Inbound marketing: efficiënt én betaalbaar
Laatst geüpdate op 4 januari 2022 om 03:00 pm
Traditionele marketing werkt momenteel nog steeds prima, maar inbound marketing is de volgende ‘big step’ in online marketing. Het is dé manier om beter gevonden te worden en leads om te zetten naar klanten. Geen onpersoonlijke en koude marketing, maar leads die jou en de informatie die jij te bieden hebt, opzoeken.
In dit artikel
- Wat is inbound marketing?
- Waarom speelt inbound marketing een belangrijke rol in B2B?
- Vier fases van inbound marketing
- Wat is het verschil tussen content marketing en inbound marketing?
- Marketing automation
- Voordelen van inbound marketing
- Conclusie
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een aanpak die ervoor zorgt dat jij jezelf, je bedrijf of je product/dienst op een natuurlijke manier positioneert in het aankoop pad die je potentiële klanten volgen. Door het creëren van waardevolle en relevante content trek je potentiële klanten naar je toe. Hierbij leg je de beslissing bij de klant. Deze staat centraal en de klant leert hierbij het merk zélf kennen. In tegenstelling tot outbound marketing waarbij je jouw merk opdringt aan de klant. Inbound marketing plaatst de doelgroep centraal in het verhaal met één doel: sales. Het einddoel is helder: jouw doelgroep tot klant maken.
Waarom speelt inbound marketing een belangrijke rol in B2B?
Bij B2B zijn de doelgroepen kleiner in aantal. Hierdoor is het moeilijker om potentiële klanten te vinden en deze aan te spreken. Daarom is het van groot belang om in SEO te investeren en daardoor op de belangrijkste zoekwoorden gevonden te worden zoals Google maar ook alle andere platformen waar jouw potentiële klanten gevonden kunnen worden. Daarnaast gaat er in B2B meer geld verloren en dat kan heftige gevolgen veroorzaken. Daarom willen kopers er 100% zeker van zijn dat ze de juiste beslissing nemen. De meeste klanten doen vandaar eerst zelfonderzoek en vragen aanbevelingen. Als je deze middelen al ter beschikking hebt gesteld en vragen hebt beantwoord, creëer je vertrouwen en transparantie dat nodig is om een aankoop te doen.
Vier fases van inbound marketing
De inbound marketing bestaat uit vier fases die de klanten doorlopen:
- Attract;
- Convert;
- Close;
- Delight.
Fase 1: Attract
Je wilt natuurlijk dat je website alleen wordt overspoeld door mensen die hoogstwaarschijnlijk leads worden, om daarna klant te worden. En dat die tevreden klant tegen vrienden, familie en kennissen over jou praat en een goed woordje over jou doet. Maar hoe krijg je precies die mensen naar je website? Je doet dit door relevante content op een geschikt moment te plaatsen waar mensen baat bij hebben. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het volgende:
- Zorg dat je content SEO-gewijs optimaal scoort. Je wilt namelijk dat mensen bij jou uitkomen die op zoek zijn naar oplossingen die jij kunt realiseren;
- Gebruiken te maken van eigen kanalen om je content te verspreiden (video, social media, blog, etc.);
- Goed bij houden wat werkt en verbetert waar nodig;
- Betalende advertenties in te zetten zodat je doelgroep je leert kennen en kan ontdekken hoe jouw bedrijf of merk behulpzaam kan zijn.
Fase 2: Convert
Nu is het tijd om leads te maken van je bezoekers. Een mogelijke klant is nu een bezoeker en is in contact gekomen met jouw merk. Hierbij is het dus belangrijk dat je je goed focust en bezoekers niet door je vingers laat glippen. Hoe je dit kan voorkomen is technieken gebruiken zoals een contactformulier of call-to-actions. In ruil voor een e-mailadres of telefoonnummer, bied jij meer relevante content (e-books). Wanneer je dit e-mailadres binnen hebt, kan de pret beginnen.
Adverteren is niet gratis, maar als je ervoor openstaat kan je bezoekers targeten aan de hand van Google Analytics. Hierdoor kan je de gegevens integreren in Google Ads en mensen benaderen met een specifieke boodschap.
