Marketing en COVID-19: Welke sectoren worden het meest getroffen?
Sortlist Insights

Marketing en COVID-19: Welke sectoren worden het meest getroffen?

4 stemmen, gemiddeld: 3,75 van de 54 stemmen, gemiddeld: 3,75 van de 54 stemmen, gemiddeld: 3,75 van de 54 stemmen, gemiddeld: 3,75 van de 54 stemmen, gemiddeld: 3,75 van de 53,75/5(4)

Sortlist bracht in januari 2020 zijn eerste marketingbarometer uit en de conclusie is opvallend: de veranderingen op vlak van marketing in 2019 zijn groter dan in de afgelopen 50 jaar. De ontwikkeling van dit veld (vooral door de toenemende complexiteit en professionaliteit van taken) versnelt alleen maar. De crisis die we vandaag hebben meegemaakt, heeft dit fenomeen nog ernstiger gemaakt, zodat de laatste barometer die we hebben vrijgegeven pas twee maanden na publicatie ongeldig werd!

Het is al twee weken geleden dat de COVID-19-crisis Europa met volle kracht heeft getroffen, en afgezien van het gezondheidsaspect dat met deze crisis gepaard gaat, beginnen de economische gevolgen nu al door een groot aantal bedrijven voelbaar te zijn.

Het is in deze context dat we ons een vraag hebben gesteld: Hoe heeft COVID-19 tot nu toe het marketinglandschap beïnvloed?

In twee weken tijd hebben we opmerkelijke ontwikkelingen gezien op het gebied van marketing en dit artikel illustreert  welke expertises het meest te lijden hebben onder de crisis die we doormaken, en welke expertises meer gevraagd zijn dan gewoonlijk. Omdat we bedrijven helpen om samen te werken met de beste marketingaanbieders, zijn we perfect gepositioneerd om de marktontwikkelingen te meten en te begrijpen wat de trends zijn.

Als u een professional bent in het domein van marketing, zou de kennis van dergelijke informatie u in staat kunnen stellen uw aanbod en diensten aan te passen om beter aan de marktvraag te voldoen en zo gemakkelijker door de crisis heen te komen.

Methodologie

Om deze impact zo nauwkeurig mogelijk te bepalen en u de beste informatie te geven, zullen we het aantal voltooide projecten op de 2019 gesorteerde lijst van 15 professionele velden vergelijken met het aantal ontvangen projecten tussen 9 en 22 maart 2020 Er werd een vergelijking gemaakt. Het is meestal de meest benodigde inhoud op onze website.

Om te vergelijken tussen 2019 en maart 2020, hebben we specifiek gekeken naar het percentage van het totale aantal projecten dat op het platform is gepubliceerd voor elke expertise.

Om een ​​voorbeeld te geven: in 2019 vertegenwoordigde het aantal projecten op het gebied van eventmarketing 6,4% van alle projecten die we ontvingen. In de afgelopen twee weken vertegenwoordigde deze expertise echter slechts 3,5% van de items in de gesorteerde lijst. Dit betekent dat de vraag naar deze expertise de afgelopen twee weken met 45% is gedaald ten opzichte van de resultaten van 2019.

Hier ziet u dat de vraag naar webapplicaties, e-commercesites, SEO en digitale strategie toeneemt. Aan de andere kant crashen de expertises zoals  eventmarketing, mobiele applicaties en online reclame-expertise met minstens 30%.

Groei door expertise – Frankrijk, België, Spanje, Duitsland en Nederland

Deze 5 landen zijn onze eigen en meest actieve markt, dus daar besteden we meer aandacht aan. Hier kunnen we enkele aannames doen om deze trends te verklaren.

Ten eerste kan de toegenomen vraag naar webapplicaties, e-commerce, digitale strategieën en het maken van websites verband houden met de beperkingen die deze landen ervaren. Met name is het onmogelijk om offline in winkels te verkopen, wat het bedrijf lijkt te dwingen meer op zijn online activiteiten te vertrouwen om de verliezen als gevolg van opsluiting goed te maken.

Aan de andere kant nemen de investeringen in online advertenties af. Hoewel dit misschien tegenstrijdig lijkt, denken we dat het verband houdt met de bezorgdheid dat investeren in advertenties geen positieve ROI zal opleveren. Niets is zo logisch als dit: in deze onzekere tijden zijn financiële middelen waardevoller dan ooit.

Internationaal, met uitzondering van Frankrijk, België, Spanje, Duitsland en Nederland, kende de afdeling eventmarketing wederom de sterkste terugval en dat klopt. Omgekeerd, heeft SEO een geweldige groei doorgemaakt, gevolgd door de vraag naar e-commerce en webapplicaties.

Conclusie

Wat kunnen we leren van deze informatie? De vraag naar expertises zoals SEO, e-commerce, contentstrategie en webapplicaties groeit, en terecht: bedrijven moeten in staat zijn om online zichtbaarheid te krijgen en tools in te zetten die hen de mogelijkheid biedt om hun oplossingen effectief te verkopen. Dit ter compensatie van het verlies dat wordt veroorzaakt door de lockdown die we doormaken. Daarnaast moeten ze in staat zijn om dit te doen terwijl ze hun reclamekosten proberen te minimaliseren, daarom dat de vraag naar reclame en online adverteren is gedaald in de afgelopen twee weken, in vergelijking met 2019.

Al deze trends die we hebben gezien, komen overeen met de vertraging van offline transacties en de versnelling van digitale transformatie die in de loop van de tijd is waargenomen. Het enige verschil is dat de COVID-19-crisis het bedrijf in een situatie heeft gebracht waarin de digitale transformatie sneller en pijnlijker moet zijn dan verwacht.

In de steeds veranderende wereld van marketing, is het handhaven van een wendbare samenwerking met zéér professionele partners belangrijker dan ooit, en deze crisis heeft dit punt volledig aangetoond.

Sortlist is in een dergelijke context ontstaan en is beter dan wie dan ook in staat om deze veranderingen waar te nemen. In slechts twee weken tijd is de economie op een (radicaal) dieptepunt gekomen en daarom zullen we marketeers blijven helpen om wendbaarder dan ooit te zijn door hen in staat te stellen om samen te werken met de beste spelers in de marketingwereld. Altijd en overal, voor elke behoefte.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email