Sortlist Banner
Branding

Slogan maken: 6 richtlijnen voor een blijvende herinnering

4 stemmen, gemiddeld: 2,25 van de 54 stemmen, gemiddeld: 2,25 van de 54 stemmen, gemiddeld: 2,25 van de 54 stemmen, gemiddeld: 2,25 van de 54 stemmen, gemiddeld: 2,25 van de 52,25/5(4)

De term “slogan” is bekend, maar niet iedereen kent de precieze betekenis en het doel ervan. Een slogan is een korte zin of uitdrukking die de essentie van een merk, product of dienst overbrengt. Het is een krachtig marketinginstrument dat de aandacht trekt en de merkidentiteit versterkt. Het doel is om de boodschap op een beknopte en gedenkwaardige manier te communiceren.

In dit artikel ontdek je niet alleen de betekenis van een slogan, maar ook hoe je een krachtige en gedenkwaardige slogan kunt creëren die de aandacht trekt van je doelgroep.

Key Takeaways:

  • Een slogan is een gekozen set woorden dat mensen aanspreekt en dient als visitekaartje van een organisatie of bedrijf.
  • Synoniemen voor slogan zijn onder andere kernspreuk, reclameleus en korte, pakkende zin.
  • Succesvolle slogans van bekende merken, zoals Nike’s “Just Do It” en Apple’s “Think Different”, illustreren krachtigen slogans
  • Bij het maken van een goede slogan is het belangrijk om je te richten op de kernwaarden van je merk, de slogan te laten hangen bij je doelgroep en waar mogelijk gebruik te maken van woordspelingen, zonder te overdrijven.

Definitie: Wat is een slogan?

Wat is een slogan? Het is interessant om te begrijpen wat het precies is. In essentie is een slogan een zorgvuldig gekozen reeks woorden of zin die bedoeld zijn om mensen aan te spreken.

Slogans dienen onder andere als visitekaartje van een organisatie en/of bedrijf en kunnen een aanvulling zijn op een logo. Het hebben van een slogan hoeft nog niet te betekenen dat je bedrijf er ook echt succesvol van wordt, maar het kan wel ervoor zorgen dat je bedrijf of organisatie bekendheid geniet bij je doelgroep.

Een ander woord voor slogan..

Wellicht ben je niet bekend met het begrip ‘slogan‘, maar mogelijk ben je wel vertrouwd met een alternatieve term die dezelfde betekenis heeft. Je zou jezelf kunnen afvragen: “Wat is een synoniem voor het woord?”

Er zijn verschillende synoniemen voor het woord, waaronder:

  • Kernspreuk
  • Korte reclameleus
  • Korte, pakkende zin
  • Kreet
  • Leus
  • Leuze
  • Oorlogskreet
  • Reclameleus
  • Reclamezin
  • Retorisch middel
  • Riedel
  • Spreuk
  • Spreekwoord

Als je bekend bent met de betekenis van een van deze termen, dan heb je te maken met een slogan. Door het gebruik van dergelijke termen vergroot je jouw kennis en begrip van dit concept.

Bekende slogans over de hele wereld
Bron: ebaqdesign

Hoe maak je een goede slogan? Laten we beginnen…

Het formuleren van een effectieve slogan kan op het eerste gezicht eenvoudig lijken, maar zodra je eraan begint, realiseer je je al snel dat het een uitdagende taak kan zijn.

Pakkende slogans hebben als doel je doelgroep te bereiken en bekendheid te genereren voor je bedrijf, organisatie of product. Een slogan wordt vaak beschouwd als een onderscheidend kenmerk dat je onderscheidt van de concurrentie. Bij het creëren draait alles om de juiste woorden. Jij bepaalt welke woorden je gebruikt, hoeveel woorden je selecteert en in welke volgorde je ze plaatst om een krachtige slogan te vormen.

Het proces van het formuleren van een slogan vereist creativiteit, taalvaardigheid en een diepgaand begrip van je doelgroep. Door te experimenteren met verschillende woorden en zinsconstructies kun je de perfecte slogan ontwikkelen die je merk positioneert en je boodschap effectief communiceert.

Tip 1: Voor een pakkende slogan heb je slechts een paar woorden nodig

Met een slogan probeer je een bepaalde boodschap over te brengen naar je doelgroep. Daarvoor heb je absoluut niet veel woorden nodig. Je boodschap kan kort en bondig, maar zeer effectief zijn.

Denk maar aan de Coca Cola slogan uit 1993. “Always Coca-Cola” bestaat uit slechts drie woorden, maar spreekt consumenten wel degelijk aan. Denk maar aan een vrouw die een flesje cola aan het drinken is en haar partner verliefd aankijkt en zegt ‘Always Coca-Cola’. Always Coca Cola is niet de enige die Coca Cola gebruikt heeft. Taste the Feeling en Together Tastes Better zijn andere slogans van Coca Cola.  Zo zijn er veel meer reclame voorbeelden waarbij er absoluut niet veel woorden gebruikt worden voor slogans.

