marktaandeel
Sales & Customer Success

3 belangrijke formules om je marktaandeel te berekenen!

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

In deze uitgebreide gids leer je hoe je op een effectieve manier het marktaandeel van jouw product of bedrijf kunt bepalen, hoe dominant je merk is en wie jouw grootste concurrenten zijn. Het begrijpen van deze cruciale concepten is essentieel om jouw online zichtbaarheid aanzienlijk te vergroten en een voorsprong te behalen in de markt. Volg deze waardevolle stappen om jouw concurrentiepositie te versterken en jouw bedrijfsresultaten te optimaliseren.

Ook lees je hier hoe je je marktaandeel berekent en hoe je de hoogste en grootste omzet haalt. Heb je interesse? Lees dan snel verder.

Wat is een marktaandeel en hoe bereken je die?

Marktaandeel een korte omschrijving:

Als een product, dienst of bedrijf een deel van de markt bezit spreek je van een marktaandeel. Wat wordt er precies bedoeld met marktaandeel? Marktaandeel verwijst naar het percentage van de totale omzet in een specifieke markt dat wordt gegenereerd door een bepaald bedrijf of product. Het is een belangrijke maatstaf om inzicht te krijgen in de positie van jouw onderneming ten opzichte van concurrenten en om de groei en het succes van jouw product te meten

Wil je weten hoe je ervoor staat op de markt? Bereken dan je marktaandeel. Dit aandeel is dan een vergelijking van de totale omzet van je bedrijf t.o.v. de totale omzet van de concurrentie.

Wat is marktaandeel in volume? Marktaandeel in volume verwijst naar het percentage van de totale verkochte hoeveelheid producten of diensten binnen een bepaalde markt dat wordt vertegenwoordigd door een specifiek bedrijf of merk.

Formule 1: marktaandeel

Hoe bereken je her relatieve marktaandeel?

  • Neem de totale marktomzet van je product in periode X.
  • Deel dit door de omzet van het productsoort in periode X.
  • Doe dit keer 100%.

Een leuk voorbeeld hiervan zijn de kijkcijfers. Het marktaandeel van een bepaald programma op een bepaalde zender is het percentage kijkers die in een bepaalde periode naar deze zender keken. Dit in vergelijking tot het percentage totale kijkers gedurende diezelfde periode.

Hoe bepaal je je marktaandeel? Door het marktaandeel te berekenen zie je hoe dominant je aandeel op de markt is vergeleken met de concurrentie. Let op, om de markt goed in te schatten is het belangrijk dat je je niet alleen focust op je marktaandeel, maar ook op de totale grootte van je markt.

Totale omzet

Zorg voor een zo groot mogelijke omzet. Dat betekent je totaal bedrag van de verkoop gedurende een bepaalde periode.

Een omzet is niets anders dan de totale afzet te vermenigvuldigen met de prijs.

Dit is je Bruto-omzet. Dat is exclusief btw en exclusief je kostenpost.

Marktaandeel: bereken je de marktgroei

Het is belangrijk om in de gaten te houden hoe hard de markt groeit waar je marktaandeel onderdeel van is. De groei moet minimaal 10% zijn om aantrekkelijk te zijn.

Formule 2: marktgroei

Hoe bereken je de groei van je markt?

  • Neem de nieuwe omzet van de totale markt.
  • Deel dit door de oude omzet van de totale markt.
  • Doe dit keer 100%.

Omdat het percentage afhankelijk is van het marktonderzoek wat je doet, zal dit altijd een schatting zijn. Het onderzoek staat bekend als tijdrovend.

Hier bepaal je de marktomvang

Bekijk als nieuw bedrijf altijd je marktomvang. Hoe groot is je doelgroep? Wat is de groei van je marktomvang vergeleken met vorig jaar? Dit is belangrijk voor het maken van een groot marktaandeel.

Om je marktgrootte te berekenen hebben we een stappenplan voor je.

Bepaal je doelgroep

Wie is je doelgroep en hoeveel mensen omvat je doelgroep? Vraag je af hoeveel van deze doelgroep je product ook echt nodig heeft en dus zal kopen. Waardoor je een hogere totale afzet maakt en daardoor een groot marktaandeel krijgt.

Formule 3: marktgrootte

Zoek de volgende gegevens om je marktgrootte te berekenen.

  • Het aantal bedrijven die de vraag hebben [consumenten].
  • Het aantal bedrijven die het aanbod hebben [aanbieders].
  • De totale transacties van de totale aantal verkopen tussen deze bedrijven.

Je kunt een periode voorbeeld van een jaar nemen. Dan worden de verhoudingen het beste duidelijk. Een tip, benader de Kamer van Koophandel of het CBS. Die hebben altijd handige cijfers.

Bereken je potentiële marktgrootte

Potentiële bedrijven van je marktgrootte zijn het aantal bedrijven of personen binnen de gehele markt van je doelgroep die daadwerkelijk in je product geïnteresseerd zijn. Dit zou een percentage moeten zijn van 60%. Hier geldt ook dat dit maar een inschatting is.

Je kunt testen wat je wilt maar een precies percentage zul je niet krijgen. Hoe recent gezocht je test ook is of hoe goed je je berekening is gemaakt. Praat met experts binnen je doelgroep. Daar krijg je waardevolle informatie van en zal je sturen naar het verkrijgen van een groter marktaandeel.

