Co-branding: 7 interessante voorbeelden ter inspiratie
Misschien heb je altijd bewondering gehad voor de manier waarop een ander bedrijf dan jouw eigen reclame maakt, of misschien heb je gemerkt dat een merk waarvan je het product leuk vindt iets mist dat jouw bedrijf hen zou kunnen bieden. Dat hoeft niet per se zo te zijn… je kunt een co-branding campagne starten en een win-win marketing strategie creëren.
Laten we eens kijken naar 7 voorbeelden van co-branding waarbij beide merken profiteerden van de diensten van de ander om hun zichtbaarheid en verkoop te stimuleren.
Wat is Co-Branding?
Co-branding is een samenwerking tussen twee bedrijven om een gezamenlijke dienst of een gezamenlijk product aan te bieden.
Co-branding is dus een samenwerking tussen twee merken. Door het ontwerp van een gemeenschappelijk product is co-branding een manier voor bedrijven om hun zichtbaarheid te vergroten.
Het is een uitstekende manier om jouw omzet en zichtbaarheid te verhogen, partnerschappen te creëren, nieuwe klanten te winnen en jouw geloofwaardigheid te versterken.
Levi’s & Pinterest
Een van ’s werelds beroemdste denimbedrijven is een samenwerking aangegaan met Pinterest, het sociale netwerk voor artistieke inspiratie.
Hun project: een reeks Levi’s-kleding aanbieden die kan worden aangepast en aangepast aan de smaak en behoeften van Pinterest-gebruikers.
Het idee hier is om een nogal modebewust jongvolwassen publiek aan te spreken.
Dit cliënteel is gemeenschappelijk voor beide merken, wat logischerwijze de doeltreffendheid van de co-branding optimaliseerde.
- De zichtbaarheid van Pinterest is een groot pluspunt voor Levi’s. Het stelt het bedrijf in staat zich te vestigen op een sociaal netwerk met een bevoorrechte status.
- Het jeansbedrijf heeft Pinterest nieuw leven ingeblazen met zijn ongekende aanpasbare collecties. Het zal activiteiten op sociale netwerken verder promoten, wat beide merken ten goede zal komen.
Mercedes en Swatch
De Duitse autofabrikant en het beroemde Zwitserse horlogemerk hebben samen de Smart ontwikkeld. Het doel van het project?
Het maken van een stadsauto met unieke innovaties binnen de horloge-industrie.
De betrokkenheid van Swatch bij het ontwerp van de Smart resulteert in drie grote voordelen voor het voertuig:
- Een vermindering van plastic materialen
- Onverslaanbare waarde voor je geld
- Esthetiek in glinsterende kleuren
Met dit project richt Mercedes zich tot een nieuwe klantenkring door een compact en kleurrijk voertuig voor te stellen dat aan de stad is aangepast. Swatch, van zijn kant, profiteert van zijn betrokkenheid bij de automobielsector.
Dis is een origineel en geslaagd voorbeeld van co-branding!
Dr. Pepper and Bonne Bell
Deze gedurfde co-branding heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Wat gebeurt er als je een frisdrankbedrijf combineert met een cosmeticabedrijf? Een lippenstift die smaakt naar frisdrank!
Dit voorbeeld van een co-brandingpartnerschap werkte op alle niveaus: het was innovatief en creëerde enkele jaren na de lancering een echte trend.
De buzz rond het product gaf de twee bedrijven veel bekendheid. Bovendien inspireerde het concept andere bedrijven om lippenbalsems met een andere smaak te produceren.
Door samen te werken met Bonne Bell vernieuwt Dr. Pepper zijn productgamma met lippenbalsems die duurzamer zijn dan een drankje. Bonne Bell van haar kant vertrouwt op de reputatie van haar partner en de originaliteit van het project om maximaal voordeel te halen uit deze co-branding.
McDonald’s, Burger King en de strijd tegen kanker
Dit co-branding partnerschap heeft nogal wat opschudding veroorzaakt. De twee fastfoodgiganten bundelen hun krachten in een liefdadigheidsproject.
McDonald’s beloofde bij het initiatief om in 2019 voor elke verkochte Big Mac 2 dollar te doneren aan goede doelen voor kinderkanker.
Burger King steunde het project door te stoppen met het aanbieden van de Whopper, het rivaliserende broodje, in hun catalogus. In plaats daarvan moedigden ze hun klanten aan naar McDonald’s te gaan om deel te nemen aan de liefdadigheidscampagne.
