Hoe vind je jouw perfecte branding bureau?
Branding

Hoe vind je jouw perfecte branding bureau?

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

Voor bedrijven is de juiste corporate branding tegenwoordig onmisbaar. Wanneer klanten of zakenpartners de website van een bedrijf bezoeken, is het belangrijk dat de inhoud overtuigend en aantrekkelijk is en van begin tot eind onbewust emoties oproept.

Dit is precies waar branding verantwoordelijk voor is. Nu is niet elk bedrijf in staat om zijn eigen huisstijl dienovereenkomstig vorm te geven. Maar dat geeft niet, want er zijn professionals die zich precies met dit onderwerp bezighouden, zoals een ontwerpbureau of een branding agency.

Wat is Branding?

Oorspronkelijk komt de term branding va het woord “brandmerken” uit de veeteelt. Runderen, varkens of zelfs paarden worden gebrandmerkt voor identificatiedoeleinden.

In de marketing staat de term “branding” voor marketingmaatregelen die een stempel drukken op een bedrijf of zijn merk. Dit blijft in de “top of mind” van de mensen hangen.

Branding tracht dus het geadverteerde merk met een imago te verbinden. Dit beeld moet voor de ogen van de consument aanwezig zijn telkens wanneer hij over het merk hoort of ermee in contact komt. Er wordt een imago gecreëerd, dat het boegbeeld van de onderneming wordt.

Ben je nu al… |

Wacht niet langer en ontdek de beste bureaus in branding die Sortlist voor jou heeft klaarstaan.

Ik wil nu een branding bureau!

Het wordt geassocieerd met beelden, boodschappen en emoties waarmee mensen zich identificeren. Deze aanpak verhoogt de immateriële waarde van het merk en bouwt vertrouwen en klantentrouw op.

Eerst zijn echter een idee en een product nodig die met elkaar in verband kunnen worden gebracht. Het product kan ook een persoon, een plaats, of het bedrijf zelf zijn. Branding kent vervolgens bepaalde kenmerken of een verhaal toe aan het product, dat in het geheugen van de klant blijft hangen.

Het brandingproject omvat gewoonlijk merkontwerp en logo, slogans, of bepaalde reclamemuziek. Merknamen, merkaanwezigheid, en corporate identity vallen hier ook onder.

Waarom heb je branding nodig?

Branding gaat in de eerste plaats om het zich onderscheiden van de concurrentie. Pas wanneer de klant bewust voor een merk kiest, omdat het bedrijfsimago en de branding in zijn geheugen zijn gebrand, helpt branding u succesvol te zijn.

Eigenlijk heb je altijd een branding bureau nodig, tenzij dat je zelf de skills hebt. Als je tandpijn hebt, ga je naar een tandarts en als je ziek ben ga je nar een dokter. Het gaat hier vooral over de juiste keuze te maken voor een bepaald expertise.

Filip Jansen van Zware Jongens

Dit gebeurt wanneer kwaliteit, boodschappen en associaties (bijvoorbeeld een levenshouding) met dat product worden geassocieerd. Succesvolle branding ontwikkelt dus een emotionele band tussen de klant en het merk, hetzij door gewenning, hetzij door persoonlijke identificatie.

Wat doet een branding bureau?

Top branding bureaus zorgen ervoor dat jouw merk wordt vormgegeven. Het bureau ontwikkelt voor jou en met jou een merkconcept en jouw merkbelofte, geeft vorm aan de beleving van het merk, beheert de positionering in de markt, onderscheidt zich van de concurrentie, werkt unique selling points uit, geeft tips over het prijsbeleid en de doelgroep

Al deze zaken worden inhoudelijk en visueel samengevoegd, zodat uiteindelijk uit één mal een corporate image ontstaat.

De ontwikkeling van zo’n samenhangend concept vergt vele gesprekken. De creative director van het bureau begeleidt je vanaf het allereerste begin door het proces van merkontwikkeling. Ook al sta je nog maar aan het begin van jouw start-up, verzamel ideeën en ontwikkel ze als een missie. In samenwerking met het ontwerpbureau zal hieruit jouw zeer individuele merkstrategie ontstaan.

Deze bestaat onder andere uit de volgende branding elementen:

Corporate design

Corporate design verwijst naar de visuele verschijning van een bedrijf. Het omvat alle componenten die samen een merk vormen: Logo ontwerp, kleurkeuze, figuurlijke taal, lettertype, en nog veel meer. Het corporate design onderstreept de speciale kenmerken van het bedrijf en vormt een visueel onderscheid met de concurrentie.

In communicatie is de huisstijl dus de vingerafdruk, die uniek is in vormgeving en zich duidelijk onderscheidt van andere marktpartijen, waardoor het enorm belangrijk is voor differentiatie en aandacht.

Een merk opbouwen

Het bouwen van een merk is een bouwsteen van ondernemerssucces. Terwijl het vroeger voldoende was om gewoon producten of diensten te verkopen, moet je in de moderne tijd meer doen om klanten en consumenten aan je te binden. Dit doe je door je product of merk een gezicht te geven.

Merken komen naar ons om hun positie in de markt opnieuw te versterken. Ze willen die extra punch aan hun merk geven.

