De Kunst van OnPage Optimalisatie: Bouw Sterke Fundamenten voor Online Succes
Marketing

De Kunst van OnPage Optimalisatie: Bouw Sterke Fundamenten voor Online Succes

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

OnPage-optimalisatie: wat is het precies?

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit off-page en OnPage optimalisatie. De eerste gaat over verbeteringen die niet direct op de website plaatsvinden. Een klassiek voorbeeld zijn backlinks op externe websites die terugleiden naar je landingspagina. Bij OnPageoptimalisatie of OnSite-optimalisatie gaat het, zoals de naam al zegt, om veranderingen op de pagina zelf.

Google serp

Doel website? De goedkeuring van Google!

Het doel is een technisch onberispelijke website te maken met unieke content over een bepaald onderwerp. De taak van zoekmachines is ervoor te zorgen dat gebruikers na het invoeren van zoektermen een website vinden die het best aan hun behoeften voldoet. Om dit te garanderen, worden talrijke factoren in de indexering van alle websites opgenomen.

Relevante factoren voor OnPage optimalisatie

Welke aspecten de verschillende zoekmachines in aanmerking nemen, is niet duidelijk. Deskundigen in zoekmachine-optimalisatie analyseren de processen, testen ze, trekken conclusies en kunnen zo aangeven welke maatregelen een rol spelen in de ranking.

In een notendop gaat het bij indexering echter altijd om de gebruikerservaring.

Hoe beter de ervaring van de bezoeker op een website, hoe hoger hij wordt gerangschikt.

Hoeveel de afzonderlijke maatregelen doorwegen, kan variëren en kan niet concreet worden voorspeld.

Hieronder hebben wij een aantal factoren op een rijtje gezet waarmee Google en Co. rekening houden bij de indexering van websites.

  1. Structuur van de website
  2. Meta informatie
  3. Technische optimalisatie
  4. Content
  5. Interne links

1 – Structuur van de website

Het externe kader van OnPage-optimalisatie wordt gevormd door de structuur van de website en de URL-structuur. Gebruikers moeten snel vinden wat ze zoeken op de website. De manieren om er te komen zouden voor zichzelf moeten spreken.

Website structure

URL lengte

De lengte van de URL heeft geen directe invloed op de ranking, maar de zoekmachine bots, de zogenaamde crawlers lezen kortere URL’sgemakkelijker. Gebruikers kiezen sneller kortere links en zullen die sneller delen.

Trefwoorden in de URL

Ook in de domeinnaam geïntegreerde zoekwoorden hebben geen directe invloed op de ranking, maar hebben een positief effect op de gebruiksvriendelijkheid. Elegant geplaatste trefwoorden helpen gebruikers hun weg te vinden op de website.

Klik diepte

Click depth, ook wel directory depth genoemd, gaat over het aantal redirects die binnen de website nodig zijn om bij de gewenste inhoud te komen. Minder kliks betekent een lagere klikdiepte en heeft een positief effect op de ranking.

Ondeugdelijke links die niet tot een redirect leiden, worden deep links genoemd en hebben een negatief effect op de indexering. Controleer daarom zorgvuldig of alle links naar de gewenste pagina leiden en of alle links zinvol zijn.

HTML

Goed gestructureerde websites genieten de voorkeur van crawlers van zoekmachines. Een zeer gebruikelijke methode om de inhoud van een website te ordenen is het gebruik van HTML-tags.

Afbeeldingen, grafieken, video’s of teksten kunnen worden getagd met HTML-tags. Het helpt ook om koppen te taggen, omdat dit de structuur nog duidelijker maakt. De bots evalueren de opname van trefwoorden in de tags.

2 – Meta-informatie

De meta-informatie is HTML-code. Zij dienen om de inhoud van de website kort en bondig over te brengen aan de zoekmachines. Als websitebeheerder bepaal je de focus van je pagina via de meta-informatie. De verschillende meta-elementen wegen verschillend door in het indexeringsproces.

De belangrijkste zijn:

Meta titel

De Meta titel of paginatitel is de meest relevante meta-informatie, aangezien deze bepalend is voor de indexering. Google gebruikt de Meta titel voor de kop die gebruikers te zien krijgen in de zoekresultaten. Het is dus bijzonder belangrijk deze paginatitel zo zinvol mogelijk te formuleren en er trefwoorden in te verankeren.