Fase 3: Close
Het woord zegt het al: close the deal. Je bent op de goede weg; je hebt de juiste bezoekers aangetrokken en de juiste leads gegenereerd, maar nu moet je die leads omzetten in klanten en door jouw funnel leiden. Stuur je leads gepersonaliseerde e-mails (lead nurturing) waarin je steeds meer leert over het onderwerp waarin zij geïnteresseerd zijn. Daarna kan je je leads kwalificeren; wie opent de mails, klikt door en welke pagina’s worden bekeken? Als leads ver genoeg zijn in de funnel, kan je een gesprek opstellen met je salesteam. Door de informatie over de leads die jij hebt doorgegeven kan het salesteam effectievere gesprekken voeren. Nog niet sales qualified? -> Bouw aan de relatie met specifieke onderwerpen/doelen.
Fase 4: Delight
Wat is het verschil tussen content marketing en inbound marketing?
Content is een heel breed begrip. Het kan worden ingezet voor branding en service en aangeboden worden door advertising, e-mail, blogs, video, etc. Het voegt een grote bijdrage toe om klanten voor jouw bedrijf te winnen. Het is aldus wel belangrijk om te weten wanneer wat in te zetten en voor wie.
Bij inbound marketing gaat het erom dat je gevonden wordt. SEO is hierbij van cruciaal belang. Mogelijke leads zoeken naar informatie en door inbound technieken wordt jouw content gevonden en zorg je ervoor dat deze leads met jou in contact willen blijven. Inbound marketing helpt mee context te genereren voor content zodat deze daarna optimaal in kan worden gezet.
Niettemin is content een belangrijk onderdeel van inbound marketing. Zonder content zou inbound marketing niet bestaan. Aan de andere kant is inbound marketing meer dan alleen het creëren van content. Het is een combinatie van tactieken om bovenaan in de search te komen staan en als eerste gevonden te worden. Vervolgens uit deze content is het doel om content leads te genereren en die uiteindelijk om te zetten naar klanten.
Marketing automation
Marketing automation is een verzamelnaam voor software toepassingen en technologieën die zijn ontworpen om effectiever content te segmenteren op verschillende online kanalen, zoals websites, blogs en e-mail en dit door het automatiseren van taken. Handmatig inbound marketing invoeren is bijna niet te doen. Hiervoor heb je dus marketing automation nodig. Deze software brengt jouw leads in kaart, waardoor jij precies weet waar de klant in de funnel zit en van welke content hij/zij gebruik heeft gemaakt.
Voordelen van inbound marketing
Inbound marketing vervalt niet
Je hebt vast wel eens gehoord van inhaak campagnes. Deze haken in op bepaalde thema’s en spelen in op de actualiteit (Black Friday). Het levert veel geld op, maar de keerzijde hiervan is dat er enorm veel geld en tijd kruipt voor iets van zo’n korte duur. Bij inbound marketing is dit niet zo en focust zich ook niet op snelle variabiliteit. In plaats van korte thema’s focust inbound marketing zich op thema’s die lang relevant zijn. Het proces duurt dan wel langer, maar is een stuk duurzamer.
Inbound marketing is goed voor je portemonnee
Outbound technieken vragen meestal een groot budget, inbound daarentegen kost vrijwel niets. Content creëren voor je bedrijf kost geen cent. Je betaalt in de vorm van inspanning en tijd. Je ROI zal in het begin nog laag liggen, door het feit dat inbound marketing steunt op organische groei. Maar na verloop van tijd zal je gegarandeerd merken dat jouw inspanningen zich dubbel en dik hebben terugbetaald.
Inbound marketing kent een hoger conversieratio
Bedrijven die zich dus inzetten op inbound marketing zien op termijn hun ROI verdubbelen. Uit een rapport van Hubspot blijkt dat inbound marketing bij kleinere en middelgrote ondernemingen dé marketingstrategie is. Uit deze gegevens blijkt dus dat klanten die kiezen om als eerst in contact te komen en bekend te worden met jouw merk, sneller en vaker terugkomen als klanten. Resultaat -> een hoger conversieratio.
Wij zijn benieuwd naar jouw doelen, specifieke behoeftes of het punt waar je bent vastgelopen. Zoek jij hulp in inbound marketing? Wij kunnen je in contact brengen met de beste bureaus, zodat je jouw gewenste resultaten kunt versnellen.
Conclusie
Inbound kan altijd, zeker in een B2B-omgeving. Bij inbound marketing ga je mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en investeer je geld in het overtuigen van die mensen. Je kan zelfs mensen benaderen die nog niet eens weten dat ze klant bij je willen worden. Competentie, vertrouwen en transparantie zijn erg belangrijk. Bij inbound marketing is het van cruciaal belang om zo veel mogelijk in contact te blijven met je klant tijdens het gehele funnel proces. Dit is een voortdurende en complexe reis voor elk bedrijf, maar ook een reis die veel oplevert voor jou en jouw klant.