Referral marketing is tegenwoordig erg van belang
Reclame & Marketing

Wat kan lean management voor de toekomst betekenen?

4,17/5(6)

Lean management betekent het optimaliseren van productie -en transactieprocessen en bestaat al sinds de jaren veertig. Het is de bedoeling om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk verspilling wordt veroorzaakt. Bekijk dit niet enkel vanuit het materiële aspect, inspanningen van werknemers kunnen ook fout ingezet worden.

De fout die veel bedrijven maken is om met minder werknemers hetzelfde werk proberen te verrichten. Dit is allesbehalve aan te raden, aangezien werknemers er langer over moeten doen om aan dezelfde klantenervaring te voldoen. Werknemers worden beschouwd als de meest waardevolle schakel, dus behandel deze met respect! Lees verder om te kijken wat jij eraan kan doen om je bedrijfsactiviteiten zo efficiënt mogelijk te maken en waarom dit moet gebeuren.

In welke situaties heb je lean management nodig?

  • De klant kiest steeds vaker voor de concurrentie, waardoor de bedrijfsresultaten onder druk komen te staan.
  • Als investeerders afhaken en je zonder het efficiënt inzetten van financiële middelen in de problemen komt.
  • Er wordt te vaak gewisseld van werknemers door vertrek, pensioen of ziekte. De kwaliteit van het product of service lijdt hieronder.
  • Steeds meer mensen hebben stress en eisen ondersteuning door middel van nieuwe werknemers aan te nemen die je als bedrijf niet kunt veroorloven of gewoonweg niet wilt.
  • Het automatiseringssysteem is niet nauwkeurig en zorgt voor fouten, miscommunicatie en herstelwerk. Er heerst onzekerheid over hoe het systeem wel juist benut moet worden.

8 gekende manieren die verspilling veroorzaken

Transport

Bij transport is het belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen, hulpmiddelen, voorraden, apparatuur of producten niet onnodig naar plekken worden gebracht. Hoe meer je zaken verplaatst, hoe groter de kans is op beschadiging. Daarbij komt dat de geleverde werktijd fout benut wordt. Een andere fout in transport is onnodige stilstand. Het probleem van slechte transport is te wijten aan een slechte organisatie van infrastructuur of een slechte ligging van magazijnen.

Opslag

Een te grote voorraad wordt veroorzaakt door overproductie of prognose fouten. Goederen moeten opgeslagen worden in warenhuizen, maar overdrijf hier niet in. Het risico op beschadiging of defect wordt groter hoe langer deze in het magazijn blijven liggen of verplaatst worden. Als er te veel spullen worden opgeslagen, staan deze in de weg. Een typisch voorbeeld dat deze situatie aantoont is wanneer je voorraad zo groot is, je deze continu moet verplaatsen. Hoe meer deze spullen verplaatst worden, des te groter de kans dat deze kapot zijn. Maak een aangepast plan op maat en hou telkens in gedachte hoe je het meeste waarde levert voor de klant.

Beweging

Problemen in beweging moet je ruim interpreteren, het heeft betrekking tot de onnodige verplaatsing van mensen, machines of technologie. Alle fysieke inspanningen die worden geleverd op de werkvloer moeten positief bijdragen aan bedrijfsactiviteiten. Deze inspanningen kunnen gaan van het wandelen van punt A naar punt B, tot het klikken op de muis. Het organiseren van de werkvloer is daarom essentieel: zorg dat de werknemers weten waar alles ligt zodat er geen tijd verspild moet worden aan het zoeken naar bepaalde zaken. Ook moet je rekening houden met de verschillende afdelingen op de werkvloer. Laat bijvoorbeeld geen zaken rondslingeren van productie bij marketing. Maak de juiste indeling zodat je personeel zich niet onnodig hoeft te verplaatsen en door kan werken.

Wachten

Wachttijden stellen de werknemers ertoe in staat om het werk tijdelijk neer te leggen. Dit zal ten koste gaan van de productiviteit. Wachttijden kunnen gaan over een antwoord krijgen op een vraag, problemen met transport of IT, fouten in productie, etc. Om dit te voorkomen moet je systemen opzetten die zorgen voor een continue stroom van productie, een goede balans in het verdelen van het werk en werknemers aannemen die kennis hebben in hun werkdomein.

Overproductie

Veel bedrijven gaan er van uit dat als je meer produceert, je beter voorbereid bent en extra tevreden klanten binnenhaalt. Toch komen hier een aantal nadelen bij kijken die je alleen maar meer geld en moeite zullen kosten. Denk er in eerste instantie aan dat als je meer produceert, zal dit automatisch meer kost. Machines moeten langer werken en deze moeten bestuurd worden. Vervolgens moeten deze opgeslagen worden voor onbepaalde tijd, waardoor er defecten kunnen ontstaan die je later zal ontdekken als de producten geleverd moeten worden. Bovendien verspil je waardevolle tijd die aan andere dingen kan besteden. Stap in dit geval over naar de ‘Just In Time’ methode. Bij dit systeem produceer je goederen wanneer er vraag naar is en hoef je deze dus nergens op te slaan. Een aantal kosten vallen weg en de kwaliteit blijft optimaal, ideaal toch…

Verwerkingsproces

De fout die vaak gemaakt wordt in het productieproces is het toevoegen van extra componenten, het creëren van overbodig werk of toevoegen van stappen aan het productieproces. Denk maar aan het gebruiken van te hoogstaande apparatuur, het uitvoeren van controles, te complex zoeken naar oplossingen voor technische problemen, het verzamelen van onnodige handtekeningen, het verzamelen van overbodige data, etc. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn dat jij jezelf in de positie van de klant zet. Stel de vraag wat je wel of niet verwacht van het product. Dit moet je helpen om makkelijker beslissingen te maken in het productieproces.

