Guerillamarketing: 4 onmisbare bevindingen voor jouw campagne
Laatst geüpdate op 14 februari 2022 om 04:52 pm
Tegenwoordig worden we omringd met reclame: ludieke (en minder ludieke) marketing campagnes vliegen je om de oren. Een beetje bedrijf overleeft niet zonder de media die hun bedrijf of merk goed vertegenwoordigt.
Het doel is om op te vallen tussen de concurrentie, om de aandacht van de consument even te kunnen grijpen en uiteindelijk te converteren. Maar wat is een goede strategie wanneer je op zoek bent naar een sterke campagne om dit laatste te bereiken?
Een voorbeeld hiervan is Guerillamarketing. Een marketingtechniek die in een handomdraai een klap media aandacht genereert. De kernwoorden ludiek, sterk en creatief staan bij deze wijze van adverteren centraal.
Wat is guerillamarketing?
Waar de term guerilla je vast ergens doet denken aan een leger of oorlog, zit je helemaal goed. De overeenkomst tussen een Guerrillaoorlog voeren en de marketingstrategie zelf, is dat beide hetzelfde doel voor ogen hebben: met een klein budget (of leger) een groot publiek te bereiken. Het belangrijkste in marketing is dan om op te vallen.
De term “Guerrilla Advertising” uitgevonden in 1984 door de Amerikaanse bedrijfsschrijver Jay Conrad Levinson, een auteur die meerdere boeken uitbracht over deze manier van reclame maken. Tot op de dag van vandaag wordt deze marketing goeroe de “Father of Guerrilla Advertising” genoemd.
Succesvolle guerillamarketing: ludieke, verrassende stunts
Een succesvolle guerillamarketing campagne boekt met relatief minder financiële middelen, maar een groot resultaat. Klinkt interessant en gemakkelijk, maar hoe werkt dat nu eigenlijk?
Het voeren van deze vorm van marketing wordt vaak gezien als een grote stunt die zorgt voor veel publiciteit, rumoer en interactie met de consument. En dat het liefst in een korte tijd.
Dit kan een strategie zijn die verspreid wordt via social media, door middel van e-mail marketing of print. Toch wordt een vaker een guerillamarketingactie gekenmerkt door goed op te vallen in het straatbeeld.
In het geval van een geslaagde, creatieve, guerillamarketing campagne gebeurt het volgende: de ludieke reclame zorgt voor ophef, mond-op-mond reclame vormt zich vervolgens vanzelf (“Heb je dit al gezien?”), et voilà: free publicity.
Als een lopend vuurtje gaat het vaak hand in hand met viral marketing. Op deze manier houd jij de kosten laag. Optimaal gebruik maken van jouw creativiteit en het welbekende out of the box-thinking zullen hier voor het grootste succes zorgen. Makkelijker gezegd dan gedaan, denk je?
Even afkijken: voorbeelden van Guerrilla marketing campagnes
Dat valt dus best mee. Natuurlijk, met een grote, langdurige campagne die enorm opvalt bij de doelgroep, valt vaak een groot resultaat te bereiken.
Maar zoals ik eerder al vertelde, is het doel om de kosten laag te houden, de aandacht snel te grijpen en de marketing zich vervolgens zelf te laten ontwikkelen. En moeilijk hoeft dat helemaal niet te zijn. Om te zien hoe dat gaat in de praktijk, kijken we af bij de grote merken met toonaangevende voorbeelden.
1 – Coca Cola meet Guerilla marketing
Om er een te noemen: je herinnert je vast nog wel Coca Cola met haar “Open Happiness” campagne, uitgevoerd met de zogenaamde Happiness Machine. Wat hier centraal stond, was het creëren van engagement met de doelgroep van het merk. Coca Cola deed dit door middel van adverteren met een interactieve vending machine, waar de consument door deel te nemen aan een dansles (en deze goed uitvoerde) een colaatje kreeg.
2 – FedEx gebruikt guerilla marketing wijselijk
Een ander voorbeeld is de verzendmaatschappij FedEx. FedEx ging te werk in guerillastijl door haar karakteristieke bussen te beprinten met een deel van de gele DHL bus, de concurrent. Deze ludieke actie ondersteunde perfect de slagzin van het Amerikaanse bedrijf: “Always First”. Uiteraard werden foto’s van deze rondrijdende bussen binnen no-time gedeeld via social media.
DHL heeft zelf ook een mooie guerillacampagne opgezet. Niet noodzakelijk als antwoord tegen FedEx mar gewoon omdat het kan en omdat het effect heeft gehad.
Guerillamarketing in Nederland
Ook in ons eigen land wordt komen we verschillende merken en bedrijven tegen die guerillamarketing actief ingezet hebben en dat nog steeds doen. Grote namen zoals Heineken en Stichting ALS zijn bekend door verschillende campagnes. Denk aan de ALS Ice Bucket Challenge in 2014, waarin deelnemers elkaar konden nomineren om een koude emmer water over zichzelf heen te gooien.
Vervolgens maakte de deelnemer een donatie aan de stichting, en nomineerde een hand vol nieuwe deelnemers in zijn of haar socialecirkel. Als een lopend vuurtje ging dat: uiteindelijk bereikte de campagne wereldwijd 17 miljoen mensen die deelnamen aan de challenge.
