Do’s en don’ts bij het maken van een online magazine
Reclame & Marketing

Do’s en don’ts bij het maken van een online magazine

5,00/5(1)

Je hebt misschien wel eens gezien dat steeds meer merken en bedrijven hun eigen online magazines maken. Waar het tien jaar geleden nog enorm populair was bij celebrities om je eigen blad te hebben, maken steeds meer bedrijven nu de overstap naar online magazines. Dat is natuurlijk niet zonder reden. Er zitten namelijk nogal wat voordelen aan het hebben aan je eigen online magazine. Toch zijn er ook een aantal valkuilen. In dit artikel gaan we over de voordelen, mogelijkheden en valkuilen van het publiceren van je eigen online magazine.

Waarom zou je een online magazine publiceren?

In een wereld waarin we steeds drukker lijken te worden, denken veel mensen dat het weinig nut heeft om nu nog een online magazine te creëren. Met veel social media platforms, online kranten en zou een extra online magazine zo maar eens over het hoofd worden gezien of zelfs bewust worden overgeslagen. Toch is het wat ons betreft de moeite waard om je eens te verdiepen in het maken van een online magazine.

Zorg ervoor dat lezers de tijd nemen om je publicaties te lezen

Online magazines worden niet als spam gezien, newsletters wel. Hoewel we niet aanraden om helemaal geen nieuwsbrieven meer te sturen naar je klanten, geeft een online magazine veel meer mogelijkheden. Niet alleen is de layout veel aantrekkelijker, ook het scrollen of bladeren geeft de lezer de vrijheid om stukken over te slaan. Bij een newsletter met veel tekst is dat een stuk lastiger en veel lezers haken dan ook af of zien af van het ontvangen van een nieuwsbrief.

Is een online magazine dan de newsletter 2.0? Misschien wel, maar wat ons betreft is een combinatie van beiden ook goed mogelijk. Het hangt maar net af van de content die je plaatst en de onderwerpen die je behandelt.

Behalve klantbinding geef je met een magazine ook een visitekaartje van je bedrijf af. Zelfs als mensen jouw bedrijf of merk nog niet kennen maar toevallig op je online magazine komen, is de kans een stuk groter dat je hun interesse wekt. Er zitten dus erg veel voordelen aan het publiceren van digitaal / online magazines. Laten we eens dieper in de materie duiken en zien hoe je er mee aan de slag kan gaan.

Waar moet je op letten bij het maken van een online magazine?

Zodra je hebt besloten hebt dat je een online magazine gaat maken komen er gelijk een paar vragen op zoals:

  • Waar ga je over schrijven?
  • Wat voor type magazine maak je?
  • Hoe komt het design eruit te zien?
  • Voor wie maak je het online magazine?
  • Hoeveel pagina’s moet je minimaal vullen?

Waarschijnlijk komen er nog een flink aantal vragen bij je naar boven maar laten we eens kijken naar de voorbeelden die we hier genoemd hebben.

Waar ga je over schrijven?

Een online magazine uitbrengen klinkt natuurlijk als een mooie marketing uitdaging maar er komt ook een hoop bij kijken. Als je over je eigen merk gaat spreken moet je er voor zorgen dat de content de lezer boeit. Net als bij je social media posts is het dus belangrijk dat je jouw teksten je doelgroep weten te raken. Mensen maken letterlijk tijd vrij om jouw stuk test te lezen. De bedoeling is dan ook om na de eerste pakkende tekst ze door te laten lezen naar het volgende stuk. Een online magazine is dan ook zeker niet bedoeld om te vullen met middelmatige content. Elk artikel, elke zin, elke foto moet de lezer weten te boeien.

Een aantal dingen waar je over kunt schrijven zijn:

  • Een kijkje achter de schermen van je bedrijf
  • Een medewerker, klant of leverancier aan het woord
  • Trends uit je vakgebied
  • Aankomende releases en producten
  • Aanbiedingen en promoties

Wat je ook wilt gaan publiceren, zorg ervoor dat je verhaal pakkend is en zorg niet voor te lange lappen tekst. Wissel tekst af met foto’s en verschillende headings om de lezer te blijven prikken. Er is genoeg om over te schrijven, zolang je maar zorgt dat je doelgroep deze informatie interessant vindt. Als de enige persoon die je content interessant vindt jij zelf bent, doe je iets niet juist.

Wat voor type magazine maak je?

Online magazines zijn nog niet eens zo heel lang op de markt. Daarom vind je nu allerlei vormen, soorten en maten. Het is dan ook nog niet met zekerheid te zeggen welke het beste is. Je hebt een aantal mogelijkheden die we hieronder zullen toelichten.

Bladerbare PDF’s

Dit is misschien wel de meeste bekende en ingeburgerde versie van een online magazine. Toch zijn we hier bij Sortlist geen grote fan van bladerbare PDF’s. het leest niet lekker weg, is totaal niet interactief en het bladeren zorgt nogal voor wat gedoe. Waarschijnlijk omdat het vrij gemakkelijk is om PDF’s te maken zijn de bladerbare PDF’s zo populair maar er zijn genoeg andere en betere manieren.

