Hoe gebruik je de metaverse? Studie zegt: Als het niet voor vermaak is, doe dan geen moeite
Gepubliceerd op: 10 mrt 2023 | Auteur: Sortlist Team
Bij Sortlist zijn we gewend om een eindeloze voorraad gegevens te beheren die de trends in de marketingwereld verklaren. Daarom hebben we besloten een enquête te houden in Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk en België, om na te gaan wat de mensen van deze virtuele wereld verwachten. We gingen ook na wat hun gedachten zijn over het gebruik van de metaverse, of ze eraan willen deelnemen en of het echt iets van de toekomst is of gewoon een nieuwe trend.
65% van de ondervraagde gebruikers in heel Europa was perfect op de hoogte van de naamswijziging van Facebook
65,63% van de ondervraagde mannen wist dat het bedrijf dit had gedaan, tegenover 63,81% van de vrouwen.
Bijna 90% van het grote publiek vermelde “Meta.” Daarentegen noemde slechts 81% van de marketeers “Meta”.”
12% van hen gaf als antwoord “Ik weet het niet/weet het niet zeker”, een reactie die in het algemene publieksonderzoek niet voorkwam.
Uit onze enquête blijkt dat deze visie blijkbaar duidelijk is voor de gebruikers, aangezien 66.67% van de respondenten zegt te begrijpen wat de metaverse is.
Iets meer dan de helft van de gebruikers had het bij het rechte eind toen hen werd gevraagd de metaverse, de virtuele wereld, te definiëren. Dat weerhield 26% er echter niet van te zeggen dat het “de nieuwe naam van Facebook” was.
Een kleine fractie dacht ook dat de metaverse “verbonden is met Web3” en een “nieuwe Google” is.
Gebruikers ouder dan 54 jaar wisten beter dat de metaverse een virtuele wereld was (63%) dan jongere gebruikers tussen 25 en 34 jaar (59%).
Volgens onze enquête hebben de opvattingen van de mensen over het gebruik van de metaverse allemaal te maken met ofwel escapisme ofwel de avant-garde. Een belangrijke 20% zei dat een virtuele wereld “een manier is om aan de echte wereld te ontsnappen”, gevolgd door 17% die zei dat het de toekomst is en 16% die het ziet als een manier van afleiding.
De metaverse is voor vrouwen (58%) een manier om aan de echte wereld te ontsnappen, terwijl het voor mannen (53%) de toekomst vertegenwoordigt.
Uit onze bedrijfsenquête blijkt dat bedrijven snel aan boord van de metaverse trein springen, maar hun hoop kan van korte duur zijn, aangezien de meerderheid van de ondervraagde gebruikers opmerkte dat zij een virtuele wereld niet zouden vertrouwen..
Van het grote publiek zegt bijna 60% dat ze op de hoogte zijn van wat NFT’s zijn.
Hiervan zijn mannen beter op de hoogte dan vrouwen (76% vs. 46%).
Precies 60,5% van de respondenten zou er niet aan denken om in deze activa te beleggen.
Gebruikers in Spanje en Nederland lijken het meest optimistisch te zijn wat betreft investeringen in NFT. Hier is de index van gebruikers die dit zouden overwegen het hoogst. De percentages zijn in beide landen gelijk. 50% van de gebruikers in beide landen is bereid een investering te overwegen.
Daarentegen is de kloof het grootst in België en Frankrijk. Dit zijn landen waar de gebruikers terughoudend zijn om in NFT’s te investeren. In België zou slechts 17% van de respondenten ze overwegen en 83% niet. In Frankrijk zou slechts 29% het overwegen en 71% niet.
Duitsland bevindt zich in het midden. Daar is het verschil tussen gebruikers die wel en gebruikers die geen beleggingen in NFT zouden overwegen het kleinst (45%).
Op de vraag of zij NFT’s als betrouwbare beleggingsmogelijkheden zouden zien, antwoordden de meeste gebruikers dan ook aarzelend. Slechts 18% zei dat zij mogelijke investeringen in NFT’s overwogen.
Slechts 17,7% zegt potentiële investeringen in NFT’s te overwegen.
De studies die we bij Sortlist hebben uitgevoerd tonen aan dat zowel merk als gebruiker een richting lijken op te gaan die niet altijd op één lijn ligt, waardoor de synergie tussen beide moeilijk is.
Ondanks het feit dat bedrijven zich op de juiste groep richten (jonge mannen, waarvan we zagen dat ze het meest geïnteresseerd zijn). Wil de metaverse een succes worden, dan moeten de kwesties van vertrouwen en cyberveiligheid nog steeds goed worden aangepakt.
Ons gebruikersonderzoek leert ons dat gebruikers er gewoon nog niet klaar voor zijn om de metaverse als iets anders dan een amusementsinstrument te behandelen. En toch zijn ze huiverig om hun persoonlijke gegevens vrijelijk in deze virtuele wereld te verstrekken.
Ons gebruikersonderzoek leert ons dat gebruikers er gewoon nog niet klaar voor zijn om de metaverse als iets anders dan een amusementsinstrument te behandelen. En toch zijn ze huiverig om hun persoonlijke gegevens vrijelijk in deze virtuele wereld te verstrekken.
Het onderzoek werd tussen 24 februari en 1 maart 2022 uitgevoerd bij 1000 gebruikers ouder dan 18 jaar in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland. In de studie bevroegen we bedrijfseigenaars, het publiek en marketeers met de bedoeling te weten te komen hoe mensen reageren op de metaverse. De antwoorden zijn anoniem.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse vitae luctus massa, vitae sodales justo. Nam convallis, enim sit amet venenatis tristique, urna lorem suscipit nisi, egestas ultrices nunc diam vel sem. Proin efficitur velit eget tellus tincidunt, ac lacinia orci molestie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.