Heineken heeft meerder succesnummers op zijn naam staan wanneer we spreken van creatieve marketing campagnes. De bierbrouwerij kreeg wereldwijd enorm veel mediaaandacht door onder andere een flatgebouw te voorzien van een enorm billboard met daarop een ijskast afgebeeld – waarbij deze uiteraard gevuld was met flessen bier van het merk.
Guerrillamarketing: alleen voor grote namen?
Aan de hand van de voorgenoemde voorbeelden lijkt dat wellicht zo, maar niets is minder waar. Guerillamarketing is een strategietoepasbaar op elk soort bedrijf, merk of product. Juist omdat de strategie zich kenmerkt door met een lager budget een groot resultaat te bereiken. Ook al is deze vorm van marketing niets “nieuws” meer anno 2021, er is altijd een nieuw idee te vinden dat jouw doelgroep aanspreekt.
Een Guerrilla campagne voor jouw bedrijf: haal het meest uit jouw actie
In een notendop komt dat dus neer op een aantal dingen: creatief zijn, out of the box denken, en interactie. Maar wat geeft je nog meer een zetje in de goede richting wanneer je de perfecte campagne wilt opzetten?
1 – Roep emotie op
Of het nu een glimlach betreft of een schokkend gevoel “even slikken”, emotie én de juiste boodschap die de consument raakt is de sleutel tot succes. Belangrijk hierbij is ook om geen beperkt deel van jouw doelgroep aan te spreken: kies voor een slimme, sterkeboodschap die (bijna) iedereen begrijpt. Het betrekken van de doelgroep is hierbij ook belangrijk – succesnummers hierbij zijn interactieve belevingen en acties welke de gunfactor voor jou als merk vergroten.
Een goed voorbeeld van een terugkomende guerillamarketing campagne is de kunstenaar Banksy, welke onder andere zijn kunst in de vorm van graffiti en stencil art op muren tentoonstelt. Zijn werk kenmerkt zich door de verschillende controversiëlethema’s die hierbij aan bod komen zoals anarchisme en existentialisme. De Britse kunstenaar toont met zijn kunst maar al te goed aan niet verlegen te zijn en zorgt voor gespreksstof, waar in de wereld dan ook.
Een andere strategie welke gespreksstof oplevert en vaak een glimlach, is het gebruiken maken van de concurrent. Niet enkel FedEx, maar ook fastfood keten Burger King gebruikte concurrent McDonalds in een marketing actie met de slogan “Why eat with a clown when you can dine with the King?”, afgebeeld op een groot reclamezuil langs de wegen in Amerika.
2 – Newsjacking
Een overeenkomst in een succesvolle gebruikelijke marketing campagne en een guerilla actie is dat inspelen op de actualiteit een zekere en slimme keuze is. En dan spreken we niet alleen van verschillende feestdagen, zoals Dierendag, Kerstmis of Bevrijdingsdag.
Ook slim inspelen op de verschillende seizoenen en de actualiteit werkt goed wanneer het om deze vorm van marketing en reclame gaat. Er zijn enorm veel manieren om op creatieve wijze actualiteiten in te zetten: je kunt ze zelfs zelf bedenken.
3 – Interactie
Dit kan in verschillende vormen zoals de Happiness Machine van Coca Cola. Campagne voeren door de consument mee te laten werken en actie te ondernemen is interactie. Een andere manier van interactie in guerillamarketing is het wrappen van een lantaarnpaal met een poster, waar de doelgroep een stukje vanaf kan scheuren.
Een veelbesproken en populair voorbeeld gezien online, is een poster in de vorm van een gebit, waarbij de klant een tand uit het gebit trok met contact informatie over de desbetreffende onderneming: een tandartspraktijk. Dit is een kleinschalig alternatief van bijvoorbeeld de Ice Bucket Challenge, wat een toonaangevend voorbeeld is van een interactievemarketingcampagne.
4 – Opvallen
De bovenstaande technieken zorgen al voor veel exposure, maar wat is het geheim waarmee je een grote doelgroep aanspreekt? Juist: gebruik maken van het straatbeeld.
Drukke plaatsen met veel bezoekers zoals het openbaar vervoer, openbare toiletten en – letterlijk – de straat zijn hier goede voorbeelden van. In verschillende gemeenten van Nederland, waaronder Zaanstad, verscheen bijvoorbeeld in 2016 een regenboogzebrapad.
De actie is bedoeld om meer het belang van diversiteit en solidariteit met LHBT’ers aan te tonen. Het zebrapad diende niet alleen tijdens “Coming Out Day” voor opspraak, maar blijft nog steeds een veel gedeeld item op social media.
Conclusie: marketing met een hoek af
Zoals je ziet, is deze manier van creatieve marketing voeren en ludiek reclame maken alles behalve beperkt. Guerrilla marketing is anno 2021 nog steeds enorm actueel. Ben je benieuwd hoe een guerrilla actie jouw onderneming naar een hoger niveau kan brengen? Sortlist helpt je graag bij het vinden van een geschikt marketingbureau!