Waarom CRM en Marketingautomatisering elkaar versterken
Marketing

Waarom CRM en Marketingautomatisering elkaar versterken

7 stemmen, gemiddeld: 3,86 van de 57 stemmen, gemiddeld: 3,86 van de 57 stemmen, gemiddeld: 3,86 van de 57 stemmen, gemiddeld: 3,86 van de 57 stemmen, gemiddeld: 3,86 van de 53,86/5(7)

Het beste van twee werelden hebben is het gevoel dat je krijgt als de marketingautomatiseringssoftware en CRM van je bedrijf naast elkaar werken.

Maar het gaat er niet alleen om hoeveel makkelijker het je werk maakt. Wanneer de twee software samenwerken, zal jouw bedrijf meer MQL’s converteren naar SQL’s en meer omzet maken.

In feite kan marketingautomatiseringssoftware de verkoopproductiviteit met 14,5% verhogen.
Daarom moeten marketing- en verkoopteams hun software integreren en samenwerken.

Hieronder bekijken we wat marketingautomatisering en CRM-software doen en waarom ze moeten worden geïntegreerd.

CRM en Marketing Automation

Voordat we ons verdiepen in de vraag waarom marketingautomatisering en CRM elkaar nodig hebben, bespreken we eerst wat elke software doet.

Marketing Automation 

Om te beginnen helpt marketingautomatiseringssoftware marketeers bij het automatiseren van sommige van hun processen, zoals het verzenden van e-mailcampagnes of het plaatsen van sociale-mediaposten.

Marketingteams gebruiken automatiseringssoftware om inhoud te produceren en te promoten.

Bovendien bevat deze software rapporten en analyses voor wanneer leads je website bezoeken, een e-mail openen, een formulier invullen of een blog lezen.

Uiteindelijk is het doel om het proces van het nemen van een lead samen te brengen, ze te koesteren en ze te verplaatsen naar een gekwalificeerde lead voor de verkoop. In principe draait het allemaal om leadgeneratie en personalisatie.

Als jouw team meer marketing gekwalificeerde leads nodig heeft, een manier om inhoud te verspreiden of een grote e-maillijst heeft, is het tijd om te investeren in marketingautomatiseringssoftware.

Enkele van de beste marketingautomatiseringssoftware zijn MailChimp en Marketo.

CRM

Aan de andere kant is een CRM een software die verkoopteams helpt bij het beheren van hun pipeline en lead-kwalificatieprocessen. Een CRM houdt klantgegevens bij, inclusief data en notities van telefoongesprekken, aankoopgegevens uit het verleden en e-mails.

In feite kan jouw verkoper met deze software het volledige beeld zien van wie een prospect is en zijn of haar geschiedenis bij jouw bedrijf. Uiteindelijk helpt een CRM verkopers om prospects van verkoop gekwalificeerde leads naar klanten te brengen.

Als jouw verkopers het zicht op prospects verliezen, vergeten zijn om op te volgen of als je je leadtrackingsysteem bent ontgroeid, is het tijd om naar CRM te kijken.

Enkele van de beste CRM-platforms zijn Zoho en Salesforce.

Waarom moeten deze twee software samenwerken?

Nu we hebben besproken wat elke software doet en hoe ze jouw team kunnen helpen, vraag je je misschien af: “Waarom moeten deze samenwerken? 

Wanneer marketingautomatisering en CRM-software samenwerken, zorgen ze voor een soepele reis voor jouw klanten, terwijl ze van de bezoeker naar MQL naar SQL naar de klant gaan.

Bovendien geeft de combinatie van beide software je verkopers het volledige beeld van de interactie van een prospect met je bedrijf. Jouw verkopers kennen de marketinggeschiedenis van hun prospects.

Bovendien, wanneer marketingautomatisering en CRM geïntegreerd zijn of in één software, kan je marketing- en verkoopteam zorgen voor een consistente berichtgeving. 

Laten we een concreet voorbeeld nemen van hoe de twee software samen kunnen werken.

Om te beginnen, laten we zeggen dat een marketeer een voorsprong krijgt via een blogpost, net als deze.

Misschien besluit deze prospect een lead magnet te downloaden en een formulier in te vullen. Zodra dat gebeurt, begint het marketingteam de lead te koesteren via een e-mailmarketingcampagne.

Nadat er voldoende actie is ondernomen, wordt die lead een marketing gekwalificeerde lead. Na een tijdje, laten we zeggen dat ze een demo aanvragen en officieel een sales gekwalificeerde lead zijn.

Zodra dit gebeurt, gaat de verkoper die verantwoordelijk is voor de demo naar de marketingautomatisering en CRM-software om informatie te verzamelen over hun interacties met het bedrijf.

Ze komen te weten welke aanbiedingen de prospect heeft gedownload, welke blogs ze hebben gelezen, wie ze zijn en voor welk bedrijf ze werken.

Deze informatie geeft de vertegenwoordigers inzicht in de strategie voor de demo, zodat ze bereid zijn de juiste vragen te beantwoorden en het verkoopgesprek te personaliseren.

