case study
Sortlist Insights

[CASE STUDY]: Inspirerende Social Media campagnes

5,00/5(1)

Social media is eenmaal een onderdeel van ons dagelijks leven. We blijven geïnformeerd over wat er allemaal gaande is en vooral waar: de wereld op Twitter, een bedrijf op Facebook, die influencer op instagram. Maar staan we ook eens stil over wie achter bepaalde campagnes staan? Hoe ze werden benaderd? Hoe ze met een idee zijn gekomen? De uiteindelijke uitvoering? Met deze case study wilt Sortlist enkele social media campagnes in de kijker zetten en vooral de bureaus die het mogelijk hebben gemaakt en hoe.  

Case 1: Libelle Jubileum campagne 

Klant: Libelle Nederland
Agency: PauwR

Een jubileumcampagne promoten, daar begin je niet zomaar aan. Het gaat hier namelijk om een jubileum, een milestone. Deze campagne vereiste een marketingcampagne op maat aangezien dat een magazine vaak uit impuls worden gekocht. De uitdaging voor PauwR was vooral om op het juiste moment de juiste mensen aan te trekken.

Libelle is een magazine en een van de meest verkochte vrouwenbladen in Nederland. Aangezien Libelle hun 85ste verjaardag viert, wilden ze dit in de eerste plaats met klasse aanpakken en lokaal laten verspreiden. Hierop heeft PauwR zeer goed op de vraag ingespeeld door een “hyperlocal point-of-purchase” campagne uit te voeren.

Het was dan ook een enorme eer dat zij ons vroegen om de verkoop van dit one-of-a-kind-magazine te stimuleren. Als antwoord op dit verzoek bedachten onze specialisten een campagne die net zo uniek was als het product dat hij promootte.

– zegt PauwR.

Voor deze campagne heeft PauwR hyperlokale marketing gecombineerd met point-of-purchase marketing.  Terwijl point-of-purchase marketing of “POP”-marketing verwijst naar boodschappen die aan potentiële klanten worden bezorgd op het exacte moment, biedt hyperlokale marketing de mogelijkheid om potentiële klanten te lokaliseren in een zeer specifiek, geografisch beperkt gebied. De combinatie van deze twee vormen van marketing hebben zeker hun effect gehad.

“Bij de inzet van een hyperlocal Facebookcampagne genereert een algoritme een unieke advertentie op basis van de locatie waarop de consument zich begeeft. Zo krijgt ieder verkooppunt zijn eigen, uiterst relevante advertentie, zonder dat daar nog handwerk aan te pas komt. Ter vergelijking: het zelf creëren van 1.037 advertenties kost een marketeer zo’n 260 uur!”

– aldus Evelien Everts, Digital Marketeer bij PauwR.

 

De gerichte advertenties op sociale media werden gepusht naar vrouwen met de juiste doelgroep. Als ze eenmaal in de buurt waren van een verkooppunt kwam de advertentie tevoorschijn op hun social mediakanaal en konden ze het magazine direct kopen. Het effect van deze campagne resulteerde tot een piek in het verkoop van het jubileumnummer en meer brand awareness voor Libelle.

“Libelle was verheugd om te zien dat hun merk op een innovatieve wijze in beeld was gebracht.”

–  PauwR agency.

Case 2: Van der Linden bouwfirma

Klant: Van der Linden Bouw
Agency: XYMS – Data Driven Marketing Consultancy

Je hebt een modern bouwbedrijf en het doel van jouw bedrijf is om zo veel mogelijk projecten binnen te halen.Dit is de challenge die Van der Linden Bouw na verloop van tijd heeft ondervonden. Hun online aanwezigheid kon beter en daarom hebben ze een beroep gedaan op XYMS. Samen hebben ze gezocht naar mogelijkheden om de vindbaarheid van hun website te verhogen en meer projecten te ontvangen via hun website.

Van der Linden Bouw is een bouwfirma die duurzame bouwmethodes en -materialen gebruikt. Deze moderne firma werkt met bekwame freelancers die gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied. Doordat ze zuinig omgaan met energie en hun materiaal kunnen ze ook veel efficiënter te werk gaan waardoor de klant ook kan besparen. Duurzaamheid is een factor waar veel klanten bewust naar op zoek gaan en wanneer een bouwfirma die kan aanbieden is het belangrijk dat ze online vindbaar zijn. 