HTML pagina’s

Een HTML magazine heeft als groot voordeel dat je hem onderdeel kunt laten maken van je reeds bestaande website. Met de huidige techniek is het zelfs vrij gemakkelijk om je HTML magazine er goed uit te laten komen op alle mobiele devices en desktop. Animaties, korte video’s en goede interacties zijn ook zeer makkelijk realiseerbaar door HTML te gebruiken.

Apps

Je kunt er ook voor kiezen om een app te maken en volledig te wijden aan je online magazine. Een app heeft een aantal voordelen, zo komt je online magazine er altijd top uit te zien op elk apparaat dat de app kan downloaden. Ook is de kans groter dat gebruikers sneller terugkeren omdat ze elke keer herinnert worden aan het bestaan van je magazine/app. Een groot nadeel van een app is dat je er voor moet zorgen dat mensen de app eerst moeten downloaden voor ze je content kunnen bekijken. Ook kunnen de kosten flink oplopen.

We zouden zelf vanwege de lage instapkosten en goede resultaten kiezen voor een HTML pagina. Als je merkt dat je online magazine goed gelezen wordt kun je er altijd nog voor kiezen om deze om te zetten naar een app. Er zijn nog meer opties zoals responsive magazines, one page websites en blog sites zoals WordPress of Medium. Het hangt maar net af wat je vereisten zijn en wat je budget is.

bepaal je doelgroep en houd rekening de moebiele ervaring

Hoe komt het design eruit te zien?

Moet je gelijk een designer inschakelen om een online magazine te maken of zijn er misschien templates die je aan kunt passen naar jouw brand guidelines. Een groot voordeel van digitale magazines is dat je kunt blijven testen met je design en template. Zorg er in ieder geval voor dat je de navigatie simpel houd en dat er een duidelijke lijn zit in je magazine. Juist bij het maken van meerdere pagina’s zul je merken dat er snel een aantal details vergeten worden. Hoewel we je aanraden te zorgen dat al je edities herkenbaar zijn en dezelfde feeling hebben, raden we je aan met name te zorgen dat je digitale magazine goed leesbaar is en kwaliteitsvolle content bevat.Zorg voor een duidelijke terugkerende lijn en let goed op met wat je publiceert.

Voor wie maak je het online magazine?

Dit is een belangrijke vraag die vaak overgeslagen wordt. Hoewel er nooit een klant zal zijn die je zal vragen om het creëren van een digitale publicatie is het wel belangrijk om je doelgroep te bepalen. Er zitten een aantal haken en ogen aan het kiezen van je doelgroep.

Je doelgroep zal bestaan uit verschillende type personen. Door te identificeren welke persona’s jouw merk heeft.hoe hun customer journey kun je eenvoudig bepalen welk type content het meest geschikt is. Het creëren van profielen kan je helpen je doelgroepen te leren kennen. Een persona is een fictieve vertegenwoordiger van die doelgroep. Ook al ken je je doelgroep waarschijnlijk al redelijk goed, persona’s kunnen je helpen nieuwe inzichten te krijgen.

Zodra je weet wat de je doelgroep is kun je beginnen met het brainstormen over welke content voor hen interessant is. Het bepalen van de juiste content van je online magazine is misschien wel het meest belangrijk.

Hoeveel pagina’s moet je minimaal vullen?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, dat hangt er allemaal vanaf wat je jouw doelgroep wilt tonen in je online publicatie. Je kunt ervoor kiezen om elke maand een nieuw online magazine uit te brengen, maar dit betekent ook dat je effectief de tijd moet vinden je website of blog keer op keer relevant te maken. Er zijn bepaalde tools die je kunnen tonen waar lezers afhaken. Als je bijvoorbeeld ziet dat niemand meer dan vier pagina’s leest, zou je er in de toekomst over na kunnen denken niet meer dan vijf pagina’s te creëren. We raden je aan om de focus niet te leggen op het aantal pagina’s maar meer op de kwaliteit van de content van je online magazines.

Wat moet je vooral niet doen?

Een goed online magazine is volgens een duidelijk patroon opgesteld en biedt dus waardevolle content voor de lezers. Hieronder lijsten we op wat je niet mag doen:

Schrijf niet alleen maar over jezelf. Hoewel je natuurlijk je producten en diensten kunt promoten in een online magazine zal de lezer toch ook over andere zaken willen lezen.

Gebruik geen stock foto’s. Het is hartstikke makkelijk om foto’s te vinden op bijvoorbeeld Unsplash of Pixabay. Deze foto’s worden vaak gebruikt en kunnen zelfs bij je concurrent op de website staan. Een foto moet je aandacht trekken. Een stockfoto doet dat vaak niet omdat je deze al eens eerder gezien hebt.

Vul je online magazine niet voor het vullen. Een online magazine kan je ook helpen met je SEO strategie. Daarom wil je nog wel eens geneigd zijn om extra content te plaatsen en zo een aantal keywords te gebruiken. Als dit jouw online magazine minder interessant maakt, kan het ervoor zorgen dat lezers jouw content niet meer bekijken. Minder is meer in dit geval, zolang het maar interessant genoeg is.

We hopen je met deze informatie op weg te hebben geholpen om al dan niet een kwaliteitsvol magazine te maken.

** dit artikel kreeg een update in maart 2021**

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email