Een stappenplan om een social media plan op te maken kan altijd praktisch zijn
Marketing

Maak in 8 stappen JOUW social media plan

5,00/5(1)

Zo schrijf je in acht stappen een volledig social media plan

Een social media plan maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar houd je rekening mee? Kun je echt alles inplannen of kunnen sommige dingen ook spontaan gepost worden? Maak je een plan voor alle social media kanalen samen of voor elk platform weer een ander? Misschien nog wel een belangrijkere vraag is hoe je een social media plan maakt. Is dit hetzelfde als een social media strategie? Deze vraag en ook die eerdere vragen zullen we in dit artikel bespreken. We zullen ook gelijk een aantal stappen meegeven zodat jij gemakkelijk een social media plan kunt opstellen. Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je een modern social media plan kunt schrijven en welk voordeel je eruit kunt halen

Hoe kan je een social media plan maken in 8 stappen?

Waarom heb je een social media plan of social media strategie nodig?

Social media wordt nog steeds vaak als een bijzaak gezien. Denk je net dat je dag erop zit kom je er achter dat je al twee dagen niets gepost hebt, Snel nog even poste dan, maar waarover, heb je wel een foto, wat zet je erbij, wat betekent #tbt? Herkenbaar? Dan heb je zeker een social media plan nodig. Je zal misschien al wel gemerkt hebben dat dergelijke snelle posts weinig resultaat geven. We zullen je hieronder niet één maar zes redenen geven waarom elk bedrijf een social media plan of een social media strategie nodig heeft.

Consistentie is belangrijk

Elk jaar spenderen we meer tijd op social media. Dat betekent dus dat wel meer content tot ons nemen. Als jij voor langere tijd niet actief bent op social media raak je in de vergetelheid, mensen zien je niet en denken dan dus ook niet meer aan je. Door met regelmaat te posten komt je merk vaker voorbij, dat is niet alleen goed voor het algoritme maar ook om te zorgen dat mensen aan je blijven denken. Een social media plan zorgt ervoor dat je bewust bent van de momenten waarop je post en bereidt je hierop voor.

Koopbeslissingen worden mede bepaald door social media

Hate it or love it maar het blijft een feit dat als jij iets moois gezien hebt op social media je het dan direct wilt aanschaffen. Nadat je aandacht eerst al is getrokken door de content is de kans een stuk groter dat je het ook daadwerkelijk wilt hebben.

Andersom wordt ook social media gebruikt om bevestiging te krijgen dat een product geschikt voor je is. Als social media gebruiker ga je op zoek naar aanbiedingen, productinformatie en reviews om zo je keuze te maken.

Je klanten zijn actief op social media, met een plan bereik je ze gemakkelijker

Het nieuws wordt tegenwoordig gelezen op social media, in de file wordt al snel het mobieltje erbij gepakt en zelfs tijdens het Netflixen is social media de bron van afleiding. Een social media strategie laat je ontdekken waar en wanneer jouw klanten actief zijn en met de nodige tools kun je je content zo plannen dat jouw posts online komen wanneer je doelgroep het meeste online is. Dat betekent niet dat je dan ook online moet zijn en posten, je kunt je posts op voorhand plannen. Zo kan je zelf gewoon verder met je favoriete Netflix serie terwijl jouw doelgroep je content consumeert.

Bespaar tijd

Een social media strategie zal je op de langere termijn zeker tijd gaan besparen. De vluchtige”ik moet nog snel iets posten” gedachte maakt plaats voor rust in je hoofd en een uitgedokterd plan door je social media plan. Natuurlijk zul je eerst op zoek gaan en tijd investeren in de juiste creatie van je social media plan, maar staat dit eenmaal dan is het plannen een stuk gemakkelijker en bespaar je tijd met het vooraf indelen van je posts.

Meer creativiteit

Dit is ook wel gerelateerd aan de tijdsbesparing maar het is aan de andere kant ook vrij logisch. Door verder op voorhand te plannen, heb je meer tijd om goed over je content na te denken, wie je bijvoorbeeld op welk tijdstip wilt bereiken. Dit zijn allemaal zaken die je creatieve geest stimuleren door er op voorhand over na te denken.

De concurrentie voorblijven

Net te laat met je kerstcampagne of Black Friday op een haar na vergeten? Niet met een social media strategie en een goed uitgedacht social media plan! Je plant veel meer op voorhand en kijkt meerdere keren per maand naar de aankomende maanden, zo vergeet je zeker geen belangrijke momenten en heb je alle tijd om hier naar toe te werken. Wedden dat je echt niet de enige bent die zonder een social media plan overal net te laat achterkomt?

Social media is nu een onderdeel van ons leven

Bron:Pexels

In acht stappen naar een complete social media strategie

Je kunt een social media strategie zien als een stappenplan. Je stelt doelen en kijkt zo wat je nodig hebt om deze doelen te bewerkstelligen. Met de onderstaande zes stappen staat je social media strategie als een huis en heb je binnen een aantal uur een plan voor het hele jaar (en misschien wel het daaropvolgende jaar).

