In 5 stappen naar het  juiste communicatiebudget
Reclame & Marketing

In 5 stappen naar het juiste communicatiebudget

5,00/5(1)

Het bepalen van een communicatiebudget is verre van eenvoudig omdat er veel factoren meespelen. Jouw communicatiebudget zal bijvoorbeeld afhangen van:

  • Het totale budget van jouw bedrijf
  • De kanalen die je zal gebruiken om jouw publiek te bereiken (Facebook Ads zullen goedkoper zijn dan TV advertenties)
  • Het type content dat je moet maken (een blog post zal goedkoper zijn dan een video)

Het is dus moeilijk om precies te zeggen hoeveel je moet investeren. Wat we wel weten, is dat communicatie een kostenpost is die vaak snel is verwaarloosd, vooral in kleine en middelgrote ondernemingen en KMO’s.

Communicatie moet echter deel uitmaken van jouw bedrijfsstrategie.

Of het nu gaat om :

  • jouw bekendheid te ontwikkelen,
  • jouw merkimago te verbeteren,
  • je voor te bereiden op potentiële reputatie crisissen.

In dit artikel geven wij je enkele tips om jouw communicatiebudget te bepalen.

1 – Plan de omvang van jouw communicatiebudget

Alvorens een budget te bepalen, moet je weten wat jouw communicatiedoelstellingen zijn. Die doelstellingen hangen af van de context waarin jouw onderneming evolueert:

  • Begin je net op de markt of hebt je al een gevestigde waarde?
  • Heeft jouw onderneming te kampen met veel concurrentie?
  • Met andere woorden, de doelstellingen die je vaststelt, zullen afhangen van de huidige situatie van jouw onderneming.

Je zult bijvoorbeeld een grotere behoefte aan communicatie hebben als je je bekend wilt maken. Om correct in te schatten welke middelen je voor jouw communicatie moet uittrekken, zal je een diagnose moeten stellen, die voortvloeit uit de antwoorden op de bovenstaande vragen.

Check out Budget icon from IconBros - calculators, finances, business and finance, calculator, money, contract, budge… | Budgeting, Getting things done, Spreadsheet

Je zou een SWOT-analyse kunnen uitvoeren om een idee te krijgen van de initiatieven die je moet nemen.

De volgende stap is het opstellen van een communicatieplan op basis van de diagnose en jouw doelstelling (mensen over je en jouw producten en diensten laten praten, over een evenement communiceren, nieuwe klanten aantrekken, een positief imago van jouw bedrijf creëren).

Dit plan moet een lijst bevatten van alle acties die je moet ondernemen om jouw communicatiedoelstelling te bereiken.

2 – De uitgaven in een communicatiebudget

Een coherent actieplan opstellen, met een duidelijk idee van wat het zal kosten, is niet eenvoudig. In dit deel gaan we dieper in op de verschillende budgetlijnen die in jouw communicatieplan moeten worden opgenomen.

De identiteit van jouw bedrijf

Dit zijn de kosten om jouw bedrijf gemakkelijk herkenbaar te maken.

  • Het logo is een essentieel onderdeel van de communicatie van jouw bedrijf. Niet iedereen kan improviseren als grafisch ontwerper en het is van cruciaal belang dat je de creatie van jouw logo toevertrouwt aan een bureau dat gespecialiseerd is in visuele identiteit. Zodra het logo is gecreëerd, zal het moeten worden ingezet op verschillende communicatiedragers: sociale netwerken, visitekaartjes, goodies, enz.
Differences between branding, brand and visual identity
  • De website en sociale netwerken van jouw bedrijf moeten onder handen worden genomen, want digitaal wordt steeds belangrijker. Hier zullen de te plannen kosten voornamelijk bestaan uit het creëren van content (blogartikelen, publicaties op sociale netwerken), onderhoudskosten (hosting van jouw website), en de kosten voor het maken van de website. Je kunt natuurlijk alles zelf doen, maar gezien de snelheid waarmee digitaal zich ontwikkelt, is het interessanter om samen te werken met webontwikkelingsbureaus en socialemediabureaus.

