Emotional design voor beginners
Creative & Design

Emotional design: de sleutel tot een betere gebruikerservaring

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

In het tijdperk van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën zijn er concepten ontstaan die u moeten helpen een betere gebruikerservaring te bieden. Een daarvan is emotioneel design, een trend die tot doel heeft uw merk dichter bij de doelgroep te brengen.

Of je het nu toepast op een interactieveinterface of op een product of dienst, emotioneel design slaagt erin de reacties van de consument aanzienlijk te beïnvloeden. Lees verder om erachter te komen waarom dit gebeurt.

Wat is emotionial design?

Iedereen weet dat een goede webwinkel veel verder gaat dan technische prestaties of zoekmachineoptimalisatie. Hier komt de emotie om de hoek kijken. Zonder dat is het heel moeilijk om iemand te overtuigen een van uw producten of diensten te kopen.

Design moet verleiden, vorm geven, en misschien nog belangrijker, een emotionele reactie opwekken.

April Greiman

Dit type ontwerp is een essentieel onderdeel van het proces om een emotionele band te creëren met elk van de mensen die op uw website terechtkomen. Het is deels verantwoordelijk voor het versterken van banden, het raken van emotionele vezels en het leggen van de basis voor het vertrouwen van gebruikers in uw merk.

Wij durven zelfs te stellen dat een emotioneel design een memorabele ervaring oplevert, wat zowel het plezier als het aantal bezoekers ten goede komt.

In diezelfde zin zult u dankzij emotional design vragen kunnen beantwoorden als:

  • Waarom blijft een bezoeker op uw website?
  • Waarom komt de bezoeker naar uw site?
  • Wat doet de bezoeker terugkomen?

Sinds enkele jaren merken wij dat het verlangen naar innerlijke rust een van de belangrijkste consumentenemoties is. Mensen houden zich steeds meer bezig met het vinden van manieren om stress te verminderen en gemoedsrust te bereiken.

Daarom is het van essentieel belang dat er comfortzones worden gecreëerd. Hier komt uw merk om de hoek kijken. U moet voor uw producten, diensten en zelfs website en apps manieren vinden om die gevoelens van comfort en welzijn op te roepen.

Aarron Walter, oprichter van Mailchimp en bedenker van deze term, legt uit dat emotional design, of emotional design, verwijst naar alle technieken en kennis die een aangenamere en gedenkwaardige gebruikerservaring bevorderen.

Dit concept plaatst de mens op de voorgrond door zich te richten op zijn reacties en deze om te zetten in mogelijkheden.

Nog meer lezen over design 👇🏾

Walter baseerde zich op de piramide van Maslow om dit concept te definiëren. Deze grafiek toont de hiërarchie van menselijke behoeften en gaat ervan uit dat een persoon een lagere behoefte moet bevredigen voordat hij naar het volgende niveau kan gaan.

Hetzelfde geldt voor een gebruiker die een website bezoekt. Zodra hij ziet dat de site betrouwbaar en nuttig is, verwacht hij dat de navigatie ook aangenaam is. Dit rechtvaardigt de keuze van de ene website boven de andere.

In dezelfde geest zien we dat de pionier van het UX-concept, Donald Norman, stelt dat emoties niet in de interface zitten, maar in de gebruiker.

Dit betekent dat emotioneel design overal aanwezig moet zijn om emoties op te wekken en elke ervaring uniek te maken: van de creatie van het product, via de interface, tot de uitvoering van de dienst.

3 categorieën van emoties in emotional design

Toch vinden wij het belangrijk om de driecategorieën van emoties die u via uw website, product of benadering bij uw potentiële klanten kunt proberen op te roepen, de revue te laten passeren.

Visceraal

Dit zijn de belangrijkste emoties die ons doen leven, die ons aanzetten tot handelen in een oogwenk, en die verankerd zijn in onze genen. Grafische en visuele elementen kunnen aan deze emotie worden gekoppeld.

  • Hoe ziet het eruit?
  • Hoe voelt het?
  • Waar ruikt het naar?
  • Klinkt het goed? 

Gedrag

Dit is het gebruiksgemak van de dienst, het product of de website, de kenmerken ervan, de begrijpelijkheid en de toegevoegdewaarde. Deze emotie kan verband houden met het plezier dat iemand beleeft aan het gebruik van het product, de website of de dienst.

In het geval van de website van uw bedrijf verwijst het bijvoorbeeld naar het gemak waarmee de gebruiker een bestelling kan plaatsen of de duidelijkheid van de productinformatie.

Reflecterend

Dit is de manier waarop het product en de boodschap door de gebruiker worden geïnterpreteerd in relatie tot de invloed van deze factoren op hun eigen cultuur, leven en denken.

