Hoe ga je nu Viraal?
Marketing

Hoe ga je nu Viraal? Of is het Viral?

5,00/5(1)

Ben jij al eens viral gegaan? Heb je deze vraag al eens voorbij horen komen en stond je met je mond vol tanden omdat je geen idee had wat je hier op moest antwoorden? Dan is dit artikel precies wat je nodig hebt. We leggen de kracht uit van viral gaan maar laten je ook zien hoe je viraal kunt gaan. En is het nu viral of viraal? We leggen het je allemaal uit in deze post. Met handige tips en de definitie van viraal gaan sta jij nooit meer met je mond vol tanden, sterker nog, kun je zelfs zo met je eigen content viral gaan.

Laten we eraan beginnen…

Laten we gelijk maar uitleggen wat de betekenis van viral is. Als content razendsnel over het internet verspreid word, wordt er gesproken over viraal gaan. Jouw content wordt dan razendsnel gedeeld. Elke keer als er iets gedeeld wordt op blogs, maar ook social media krijgen meer mensen het te zien. Hoe sneller het gedeeld wordt hoe sneller jouw content viral gaat en iedereen dus over jouw stukje content begint te spreken. We zullen later ook met een aantal voorbeelden komen. Nu je weet wat viraal gaan betekent is het tijd om te kijken waarom dit belangrijk is voor je bedrijf of merk.

Viral gaan of viraal gaan?

Een vraag die we vaak horen is, of het nu viraal of viral is. Laten we het makkelijk houden, het mag allebei. Viraal gaan is de Nederlandse vertaling van “to go viral” in het Engels.. Omdat we in het Nederlands wel meer Engelse woorden en uitdrukkingen gebruiken kun je dus gewoon viral gebruiken in plaats van viraal en andersom. We raden je wel aan om consequent een versie van het woord te gebruiken, niet zoals we in de inleiding bewust gemixt hebben Door de worden afwisselend gebruiken lijkt het net alsof je niet weet wat correct is. In dit artikel zullen we viral en viraal blijven afwisselen maar de betekenis is dus 100% hetzelfde.

Hoe ga je nu viral?

Je kunt viral gaan eigenlijk vergelijken met beroemd worden. De term klinkt gemakkelijk maar er gaat vaak een heel proces aan vooraf. Je kunt de meest waanzinnige content schrijven, filmen of regisseren, als niemand het ziet heeft het weinig kans van slagen. Laten we je daarom een aantal tips geven die je content meer kans van slagen zullen geven op de schaal van viraal gaan.

Ken je doelgroep/audience

Het is belangrijk om je content onder de aandacht te brengen bij de mensen, maar het is nog veel belangrijker om je content te laten zien aan de juiste mensen. Als jij als bedrijf je al regelmatig content uitbrengt, zul je inmiddels toch wel moeten begrijpen wat jouw doelgroep aanspreekt en wat juist niet. De eerste stap is om je doelgroep te begrijpen. Zodra je in de gaten hebt wat jouw doelgroep aanspreekt kun je jouw content hierop aanpassen. Zo heb je een grotere kans dat jouw doelgroep de content gaat delen met hun followers, vrienden en familie.

Kies voor een emotionele connectie

Emoties zijn de natuurlijke call to action. Sommige mensen rennen naar de sportschool als de motivationele clip gezien hebben, anderen eten een bak ijs leeg bij All you need is Love. Daarmee is het bewijs er dat je gevoel de actie aanstuurt. Bij het creëren van je content raden we je dan ook aan om hier rekening mee te houden. Speel in op de emotie van de je publiek en laat ze handelen op hun gevoel, dat zal meer likes, shares opleveren dan vragen of ze je video willen delen. Emotion sells, dat gezegde bestaat niet voor niets.

Samenwerken met influencers

Zodra je weet welke interesses jouw doelgroep aantrekken en wat het social media gedrag is, kun je dit gebruiken om op zoek te gaan naar een influencer die hierop in kan spelen. Een influencer uit dezelfde interessegroep heeft veel meer visibiliteit dan je eigen social media account. Door deze (betaalde) samenwerking zorg je er voor dat jouw content of reclame veel sneller viraal kan gaan. Als jij een idee hebt dat je zelf niet goed kunt verwoorden,maar je bent er zeker van dat het een de kenmerken heeft van viraal gaan, dan kan de influencer dit voor je doen. Maak wel duidelijke afspraken, je wilt niet dat ze je idee pikken en voor een ander merk jouw originele post boosten.

Cross-posting is belangrijk

JE moet niet verwachten dat door één geniale Instagram post of Tiktok clip je direct viral gaat. Zoals we al eerder zeiden is het belangrijk om er direct voor te zorgen dat je post zoveel mogelijk wordt opgepikt en gedeeld door zoveel mogelijk mensen. Een influencer kan hier dus bij helpen maar door vooraf goed onderzoek te doen, kun je ook je content ook op andere platformen en blogs posten.Er hoeven maar een paar grote accounts tussen te zitten die jouw post delen en je bereikt duizenden zo niet miljoenen nieuwe accounts.