3 – Evenementcommunicatie

Evenementcommunicatie is van toepassing op twee soorten evenementen: evenementen die je organiseert en evenementen waaraan je deelneemt.

  • Als je een evenement organiseert, moet je de volgende uitgaven plannen: publiciteit (reclameborden in de stad, pers of radio), gedrukte communicatie (flyers, affiches), goodies, marketingacties op straat, huur van de zaal (indien nodig), diensten (muziek, audiovisueel, fotografie, catering), enz.
  • Als je aan beurzen deelneemt om jouw zichtbaarheid te verbeteren, zal je de kosten van jouw stand en de kosten van jouw toegangsticket moeten plannen, maar ook de kosten in verband met jouw communicatie om de mensen te laten weten dat je aanwezig zult zijn.

4 – Marketingcommunicatie

Marketingcommunicatie stelt je in staat jouw publiek rechtstreeks aan te spreken.

  • Met straatmarketing kan je klanten aantrekken door ze te prospecteren in de buurt van jouw verkooppunt, maar er moeten verschillende kosten worden voorzien. De productie van flyers en monsters, de dienst van commerciële animatoren, de signalisatie (reclamezak, efemere stand), enz.
15 Best Street Marketing of All Time
Een mooi voorbeeld van straatmarketing
  • Reclame is overal: in verkooppunten, in het stedelijk landschap (buswraps, digitale panelen in winkelcentra of treinstations, panelen met achtergrondverlichting op parkeerplaatsen, bij bushaltes, in treinstations of in de stad), in de pers (krantenbijsluiters) of in de media (televisie, radio, bioscoop). Hier zal jouw budget niet hetzelfde zijn naargelang de kanalen die je kiest.

5 – Digitale communicatie

Digitale communicatie omvat een aantal acties:

  • Communiceren op sociale netwerken kan jouw zichtbaarheid vergroten. De meeste sociale netwerken staan je toe advertenties te maken of gesponsorde berichten te plaatsen. Hoe meer geld je investeert in het promoten van een advertentie, hoe groter de kans dat je jouw publiek bereikt. Je budget zal invloed hebben op hoe lang je advertentie zichtbaar zal zijn. En dus op het aantal mensen dat je kunt bereiken.
Social media gebruik in 2021: cijfers & statistieken | Coosto
  • Samenwerken met influencers kan ook een enorme impact hebben op je communicatie. Je kunt het imago van jouw bedrijf namelijk laten onderschrijven door invloedrijke mensen die jouw waarden delen. Je kunt een partnerschap in natura aangaan of een partnerschap in geld. Zo kunt je jouw publiek gemakkelijk bereiken via influencers die relevant zijn voor jouw merk.
  • Ook de SEO mag niet worden verwaarloosd. Inderdaad, SEO beantwoordt aan vele regels die moeten worden gerespecteerd om correct gerefereerd te worden in Google. Je zou dit intern kunnen regelen, maar wij raden je aan om deze missie toe te vertrouwen aan een SEO bureau. Dingen evolueren snel, en alleen een gespecialiseerd bureau is in staat om up to date te blijven met de beste praktijken.
    Het is ook mogelijk om een betaalde zoekcampagne te voeren om een sprong te maken op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Communicatiebegroting: Conclusie

Er zijn heel wat verschillende uitgaven in communicatie en het zou inefficiënt zijn om overal tegelijk te zijn. Het is belangrijk om jouw budget op de best mogelijke manier te gebruiken. Kies jouw strijdtonelen, selecteer specifieke kanalen en blijf op koers.

Voer dus alleen de acties uit die het meest relevant lijken voor het succes van jouw communicatiestrategie. Vergeet bovendien niet de impact van jouw communicatieacties te meten: dat is de beste manier om te weten of jouw investeringen de moeite waard zijn.

Ten slotte raden wij je aan om bij de start van jouw bedrijf tussen 10 en 20% van jouw verwachte omzet te investeren in de uitvoering van aangepaste communicatieacties. Dit percentage kan stijgen indien jouw sector zeer concurrentieel is.

Eens jouw bedrijf goed gevestigd is, kan dit aandeel worden teruggebracht tot 5% als je een BtoB-bedrijf bent of 10% als je een BtoC-bedrijf bent.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email