Lead nurturing: van koude leads naar warme klanten
Laatst geüpdate op 3 december 2021 om 12:15 pm
Hoeveel mensen kopen jouw product of dienst na het eerste klantcontact? Grote kans dat je er niet veel kan opnoemen. Potentiële klanten moeten namelijk eerst worden opgewarmd. Een goede lead nurturing strategie helpt je te bepalen welke informatie of content voor welke doelgroep op welk tijdstip een optimaal resultaat biedt.
In dit artikel
Lead nurturing is het proces dat ervoor zorgt dat een lead zich verplaatst in de sales funnel.
Het bevat een set aan activiteiten, erop gericht om een mogelijke ‘lead’ te monitoren en op het juiste moment de goede content aan te bieden. Feitelijk ‘verzorg’ en ‘voed’ je een lead tijdens het proces van kennismaking tot en met verkoop. Je laat ze een volgende stap in het beslissingsproces nemen. Hoe doe je dat? Er zijn verschillende manieren om dit te doen.
Vooral geautomatiseerde lead nurturing kan helpen om met een maar beperkte tijd en middelen, een maximale impact te genereren.
We kunnen lead nurturing verdelen in vijf fases:
Wat je in deze eerste fase wilt is natuurlijk potentiële klanten naar je website krijgen en een zo groot mogelijk bereik realiseren. Dit kan je doen door online te adverteren op zoekmachines (SEA), door vindbaar te zijn op zoekresultaten (SEO) of om actief aanwezig te zijn op de sociale media. Wanneer deze klanten hebben besloten om naar je website te gaan, is het mogelijk dat dan het eerste klantcontact ontstaat. Indien zij bijvoorbeeld besluiten om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of het contactformulier op je website in te vullen.
Helaas zijn de mensen die zich inschrijven voor die nieuwsbrief niet meteen potentiële klanten. Daarom moet je proberen om eerst de mensen te kwalificeren voordat je tijd en energie steekt in lead nurturing. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een landingspagina te creëren voor jouw doelgroep.
Ga na wat deze personen nodig hebben, of je daaraan kunt voldoen en hoe jij daaraan kunt voldoen (lead scoring). 4 aspecten om rekening mee te houden:
Om een lead nurturing proces te vereenvoudigen, kan je marketing automation software gebruiken. Hiermee kan je leads automatisch opvolgen via de mail en kan je warme leads (potentiële klanten) herkennen binnen een druk op de knop.
Het is van groot belang om na het eerste klantcontact (nieuwsbrief, contactformulier) te beginnen met een relatie op te bouwen door middel van interessante informatie te delen.
Dankzij de buyer persona, weet je met welke vragen klanten kunnen opkomen. Deze vragen beantwoord je in de nurturing e-mails.
Drie e-mail tips om de koopbereidheid van klanten te verhogen:
Zorg ervoor dat je geen typische verkooppraatjes verstuurt! Dan haken je leads snel af.
Doordat je waardevolle content deelt, is er een aannemelijke mogelijkheid dat leads contact met je opnemen voor meer informatie. Daarom is de volgende stap gepersonaliseerde content aan te bieden die specifiek ingaat op de vragen die door het hoofd van je klant heen razen. Als een vraag zeer specifiek is kan je ook meteen een direct voorstel doen, op voorwaarde dat je een sterke relatie hebt opgebouwd met de klant.
Dit is hét moment om de opgebouwde relatie te verbeteren/versterken/behouden. Bied je klanten een goede service en kom je woorden na. Als je dit doet blijft de klant niet alleen bij jouw bedrijf, maar kunnen zij andere mensen in hun eigen netwerk aanraden om bij jouw bedrijf te komen.
Er zijn een paar waarneembare aspecten waarin lead nurturing zich onderscheidt van e-mailmarketing:
Lead nurturing zorgt voor een gestroomlijnde overdracht van leads tussen marketing en sales. Elke lead wordt opgepikt, behandeld en overgedragen. Hierbij heb je goed afgestemd aan welke voorwaarden een sales qualified lead moet voldoen en voor marketing is het dan natuurlijk duidelijk waar een marketing qualified lead aan moet voldoen.