Stap 1: Het bepalen van je doelen

Wat wil je nu echt bereiken met je social media activiteiten? Is het je naamsbekendheid vergroten of dat je bestaande klanten meer met je communiceren? Het is belangrijk om hier goed over na te denken en daarom dat we je doelen op stap 1 hebben gezet. Het is ook zomaar mogelijk dat je eerdere doelen hebt tegelijkertijd. We raden je aan om elk van elk doel een SMART doel te maken. Misschien overbodig maar SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Schrijf je doelstellingen zo concreet mogelijk op.

Als je voor sales wilt gaan zou je Conversies als doel kunnen noteren. Dit zijn meetbare resultaten die je af kunt leiden uit je social media content. Je kunt via je posts bijvoorbeeld mensen stimuleren naar je webshop te gaan of zich aan te melden voor een nieuwsbrief.

Brand Awareness oftewel naamsbekendheid als doel heeft als uitgangspunt dat je meer mensen met je merk kennis wilt laten maken. Het idee is om je doelgroep jouw merk en diensten of producten direct te laten herkennen.

Betrokkenheid in het Engels Engagement, staat voor de interactie tussen je publiek en jij. Hierbij is je doel dat de mensen die je volgen een community worden en zoveel mogelijk van jou delen, liken en reageren. Je kunt dit goed in de gaten houden door middel van verschillende analyse systemen. Als je dit geanalyseerd hebt kun je bovendien je content hierop aanpassen om zo nog meer betrokkenheid bij jouw social media feed te creëren

Stap 2:Kiezen van je doelgroep

Nu je jouw doelen hebt bepaald, is het tijd om na te denken over wie je wilt bereiken. Kun je jouw doelgroepen in meerdere partijen onderverdelen? Dan is het handig om dit ook daadwerkelijk uit te schrijven. Je kan zo namelijk gaan denken welke content deze verschillende doelgroepen aanspreekt en waar je ze benadert. Je kunt een onderscheid maken in bijvoorbeeld leeftijd, interesses of geographische gegevens.

Stap 3: Het bepalen van je social media kanalen

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende social media kanalen dat je echt een ruime keuze hebt om je content te plaatsen. Je moet je dus gaan afvragen waar jouw doelgroep zich bevindt en welke social media kanalen het meest gebruikt worden door jouw doelgroep.  Behalve de overbekende Facebook en Instagram moet je ook Whatsapp, Youtube, Tiktok en zelfs Clubhouse in acht nemen als social media kanalen waar jouw doelgroep zich kan bevinden. Op elk van deze platformen kun je potentiële klanten vinden en elk platform heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. In je social media plan kun je jouw doelgroep koppelen aan je kanalen en zo bedenken welke content hier het beste werkt.

Een succesvol social media plan kan je heel wat tijd besparen

Bron:Pexels

Stap 4: Welke content plaats je op jouw social media?

Bij het maken van je content moet je eerst denken aan de eerste drie stappen die we hierboven al genoemd hebben. Ook moet je bedenken hoe je jouw missie en visie van het bedrijf in je content kunt verwerken. Daar is een goede manier voor: het HHH model. Dit model staat voor Hero, Hub en Hygiëne. Dit zijn drie verschillende contentsoorten.

Hero’s zijn grootschalige campagnes waarin je gebruik maakt van storytelling. Deze content wordt gedragen door een breed publiek en heeft als doel awareness voor je product of bedrijf te creëren.

Hub Content komt regelmatig terug en wordt ook wel als de aorta van je social media okan gezien. Het is gericht op een niche of een kleinere doelgroep. Hub content laat, mits goed uitgevoerd, je doelgroep terugkeren. Bepalend voor Hub content is bovendien dat het vaak inspeelt op emoties. Hub Content kan zo uitgebreid zijn dat het social media overstijgt. Hierdoor komt het dan ook vaak voor dat Hub content wordt gepland in zowel televisie als social media campagnes en elkaar constant aanvult.

Tenslotte zijn er nog hygiene posts. Dit heeft niets met hygiëne te maken behalve dan dat je er elke dag mee te maken hebt. Hygiene content geeft uitleg over je bedrijf maar beantwoordt ook vragen die bij jouw doelgroep kunnen spelen. In principe kun je hygiëne posts elke dag plaatsen. Ze vormen feitelijk de basis van je content kalender.

Stap 5: Interactie creëren

Elke post die je uitbrengt moet jouw doelgroep tot actie aanzetten. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je niets van iemand anders kopieert. Je dient op jouw unieke manier content uit te brengen dat je volgers raakt. Nu hangt er natuurlijk een hoop af van je content en daarom is het belangrijk dat je posts dichtbij de visie en normen en waarden van je bedrijf liggen. De combinatie tussen eigenzinnigheid en jouw unieke verhaal zal alle volgers verrassen en bovendien zorgen voor terugkerende bezoekers.

