merchandising
Sales & Customer Success

Hoe pas jij merchandising toe in deze digitale wereld?

5,00/5(1)

Merchandising verwijst naar een breed scala aan marketingstrategieën waarbij marketeers slimme tactieken toepassen, zoals het aantrekkelijk presenteren van producten of diensten aan consumenten om de verkoop te stimuleren. Wil je weten wat en hoe je dat doet? Blijf dan even hangen!

Wat is merchandising?

Merchandising is het promoten van producten en/of diensten die beschikbaar zijn voor de detailhandel. Merchandising omvat het bepalen van hoeveelheden, het vaststellen van prijzen voor producten en diensten het creëren van display ontwerpen. Het ontwikkelen van marketingstrategieën en het vaststellen van kortingen of coupons. In algemene zin verwijst merchandising naar de detailhandelsverkoop, waarbij leveranciers producten leveren aan eindgebruikers.

De verkoopcycli van merchandising specifiek voor alle culturen en klimaten. Deze cycli kunnen geschikt zijn voor de schooltijden en kunnen regionale en seizoensgebonden vakanties en de voorspelde impact van het weer bevatten. 

Hoe werkt merchandising?

Merchandising kan verschillende en meer specifieke aspecten van de verkoop in de detailhandel omvatten. In marketing kan merchandising bijvoorbeeld verwijzen naar het gebruik van een product, imago of merk om een ander product, imago of merk te verkopen.

Aangezien detailhandelaren al dan niet producent zijn van de verkochte artikelen, geeft het meten van de brutowaarde van de verkoop inzicht in de prestaties van de onderneming.

Dit geldt voornamelijk in de C2C markt, waar de detailhandelaar dient als een derde partij om zo kopers en verkopers met elkaar te verbinden, zonder daadwerkelijk als een van beide te hoeven deelnemen.

Merchandising kan ook waarde opleveren voor retailers in de verzendingssector, aangezien zij hun voorraad nooit officieel aanschaffen. Ook al zijn de artikelen vaak gevestigd in de opslagplaats van een bedrijf, het bedrijf functioneert als de wederverkoper, vaak tegen betaling van de producten van een andere persoon of organisatie.

Over het algemeen zijn zij nooit de echte eigenaar van de items, aangezien de persoon of organisatie die het item in verzending heeft geplaatst, kan terugkeren en het item kan claimen als zij dat willen.

Wat is een voorbeeld van product merchandising?

De brutowaarde van producten is de totale waarde van de producten die gedurende een bepaalde periode via een C2C ruilsite zijn verkocht. Het is een maatstaf voor de groei van het bedrijf, of het gebruik van de site om producten of diensten te verkopen die eigendom zijn van anderen.

Merchandising is dus in grote lijnen een synoniem voor de detailhandelsverkoop waarbij bedrijven producten aan de consument verkopen. Merchandising kan betrekking hebben op de marketing, promotie en reclame van producten die bestemd zijn voor de detailhandel. De technologie verandert het imago van merchandising naar meer gerichte en gepersonaliseerde mobiele advertenties.Detailhandel: bijna 3 procent meer omzet november 2019 ...

De grote feestdag die we net hebben gehad is Pasen. Tijdens deze periode promoten winkeliers niet alleen de feestdag, maar houden ze ook rekening met de lente en het daarbij horende warmere weer. Ze promoten meestal producten geschikt voor dit seizoen, zoals kleding voor warmer weer en gereedschap voor buitenactiviteiten zoals tuinieren. Winkels introduceren deze items vaak midden in de winter en brengen ze actief op de markt, zodat ze snel verkopen en ruimte maken voor de volgende collectie producten.

De cyclus gaat de rest van het jaar op dezelfde manier door en is goed voor Moederdag, Herdenkingsdag, afstudeerperiode, Vaderdag, Arbeidsdag, Halloween, Sinterklaas en Kerstmis.

Merchandising varieert meestal binnen winkelketens, maar zal erg uitlopen afhankelijk van het land en de regio’s binnen een land. 