Een aantal jaar geleden werd gedacht dat je door automatisering het persoonlijke deel verliest. Maar door de innovatieve technologie van nu is dat niet meer zo. Omdat je al weet waar de leads vandaan komen, kan je ze door middel van segmentatie het gevoel geven dat ze persoonlijke aandacht krijgen. Hierdoor creëer je een sterkere band dat uiteindelijk in het salesproces beter gaat helpen. Het heeft twee kanten: je geeft leads de informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken over of ze met jouw bedrijf in zee gaan of niet en bouwt een band. Aan de andere kant geef je sales de informatie over de leads en hun koopbereidheid.
Het sluiten van deals! – Door de automatisering van het begin van het salesproces (kennisoverdracht), hoeft sales zich alleen te focussen op het sluiten van een deal. Hierdoor bespaar je veel salesgesprekken en tijd met leads die nog maar aan het begint in het verkoopproces zitten.
Gesprekken met een zwakke lead nemen veel tijd in beslag. Veel van deze leads zijn echter ongeschikte kopers, melden zich aan met nep-adressen of vallen gewoon niet binnen de doelgroep. Sommige zwakke maar toch potentiële leads wil je natuurlijk niet missen. Lead nurturing zorgt ervoor dat je weinig moeite steekt in de ‘no-leads’ door middel van het vormen van een brede trechter. En het kleine aantal dat overblijft langzaam wordt voorbereid op de volgende fase in de trechter (middle of the funnel).
Lead nurturing is gericht op het bouwen van relaties. Door het toepassen van lead nurturing geef je een duwtje in de rug van je lead richting je verkoopafdeling. De eerste stap van effectieve lead-nurturing is begrijpen hoe je kunt communiceren op een manier die het beste aansluit bij jouw persoonlijkheid. Voor het behouden van klanten, kan je mail effectief inzetten. Daarmee zorg je voor een betere band, meer omzet en meer kansen voor de toekomst. Het goed inrichten van lead-nurturing campagnes scheelt uiteindelijk niet alleen tijd, maar levert ook meer succes op.
Heb jij hulp nodig met lead nurturing? Onze experts staan ter beschikking om jou in contact te brengen met de professionals die je zullen helpen jouw doelstellingen te bereiken.
Meest gezocht:
Deel dit artikel op :
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Registreer en ontvang exclusieve marketing gerelateerde content en tips in uw inbox.
20 februari 2021 ∙ 6 minuten lezen
Het klinkt als muziek in de oren en is een droom van iedere ondernemer: met minimale (financiële) middelen tóch een succesvolle marketingcampagne draaien. Kan dat in 2021? Growth hacking lijkt het antwoord te zijn. Wat is growth hacking? Growth hacking is een manier om je bedrijf snel te laten groeien met minimale middelen. Startups zijn […]
Lees meer
18 februari 2020 ∙ 6 minuten lezen
De technologie heeft gewoontes veranderd en heeft een multi-channel, cross-channel en een omni-channel doen ontstaan. Innovatie staat dan ook centraal in deze marketingstrategieën voor het digitale tijdperk waarin we ons nu in bevinden. Deze methodes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken binnen elk bedrijf. Steeds meer organisaties hebben het over multi-channel, cross-channel en omni-channel. […]
Lees meer
31 maart 2020 ∙ 6 minuten lezen
Door de groei van digitale marketing is de vraag naar agencies eveneens gestegen. Deze organisaties zijn gespecialiseerd in verschillende vormen van communicatie, zoals bijvoorbeeld het opzetten van marketingcampagnes. De laatste jaren zijn vergoedingsmethoden in sterke mate geëvolueerd en is het nuttig om te ontdekken wat deze precies inhouden. Bij het opstellen van een contract tussen […]
Lees meer
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Exclusieve inhoud en advies via e-mail!