Hoe voordelig is Big data voor jouw marketing?
Data Consulting

Hoe voordelig is Big data voor jouw marketing?

4,50/5(6)

Het is het enige waar we nu over praten: een instrument dat zowel strategisch als technologisch is, big data is inderdaad het speerpunt van digitale marketing geworden. Vooral binnen de vakgebieden marketing en finance wordt er heel veel over gesproken. In dit technologisch tijdperk is het mogelijk om een berg aan gegevens te verwerken en om te zetten in waardevolle inzichten. Big data wordt nu ook gebruikt voor marketingdoeleinden wanneer ze slim worden ingezet. Via correcte interpretaties kan je sneller anticiperen en de juiste marketingstrategieën uitvoeren.

Wat is Big data?

“Big Data”  betekent letterlijk “massagegevens” en verwijst naar de grote hoeveelheden digitale gegevens die gegenereerd worden door het gebruik van nieuwe technologieën (verbonden apparaten, uitwisseling op het web, signalen uitgezonden door GPS, etc.).

Deze gegevens kunnen verschillende soorten informatie samenbrengen, zowel gekoppeld aan bedrijven (databanken, adresboeken, activiteitengeschiedenis) als aan consumenten (consumptiegewoonten, contactgegevens, uitwisselingen op sociale netwerken, enz.).

Waarom is Big data belangrijk voor marketing?

De inzichten die je verkrijgt via big data biedt de mogelijkheid om aan betere marketing te doen. Het is niet omdat je de cijfers al hebt dat je marketing automatisch uitmuntend is. Wanneer je de informatie uit die gegevens op de juiste manier gebruikt, kan je een duidelijk verschil maken. Om impact te hebben op marketing, moet je deze naar inzichten omgezet hebben.

Wanneer je  belangrijke gegevens combineert  met de juiste marketingstrategie kan je  een aanzienlijke impact hebben op deze belangrijke vlakken:

  • Klantbetrokkenheid 

Belangrijke gegevens kunnen niet alleen informatie geven over wie jouw klanten zijn, maar ook over waar ze zijn, wat ze willen, hoe ze gecontacteerd willen worden en wanneer.

  • Marketingoptimalisatie 

Met grote datasets kan je marketinguitgaven over meerdere kanalen bepalen en marketingprogramma’s continu optimaliseren door middel van testen, metingen en analyses.

Welke types Big data mag je niet onderschatten?

Operationeel

Deze brede categorie van gegevens omvat gewoonlijk objectieve indicatoren die de kwaliteit van marketingprocessen met betrekking tot marketingactiviteiten, de toewijzing van hulpmiddelen, het beheer van activa, de begrotingscontrole, enz. meten.

Financieel

Meestal in de financiële systemen van een organisatie, kan deze brede categorie van gegevens betrekking hebben op de verkoop, inkomsten, winst en andere soorten objectieve gegevens die de financiële gezondheid van de organisatie meten.

Klant

De brede categorie van gegevens die binnen de marketing het vaakst gebruikt worden omvatten het volgende: gedragingen uit bronnen zoals marketingcampagnes, verkooppunten, websites, klantenonderzoeken, sociale media, online gemeenschappen en loyaliteitsprogramma’s.

Welke impact heeft Big data op marketing?

Bepaalde analyse-instrumenten die voor big data zijn ontwikkeld, maken het mogelijk om voorspellende oplossingen te realiseren, trends in real time op te volgen en beter te anticiperen op mogelijke risico’s in verband met de activiteit en de relatie met de klant. De opgehaalde gegevens kunnen worden opgeslagen en geanalyseerd om kennis over klanten te verbeteren.

Om dit te doen, worden veel “Big Data”-technologieën ontwikkeld om bedrijven in staat  te stellen om twee belangrijke doelstellingen na te streven:

  • Het gebruiken van gegevens en ervoor te zorgen dat deze gegevens worden gebruikt ter ondersteuning van de marketingstrategie.
  • Data die op verschillende plekken opgeslagen is (servers, in de “cloud”, cluster, …) kunnen met de hulp van deze analyse-instrumenten gecentraliseerd en geanalyseerd worden.
  • Big data gebruiken kan veel voordelen opleveren voor bedrijven en bijdragen aan de verbetering van hun concurrentievermogen, met name dankzij :

Een betere kennis van haar klanten

Het verzamelen van informatie over de prospect zorgt voor een betere studie van de klanten die het product gebruiken. Marketeers krijgen zo een vollediger en soms zelfs real-time zicht op hun audience. Dit helpt om duidelijke en realistische persona’s te definiëren als deel van hun marketingstrategie

Effectievere marketingcampagnes

Omdat het publiek beter gedefinieerd is, zullen de marketingcampagnes doelgerichter en dus efficiënter zijn. Lead nurturing strategieën worden effectiever met een inhoud die echt past bij de verwachtingen van de verschillende doelgroepen.