Vertel een herkenbaar verhaal

Herkenning is belangrijk. Zodra je publiek zich herkent in een verhaal of probleem dan is de kans veel groter dat je content ze aanspreekt. Denk maar eens aan de views van de lifehack video’s op Youtube. Vaak worden deze clips miljoenen keren bekeken. Niet alleen op Youtube maar ook op Facebook worden dit soort video’s tientallen miljoenen keren bekeken en gedeeld. Waarom? De kijker herkent zich in het probleem en staat versteld van de vaak simpele oplossing die gegeven wordt.

Hou het luchtig en met een knipoog

Het is belangrijk om de informatie die je geeft luchtig te houden. Niet te veel informatie en geen zware teksten of muziek. Onthoud dat je virale content een grote groep mensen moet aanspreken. Daarom is het belangrijk om de clips luchtig te houden en niet te specifiek op een niche te richten. Daarmee verklein je de doelgroep.en heb je grote kans dat jouw geniale video door slechts een handjevol mensen bekeken wordt. Viraal gaan lukt dus het beste als je je op een grote doelgroep richt.

Keerzijden van viraal gaan

Viraal gaan heeft veel voordelen, maar kan ook riskant zijn. Zeker als je content niet al te veel overeenkomt met jouw product of dienst. Het is dan ook belangrijk om je campagne structuur te geven en goed te plannen. Zeker als je post niet veel overeenkomt met wat jij dagelijks aanbiedt aan diensten, is het lastig voor de kijker om zich met jouw merk te identificeren. Het doel van je post is natuurlijk om brand awareness te groeien.

Houd rekening met de risico’s, een virale post kan tractie geven en misschien wel meer dan dat je aan zou kunnen. Zo zijn er voordelen van bedrijven die ten onder gingen aan hun eigen successen. De bestellingen kunnen in honderdtallen tegelijk binnenkomen, omdat de video in meerdere landen tegelijk wordt getoond en niet alleen in Nederland. Denk dan ook eens aan de klantendienst die overstroomd raakt als je de producten niet op tijd kan versturen.

Soms gaan posts ook op de verkeerde manier viraal. Een meisje dat zich op haar best liet fotograferen op sexy wijze in haar eigen slaapkamer vergat van te voren even op te ruim. De misser werd over de hele wereld gedeeld. Het eindresultaat? Een depressieve tiener die voor altijd bekend staat om die rommelige slaapkamer.

Bron: Pexels

Conclusie: Viraal gaan kan je maken maar ook kraken

We hebben je nu een aantal tips gegeven waarmee je het aantal weergaven van een clip of video kan vergroten. het is belangrijk dat de kijker zich kan identificeren met het probleem en dat consumenten een band zien tussen jouw post en je merk. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat je niet gezien wordt als dat merk met die grappige reclame maar dat niemand verder weet wat je doet. De meeste virale clips hebben humor en zijn luchtig, ze spreken een grote doelgroep aan. Zulke posts dragen een flink steentje bij aan je andere marketing initiatieven.

Viral gaan doe je niet zo maar even. Er komt een hoop planning bij kijken. Bovendien gaat niet elke post met potentie direct viraal. Er kan een periode overheen gaan voor er een video wordt opgepikt en soms komt dat moment er zelfs helemaal niet. Het is daarom belangrijk om zodra je klaar bent met jouw content deze op zoveel mogelijk platforms te delen. Niet lukraak delen, maar juist kijken waar jouw doelgroep zich bevindt.

Viral marketing is anno 2021 een trend geworden maar het lukt maar weinig bedrijven om daadwerkelijk viral te gaan. Grotere bedrijven met ongekend grote marketingbudgetten hebben in onze ogen meer kans van slagen dan een kleine zelfstandige. Zij kunnen bijvoorbeeld onderzoekers aansturen die kijken welke content wel of niet aanslaat en duizenden Euro’s besteden om een reclame te boosten.

Hoewel er veel voordelen zitten aan viraal gaan brengt het ook risico’s met zich mee. Het publiek kan de waarden van je merk of bedrijf volledig vergeten. Ook zijn sommige virale clips vaak eenvoudig maar om veel mensen te raken is er toch ook een redelijk groot budget nodig. Dit hangt maar precies af van wat je wilt bereiken, maar in het maken van video’s, het inhuren van acteurs en het regisseren van je clip kan toch flink wat geld zitten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de budgetten die nodig zijn om een influencer te betalen en posts te boosten op social media.

Viral gaan kan zeker helpen bij je marketingactiviteiten en je naamsbekendheid een boost geven. Toch denken we dat er veel bedrijven zijn die net iets te vaak en te hard proberen om viraal te gaan. Dat is wat ons betreft niet nodig. Als het komt, dan komt het, maar het is niet nodig om je hele marketingbudget aan slechts één clip te spenderen

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email