Als de marketingautomatisering en CRM niet waren aangesloten, zou je verkoper die informatie niet gemakkelijk kunnen vinden. Misschien vragen ze het zelfs aan de prospect tijdens het demotelefoontje, wat de prospect dusdanig irriteert. Ze hebben namelijk jouw bedrijf die informatie al gegeven en ze moeten zichzelf herhalen.

Daarom hebben deze twee software elkaar nodig en versterken ze het proces

Hoewel je misschien een systeem of proces hebt voor het traceren van een lead, is het waarschijnlijk een handmatig proces dat komt met menselijke fouten en prospects die door de mazen van het net heen glippen. Je kunt zo’n systeem niet aanpassen.

Jouw marketingautomatisering en CRM moeten met elkaar verbonden zijn, zodat jouw verkoopteam de juiste tools heeft om een deal te sluiten.

Bijkomend, door de integratie van marketingautomatisering en CRM-software, kunnen je marketing- en verkoopteams samenwerken.

Misschien helpen jouw verkopers je marketingteam bepalen welke content het meest nuttig zal zijn op een gegeven moment.

De integratie van deze systemen moet je helpen om de gaten en knelpunten in je marketing- en verkoopproces te begrijpen. Het kan je helpen om te ontdekken waarom leads niet van MQL naar SQL gaan of waarom prospects niet worden gesloten.

Uiteindelijk kan je team dat doen door je CRM- en marketingautomatiseringssoftware te implementeren:

  •     Meer gekwalificeerde leads genereren
  •     Bied betere zichtbaarheid aan marketing- en verkoopteams
  •     Verkorten van het verkoopproces
  •     Zorg voor een consistente berichtgeving
  •     Breng jouw gegevensbeheer op één lijn
  •     De klantrelatie verbeteren
  •     Verbeter het beheer van de pipeline
  •     Ontwikkelen van relaties tussen verschillende afdelingen

Voordelen

Maar wat kan je er nou precies uithalen als je deze twee tools met elkaar integreert? Dat hebben wij op een rijtje gezet!

Verbetering met je klantrelaties

Een CRM-systeem en marketing automation helpen niet alleen met het creëren van een nieuw bedrijf, maar ook zeker met het voeden (https://www.sortlist.be/nl/blog/lead-nurturing-van-koude-leads-naar-warme-klanten/) van je klanten met interessante inhoud. Zo helpen sales en marketing elkaar met het bouwen van langdurige en waardevolle klantrelaties.

Meer duidelijkheid van leads en klanten (database)

Hoe wil je de juiste inhoud aanbieden in je database, wanneer de salesafdeling hun contacten ergens in een Excel sheet verstoppen? Er ontstaat meestal een discussie over welke klant nou het best bij de inhoud past, en andersom. Als je CRM en marketing automation samen laat werken, zal deze discussie niet meer ontstaan.

  • Koppel meerdere e-mailadressen aan één contactrecord:
    Heb je in je bedrijf twee mensen die naam@bedrijf.nl of naam@bedrijf.com heten? Dan
    kan je ervan uit gaan dat dit dezelfde persoon is en koppel je deze twee aan elkaar zodat je verwarring voorkomt.
  •  Specifieke kenmerken voor kwalificatie:
    Elk bedrijf kwalificeert potentiële klanten op basis van locatie, industrie, functie, etc. Het is dan interessant om ‘customized’ velden aan contacten toe te voegen. Hierdoor kan je specifiekere inhoud sturen en er sneller achter komen met wat voor soort klant je te maken hebt.

Meer zicht op waar iemand zich bevindt in de aankoopreis

Is iemand een Marketing Qualified Lead? Dan is deze persoon nog niet klaar om te kopen en blijft sales dus nog even ‘out of the picture’. Maar is iemand een Sales Qualified Lead en dus al wel klaar om te kopen? Dan is het slim om deze niet meer mee te nemen in de mailings van marketing.

Met de twee tools is dit veel makkelijker te zien en bespaar je veel tijd.

Betere en snellere overdracht van leads

Als iemand een aanvraag doet, bijvoorbeeld een offerte, wil je deze lead zo snel mogelijk kwalificeren en overdragen aan sales. Degene die het snelst levert heeft natuurlijk de meeste kans om de deal te winnen!

Met de samenvoeging van CRM en marketing automation voorkom je vertraging of ruis in de overdracht, aangezien sales automatisch een notificatie krijgt van een nieuwe aanvraag.

Closed-loop analytics en rapportage

De integratie van CRM en marketing automation geeft je de mogelijkheid van bezoeker naar lead en van lead naar klant te rapporteren. Met data inzichtelijk te maken wat werkt, en wat niet, geeft marketing en sales handvatten om de samenwerking te versterken en draagvlak te krijgen bij het management. Hierdoor kun je voldoende budget en mankracht vrijspelen voor toekomstige plannen.

Conclusie

In het algemeen zal de integratie van je CRM en marketingautomatisering jouw marketingteam, verkoopteam en klanten gelukkiger maken, door het marketing- en verkoopproces te optimaliseren.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email