Overal ter wereld krijgt de realiteit van de merchandising een update. De functies en regels van merchandising maken een evolutie door. Hoofdhandelaren die vroeger al bezig waren met de selectie en presentatie van producten of diensten, hebben nu een bredere verantwoordelijkheid en een sterkere hand in de klantervaring. Evenals de ontwikkeling van design en talent met betrekking tot marketingdesign. 

Omdat de klant steeds mondiger wordt en de technologie zo’n grote rol speelt in merchandising, moeten bedrijven de verwachtingen van de consument voorblijven. Innovatie en experimenten spelen een centrale rol in de strategieën van retailers.

Waarom is merchandising belangrijk?

Verkopers stellen producten beschikbaar voor hun klanten, maar hoe ze die producten verkopen bepaalt wat en hoe snel ze verkopen. Hier volgen enkele merchandising vuistregels die klanten aanzetten tot kopen:

Diversiteit

Als detailhandelaar is de optie van de klant je kans. Door te zorgen voor een voldoende aanbod en een grote diversiteit aan producten neemt de consument een ‘en-en’ beslissing in plaats van een ‘ja of nee’ beslissing. Zeg je bij de Mediamarkt bijvoorbeeld nee tegen een laptop van Samsung, dan biedt Mediamarkt je nog 20 andere merken aan waaruit je kunt kiezen.

Apple Stores daarentegen hebben slechts één merk computer bij zich: Apple, natuurlijk. Maar de diversiteit die ze bieden, komt voort uit de vele verschillende vormen, maten en mogelijkheden van de meest uiteenlopende computermodellen van Apple. Dit bepaalt niet wat de merchandising-mix is, retailers die hun klanten een gevarieerd aanbod geven.

Flexibiliteit

Inventarisatie helpt om een winkel er fris en nieuw uit te laten zien. Het roteren van de voorraad in de winkel geeft de klanten het gevoel dat er altijd iets nieuws te ontdekken valt. Het tonen van nieuwkomers voorin de winkel lokt het winkelend publiek naar binnen. Opruimingsartikelen achterin de winkel leiden klanten langs mogelijk gemiste producten.

Met behulp van merchandising flexibiliteit kunnen retailers de aandacht van klanten vestigen op seizoensgebonden producten, vakantie gerelateerde producten en speciale promoties. Een goede detailhandelaar richt klanten snel op top producten en deals, wat leidt tot snelle verkoop.

Branding, co-branding en productplaatsing

Branding identificeert de unieke eigenschappen van een product of dienst. Een goede branding onderscheidt een product en maakt een duidelijke en onweerstaanbare indruk op de klant. Denk bijvoorbeeld maar aan een appel met een hap eruit. Het eerste wat in je opkomt? Juist, Apple. Co-branding kan de visuele aantrekkingskracht van zowel specifieke producten als het uiterlijk van een winkel in het algemeen verbeteren.

Gegroepeerde productweergave

Koffieshops zoals Starbucks merchandise koffiebonenmalers en geïsoleerde reisbekers naast de koffiebonen. 

Wanneer retailers gerelateerde producten groeperen, kunnen klanten zich makkelijker een complete setting voorstellen en voelen ze zich aangemoedigd om producten te kopen die ze anders misschien niet zouden overwegen.

 Gemakkelijke toegang

De manier waarop de producten worden weergegeven moet klanten gemakkelijk toegang bieden, zodat ze gemakkelijk de juiste artikelen kunnen zien en kiezen. Als merchandising displays producten moeilijk te bereiken of moeilijk te vinden zijn, verliezen veel klanten hun interesse.

Promoties

Het tentoonstellen van en het voorzien van producten met specialeverkoopprijzen motiveert veel klanten om aankopen te doen, al was het alleen maar om een goede deal te maken.

Soorten merchandising

Hier zijn een aantal voorbeelden van soorten merchandising. Houd er rekening mee dat dit slechts een paar soorten zijn die frequenter voorkomen. Dit is dus geen volledige opsomming. 

Product merchandising

Bij product merchandising gaat het om alle promotionele activiteiten die gebruikt worden om een product te verkopen. Product merchandising kan zowel naar winkelproducten als naar online producten verwijzen.

Mensen gebruiken vaak ten onrechte product merchandising als synoniem voor service merchandising, de promotionele activiteiten om diensten te verkopen. Echter, product merchandising kan zowel op fysieke als digitale producten slaan.

