan brainstormen over de verschillende tactieken waarvan zij denken dat ze u zullen helpen uw PR-doelen beter te bereiken.
Wat zal meer aandacht krijgen? Wat zal beter aanslaan bij uw doelgroep? Er zijn tal van mogelijkheden waar u uit kunt kiezen:
- Persbericht
- Een conferentie
- Product lancering
- Evenement management
- Evenementen in de branche
- Influencer-marketing
- Reclame
- Sponsoring
- Productplaatsing
- Sociale media marketing
- Digitale marketing
- Content creatie
- Interne communicatie
- etc.
Vergeet niet om te kijken naar wat anderen in uw branche doen. U kunt dit doen door naar hun websites en sociale mediakanalen te gaan, waarschuwingen op Google in te stellen en zelfs een SEO-concurrentieanalyse uit te voeren.
Maak een activiteitenkalender
Op dit punt heeft u een beter inzicht in alles wat er moet gebeuren tijdens uw PR-campagne. Omdat er veel details bij betrokken zijn, zult u met een projectkalender willen werken. Hierdoor voorkom je dat je iets mist en loop je het risico dat je hele strategie in duigen valt.
Zorg ervoor dat uw agenda gedetailleerde informatie bevat over wanneer elk actie-item moet beginnen en eindigen. Wie is verantwoordelijk en wat moet er eerst gebeuren.
Een goed idee is om met een Gantt-diagram te werken. U kunt een van de sjablonen in Word uitproberen of er gewoon een downloaden van internet. Uiteindelijk zult u het willen aanpassen aan de behoeften van uw outreachteam.
Beheer uw bronnen
Elke PR-strategie vereist budget, personeel en hulpmiddelen. Zorg er dus voor dat jullie het er allemaal over eens zijn hoeveel het bedrijf bereid is aan deze inspanningen te besteden.
Uw PR- en marketingafdelingen moeten ervoor zorgen dat u op koers blijft en over de middelen beschikt die u nodig hebt om elke gedefinieerde actie met succes uit te voeren.
Als dat nog niet genoeg is, moeten ze:
- Houd het budget in de gaten en zorg ervoor dat ze niet te veel of te weinig uitgeven.
- Zorg ervoor dat u de juiste mensen voor de klus inhuurt. Degenen die de vaardigheden, studies, ervaring en interesse hebben om het te doen.
- Koop de juiste tools om de prestaties van elke actie te implementeren, volgen, monitoren en analyseren.
- Train uw teams om deze tools te gebruiken.
Elke goed bestede dollar is een stap dichter bij succes.
Implementeren en monitoren
Op dit punt moeten uw PR- en marketingafdelingen klaar zijn om de campagne te lanceren.
Het is absoluut noodzakelijk dat ze zich houden aan de kalender die ze hebben gemaakt. En dat ze de prestaties van elke actie die ze ondernemen monitoren.
Verderop in deze blogpost gaan we dieper in op de verschillende KPI’s waarmee je moet werken. Elk ervan is bedoeld om u te helpen begrijpen of uw inspanningen vruchten afwerpen of dat u aanpassingen moet aanbrengen.
Bedenk dat het feit dat u uw uiteindelijke doel niet bereikt, u er niet van mag weerhouden het te proberen. Het is maar een kleine hobbel op de weg. Je moet aanpassingen maken en doorgaan.
Het opbouwen van mediarelaties en outreach
Een belangrijk aspect van public relations in marketing is de kunst van het opbouwen van mediarelaties. Enerzijds helpt het de geloofwaardigheid, het organische verkeer en de merkbekendheid te vergroten. Aan de andere kant opent het opbouwen van relaties met mediakanalen en journalisten of bloggers de deuren naar een groter aandeel van de stem en de berichtgeving in de media.
Onze ervaring heeft geleerd dat er een aantal specifieke dingen zijn die je moet doen om deze relaties op te bouwen.
Om te beginnen moet je je pitch altijd personaliseren. Benadruk de voordelen voor het publiek van dat specifieke mediakanaal. Leg uit waarom het nieuwswaarde heeft. Maar houd het beknopt, relevant en overtuigend.
Tegelijkertijd moet u dienen als een betrouwbare informatiebron voor journalisten, bloggers en iedereen die geïnteresseerd is in het delen van informatie over uw bedrijf. Vergeet niet dat relaties tweerichtingsverkeer zijn.
Wees op tijd. Je wilt geen contact opnemen met een journalist terwijl hij aan het lunchen is of verslag doet van een live-evenement. Maak kennis met hun werkschema. Blijf georganiseerd en gefocust. Geef ze toegang tot exclusieve inhoud. We zijn tenslotte allemaal graag als eerste op de hoogte!
Maar het allerbelangrijkste: onthoud altijd, altijd, altijd dat je met mensen werkt. Behandel ze zoals je zelf behandeld wilt worden.