Slogans van Coca Cola door de jaren heen
Enkele slogans van Coca Cola door de jaren heen

Het belangrijkste dat je moet weten is:

Bij het formuleren van een effectieve slogan is het essentieel om je te beperken tot maximaal 9 woorden. Door een beknopte en krachtige boodschap te creëren, kun je de aandacht van je doelgroep direct grijpen. Een slogan is als een mini-mantra die je merkidentiteit weerspiegelt en een blijvende indruk achterlaat.

Een overvloed aan woorden kan leiden tot meerdere interpretaties van je boodschap, waardoor deze mogelijk niet juist overkomt bij je doelgroep. Daarom is het raadzaam om slogan voorbeelden te raadplegen. Deze voorbeelden kunnen je inspireren en helpen bij het creëren van een krachtige en effectieve slogan die direct aanspreekt bij je doelgroep.

Hoewel je de mogelijkheid hebt om een slagzin in elkaar te zetten welke maximaal 9 woorden mag bevatten is 4 woorden toch het meest ideale. De kans dat mensen bekend raken met je producten is veel groter dan wanneer je veel meer woorden hiervoor hanteert.

Je zal ook merken dat de meeste slogans bestaan uit een zin van vier woorden. Denk maar aan de kreet van Philips. “Let’s Make Things Better’ is een zeer bekende en goede leuze.

“Heerlijk Helder Heineken” is een typische Nederlandse slogan van drie woorden, maar blijft wel hangen bij de consument.

Nike met Just do it is ook een bekende. Als we de zin ‘just do it’ vertalen dan betekent het niets anders dan ‘gewoon doen’. Er zijn ook wel slogans van tien woorden en meer, maar die kom je niet zo vaak tegen.

Slogans bestaande uit twee kernwoorden blijven nog beter hangen. Denk maar aan Sony. De leuze van dit bedrijf is ‘Make believe‘.

Tip 2: Probeer je slogan te relateren aan je merk

Bij het creëren van slogans is het belangrijk om deze te verbinden met je merk. Neem bijvoorbeeld Apple, dat bekend staat om de slogan ‘Think Different’. Door je slogan op een dergelijke manier te koppelen aan je merk, creëer je een sterke en herkenbare boodschap die je doelgroep aanspreekt.

Als bedrijf probeer je dus de kernwaarde uit te drukken. Apple staat er bekend om, dat ze de ’think different’ gedachte bij het ontwikkelen van producten tot uiting laten komen. Het is dan ook niet anders dat hun slogan daar betrekking op heeft.

Tip 3: Slogans moeten blijven hangen bij je doelgroep

Een slogan is goed als het blijft hangen bij de consument. Dit kan je realiseren door rijmwoorden te gebruiken of synoniemen om een pakkende slagzin in elkaar te zetten.

Hou het vooral simpel en denk aan de branding van je product als je het vertrouwen van consumenten wil winnen bij het formuleren van slogans.

Tip 4: Het gebruik van woordspeling

Als je wilt spreken van pay off bij het formuleren van een slogan, dan kun je gebruik maken van woordspelingen. Bij een slagzin mag er gespeeld worden met taal.

In bepaalde gevallen is het zelfs zinvol. Denk maar aan de slagzin van paracetamol merk Finimal welke als volgt luidt “Finimal is goed, u bent snel weer beter”.

In dit geval trekt de gekozen vergelijking de aandacht van consumenten. Als je het woord “Finimal” naar het Frans zou vertalen, betekent het letterlijk “gedaan pijn”. Dit is een slimme zet van het bedrijf.

Het gebruik van woordspeling alleen is niet voldoende om succesvol te zijn met een slogan. Niet zomaar worden slogans als ‘Cake je naar mijn gebak’ gekwalificeerd als de slechtste.

Slogans doen het over het algemeen niet goed als je alleen gebruik maakt van woordspeling zonder een thema, gevoel of associatie in acht te nemen bij de formulering. In de meeste gevallen gaan dergelijke slogans het ene oor in en het andere weer uit. Je hebt je doel dan niet bereikt, want een dergelijke slagzin blijft dus niet hangen.

Een goede leus is bijvoorbeeld die van KPN. ‘KPN Sluit je aan’ kan namelijk twee betekenissen hebben. Je kunt eronder verstaan dat jij je moet aansluiten bij KPN en anderzijds, dat KPN zorgt voor de aansluiting. Een zeer interessante woordgrap als leus dus. Maar als het fout loopt met KPN kunnen de klanten ook heel erg creatief uit de hoek komen:

Tip 5: Je Slogan moet zoveel mogelijk een positieve betekenis hebben

Bij het formuleren van een slogan is het zeer raadzaam om het woordje niet weg te laten. Een kreet met een woordje niet kan een averechtse werking hebben en het niet bereiken van je doel vanwege verkeerd woordgebruik is dus niet wenselijk. Het woordje niet is negatief en spreekt consumenten niet aan.

