Het juiste bureau vinden in 3 stappen
Reclame & Marketing

Vind het juiste agentschap in slechts 3 stappen

5,00/5(1)

Werken met marketing professionals, is precies wat je nodig heeft voor jouw bedrijf, maar je weet niet hoe je het beste bureau kunt vinden? In dit Sortlistartikel vertellen we je hoe je in 3 eenvoudige stappen het juiste agentschap voor je vindt tussen duizenden agentschappen.

Stap 1: de balans van jouw agentschap opmaken

Om daadwerkelijk het meest geschikte agentschap te vinden dat idealiter ook een partner op lange termijn zal worden, moet je eerst weten wat je precies nodig hebt. Dit geldt of je nu een reclamebureau of een social media– of SEO-bureau wilt vinden. Bepaal jouw behoeften en verwachtingen. Voordat je op zoek gaat naar het juiste agentschap, moet je de volgende vragen kunnen beantwoorden:

Doel, doelgroep en tijdschema

Je kent jouw klanten het best en kunt jouw doelgroep het best bepalen. Bedenk een duidelijk doel dat je samen met het agentschap wilt bereiken. Dit zal vervolgens leiden tot uitsluitingscriteria, zoals competenties en ervaring in de sector, die de zoektocht naar het juiste bureau zullen vereenvoudigen.

Stel jezelf een realistische deadline voor je project. Zo weet je wanneer een agentschap beschikbaar moet zijn om de samenwerking te doen slagen.

Contactpersonen in jouw bedrijf

Bepaal wie in jouw team verantwoordelijk zal zijn voor de communicatie met het agentschap. Verwarring op dit punt leidt tot een verlies van informatie. In het ergste geval kun je zelfs het perfecte online marketingbureau over het hoofd zien.

Begroting

Stel een budget vast voor jouw project, ook al is dat nog niet duidelijk berekend. Als je jouw zoektocht zou beginnen zonder een jouw budget, zou je een grote verscheidenheid aan aanbiedingen van agentschappen ontvangen. Een prijs-prestatievergelijking zou op deze manier niet mogelijk zijn.

Zodra deze vier punten zijn opgehelderd, kun je een korte briefing opstellen met de belangrijkste zoekcriteria, die je kunt gebruiken om het juiste bureau te vinden. Het is nog gemakkelijker om een briefing met Sortlist op te stellen, want wij ondersteunen je bij jouw zoektocht naar het meest geschikte bureau voor jouw bedrijf. En gratis.

Stap 2: Onderzoek van het agentschap

Het juiste marketingbureau moet meer kunnen dan alleen de juiste servicebieden. Naast competenties en locatie kunnen ook andere factoren een doorslaggevende rol spelen. Hier is een kort overzicht:

Omvang van het agentschap

Ook al lijkt het op het eerste gezicht irrelevant, de omvang van een bureau moet van invloed zijn op jouw beslissing. Met een groot agentschap kun je putten uit veel ervaring en flexibiliteit. Met een klein agentschap zijn je en jouw project een prioriteit, zelfs met een kleiner budget. Kleinere bureaus leveren meestal sneller resultaten en worden vaak gebruikt als een “verlengde werkbank” voor jouw eigen marketingafdeling.

Referenties

Referenties, in agentschapsjargon ook wel cases genoemd, zijn het boegbeeld van elk agentschap. Kijk daarom specifiek op de website of het Sortlistprofiel naar projecten die al zijn uitgevoerd en neem de tijd om ze te onderzoeken. In het ideale geval zul je zelfs bureaus vinden die jouw probleem reeds met succes bij een ander bedrijf hebben opgelost.

Sympathie

Bij het vinden van het juiste bureau moeten niet alleen competentie, locatie en referenties kloppen, maar ook chemie. Er zijn geen richtlijnen voor sympathie, maar je moet ook het juiste buikgevoel hebben over de juiste partner voor een succesvolle samenwerking.

Prijzen

Staan er geen prijzen op de website van het agentschap? Dat is een goed teken. Terwijl goedkope aanbieders met prijzen smijten en alleen gestandaardiseerde producten in hun assortiment hebben, nemen goede bureaus de tijd om jouw project persoonlijk te analyseren.

Wees voorbereid op enige eerlijkheid als jouw budget en projectomvang te ver uit elkaar liggen. Sortlist zal je graag adviseren over het instellen van de juiste parameters voor jouw project.

Bureau-instrumenten

Sommige bureaus raden hun klanten aan om te werken met hun zelfontwikkelde agentschapstools, bv. CMS-systemen. Wees voorzichtig. Door het eigen instrument van een agentschap te integreren, bind je jou soms veel meer aan het agentschap dan je zou willen.

Stap 3: Maak de longlist en de shortlist van jouw ideale agentschap

In principe kan de zoektocht naar een agentschap eindeloos worden uitgesteld. Het kan echter ook efficiënter door een longlist en een shortlist samen te stellen. Op de longlist moeten 10 tot 15 agentschappen staan die voldoen aan de criteria die je hierboven hebt omschreven.

Het algoritme van Sortlist stelt automatisch een selectie samen van de tien bureaus die het best aan jouw criteria voldoen.

Aangezien waarschijnlijk maar weinigen van je de tijd hebben om 10 bureaus persoonlijk te ontmoeten, moet de longlist worden ingekort tot een shortlist. Om dit te doen, kunt je het beste de eisen die je hebt vastgesteld nog eens doornemen. Dan kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Welke agentschappen hebben de meest relevantereferenties voor mij?
  • Welke hebben voor mij de beste branchekennis?
  • Welke lijken me het aardigst of spreken me het meest aan?
  • Welke hebben momenteel de capaciteit om mijn project uit te voeren binnen de termijn die ik heb vastgesteld? (Een korte e-mail is hiervoor vaak nuttig).

Deze vragen moeten je helpen jouw shortlist terug te brengen tot 3-5 aanbieders en je kunt nu beginnen met het organiseren van persoonlijke ontmoetingen om het beste marketingbureau voor je te vinden.

Tips om de eerste vergadering en briefing tot een succes te maken, vind je in de links. Als je nog vragen hebt over het vinden van een agentschap, horen wij graag van jou.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email