De Belgische Marketing Barometer – editie 2022
Laatst geüpdate op 18 januari 2022 om 09:32 am
Het nieuwe jaar is daar: de perfecte gelegenheid om terug te blikken naar 2021 én uit te kijken naar het komende jaar. Wij analyseerden onze enorme database bestaande uit bijna 3000 Belgische projecten in 2020 en 2021 en kwamen tot enkele interessante conclusies. Benieuwd naar de resultaten? Lees dan snel verder.
In dit artikel
Uit onze analyse springt één zaak uit in het bijzonder: bedrijven vandaag verdelen hun budget steeds meer en meer door in te zetten op verschillende marketing -en communicatieprojecten.
Daarvoor doen ze niet langer beroep op één groot agentschap, maar verkiezen ze samen te werken met meerdere kleine spelers.In tegenstelling tot veel sectoren waar eerder sprake is van consolidatie, zien we dat er een enorme fragmentatie bezig is op de marketingmarkt.
“In tegenstelling tot veel sectoren waar eerder sprake is van consolidatie, zien we dat er een enorme fragmentatie bezig is op de marketingmarkt. De projecten met de grootste budgetten nemen niet zozeer af in aantal, maar boeten wel in qua budgetvolume.”
Hoewel de meer traditionele expertises als advertenties, SEO, e-mailing en grafisch design in volume afnemen, blijft hun belang zeer groot en staan ze nog steeds hoog in de ranking. Daarnaast zien we het aantal projecten rond online advertenties, sociale media, branding en websites stijgen.
Waar de voedingssector (branding, advertenties, e-commerce, sociale media) in 2020 de ranking aanvoerde, is de overheid en administraties de sector die in 2021 het meest investeert in marketing en communicatie (grafisch design, branding, websites, events). Daarna volgen retail, non-profit, e-commerce en de voedingssector.
Met video, gaming, 3D en data analytics zien we daarnaast nieuwe en sterk groeiende expertises opduiken, en stijgt de vraag naar artificiële intelligentie en virtual reality, een trend die zich zal voortzetten in 2022.
AI, VR en chatbots waren al buzzwords, maar in de aanvragen merken we dat ze nu ook echt aan belang winnen op het terrein. We verwachten dus dat die trend zich zal doorzetten in 2023, net als alles wat met Video Marketing te maken heeft, en een verdere ontwikkeling van de Influencer marketing via Social Media en mobiele applicaties.
Dit zijn de belangrijkste conclusies die uit de Marketing Barometer voort vloeiden:
Wil je met jouw bedrijf mee zijn met de nieuwe en opkomende trends en ben je op zoek naar een agentschap die je hiermee kan helpen? Wij helpen je graag verder!
Meest gezocht:
Deel dit artikel op :
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Registreer en ontvang exclusieve marketing gerelateerde content en tips in uw inbox.
20 februari 2021 ∙ 6 minuten lezen
Het klinkt als muziek in de oren en is een droom van iedere ondernemer: met minimale (financiële) middelen tóch een succesvolle marketingcampagne draaien. Kan dat in 2021? Growth hacking lijkt het antwoord te zijn. Wat is growth hacking? Growth hacking is een manier om je bedrijf snel te laten groeien met minimale middelen. Startups zijn […]
Lees meer
24 januari 2021 ∙ 6 minuten lezen
Om een e-commerce initiatief te doen slagen, heeft een organisatie een ander type manager nodig. Een echte e-commerce manager. Een e-commerce manager is een belangrijk onderdeel van het web-team. De groei van de omzet en de verwachte verkoop hangen immers hoofdzakelijk van dit team af. Besluit daarom niet te snel wie deze functie zich kan […]
Lees meer
30 januari 2021 ∙ 7 minuten lezen
Stel je een wereld voor waarin je een product zou kunnen verkopen aan een consument die wilt kopen wat jij verkoopt. Als zo’n wereld zou bestaan, zou het de heilige grond van marketing vertegenwoordigen. Helaas bestaat zo’n wereld niet. Er is echter een marketingtechniek die marketeers helpt meer effectieve berichten en campagnes te creëren. Deze methodes […]
Lees meer
Krijg toegang tot onze exclusieve content!
Exclusieve inhoud en advies via e-mail!