Als je hierbij hulp nodig hebt, kun je je PR-inspanningen waarschijnlijk het beste starten met de hulp van een PR-bureau. Ze hebben jarenlange ervaring in het beheren van mediarelaties en het helpen van bedrijven bij het creëren van een positief publiek imago.
Hoe selecteer je de meest geschikte mediakanalen om doelgroepen te bereiken?
Een ander belangrijk detail om in gedachten te houden is dat u niet met elk mediakanaal contact hoeft op te nemen. U moet de producten kiezen die uw publiek leuk vindt en consumeert, dus een van de eerste stappen in uw PR-strategie is het identificeren van uw doelgroep.
Maar je moet je onderzoek nog verder verfijnen. Houd u aan de mediaplatforms die aansluiten bij uw communicatiedoelen en die ruimte bieden voor het berichten formaat waarmee u wilt werken.
Hoe maak je perfecte persberichten?
Het schrijven van persberichten is geen gemakkelijke taak. Jouw team moet de kunst beheersen van het schrijven van beknopte, gedetailleerde verhalen die veelgestelde vragen beantwoorden en gebruikers aanmoedigen actie te ondernemen.
Gelukkig bestaat dit soort PR al een hele tijd. Zozeer zelfs dat we vandaag enkele basisregels moeten volgen.
De titel van je release is cruciaal. Je moet ervoor zorgen dat het pakkend en slim is en minder dan een dozijn woorden bevat.
Je eerste paragraaf moet antwoord geven op de 5 W’s: wie, wat, wanneer, waar en waarom.
Dan moet u zich verdiepen in de informatie rondom uw vrijlating. De perfecte aanvulling zou een citaat van een van uw woordvoerders zijn.
Uw laatste paragraaf moet de zaken afsluiten met een beschrijving van uw bedrijf.
Als uw release bedoeld is voor digitale media, zorg er dan voor dat deze geoptimaliseerd is voor SEO en hyperlinks bevat. Vergeet niet dat het jouw taak is om het voor journalisten of bloggers gemakkelijk te maken om jouw informatie te publiceren.
Digitale PR en online reputatiemanagement
Nu technologie belangrijker is geworden in ons dagelijks leven, heeft public relations zich moeten aanpassen. Tegenwoordig betekent reputatiemanagement het beheren van uw relatie met de pers. En het brengt een geheel nieuw proces met zich mee voor het monitoren en verbeteren van uw online reputatie.
Laten we dit specifieke aspect van de PR-wereld eens nader bekijken, aangezien het elke dag steeds belangrijker wordt.
Hoe kunt u de kracht van online kanalen benutten om de boodschap van uw merk te versterken en de reputatie online te beheren?
Om te beginnen moet u altijd de kracht en het bereik van sociale media marketing benutten om de boodschap van uw merk te versterken.
U kunt dit doen door een strategie rond uw sociale netwerken te implementeren. De eerste stap is om te bepalen met welke sociale platforms je wilt of moet werken. Als u bijvoorbeeld de aanwezigheid van uw CEO als thought leader wilt benutten, kunt u overwegen om met LinkedIn samen te werken.
Dan is het belangrijk om consequent waardevolle, relevante, informatieveen onderhoudende inhoud te delen. Houd er rekening mee dat dit niet gaat over het promoten van uw merk. Het gaat erom je ware persoonlijkheid, vaardigheden en waarden te laten zien. Het gaat erom waarde te bieden aan de eindlezer.
Maar je kunt niet stoppen met het plaatsen van inhoud. Je moet nog een stap verder gaan en verrijkende gesprekken aangaan met je volgers. Neem het voortouw en stel ze vragen, deel een opmerking of antwoord. Erken hun feedback en behandel eventuele zorgen die ze hebben. Dit is een tweerichtingsstraat.
Het is belangrijk dat uw marketingteam de sociale medianetwerken voortdurend controleert op vermeldingen of opmerkingen met betrekking tot uw merk, producten of diensten. Het bijhouden van wat mensen zeggen en actie ondernemen is de beste manier om een crisis te voorkomen en uw online reputatie te beheren.
Gebruikmaken van content marketing en online beoordelingen om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen
De online wereld is enorm, dat weten we allemaal. Uw PR-professionals moeten een stap verder gaan dan alleen sociale media. Ze moeten de kracht van content marketing en online recensies omarmen.
Content marketing is de perfecte manier om nuttige, educatieve en informatieve inhoud te delen. Het helpt niet alleen uw bezoekers ervan te overtuigen een aankoop te doen, maar het helpt ook hun vragen te beantwoorden, inzichten te delen en een relatie op te bouwen met elke persoon die op uw website terechtkomt.
Het doel van content marketing als onderdeel van uw PR-inspanningen is om een hulpbron voor uw publiek te worden. Enkele goede voorbeelden zijn persoonlijke verhalen, handleidingen of zelfs e-boeken.