Adverteer

Bereik je potentiële doelgroep en vergroot je marktaandeel door te adverteren. Schep groei van je eigen omzet door een advertentie te plaatsen die goed zichtbaar is voor je bereik. Laat je totale aantal verkopen groeien bij bestaande klanten. Trek nieuwe klanten aan met een goede advertentie waardoor je uiteindelijk meer winst maakt voor jezelf en je marktaandeel flink laat groeien. Dit is het voorbeeld van Amazon. Ze zijn erin geslaagd om zo goed te adverteren, dat ze de big boys Google en Facebook een beetje pijn heeft gedaan.

Marktaandeel van Google, Facebook en Amazon
Bron: adformatie.nl

Bereken je marktprognose

Wat is de verwachte verkoop van je product. Hoe groot verwacht je dat je marktaandeel zal worden. Wat zul je als aanbieder gaan verkopen in een bepaalde periode aan je doelgroep. Hou er rekening mee dat je marktprognose altijd lager zal zijn dan je marktpotentieel [het deel van je doelgroep die daadwerkelijk iets zal kopen bij je.]

Marktaandeel vergroten met marketing

Hoe vergroot je je marktaandeel. Grofweg kun je dat op drie manieren doen.

1 – Marktpenetratie

Het is makkelijker om je marktaandeel op de markt te vergroten met nieuwe klanten door marktpenetratie dan klanten weg te halen bij andere aanbieders. Wanneer een groeiende groep consumenten trouw zijn aan je product groeit je marktaandeel automatisch ook.

2 – Volume-uitbreiding

Volume-uitbreiding doe je met grotere verkoop van je product aan bestaande consumenten. Als het aantal verkochte producten [afzet] groeit binnen je eigen markt ben je op de goede weg naar een goede omvang van je marktaandeel.

3 – Groter klant aandeel

Hoe krijg je een groter klant aandeel. Je kunt klanten hebben die natuurlijk het product bij je kopen, maar ook kopen bij andere producenten. Zorg ervoor dat deze klanten het meeste bij je bedrijf kopen. Dat wordt bij je bedrijf dan automatisch in omzet uitgedrukt.

Marktaandeel visuele magneet

Als je een groter marktaandeel in handen hebt, heb je ook een betere onderhandelingspositie. Leveranciers luisteren sneller naar producenten met een groot marktaandeel. Wat een grotere totale markt omzet tot stand brengt.

Economies of scale

Je kosten van het produceren wordt naar verhouding lager naarmate je marktomvang groter wordt. Je verspreidt zo je vaste kosten over meer producten en zet daardoor meer om als bedrijf en groeit je marktaandeel. We noemen dit schaalvoordelen.

Schaalvoordelen

Kun je de schaalvoordelen behalen? Dit zal afhangen van de grootte van je bedrijf.  Heb je een groot bedrijf zul je naar verhouding meer kosten kunnen besparen en meer kunnen produceren.

Schaalvoordelen komen zowel intern als extern voor:

  • Een externe factor kan bijvoorbeeld zijn als de economie ervoor zorgt dat er hogere tarieven op je product komen. Denk hierbij aan belasting. Je prijs wordt dan hoger, je kunt namelijk de btw terugvorderen en daarmee is dan je kostenpost automatisch lager.
  • Een interne factor is binnen het bedrijf. Het kan bijvoorbeeld een beslissing zijn van de leiding. Dat kostenverlagend werkt. Een voorbeeld daarvan is als een bedrijf een nieuwe techniek gebruikt die minder kost en daardoor ervoor zorgt dat het bedrijf een hogere omzet maakt met meer afzet.

Een groot marktaandeel vereist een goede reputatie

Om tegenslagen te voorkomen is het als bedrijf belangrijk dat je een goede reputatie hebt. Een reputatie is wat er over je gezegd wordt als je niet in de kamer bent. Het onderscheidt je van anderen, wat belangrijk is in deze tijd waarin alle bedrijven op elkaar gaan lijken.

Samenwerking voor groeiende marktaandeel

Reputatie technieken

  1. Zorg dat je authentiek blijft, herstel je fouten wanneer nodig.
  2. Zoek verbinding met je personeel, aandeelhouders of andere mensen die met je samenwerken in je bedrijf. Toon belangstelling naar hun gezondheid en welzijn.
  3. Deel je successen! Laat zien wat er goed gaat in het bedrijf.
  4. Bouw je reputatie op online. Zorg daar voor bekendheid.
  5. Los problemen van je klanten op. Zeker in een crisis. Praat altijd met empathie naar je klanten toe.

Conclusie: schiet je marktaandeel omhoog! 🚀

Het is dus van belang dat je een groot marktaandeel hebt. Laat je niet uit het veld slaan door de concurrentie of één aanbieder. Richt je op jezelf en laat regelmatig een frisse wind door je bedrijf waaien. Train je personeel, wees oprecht geïnteresseerd en hou iedereen die ertoe doet op de hoogte van de ontwikkelingen. Blijf groeien en wees je eigen gunfactor. Zo weet iedereen dat je de beste bent en schep je je grootste marktaandeel..

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email