Alleen goede content uitbrengen door middel van mooie foto’s of leuk geschreven tekst is niet genoeg. De interactie bereik je door verschillende vragen te stellen en heel responsief te zijn op social media. Het is eigenlijk een vereiste om op elk bericht (positief of negatief) te antwerpen. Zo creëer je gesprekken en blijven je volgers aan je gebonden.

Stap 6:Budgetteren

We zullen het toch maar even aanstippen. Misschien dat je er niet op zit te wachten maar in je social media strategie is het belangrijk om ergens je budget te maken. Zelfs als je geen extra cent kunt uitgeven is het noodzakelijk dat je dit vermeld. Als je bijvoorbeeld op een gegeven moment wel met een extern social media bedrijf gaat werken voorkom je misverstanden. Betalen voor om jouw social media posts te sponsoren of een influencer in te schakelen kan volgens een externe adviseur nuttig zijn, als hier geen budget voor is, vertel je dit het beste zo snel mogelijk. Ook is het voor jezelf belangrijk om in de gaten te houden wat je uitgeeft aan jouw social media en hoeveel je uitgaven de betrokkenheid en naamsbekendheid vergroten.

Stap 7: Resultaten meten

Je hebt in de eerste stap al gezien dat we je aanraden om duidelijke doelen te stellen. Om het resultaat van deze doelen te meten moet je een aantal KPI’s opstellen. Deze kun je vervolgens elke week meten. Elke maand mag ook, zodra het maar periodiek plaatsvindt. Door dit te monitoren kun je jouw content verbeteren en jouw social media posts aanpassen naar de wensen van je volgers. Wat voorbeelden van KPI”s zijn:

  • Aantal nieuwe volgers
  • Hoeveelheid link clicks
  • Profielbezoekers
  • Comments
  • Conversies per gespendeerd budget

Je kunt per doel verschillende KPI’s stellen. In het algemeen houdt elk bedrijf sowieso al bij wat de groei van aantal volgers is. Een groot voordeel van de laatste ontwikkelingen op social media is dat elk platform zelf al genoeg analyses toont. eventueel kun je ook nog andere (betaalde) tools inschakelen die KPI’s meten en de groei van je social media accounts bijhouden.

Stap 8: Evalueren, aanpassen en nog eens meten

Je social media plan is feitelijk een vicieuze cirkel: je bent er nooit mee klaar. Zodra je op stap zeven bent beland, ga je terugkijken naar je doelen en is het aan jou de taak om te kijken of je huidige strategie je doelen heeft bijgedragen. Wees hier ook kritisch op je resultaten. Waar kan je verbeteren, hoe kun je je content nog aantrekkelijker maken en zorgen voor meer naamsbekendheid en betrokkenheid van je volgers. Bij social media marketing is het belangrijk om ook te kijken naar het uitgegeven bedrag en te zien hoe je jouw campagnes kunt optimaliseren. Het moet een samensmelting zijn van een grote campagne, uitgedragen op verschillende platforms.

Elke post moet aanspreken en dat is best lastig. Door de date van je posts en je KPI’s goed te bekijken zie je wat wel en niet werkt bij jouw doelgroep/ Vervolgens kun je in de toekomst de minder goed werkende posts achterwege laten en vervangen door andere content die volgens de data beter aanspreekt. dit meet je vervolgens ook weer en zo werk je langzaam maar zeker toe naar een grotere doelgroep met potentiële klanten die de marketing via mond op mond reclame en het delen van jouw content voor je doen.

Een social media plan is quasi niet ondenkbaar wanneer je op lange termijn met social media gaat werken

Bron:Pexels

Conclusie: Een social media plan verhoogt je bedrijfsresultaten en bespaart tijd

Door een social media plan goed uit te werken en alle aspecten goed uit te voeren zul je zeker een hoop tijd besparen. je bent je concurrentie voor omdat je al veel eerder in een jaar een juiste campagne opzet en kunt je content zo beter plannen. omdat je de tijd neemt om campagnes volledig uit te werken zullen je posts stuk voor stuk aanspreken bij jouw doelgroep via social media. Dit meet je vervolgens om vervolgens je content te verbeteren en diep in te gaan waarom sommige posts wel werken en andere juist niet.

Net als je posts evalueer je ook van tijd tot tijd je strategie. Hiermee zul je merken dat je resultaten zullen stijgen. Je gebruikt je content om nieuwe potentiële klanten aan te trekken en te enthousiasmeren. Hiermee vergroot je jouw naamsbekendheid en stijgt de kans op conversies. Het zal in het begin lijken op een hoop werk maar er zijn inmiddels genoeg templates en tools te vinden die het opstellen van een social media plan gemakkelijk maken.

Sortlist kan je helpen met het vinden van de juiste partner die je kan helpen met een social media plan in Amsterdam en Eindhoven.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email