Het gaat gepaard met een emotie van persoonlijkevervulling. Zijn mijn persoonlijkheid en dit product compatibel? Bijgevolg geven wij de voorkeur aan het merk of product van het ene bedrijf boven het andere.

Wat is de situatie van emotional design vandaag?

Vroeger was voor een goede verstandhouding met iemand een stevige handdruk, een boeiend gesprek en een persoonlijke relatie vereist. Dankzij online marketing is geen van deze gebaren nodig voor de moderne klant.

Om uw merk vandaag de dag te laten slagen op de markt, moet u verder gaan dan het voor de hand liggende en een beroep doen op de verborgen emoties van mensen. 

We zien deze veranderingen zelfs in de economische basis, van een focus op behoeften naar wensen, van productie naar consumptie en van het objectieve naar het subjectieve.

Maak de juiste keuze en kies voor |

Ontdek welke design agencies Sortlist je vandaag kan aanbieden!

Vind mijn design agency NU!

Wij stappen over van de functionele en technische kenmerken van het industriële tijdperk naar een tijd waarin de consument zijn aankoopbeslissingen neemt op basis van de emotie die hij voelt bij een bedrijf en zijn aanbod.

In feite beweren verschillende ontwerpstudies dat de esthetische aantrekkingskracht van een product van invloed is op de manier waarop gebruikers het waarnemen. De gebruiker moet emoties voelen om een product als aangenaam en aantrekkelijk te beschouwen.

U moet ernaar streven een product, website of dienst aan te bieden die rekening houdt met de emoties van uw doelgroep.

Waarom is emotioneel design belangrijk in marketing?

Behalve dat het u helpt zinvolle en emotioneel geladen producten of ervaringen te creëren, is deze ontwerptrend belangrijk omdat het u in staat stelt in detail te weten wie uw consument is, wat hij leuk vindt, wat het beste bij hem aanslaat, welke doelen hij wil bereiken. Gegevens die zeer nuttig zijn bij het bepalen van het:

  • kleurenpalet
  • de typografie
  • het type inhoud
  • de marketingkanalen

In diezelfde zin is inzicht in het profiel van uw ideale consument de basis om inhoud of boodschappen te kunnen genereren die de emotionele vezels raken en positieve reacties oproepen met betrekking tot uw merk of bedrijf.

We kunnen zeggen dat emotional design het sleutelstuk is voor al uw marketinginspanningen om het beslissingsproces van uw potentiëleklanten te domineren, hen te motiveren een voorgestelde actie te voltooien (aankoop, abonnement, download, enz.) en de manier te beïnvloeden waarop zij uw merk in verband brengen met bepaalde gebeurtenissen of herinneringen.

Het is een techniek die probeert prikkels te laden die een positieve reactie opwekken bij uw consumenten en potentiële klanten. Met andere woorden, een goed emotional design bereikt dat:

  1. Verhoog de verkoop voor uw bedrijf
  2. Verhoog het bezoek aan uw website
  3. Shoppers zijn mindergefocust op de prijs van uw producten
  4. Gebruikers waarderen de berichten die u deelt meer
  5. Mensen luisteren en volgen je advies
  6. Uw klanten bevelen uw merk aan

Als je hulp nodig hebt, kun je altijd terecht bij onze database van aanbevolen bureaus. Ze zijn allemaal beproefd en hebben de ervaring om u te helpen slagen.

Stappen om emoties te creëren in uw ontwerp

Vaak vergeten we bij het opzetten van marketingcampagnes en -strategieën de emotionele waarde. Het is duidelijk dat het opnemen van emotioneel design geen gemakkelijke opgave is, maar het is ongetwijfeld wat het verschil zal maken in uw rendement.

Daarom nodigen wij u uit om even de tijd te nemen en u af te vragen wat de belangrijkste problemen zijn waarmee uw ideale klant wordt geconfronteerd en wat u aanbiedt om hem te helpen. Het antwoord is de eerste stap in de goede richting. Het is de kernwaarde die u in al uw boodschappen en benaderingen moet benadrukken.

Richt je niet op het overtuigen van de markt dat jouw aanbod het beste is. Focus op het benadrukken van de toegevoegde waarde en laat zien dat je geeft om de emoties van je doelgroep.

Daarnaast is het belangrijk op te merken dat voor de toepassing van emotional design zowel een solide functioneel ontwerp als UX-onderzoek nodig is om een diepgaand begrip van gebruikers en emotional design te ontwikkelen.

Hier zijn enkele manieren waarop u emotioneel design kunt gebruiken ten voordele van uw merk:

Audio en video

Deze twee elementen samen brengen een eenvoudige en memorabele boodschap over die uw gebruikers op een emotioneel of ervaringsniveau helpt.