XYMS heeft een marketingplan opgesteld om zicht te krijgen op de gestelde doelen die ze willen bereiken samen met de firma. Dankzij het marketingplan is er een duidelijk beeld over de timing en welke middelen er wordt gebruikt. De website van de firma werd aangepast en werd geoptimaliseerd voor organische vindbaarheid (SEO). Social media werd ook ingezet met behulp van advertentiecampagnes op verschillende platformen.

Onze nieuwe aanwinst.

Posted by Vanderlinden BOUW on Tuesday, 20 August 2019

De mogelijkheid om data te verzamelen werd ingezet dankzij meetinstallatie op de website. Ten slotte werd de conversieratio op  de website verhoogd om meer bezoekers te overtuigen om projectaanvragen in te dienen.

“Ik vind het erg fijn dat XYMS het complete pakket levert, dus niet alleen maar SEO. Ik heb ook een tijdje social media bij hun laten doen en we zijn bezig met het bouwen van een webshop. Ik vind het ook prettig dat er inzicht wordt gegeven over wat de cijfers betekenen. Op welke punten je kunt verbeteren met je website. Tijdens het lanceren van de nieuwe website voor mijn bouwbedrijf heeft XYMS hier ook goed in meegedacht en een analyse gedaan van de sterke en zwakke kanten van het bedrijf.”

– zegt Ronald Van der Linden, de eigenaar van de firma.

Het aantal bezoekers op de website verdubbelde in korte tijd. Het aantal projectaanvragen verhoogde en de kwaliteit van de aanvragen was aanzienlijk verbeterd. De social media campagnes en de organische vindbaarheid hebben hier een grote rol bij gespeeld. 

Vandaag werken XYMS en Van der Linden bouw nog altijd samen voor toekomstige marketinginspanningen. 

Case 3:  Fried van de Laar racing 

Klant: Fried van de Laar racing
Agency: Stratego Branding

Fried van de Laar racing neemt sinds 2016 deel aan de Dakar Rally met een gigantische truck. Dit jaar reden ze serieuze kilometers door de rode duinen van Senegal. 

Social content FVDL

Om het FVDL racing team de nodige exposure aan te bieden,  werd er ingezet op sociale media in combinatie met hun website. De challenge om gedurende 12 dagen in de woestijn interactieve content aan te bieden op sociale media sprak Stratego Branding aan. Challenge accepted.

Fried Van de Laar is een bekende aannemer in Nederland. Ze zijn begonnen als een familiebedrijf en behoren momenteel tot een van de grootsten binnen de bouwmarkt. Naast bouwen hebben ze ook een passie ontwikkeld voor de autosport. Deze passie wordt waar gemaakt door de FVDL Racing dat ieder jaar plaats neemt  en behoort tot de bedrijfscultuur. 

“In 12 dagen tijd werden er ruim 50 kwalitatief hoogstaande content-items live gezet. En de actieve houding van onze moderators zorgden voor een gigantische organische engagement in de vorm van meer dan 30.000 mentions, reacties en likes.”

–  aldus Stratego Branding 

Stratego Branding heeft besloten om samen te werken met bekende vloggers en bloggers. 

Door met vloggers te werken die zelf al een publiek hebben, kunnen er potentieel nieuwe klanten bijzitten en dit is alleen maar in het voordeel van FVDL.  Sinds dag één werd de hele journey van de truck in beeld gebracht voor de volgers op social media:

social content FVDL

Naast de inrichting van de social mediakanalen heeft Stratego Branding ook de website volledig aangepakt en vernieuwd. Bovendien zijn ze de samenwerking aangegaan met internationale media kanalen, waardoor FVDL ook van internationale exposure heeft genoten. 

“In 12 dagen tijd werden er ruim 50 kwalitatief hoogstaande content-items live gezet. En de actieve houding van onze moderators zorgden voor een gigantische organische engagement in de vorm van meer dan 30.000 mentions, reacties en likes.”

– verklaart Stratego Branding over de resultaten van de campagne. 

Over Sortlist

Sortlist is een platform dat het mogelijk maakt om in contact te komen met bureaus over de hele wereld. We hebben een database van professionele bureaus die klaar staan om je te helpen met alle soorten marketing gerelateerde projecten. Sortlist laat kopers de beslissingen nemen. Daarom is Sortlist als bedrijf graag in de buurt als je een expert nodig hebt om je te begeleiden voor jouw project. Op zoek naar een bureau? Zoek het niet te ver. Sortlist ligt om de hoek met de juiste bureaus die op jou wachten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email