Filip Jansen van Zware Jongens

Dit wordt brand building genoemd en omvat logo’s, verpakkingen, messaging, webdesign, enz. Als deze bouwstenen op de juiste manier en doelgericht worden gebruikt, ontstaat een merkidentiteit die de waarden en kwaliteitskenmerken van de producten of diensten aan de consument presenteert.

Het is gebaseerd op psychologische, ontwerp- en functionele kenmerken en wekt vertrouwen, verlangen of identificatie op.

Samenvatting van de voordelen door merkopbouw:

  • Creëert vertrouwen, merkidentiteit en authenticiteit.
  • Zet geïnteresseerden aan tot kopen
  • Biedt oriëntatie en onderscheidt het product/de dienst van de concurrentie
  • Is basisbouwsteen voor merkopbouw, positionering en extensie

Hoe werkt een merkopbouw?

De eisen van consumenten worden steeds hoger. Zoals gezegd is de loutere verkoop van producten en hun functionele doel al lang niet meer voldoende. De doelgroep wil zich met het merk identificeren en het vertrouwen. Bedrijven moeten daarom beleefd, toegankelijk en authentiek zijn

Brand building, brand design en brand strategy hebben als taak de kenmerken van het product naar buiten toe te communiceren via sociale media, de eigen website, het internet of via derden.

Het is bijzonder effectief gebleken om prestaties en onderscheidende kenmerken ten opzichte van concurrenten te benadrukken en emoties op te wekken.

Merkopbouw is een continu proces. Nadat het merk is gevestigd, moet voortdurend aan de merkidentiteit worden gewerkt; reputatie en imago moeten immers ongeschonden blijven. Om op lange termijn voordeel te halen uit de branding van jouw merk, is een goede reputatie dus enorm belangrijk:

  • Streef consequent en voortdurend naar merkonderhoud en merkuitbreiding!
  • Verbeter voortdurend de kwaliteit van jouw producten en diensten!
  • Netwerk via sociale media en backlinks!

Merk ontwerp

Brand Design omvat de vertaling en publicatie van de visie en cultuur van het bedrijf, de positionering van het merk, en de strategie van een merk in een visueel beeld. Het belangrijkste doel is om het eigen aanbod te onderscheiden van dat van de marktpartijen. Grafische ontwerp- of webontwerpbureaus ondersteunen jou met een team van creatieve geesten.

Naast de ontwikkeling van een logo gebruikt het ontwerpbureau alle aspecten die de presentatie van het merk dienen.

Voorbeelden van succesvolle branding:

Apple 👩🏾‍💻

De gebeten appel van Apple staat voor technische high-end producten en een elegant, helder design. Zelfs hoge prijzen worden door de klant geaccepteerd.

Apple - Brand Identity Prism | Business branding design, Brand architecture, Brand strategy


De gebogen witte letters op een rode achtergrond werden voor het eerst als merkontwerp gebruikt door Coca Cola in 1887. Ook de vorm van de fles heeft een cultstatus verworven. Hij wordt overal herkend, zelfs zonder opdruk. Een voorbeeld van een succesvolle merkextensie is de Christmas Coca Cola truck, die zich richt op familie en vrienden aan het eind van het jaar. Tot op de dag van vandaag zijn de belangrijkste grafische kenmerken van 1887 niet veranderd.

Ikea 🇸🇪

Perfecte corporate branding wordt ook gedemonstreerd door de Zweedse meubelfabrikant IKEA. Het bedrijf staat voor lage prijzen, zelf te monteren, robuuste meubels en een familiale sfeer. Althans in Duitsland heeft IKEA zich zo een monopoliepositie weten te verwerven.

Stijl en extravagantie worden belichaamd door mode- en kledingmerken als Hugo Boss en Armani. Branding is uitgebreid tot verzorgingsproducten en parfums.

Waar moet ik op letten wanneer ik een branding bureau kies?

Het is echt niet makkelijk om tussen de vele bureaus het juiste design of branding bureau voor jouw bedrijf te vinden. Sortlist kan je hierbij helpen. Vertel ons jouw ideeën en wij maken een voorselectie van geschikte branding bureaus voor jou.

Een checklist om jouw branding bureau te vinden 👇🏾

Neem de tijd om een overzicht te krijgen. Begin met het in kaart brengen van jouw eigen bedrijfsdoelstellingen. Zo kan je de aanbiedingen des te nauwkeuriger beoordelen. Let bij de selectie van een bureau vooral op de volgende overkoepelende criteria:

Top Branding bureaus

Er moet een hele goede match zijn met wie het bedrijf is. En merk moet je kunnen zien als een persoon, die evolueert en spreekt anders door de jaren heen. Hier moet je als branding bureau kunnen inspelen.

Filip Jansen van Zware Jongens

Om sneller het vertrouwen van jouw klanten te winnen dan de concurrentie, is het ongelooflijk belangrijk om met de juiste partner samen te werken. Als je verder zoekt dan een branding bureau, vind je op Sortlist een lijst van alle marketing expertisebureaus over de hele wereld die bij jou zouden kunnen passen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email