Beelden en meeslepende vormgeving

Het gebruik van dit soort middelen helpt om meer emotie aan uw ontwerp toe te voegen. Om bijvoorbeeld een veel menselijker dimensie aan uw promotiestukken te geven, kunt u mensen in de productfoto’s opnemen, in plaats van ze alleen te presenteren.

Persoonlijkheid

De persoonlijkheid van uw producten versterken met een emotional design moedigt gebruikers aan tot interactie met het merk. Tenslotte verkiezen wij bij communicatie menselijke interactie boven machine-interactie. 

Maak de juiste keuze en kies voor |

Ontdek welke design agencies Sortlist je vandaag kan aanbieden!

Vind mijn design agency NU!

De gebruiker begrijpen

Dit zou je focus moeten zijn. Zoals hierboven uitgelegd, zal weten wie uw product ziet u helpen beslissen over zaken als typografie, kleur, het soort inhoud dat u gebruikt, enz.

De boodschap

Alle promotionele inhoud van uw merk moet betrekking hebben op uw publiek. Het is essentieel dat u zich beperkt tot het overbrengen van een boodschap, met een emotionele vormgeving, die in overeenstemming is met het imago van uw bedrijf.

Humor

Humor in gedrukte en visuele media is bijzonder effectief – is het u niet opgevallen dat tv-reclames met humor vaak beter worden onthouden? Dezelfde regel geldt voor websites.

3 voorbeelden van emotional design 

Merken die erin slagen emotionele ontwerpen te ontwikkelen, verbinden zich doorgaans op een dieper en duurzamer niveau met het publiek en trekken meer kijkers. Over dit onderwerp zijn veel studies verricht. Hier zijn 3 voorbeelden die het levende bewijs zijn van de voordelen van dit type ontwerp:

Tesla

De belangrijkste missie van Tesla is het verleggen van de grenzen van het praktische door middel van elektriciteit. Bij elk van zijn berichten kunt u de kwaliteit van de producten observeren en zien hoe het voldoet aan elk van de functies waarvoor het is ontworpen. Maar daar blijft het niet bij en het gaat nog een stap verder: het zet je aan het denken over hoe je je zou voelen in een van hun auto’s.

Elk van de auto’s wordt getoond in gebruik en in situaties die gemakkelijk te relateren zijn aan het dagelijks leven van een gewone burger, waardoor de kijker zich nog gemakkelijker in de schoenen van de bestuurder kan verplaatsen.

Apple

Heeft u zich ooit afgevraagd waarom er bij productlanceringen van Apple rijen mensen staan te wachten? Waarom is Apple het enige bedrijf in de consumentenelektronica-industrie dat deze reactie krijgt?

Vanaf het begin heeft Apple zich willen positioneren als statusmerk. De geheimzinnigheid achter elke lancering maakt mensen nog nieuwsgieriger om ze uit te proberen. Het is niet voor niets dat we elk jaar lange rijen mensen zien die bereid zijn de hele nacht door te brengen om als eerste de nieuwste iPhone of een ander product waarvoor reclame wordt gemaakt in handen te krijgen.

Bovendien heeft het ontwerp van hun producten dit streven naar exclusiviteit, high-end en luxe versterkt. Consumenten zijn bereid honderden en duizenden dollars te betalen voor een product met het gebeten apple logo.

Hun campagnes draaien om de emoties die elk product je laat voelen en minder om de kenmerken van het product zelf. Kijk maar naar de video die de Apple Watch promoot:

Nike

Nike heeft zijn emotional design naar een ander niveau getild. Tot het punt waarop we zelfs kunnen zeggen dat het de marktleider is in storytelling met emotioneel design. Het merk slaagt er al lang in empathie en nieuwsgierigheid, twee complementaire eigenschappen, te combineren in verhalen, beelden en ervaringen.

Het is diezelfde empathie die hen heeft gemotiveerd om altijd verder te gaan en inspiratie te zoeken in de verhalen van anderen, om de wereld door de ogen van anderen te zien. Net zoals ze Serena Williams of LeBron James in hun stukken en campagnes hebben, nemen ze ook minder bekende gezichten op, maar altijd met een verhaal en een boodschap erachter.

Conclusie

En u, heeft u al nagedacht over wat u kunt doen om beter contact te maken met uw publiek? Er zijn vele instrumenten en kanalen om dat te doen: blog, nieuwsbrief, webdesign, e-mail, sociale netwerken, enz. Maar, zoals bij elke marketinginspanning, is het belangrijk goed te begrijpen wie uw publiek precies is. Als u die eenmaal kent, kunt u samen met een ontwerper werken aan stukken en boodschappen die een emotionele snaar raken.

Dit artikel werd geschreven door Clara Gil.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email