Meta Beschrijving

Google-zoekopdrachten tonen de metabeschrijving onder de metatitel. Het is een korte beschrijving van waar het artikel over gaat. De Meta beschrijving heeft geen invloed op de ranking, maar kan de click-through rate aanzienlijk verhogen.

Om de lezers een snel overzicht van de inhoud te geven, is het raadzaam de trefwoorden vet te schrijven. Bovendien kunt je je creativiteit de vrije loop laten om de aandacht van de lezers op je website te vestigen.

Je kunt bijvoorbeeld emoji’s, speciale tekens of een call-to-actionknop integreren. Onthoud dat gebruikers eerder op de link zullen klikken als de metabeschrijving hun nieuwsgierigheid wekt.

Beeld titel en alt attributen

Je kunt elke afbeelding op je website een titel geven. Dat maakt het voor crawlers gemakkelijker om de inhoud van de afbeelding te begrijpen. Je kan beeldtitels ook gebruiken om te linken.

Bovendien kun je een Alt-opdracht opnemen die de inhoud van de afbeelding beschrijft als deze niet kan worden geladen.

Een ander voordeel is voor visueel gehandicapte gebruikers die gebruik maken van een schermlezer, aangezien de software de inhoud van de alt-attributen kan lezen. ALT-tags hebben ook een relevante invloed op de zoekresultaten voor afbeeldingen.

Canonieke tag

Het gebruik van een canonical tag kan zinvol zijn, vooral voor grote websites met veel sublinks. In uitgebreide webprojecten met veel interne links en subpagina’s kan inhoud twee keer worden vermeld.

Duplicate content heeft meestal een negatief effect op de ranking, maar kan in individuele gevallen nuttig zijn. In dergelijke gevallen kunnen canonieke tags worden gebruikt om de zoekmachine aan te geven welke URL relevant is en moet worden gerangschikt.

3 – Technische optimalisatie

De meeste internetgebruikers ergeren zich snel aan technische storingen. Een perfect werkende website is gebruiksvriendelijk en zal Google dus hoger rangschikken.

Pagespeed

Een snelle laadtijd voor de website verbetert de gebruikerservaring en dus ook de ranking. Tegenwoordig wordt 1,5 seconde als snel beschouwd. De meeste gebruikers accepteren een laadtijd van maximaal drie seconden, terwijl een langzamere laadtijd het afhaakpercentage snel kan opdrijven.

Je kunt verschillende online tools gebruiken, zoals Google PageSpeed Insights, om de laadtijd van je website te achterhalen. Optimalisaties kunnen bestaan uit gegevenscompressie, vermindering van ingebedde media, reclame en plug-ins, en het vinden van een geschikte webhost.

Mobiel gebruik

Het gebruik van smartphones is de laatste jaren enorm toegenomen. Vooral in de particuliere sector maken meer mensen gebruik van het internet via mobiele apparatuur dan via hun computer thuis. Daarom speelt mobielvriendelijkheid een belangrijke rol in de Google ranking.

OnPage optimalisatie

Vergeet dus niet je website te optimaliseren voor de kleine schermen. Bedenk ook dat smartphones en dergelijke minder rekenkracht hebben dan standaard PC’s. Je website kan bijvoorbeeld snel laden op een computer, maar slechts met een aanzienlijke vertraging op een mobiel apparaat.

Toegankelijkheid van de server

Niets is vervelender dan een pagina te vinden die veelbelovend lijkt door zijn meta-titel en beschrijving, op de link te klikken en de boodschap te krijgen dat de pagina tijdelijk niet beschikbaar is. Aangezien een dergelijke mislukking een slechte gebruikerservaring met zich meebrengt, heeft dit ook een negatief effect op de ranking.

Zorg er dus voor dat de server die je gebruikt, ononderbroken bereikbaar is. Deze controle vereist toezicht op langere termijn.