Alleen getuigenissen zijn precies wat u nodig heeft als u vertrouwen en geloofwaardigheid wilt opbouwen. Verhalen en opmerkingen van tevreden klanten vergroten de kans dat een potentiële klant een aankoop doet. Waarom is dat? Simpelweg omdat het een derde partij is die deelt hoe uw product of dienst hen heeft geholpen een probleem op te lossen. Het maakt het gemakkelijk om je verbonden te voelen.
Durf dus terug te gaan naar je tevreden klanten en vraag ze om een review. Het kunnen een paar regels zijn of zelfs een video. Maar vraag ze om een pijnpunt aan te pakken dat jouw merk hen heeft helpen oplossen.
Meting en analyse van een PR-campagne
Elke inspanning van uw PR- en marketingafdelingen moet worden gecontroleerd, gevolgd en geanalyseerd. Dit betekent niet dat je hun acties niet vertrouwt. Het is gewoon een manier om ervoor te zorgen dat uw acties en investeringen goed worden besteed. Dat ze eraan werken om uw bedrijfsdoelen te bereiken. Zij zijn er om u te waarschuwen als er iets niet werkt, zodat u snel actie kunt ondernemen en wijzigingen kunt doorvoeren.
Gemeenschappelijke Key Performance Indicators (KPI’s) voor het evalueren van PR-succes
De statistieken en KPI’s van elke PR-campagne zijn anders. Ze zijn afhankelijk van uw strategie en doelstellingen. Maar er zijn enkele belangrijke gegevenspunten die in vrijwel elke campagne consistent zullen zijn:
- Media-aandacht, of het aantal keren dat uw merk in de media verschijnt. Je moet zowel naar traditionele als digitale kanalen kijken.
- Media-impressies, of het aantal keren dat uw publiek wordt blootgesteld aan uw PR-berichten.
- Betrokkenheid op sociale media, inclusief likes, retweets, reposts, reacties, enz.
- Website verkeer, om te begrijpen of uw blogposts, persberichten of andere PR-inspanningen verkeer naar uw website leiden.
- Share of voice, oftewel uw aandeel in het totale gesprek in uw branche.
Het is meer dan waarschijnlijk dat uw team met aanvullende statistieken moet werken. Maar dit is een goed beginpunt.
Monitoring en meting van digitale en traditionele PR
Uw PR-professionals zijn verantwoordelijk voor het monitoren, volgen en analyseren van uw inspanningen in zowel traditionele als digitale media.
Voor de eerstgenoemden is het meetproces altijd een beetje dubbelzinnig geweest. De nadruk lag op verdiende media of mediavermeldingen en benchmarking met topconcurrenten.
Gelukkig heeft technologie niet alleen de manier veranderd waarop we de wereld van public relations benaderen, het heeft ons ook tools en KPI’s gegeven die we kunnen volgen, monitoren en in ons voordeel kunnen gebruiken.
Om uw digitale inspanningen bij te houden, raden we u aan te vertrouwen op een aantal tools die zijn ontworpen om gegevens te verzamelen en deze in een begrijpelijk formaat te presenteren. Hier zijn enkele van de beste tools die volgens ons momenteel op de markt te vinden zijn:
- Google Analytics: Een van de beste opties omdat het je inzicht geeft in vrijwel elke KPI. U beschikt over actuele informatie over uw website verkeer, gebruikersgedrag en meer.
- Sprout Social of Hootsuite: Met elk van deze tools kunt u informatie verzamelen over uw betrokkenheid op sociale media. U kunt likes, shares, betrokkenheid, sociale vermeldingen en zelfs sentiment bijhouden.
- eMediaMonitor: Dit is momenteel de toonaangevende media monitoring software. Het is ontworpen om in realtime meer dan 3.400 uitzendkanalen in meer dan 70 landen te monitoren. Wordt geleverd met realtime waarschuwingen, zodat u de reputatie of crisis van uw bedrijf efficiënt kunt beheren.
- Zoho CRM: een uitstekende tool waarmee u uw activiteiten kunt stroomlijnen en klant interacties kunt verbeteren. Het is ontworpen om u een direct verband te tonen tussen uw PR-activiteiten en resultaten.
Daarnaast wil je dat jouw PR-professionals met een SEO-tool aan de slag gaan en continu benchmarken ten opzichte van jouw topconcurrenten.
Conclusie
In deze gids hebben we veel belangrijke details van de wereld van public relations besproken. We hebben u eerst door het concept van deze belangrijke marketingtool geleid en zijn diep ingegaan op het proces van het maken van uw eerste campagne.
Houd er rekening mee dat al deze inspanningen in lijn moeten zijn met alle marketing inspanningen van uw bedrijf. Ze werken allemaal samen om een positief imago te creëren, uw merkbekendheid te vergroten, relaties op te bouwen met de media en bloggers en meer omzet te genereren.
Nu is het tijd om aan de slag te gaan en te beginnen met het ontwikkelen van uw eerste PR-campagne. Denk eraan: begin met het definiëren van uw doelen en doelgroep en werk vanaf daar.