Hoe marketingautomation inbound marketing ondersteunt
Marketing

Hoe marketingautomation inbound marketing ondersteunt

3 stemmen, gemiddeld: 3,33 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,33 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,33 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,33 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,33 van de 53,33/5(3)

Het investeren in reclame via dure kanalen zoals televisie en radio is verleden tijd, want het levert je weinig op. De ultieme droom van elke marketeer is het binnenhalen van leads, zonder een vinger uit te steken. Dit is tegenwoordig mogelijk, maar je moet wel nauwkeurig zijn en tijd investeren om bij te leren. Als je nog niet bekend bent met automated inbound marketing, is nu het moment om te ontdekken wat je hiermee kunt bereiken en hoe je het systeem gebruikt.

Inbound marketing vs. Automated inbound marketing

Automated inbound marketing is een samenstelling van twee begrippen, inbound marketing en marketingautomation. Inbound marketing is een denkwijze waarmee je oplossingen op maat biedt voor behoeften van de consument. Marketing automation is een tool waarmee inbound marketing tot leven komt. Met automated inbound marketing kan je content segmenteren op onlinekanalen zoals blogs, e-mail en websites, aan de hand van een tool dat terugkerende taken automatisch laat verlopen. Aan de hand van personalisatie kunnen leads enkel informatie te zien krijgen waarin ze geïnteresseerd zijn. Ontdek hierwaarom leads verzamelen belangrijk is en hoe het in zijn werk gaat.

Welke zaken kan ik automatiseren?

Lead tracking en lead nurturing

Het inplannen van geautomatiseerde e-mails, gebaseerd op het gedrag van de gebruiker, kan conversies doen toenemen. Het laat toe om de touchpoints te creëren die nodig zijn voor interactie tussen het bedrijf en de consument. Op deze manier kan je problemen voorkomen en feedback krijgen op alle belangrijke momenten. Als je een planning opstelt, moet je dit zeker aanpassen aan de betrokkenheid van de klant met het product.

Als je op zoek bent naar hulpmiddelen om je e-mails of nieuwsbrieven te automatiseren, zijn Mailchimp en Campaign monitor perfect te gebruiken. Het voordeel van Mailchimp is dat je kunt bekijken wie de e-mails heeft geopend en wie op de toegevoegde links heeft geklikt. Campaign Monitor houdt rekening met de persoonlijke data van de ontvangers zoals verjaardagen.

Sociale media

Tegenwoordig is het makkelijk om je content posts automatisch in te plannen. Dit is zeker de moeite waard om te overwegen, want er moet veel content geproduceerd en gelanceerd worden om een goede zichtbaarheid te hebben. Om dagelijks momenten in te plannen om je sociale media berichten voor te bereiden is tijdrovend en overbodig. Op alle sociale mediakanalen kan je een kalender maken voor het inplannen van content. Het is het proberen waard!

Je kan een community opbouwen aan de hand van automated inbound marketing, maar dit is wel een pak complexer. Je kan berichten, likes en retweets automatisch uitsturen, maar wees hier voorzichtig mee. Het is niet aan te raden vanwege het reglement van sociale media, maar er zijn bedrijven die dit toch doen. Er heerst al langer discussie over dit onderwerp, maar als je de regels volgt kan er niks fout gaan.

Content

Content kan geautomatiseerd worden, maar dit is niet eenvoudig. Het kost veel tijd om de juiste informatie te vinden en daarom zijn er platformen die dit in jouw plaats doen. Deze technologie kan ook gebruikt worden om thema’s te vinden die trendy zijn, een gepersonaliseerde feed maken en research doen. Ben je nog niet klaar om het werk volledig uit handen te geven, kan dit ook gedeeltelijk. Als je dit wat lijkt, zijn er een aantal platformen die je daarbij kunnen helpen zoals Feedly en Google Alerts.

User onboarding

Het verhaal begint met het aanmaken van een account. De volgende stap is zorgen dat de gebruikers voor jou blijven kiezen en een relatie met je opbouwen. Ook dit kan geautomatiseerd worden door de ondersteuning van data. Ga je verstandig om met de juiste data, dan ben je in staat om automatische marketingcampagnes op te stellen voor cross -en upselling. Segmenteer je gebruikers en deel deze op in categorieën.