Dit co-branding voorbeeld heeft de fast-food merken dus in staat gesteld hun imago te verbeteren. Burger King was slim genoeg om McDonald’s te steunen, dat op zijn beurt met de eer van het initiatief ging strijken.
Een geweldige reclameboost.
Goede doelen hebben ondertussen geprofiteerd van de financiering door miljoenen McDonald’s klanten. Deze fondsen werden gebruikt om het onderzoek in de strijd tegen kanker te versnellen.
Nike and Michael Jordan
Dit is misschien een voorbeeld van een referentie co-branding tussen een publiek figuur en een merk.
In de jaren tachtig ging NBA-legende Michael Jordan samenwerken met een van ’s werelds grootste bedrijven op het gebied van sportartikelen: Nike.
Hun co-branding is uitgekristalliseerd rond één project: de ontwikkeling van een Air Jordan-lijn met de beeltenis van de basketbalspeler.
Deze collectie is gewijd aan urban footwear, geïnspireerd op de ontwerpen van basketbalschoenen.
Het silhouet van Michael Jordan vormt een aanvulling op de beroemde Nike Swoosh, waardoor de ster tot het einde in de visuele communicatie van het bedrijf wordt geïntegreerd.
Sport is de basis van Nike’s waarden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze samenwerking tot stand is gekomen.
Michael Jordan kreeg een geweldige start met Nike-financiering. Sindsdien is hij, dankzij het succes van de Air Jordans, nog steeds de leidende figuur van het merk.
Red Bull en GoPro
Red Bull, een bekend bedrijf van energiedranken, concentreert een groot deel van zijn communicatie op sportwedstrijden, waar het een belangrijke sponsor is. Het is vooral actief in extreme sporten: off-piste skiën, mountainbiken, skateboarden, snowboarden, Formule 1, enz.
De co-branding met GoPro is een no-brainer: het bedrijf biedt camera’s aan die erg gewaardeerd worden door topatleten in diezelfde sportcategorieën. De GoPro stelt hen in staat hun prestaties te filmen.
Dit is hoe Red Bull en GoPro hun krachten bundelden bij de creatie en sponsoring van sportevenementen. Dit voorbeeld van co-branding past perfect bij elkaar. De twee bedrijven richtten hun communicatie al op dezelfde activiteiten en hetzelfde publiek.
Hun meest opmerkelijke project is ongetwijfeld de sprong uit de ruimte van Felix Baumgartner, waarbij de Oostenrijker de snelheid van het geluid overschreed.
Met Red Bull als sponsor van zijn pak en GoPro die het evenement vanuit spectaculaire hoeken vastlegde, was het evenement geweldige publiciteit voor beide merken.
Spotify and Uber
De muziekstreamingdienst Spotify is de laatste jaren vaak in het nieuws geweest. Veel van zijn klanten maken er graag gebruik van om tijdens hun autoritten naar muziek te luisteren.
Co-branding met Uber is een natuurlijke fit!
co branding voorbeelden uber spotify
Het idee achter hun samenwerking is om een Spotify playlist te maken speciaal voor Uber ritten.
Dit helpt om Spotify klanten te behouden door een nieuwe mogelijkheid te bieden om naar muziek te luisteren met hun service. Tegelijkertijd geeft het Uber-ritten een extra voordeel. Hun klanten kunnen zelf de muziek kiezen tijdens hun rit.
Deze Spotify co-branding campagne is een uitstekend voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen twee bedrijven met zeer verschillende diensten. Ze bewijzen dat dit hen er niet van weerhield om een perfect coherent gemeenschappelijk project uit te bouwen!
Conclusie: Co-branding is een win-win
In dit artikel hebben we 7 voorbeelden van succesvolle co-branding gepresenteerd. Uiteindelijk hebben al deze voorbeelden van co-branding laten zien hoe een associatie tussen twee merken kan worden gebruikt om :
- de bekendheid te vergroten
- de zichtbaarheid te verbeteren
- de verkoop te doen groeien.
Toch is het niet altijd duidelijk met welk merk je moet samenwerken. Tot slot: wanneer je een co-branding project in gedachten heeft, en je wilt samenwerken met een ander merk, kunnen wij je adviseren om samen te werken met een branding agentschap.
Het kan je helpen om alle aandachtspunten te bepalen voordat je een samenwerking start.