HTTPS

Veiligheid is een hoge prioriteit voor Google. HTTPS-websites gebruiken SSL-versleuteling voor verbindingen tussen de website en de server. Als websites alleen toegankelijk zijn via HTTPS, heeft dit een positief effect op de Google ranking

4 – Content

Onder inhoud wordt verstaan alle inhoud van een website. Dit kan tekst zijn of media-elementen zoals video’s, grafieken of beelden. De sleutel tot topposities in Google-zoekopdrachten ligt in kwaliteit en uniciteit.

Zorg ervoor dat de teksten altijd up-to-date zijn en informatie van hoge kwaliteit bevatten. Wat het taalgebruik betreft, moet je ervoor zorgen dat het aangepast is aan je doelgroep en dat het gemakkelijk te begrijpen is.


Zin om je website naar boven te schieten in de Google zoekresultaten? 🚀

Ontdek het meeste relevante SEO bureau voor jouw project gebaseerd op je specifieke vereisten.

Beste On Page SEO Bureaus

Titels, subkoppen, paragrafen en vetgedrukte trefwoorden helpen de lezers om snel een goed overzicht te krijgen. Vermijd echter de tekst te overladen met trefwoorden. Zogenaamde keyword stuffing verslechtert de leesbaarheid en dus ook de ranking.

Als het een goed geschreven tekst is met zinvolle inhoud, verhoogt dat de tijd die gebruikers op de website doorbrengen. Dat heeft op zijn beurt een succesvol effect op de indexering van de zoekmachine.

Voor de duidelijkheid vul je de content van de tekst op passende wijze aan met grafieken, beelden, enz. Nogmaals, overlaad de website niet met visuele elementen. Enerzijds kan dit ongestructureerd en chaotisch overkomen, anderzijds kunnen veel afbeeldingsbestanden de laadtijd van je website vertragen.

Gewoonlijk worden gebruikers via een inhoudsopgave als navigatie naar de overeenkomstige subpagina’s van een website geleid. Een andere of aanvullende mogelijkheid is het gebruik van interne links.

Het gaat erom dat gebruikers zo snel mogelijk bij de gewenste informatie komen. Het wordt ook als uiterst gebruiksvriendelijk beschouwd om vanaf elke subpagina met één klik naar de startpagina terug te keren.

OnPage optimalisatie

Crawlings

Voordat een website wordt weergegeven in een zoekmachine, moet deze eerst worden geïndexeerd. Dat kan alleen gebeuren als de pagina kan worden gevonden door de crawlers.

Sitemap.xml

De sitemap is een duidelijk gestructureerde illustratie van alle bestaande subpagina’s van de website. Door zo’n sitemap te maken, is het voor crawlers gemakkelijker om de inhoud van de website vast te leggen en wordt het indexeringsproces versneld.

Robots.txt

Via het robots-bestand kun je ervoor zorgen dat crawlers toegang hebben tot inhoud en pagina’s. Je kunt ook aangeven welke gebieden de zoekmachine bots niet mogen door crawlen. Dit tekstbestand is het eerste document dat door de bots wordt opgehaald wanneer zij de website bezoeken.

OnPage optimalisatie houdt nooit op

Optimalisering is een continu proces. Als je de beste resultaten wilt bereiken, moet je je zoekmachine-optimaliseringsmethoden observeren, analyseren en aanpassen.

Voor analyse kun je gebruik maken van het door Google aangeboden hulpprogramma, de Google Search Console. Via dit instrument heb je rechtstreeks toegang tot je website, kun je de statistieken evalueren en verbeteringen aanbrengen.

OnPage optimalisatie : conclusie

Alle SEO-maatregelen hebben één ding gemeen: de gebruikerservaring van bezoekers verbeteren. Dat is precies wat Google, websitebeheerders adviseert te doen.

Wat willen de gebruikers? Wat verwachten ze als ze je website bezoeken en hoe kan dit zo goed mogelijk worden geoptimaliseerd? Verander je perspectief van de beheerder naar de bezoeker van de website. Bijna alle optimalisaties die de gebruikers ten goede komen, hebben ook een positief effect op de ranking.

Wij hebben de belangrijkste factoren in detail opgesomd. Google houdt echter rekening met in totaal meer dan 200 aspecten bij de beoordeling van een website. Dat kan snel overweldigend worden, en daarom kan het zinvol zijn om een bureau in te huren dat gespecialiseerd is in SEO.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email