Product merchandising geldt zowel voor schoenen in persoon of online als voor niet-fysieke producten zoals een eBook.

Bovendien, omdat product merchandising zowel verwijst naar fysieke als digitale winkels, omvat het alle promotionele activiteiten die plaatsvinden in een winkel (etalages) en online (webdesign).

Retail merchandising

Retail merchandising verwijst naar alle promotie- en marketingactiviteiten die op de een of andere manier bijdragen aan de verkoop van producten aan klanten in een fysieke winkel.

De definitie is hier beperkt tot de fysieke locaties, maar kan ook worden toegepast op een diversiteit aan merchandisinglocaties, van fysieke winkelcentra tot pop-up events. 

Door de opkomst van digitale merchandising gebruiken mensen de term retail merchandising nu ook vaker om digitale merchandising te omschrijven.

Visual merchandising

In de detailhandel verwijst visual merchandising naar alle beeldschermen die worden gebruikt om het uiterlijk en de voordelen van de producten en diensten die worden verkocht te benadrukken. Dit kan elementen op afstand bedienen, verlichting en ontwerp omvatten. Het begrip kan zowel worden toegepast op fysieke winkels als op online merchandising.

Met betrekking tot de winkelervaring omvat visual merchandising aspecten zoals de lay-out van de plattegrond, de selectie van het kleurenpalet en de uitlijning van producten.

Digitale visual merchandising betreft webdesign, GIF’s, video en visuele elementen die productvoordelen uitlichten.

Digital merchandising

Bij digitale merchandising gaat het om alle promotionele activiteiten die gebruikt worden om een product online te verkopen, vaak aangeduid als e-commerce. E-commerce, ook wel bekend als digitale merchandising kan alles omvatten, van digitale productweergaves tot digitale marketing- en e-mailmarketingactiviteiten.

In tegenstelling tot retail merchandising, oorspronkelijk voor fysieke winkels, is digitale merchandising volledig gericht op de digitale retailervaring.

Dat gezegd hebbende, aangezien de fysieke winkels en online ervaring blijven samensmelten, kan de digitale ervaring ook in fysieke winkels voorkomen.

Omnichannel merchandising

Omnichannel merchandising verwijst naar het creëren van een gemeenschappelijke klantervaring op alle mogelijke raakvlakken van het klanttraject. 

Voor retailers met fysieke en digitale winkels betekent omnichannel-merchandising het creëren van een ‘perfecte’ klantervaring. Omnichannel-merchandising is een aspect dat steeds meer belangstelling en onderzoek wekt.

Daarnaast wordt omnichannel retailing vaak gebruikt om alle elementen binnen één klanttraject te beschrijven, ongeacht waar het element plaatsvindt.

 

Merchandisingtechnieken

De soorten merchandising kunnen op een dieper niveau worden geanalyseerd wanneer ze worden gekoppeld aan kennis van enkele marketingtechnieken:

De eerste indruk

Het maken van een sterke eerste indruk in merchandising is een belangrijk aspect – of het nu gaat om het aantrekken van het winkelend publiek in een fysieke winkel of om degenen die onlangs op de startpagina van je website zijn beland.

Laten we eerst eens kijken naar de fysieke winkelervaring.

Retailmerchandisers proberen zoveel mogelijk variabelen te controleren, wetende dat die eerste momenten van invloed kunnen zijn op de klant om te blijven en rond te snuffelen.

Hoewel deze fysieke indrukken zeker van invloed kunnen zijn op die eerste stap in de winkel, worden de eerste impressies steeds meer digitaal en online gevormd, bijvoorbeeld door een advertentie op televisie of Instagram.

Ook het maken van een sterke eerste indruk in digitale merchandising gaat over het beheersen van een diversiteit aan variabelen. Snelheid speelt ook een kritische rol voor klanten die op jouw site zoeken. 

Verlichting in merchandising

Het manipuleren van licht is een belangrijk onderdeel van alle soortenmerchandising. Net zoals een theaterproductie licht gebruikt om stemmingen over te brengen en personages en scènes te benadrukken, gebruiken merchandisers licht om producten te tonen, bepaalde promoties te benadrukken en zelfs de stemming en energie van hun potentiële klanten te beïnvloeden.