Websites en apps

Websites en apps zijn je grootste troeven en daarom is het belangrijk om conversies te doen stijgen en nieuwe bezoekers te genereren. Technologie helpt je om de bezoekersactiviteit in real time weer te geven. Deze tools kunnen vooral handig zijn voor bedrijven die gespecialiseerd zijn in e-commerce. Vanaf het moment dat je ziet dat bezoekers hun winkelkarretje leegmaken, kan een automatisch bericht verzonden worden om feedback te vragen. Dit levert voor beide partijen iets op en draagt bij aan een betere gebruikerservaring.

CRM om Automated inbound marketing te realiseren

In het algemeen worden CRM-systemen gebruikt op de salesafdeling om de verkoop van dichterbij te analyseren. Platformen als Hubspot, laten toe om een duidelijke communicatie te creëren tussen de marketing -en salesafdeling. Door het toepassen van automated inbound marketing krijgt de marketingafdeling toegang tot onder andere de verkoopcijfers. Het ontvangen van deze informatie is van uiterst belang om nieuwe content te maken die meer leads gaat opleveren. Bedrijven die dit principe toepassen hebben 36% meer kans om klantenretentie.

Hieronder kun je manieren vinden waarvoor CRM-systeem gebruikt worden om automated inbound marketing te realiseren. Je zult versteld staan hoeveel tijd je hiermee bespaart:

  • Klanteninformatie automatisch aan het CRM-systeem toevoegen. Voeg alle zaken toe, van het invullen van online formulieren, tot het verzamelen van gegevens over de aankoop.
  • Het segmenteren van je contactpersonen naar e-mail. Het is onhandig om te werken met ongestructureerde lijsten en het grote voordeel van automation is dat je andere informatie hieraan kunt toevoegen, zoals product interesses en vorige aankopen.
  • Het zoeken van nieuwe contactpersonen die omgezet kunnen worden in klanten.
  • Het maken van reminders om bepaalde activiteiten op te volgen, zoals afspraken of bezoeken bij klanten. Als je vergeetachtig bent, doet het CRM-systeem het werk voor jou.

Wil je meer lezen over het toepassen van CRM-systemen, klik dan hierom verder te lezen.

Waarom marketing automation gebruiken om inbound strategieën te versterken?

Leads omzetten in verkopen

Inbound marketing levert een gigantische bijdrage aan het generen van leads, maar dit wil jammer genoeg niet zeggen dat er meteen wordt overgeschakeld tot aankoop van het product of dienst. Je maakt content voor alle fases in de customer journey en dat wil zeggen dat de leads afkomstig zijn uit de awareness en consideration fase, maar dat het product niet aangekocht wordt.

In plaats van continu rond te bellen en e-mails te sturen, gebruik je marketing automation om je inbound strategie te versterken. Het systeem stuurt interessante en relevante content, waarbij de hele customer journey bij betrokken is. Marketing automation doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de klant net afhaakt.

Het achterhalen van interesses en behoeften

Als marketeer heb je weinig tijd om de behoeften van de klant te analyseren. Het ontdekken van specifieke behoeften bij elke lead is ongelofelijk tijdrovend, maar wel belangrijk. Gelukkig bestaat marketing automation om je hierbij een handje te helpen.

Nu is het mogelijk om content onmiddellijk bij de juiste personen te bezorgen op de juiste tijd. Als je rekening houdt met de buyer’s persona’s, kan het amper fout gaan. Het bespaart je enorm veel tijd omdat het systeem zichzelf aanstuurt. Het is een win-win situatie. De potentiële klant wordt beter gemonitord en je moet minder inspanning leveren om dit resultaat te bereiken.

Meer content én betere content

De moderne consument is hongerig in het zien of horen van content. Eens de interesse is gewekt, wordt het proces in gang gezet om de juiste informatie te verzamelen. Jammer genoeg heb je geen tijd om conversaties met alle klanten te starten en te onderhouden. Marketing automation slaagt erin om dezelfde kwalitatieve content te verspreiden, zonder de klant onder druk te zetten.

Conclusie

Marketeers staan voor een grote uitdaging als het aankomt op het verzamelen van leads, maar gelukkig zijn deze een stuk haalbaarder geworden door ondersteuning te krijgen van automated inbound marketing. Met één druk op de knop, bereik je de hele wereld. Je moet wel weten dat het tijd kost om het juiste platform te vinden dat bij jouw bedrijf past en om dit platform goed onder de knie te krijgen. Je instellingen moeten rekening houden met het profiel van je klanten en als dit niet juist gedaan wordt, is de schade groter dan bij het manueel verspreiden van content. Vergeet niet dat buiten je bestaande contacten, je ook nieuwe contacten kunt winnen met automated inbound marketing. Zoals je kan zien, biedt het een tal van mogelijkheden…

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email