Een gepersonaliseerde gebruikerservaring

De huidige internetgebruikers zijn gevoelig voor inhoud die echt aan hun verwachtingen voldoen. Dankzij big data is het mogelijk om in te spelen op deze personalisatie behoeften door gebruik te maken van de gegevens die via de verschillende digitale platformen worden verzameld en dus content “op maat” aan te bieden volgens het profiel.

Betere loyaliteit

Tools voor data analyse maken het voor het bedrijf gemakkelijker om zijn klantenportefeuille te “segmenteren”. Aan de ene kant: degenen die “hot” zijn (en dus klaar zijn om conversies te maken). Aan de andere kant: degenen die signalen aangeven dat ze zich terugtrekken (en die dan het onderwerp kunnen zijn van een re-engagement campagne met het oog op het opbouwen van loyaliteit).

Voorspellen van trends

Zoals hun naam al aangeeft, maken de voorspellende analysemodellen die in het kader van big data zijn ontwikkeld het mogelijk om te anticiperen op de behoeften van de klant. Door een aangepast aanbod voor te stellen, toont het bedrijf vervolgens aan dat het de problemen van zijn klanten onder de knie heeft.

Wat voor type Big data bestaat er?

Marketeers zijn geïnteresseerd in drie belangrijke soorten gegevens: klantgegevens, financiële gegevens en operationele gegevens. Alle soorten gegevens worden meestal verzameld uit verschillende bronnen en opgeslagen op verschillende locaties.

Klantgegevens 

Deze gegevens helpen marketeers hun doelgroep te begrijpen. Duidelijke gegevens van dit type zijn feiten zoals namen, e-mailadressen, aankoophistorie en zoekopdrachten op het web. Indicaties over de houding van jouw publiek zijn net zo belangrijk en kunnen worden verkregen via sociale media-activiteiten, enquêtes en online communities.

Financiële gegevens 

Deze gegevens helpen je om jouw prestaties te meten en efficiënter te werken. Verkoop- en marketingstatistieken, kosten en  bepaalde marges vallen binnen deze categorie. Ook financiële gegevens van concurrenten kunnen in deze categorie worden opgenomen.

De operationele gegevens 

Operationele gegevens hebben betrekking op de bedrijfsprocessen. Het kan gaan over de verzending, logistiek, relatiebeheersystemen of andere bronnen. De analyse van deze gegevens kan leiden tot betere prestaties en kostenreductie.

Bedrijven die Big data dagelijks gebruiken

Netflix

Netflix  is een goed voorbeeld van een groot merk dat big data analytics gebruikt voor gerichte reclame. Met meer dan 100 miljoen abonnees verzamelt het bedrijf enorme hoeveelheden gegevens, wat de sleutel is tot het bereiken van de industriestatus van Netflix. Als je een abonnee bent, ben je bekend met de manier waarop ze je suggesties sturen voor de volgende film die je moet bekijken. In principe wordt dit gedaan met behulp van jouw zoek- en kijkgegevens uit het verleden. Deze gegevens worden gebruikt om hen inzicht te geven in wat de abonnee het meest interesseert.

Airbnb

Dit is een bedrijf dat big data zeer serieus neemt en gegevens gebruikt om ideeën te verzamelen om zowel het product als de marketing te verbeteren. Een dataspecialist heeft kunnen achterhalen dat Japan, China en Korea een hoge bouncerate hadden op de home pagina van Airbnb. Na enkele interne aanpassingen heeft Airbnb een conversie toename gehad van 10%.

British Airways 

De concurrentie  binnen de luchtvaartindustrie kan zeer hoog zijn. Daarom is het belangrijk dat een luchtvaartmaatschappij zich onderscheidt van de rest. British Airways bereikt dit door op creatieve wijze gebruik te maken van belangrijke gegevens. De luchtvaartmaatschappij heeft haar nieuwe “Know Me”-programma ontworpen om het idee van klantgerichtheid een twist te geven. Het programma was bedoeld om bestaande loyaliteitsdata te combineren met gegevens die zijn verzameld van klanten op basis van hun online gedrag. Door de combinatie van deze twee bronnen was British Airways in staat om meer gerichte aanbiedingen te doen om loyale klanten te belonen, en tegelijkertijd te reageren op storingen in de dienstverlening om een positieve ervaring voor de reiziger te creëren.

Data blijft groeien

De infographic komt van Domo en toont de hoeveelheid nieuwe gegevens die elke minuut worden gegenereerd via verschillende platforms en technologieën.

Conclusie

Het belang van big data-analyses leidt tot hevige concurrentie en een grotere vraag naar toonaangevende dataprofessionals. De wetenschap en de analyse van gegevens is een groeiend gebied met een groot potentieel. Gegevensanalyse biedt de mogelijkheid om te analyseren en te leren van business value chain. Het gebruik van analyses kan de kennis van analisten over de sector verbeteren. Data-analysespecialisten bieden organisaties de mogelijkheid om te leren over zakelijke opportuniteiten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email