Het gebruik van kleur speelt een rol in de aankoopbeslissingen en de verlichting wordt gebruikt om bepaalde kleuren te accentueren.

Apple staat er bijvoorbeeld om bekend dat ze schone witte achtergronden gebruiken om hun grijze computers weer te geven – en dit doen ze met alles. Of je nu in hun fysieke winkel bent of op hun site aan het winkelen bent. Dit kleur- en lichtcontrast brengt moderniteit en nauwkeurigheid over die veel mensen zouden associëren met het Apple merk.

Verkeer in merchandising

Elk type merchandising wordt beïnvloed door het verkeer. Dit kan alles omvatten, van het voetverkeer van klanten die je winkel binnenlopen tot het digitale verkeer van potentiële klanten die bepaalde productpagina’s bezoeken.

Fysiek verkeer kan worden beïnvloed door plattegronden en productdisplays. Digitaal verkeer kan worden beïnvloed door zoekmachineoptimalisatie, social mediaen andere marketinginitiatieven.

Verkeer kan echter worden beschouwd als onderdeel van de techniek van een merchandiser. Denk eens aan hoeveel grote supermarktketens de melk achterin de winkel plaatsen. Omdat ze weten dat veel klanten binnenkomen en melk zullen kopen, zetten ze het achterin de winkel in de hoop dat de klant ‘zijn mandje bouwt,’ tijdens de weg naar de melk of op de terugweg naar de kassa.

Merchandisingstatistieken

Er zijn veel merchandisingstatistieken. Merchandisingtechnieken kunnen worden bepaald door welke merchandisingstatistieken worden beschouwd als belangrijkste. De sales-per-vierkante voet-metrics is bijvoorbeeld een populaire efficiëntie-metrics. Het bepaalt de verhouding tussen de verkoop en de totale vloer -en schapruimte.

Er zijn veel ander metrics, zoals CAC (de kosten van het verwerven van een nieuwe klant) en RPV (omzet per bezoek).

Wetenschap in merchandising

Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen, worden merchandisingtypes en – technieken niet alleen beïnvloed door de kwaliteiten van elke afzonderlijke merchandiser.

Wetenschap speelt een grote rol, omdat het betrekking heeft op het beïnvloeden van welke merchandisingstechnieken het beste werken in bepaalde omgevingen en sectoren. Het domein van de merchandisingwetenschap gaat over het oplossen van retailuitdagingen door de toepassing van datawetenschap.

Responsieve merchandising, het begrip en de aandacht voor wensen en behoeften van een potentiële klant, vereist ook dat merchandisers gebruik maken van de nieuwste ontwikkelingen in de datawetenschap om de koopintentie van elke klant te begrijpen en te beïnvloeden.

Before you go…

Voordat je weggaat, hier zijn nog een paar tips om in je oren te knopen:

Update je mobiele app – Veel mensen kopen producten via hun mobiel, dus maak je applicatie mobielvriendelijk.

Hoe duidelijker, hoe beter – Je wilt niet dat je winkelend publiek in de war raakt. Weet je wat er gebeurt als ze verward zijn? Ja, je raadt het al, ze verdwijnen. Zorg dus voor een goede inrichting in de fysieke winkels en een makkelijke zoekfunctie online.

Houd het kort en bondig – Hoe minder stappen er nodig zijn om te kopen, des te beter. Wanneer winkeliers te veel informatie vragen of het proces op een andere manier bemoeilijken, valt het winkelend publiek uit de verkooptrechter. Om dit te verhelpen, moet je het aantal stappen dat nodig is om een aankoop af te ronden verminderen en productbeschrijvingen verduidelijken om zo verwarring te voorkomen.

Hou je vijanden dichtbij – Je weet dat de concurrentie in online retail en merchandising erg hoog is, maar wat kun je eraan doen? De eerste stap is om altijd precies te weten wat er in het concurrentielandschap aan de hand is. Jij kan profiteren van het in de gaten houden van concurrenten en hun voorraden. Hoe meer jij weet, hoe beter je verkoop zal zijn.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email