Defecten

Niks is vervelender als klant om een kapot product binnen te krijgen. Het gebeurt nochtans vaak omwille van het onnodig verplaatsen van goederen of door een technische fout. Bij defecten zijn herstellingswerken vereist die tijd en geld kosten. Vermijd dit probleem door vier stappen toe te passen.

  • Stap 1: Bekijk welke defecten het meest voorkomen en analyseer de achterliggende reden.
  • Stap 2: Ontwikkel een systeem om fouten in het productieproces op te sporen en zorg dat deze goederen niet in opslag terechtkomen.
  • Stap 3: Pas het productieproces aan zodat defecten voorkomen kunnen worden.
  • Stap 4: Pas het nieuwe productieproces toe in het hele bedrijf zodat enkel nog goed afgewerkte producten buiten de deur gaan.

Werkkracht

De laatste verspilling bij bedrijven is de werkkracht. Het is logisch dat de ene persoon meer werk gedaan krijgt dan de andere. Er moet samengewerkt worden om de bedrijfsdoelstellingen te behalen. Vanaf het moment dat het management en de werknemers gescheiden worden, gaat het mis. Daarom is het belangrijk dat het management de juiste ondersteuning en richtlijnen deelt met de werknemers. Daag je werknemers uit om oplossingen te vinden en om nieuwe ideeën te verzamelen. Samen sta je sterker dan alleen!

5 principes van lean management

Definieer de toegevoegde waarde

Beeld in dat jij de klant bent. Bepaal wat je verwachtingen zijn, maar wees ook kritisch en denk na over wat je zeker niet wilt. Alleen zo zul je meer inzicht krijgen in de behoeften en kun je hierop inspelen.

Definieer alle bedrijfsactiviteiten

Benoem de bedrijfsactiviteiten van productie tot levering. Benoem alle sterktes en zwaktes die je hebt en waarin je verschilt ten opzichte van de concurrent. Probeer alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven, want dit geeft een duidelijk beeld over hoe de bedrijfsstructuur in elkaar zit.

Schrap overbodige activiteiten

De perfecte uitgangssituatie is om constante kwaliteit te leveren, de productiekosten zo laag mogelijk te houden en om efficiënt te werken. Alle activiteiten die hier geen betrekking op hebben, moeten meteen geschrapt worden. Elimineer alle obstakels zodat het bedrijf vooruit kan om de doelstellingen te behalen.

Zet je klant achter het stuur

Kom pas in actie als de klant een bestelling plaatst. Het heeft absoluut geen zin om grote voorraden te voorzien, dit gaat toch ten koste van de kwaliteit. Het Just In Time principe is een ideale manier om verspilling te voorkomen.

Streef naar perfectie

Om vorige stappen uit te voeren kan de PDCA-cyclus een handig hulpmiddel zijn. Let er dan wel mee op dat je niet te veel veranderingen tegelijk doorvoert, want dit heeft alleen maar slechte gevolgen op lange termijn. Perfectie is onmogelijk om te evenaren, maar het helpt om kleine impactvolle beslissingen door te blijven voeren. Op deze manier kom je het dichtste in de buurt om lean management succesvol in praktijk te brengen.

Hoe zal lean management er in de toekomst uitzien?

In 2020 is het belangrijk dat er wordt ingespeeld op de klantervaring door kwalitatief hoogstaande producten aan te bieden. Alleen zo komt de klant opnieuw terecht bij jou. Dit kunnen we garanderen als het productieproces op punt staat. Hieronder bespreken we een aantal trends die veelbelovend zijn dit jaar.

Robot technologie

Door het feit dat het lastig is om goede werknemers te vinden, stappen bedrijven steeds meer over op robots. Deze worden gebruikt in de fabrieken om het labelen, verzamelen, verpakken en opstapelen van de producten te vergemakkelijken. Een voorbeeld van een sector die al langer gebruik maakt van robots is de auto-industrie. Een groot voordeel van deze technologie is dat het goedkoper is dan wanneer je werknemers inzet.

Duurzame productontwikkeling

Er wordt steeds meer aandacht gespendeerd aan duurzaamheid bij producten en verpakkingen. Bedrijven investeren meer in duurzame productlijnen en zijn op zoek naar leveranciers die gespecialiseerd zijn in het leveren van ecologisch verantwoorde producten. Er wordt niet enkel verwacht dat de producten zelf beter zijn voor de natuur, maar ook de verpakkingen. Fabrieken schakelen over naar biologisch afbreekbare of recyclebare varianten.

Het verzamelen van data

De efficiëntie van het productieproces wordt onderzocht door middel van big data. Zo krijg je een analytisch overzicht over de prestaties van alle productiehallen en fabrieken en kom je te weten wat het effect is van goedkopere/duurdere materialen of hoeveel werkkracht er juist ontbreekt. Er wordt ook meer gekeken naar voorspellende cijfers. Op die manier kan je makkelijker beslissingen nemen zonder een al te groot risico te riskeren.

Conclusie

De toekomst van de wereld is in handen van lean management. Niet alleen bedrijven halen hier een tal van voordelen uit, ook de klanten. Bekijk het tegengaan van verspilling als een win-win situatie. Daarbij komt dat deze managementstijl je helpt om kritisch te leren denken en dat continue verbetering binnen de organisatie een must is. Ga aan de slag en ontdek dat elke kleine verandering een grote impact kan hebben!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email