Tip 6: Te veel overdrijven kan leiden tot een slechte slogan

Als je als missie hebt om zoveel mogelijk klanten te werven voor je product of onderneming, dan is overdrijven met je slogan het minste wat je kunt doen. Doe je dat toch, dan kan het dat je ongeloofwaardig overkomt bij je doelgroep. Een voorbeeld van een ongeloofwaardige slogan ‘Jozef Timmerwerken. Al meer dan 2000 jaar een begrip!”.

De indruk wordt hiermee gewekt alsof het bedrijf al 2000 jaar bestaat, wat natuurlijk niet zo is. Alleen je concurrent zal met zo een slagzin baat bij hebben wat je natuurlijk niet wilt. De kans is dan ook groot dat een dergelijke slagzin als slechtste gekwalificeerd kan worden.

Een slogan-generator gebruiken kan altijd helpen

Slogan maken? Als je inspiratie nodig hebt om een sterke slogan te maken, kun je ook gebruikmaken van handige slogan generatoren. Er zijn verschillende websites, zoals www.gratisslogans.nl en http://sloganmaker.info, die je kunnen ondersteunen bij het creëren van pakkende titels. Deze hulpmiddelen kunnen je helpen bij het bedenken van originele en effectieve slogans voor jouw bedrijf of merk. Probeer ze eens uit en ontdek welke creatieve ideeën ze kunnen genereren om jouw zinnetje onvergetelijk te maken.

Een slogan generator stelt jou in staat om een term of termen in te voeren en op het knopje te drukken om een frisse slogan te creëren. Vervolgens zie je een originele slogan die je mogelijk kunt toepassen.

Je kunt het eventueel gebruiken omdat de generator niet altijd komt met een slagzin welke ook echt spannend en uitdagend lijkt voor je merknaam. Geef dan nieuwe woorden in om een betere slagzin geformuleerd te krijgen.

Registreer hem nu voor het te laat is!

Heb je een interessante slogan gevonden voor je merknaam en wil je deze behouden? Dan kun je ervoor kiezen om je hem te registreren. Dit kan in het GVR/Slagzinnenregister.

De organisatie welke hiermee belast is gaat eerst het onderscheidend vermogen van je slagzin na. Ook de originaliteit en de context waarin de kreet gebruikt wordt gaat men na. Is je leuze goedgekeurd? Dan wordt het ingeschreven in het GVR|Slagzinnenregister.

Je beschermt hiermee je zelf geformuleerde slogan en kan er dan nog jaren mee verder.

De slogan van ANWB als voorbeeld

Het kan best dat je je afvraagt wat de slogan is van ANWB. Op basis van dit register zou je dan te weten komen, dat de slogan als volgt luidt: ‘Laten we gaan‘. Deze is overigens de nieuwste slogan van dit bedrijf. Deze slagzin zal onder andere gebruikt worden bij het promoten van producten en diensten van ANWB.

Achtung bouwt ANWB-campagne 'Laten we gaan' | MarketingTribune Bureaus

Het verzinnen van de ideale slogan

Ben je net gestart met je bedrijf of overweeg je een nieuw product te introduceren? Wil je meer zichtbaarheid genereren voor je goederen en/of services? Bedenk dan een slogan voor je merk en publiceer deze.

Bij het verzinnen van een slogan dien je onder andere te denken aan de uitspraak daarvan. Het moet niet alleen goed klinken in de mond, maar moet ook betrekking hebben op je doelgroep.

Je dient dus marktonderzoek te doen en je moet precies weten waar je naartoe wil met je product en of dient en welke personen je doelgroep zijn.

Tot slot: De juiste doelgroep zal je het begrijpen

Een ideale slogan hoeft niet al te ingewikkeld te zijn, hou het eenvoudig. Belangrijk is dat je wel serieus omgaat met je doelgroep. Je hebt ook graag dat je boodschap serieus genomen wordt door je consumenten en dat je daarmede je gestelde doelen wel bereikt.

Alvorens je overgaat tot het formuleren en lanceren van je slogan is het altijd raadzaam om je doelgroep te consulteren.

Dit kun je doen door feedback te vragen en daar misschien een prijs aan te koppelen. Voor het overige kan het verzinnen van een slogan absoluut niet moeilijk zijn als je de tips zoals het aantal woorden, letten op de uitspraak, spelen met woorden en meer in acht neemt.

Op zoek naar een partner die je kan helpen met de juiste slogan te vinden? – Sortlist helpt je graag een handje.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email