Responsive Webdesign: 6 redenen om eraan te beginnen
Web & Software Development

6 redenen om aan Responsive Webdesign te doen – 2021

3 stemmen, gemiddeld: 3,67 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,67 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,67 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,67 van de 53 stemmen, gemiddeld: 3,67 van de 53,67/5(3)

Websites moeten zich snel kunnen aanpassen op al deze verschillende schermen en daarom is responsive webdesign juist zo belangrijk. We zitten een hoop op het internet en we gebruiken daar allerlei verschillende apparaten voor. Van een computer beeldscherm tot tablet en van iPhone tot aan een 50 inch televisie. De technologie heeft niet stilgezeten en de tijd dat iedereen dezelfde beeldschermafmetingen had is al zo’n twintig jaar terug.  In dit artikel zullen we over de laatste trends in responsive webdesign gaan en je uitleggen waarom je het beste zo snel mogelijk zorgt dat jouw website responsive is. De volgende onderwerpen zullen we bespreken:

Hoe belangrijk is een responsive website?

Als webdesign, development of bloggen nieuw voor je is, vraag je je misschien af ​​waarom responsive design überhaupt belangrijk is. Het antwoord hierop is eigenlijk simpel. Het is niet langer voldoende om voor één apparaat te ontwerpen. Er zijn zoveel verschillende apparaten. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken en er bovendien voor zorgen dat ze jouw content gemakkelijk kunnen consumeren. Een belangrijk gegeven is dat meer dan de helft van het webverkeer via een mobiel device gebeurt. Dat betekent dat er wereldwijd nu meer mensen het internet gebruiken op hun mobiel in plaats van via een laptop of desktop computer.

👉🏾 Jouw website optimaliseren? – Dan heeft Sortlist de oplossing voor jou, ontdek specialisten in website optimalisatie

Als jouw website niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, zul je dus een flink aantal bezoekers wegjagen. Je moeten in kunnen spelen op de behoeften van alle bezoekers en daarom dat je website dus responsive moet zijn. Niet alleen voor je bezoekers is een responsive website belangrijk, ook Google hecht nogal veel waarden aan een website die goed reageert op een mobiel toestel. We kunnen het zelfs zo stellen: als je niet heel snel zorgt dat jouw website goed te bekijken valt op mobiel zal Google je binnenkort niet meer tonen tussen de zoekresultaten. Echt waar, Google zal alleen nog maar responsive websites tonen. Alleen die zin is al een reden om zo snel mogelijk om te schakelen naar een responsive website, als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk.

Hoe werkt responsive webdesign?

Responsive webdesign is bedoeld om door diverse afbeeldingen van een pagina voor verschillende soorten schermformaten en apparaten een zo goed mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Hou dus rekening met de schermruimte zodat de site goed navigeerbaar en overzichtelijk blijft. Door deze verschillende ontwerpen zal een webbrowser herkennen welk design het beste werkt en deze zo te laden.

Je maakt je responsive website aan de hand van verschillende modellen. Deze website wordt onderverdeeld in verschillende breakpoints. Hoe meer van dit soort breakpoints je creëert hoe beter de website geschaald wordt naar het formaat van een scherm Een responsive webontwerp is in vergelijking met adaptive webdesign een makkelijke manier om je website op meerdere mobile apparaten te tonen.

Wat is adaptive webdesign?

Waar je bij responsive webdesign een pagina maakt met verschillende afmetingen, gaat adaptive webdesign net een stukje verder. Hier maak je meerdere versies van een pagina die op verschillende toestellen anders naar voren komen. Hoe groot je scherm is wordt vervolgens geen rekening mee gehouden. Het grote verschil tussen responsive webdesign en adaptive is dat responsive rekening houdt met alleen het formaat, adaptive gaat net een stap verder. Zo wordt er rekening gehouden met het toestel, maar ook bandbreedte en user experience.

Voordelen van Adaptive en Responsive webdesign

Door de exponentiële groei van het van mobiel apparaten op het web is, zijn zowel adaptive als responsive webdesign een must geworden. Je las net al dat meer dan de helft van het internetgebruik op een mobiel toestel of tablet plaatsvindt.

Gebruikservaring is beter

Je kunt verschillende doelen hebben met je website maar je moet er toch altijd voor zorgen dat de informatie op je website goed leesbaar is. Je bezoekers moeten snel de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Door responsive webdesign toe te passen kunnen bezoekers vanaf elk toestel sneller de informatie kunnen vinden.

Mooier design op elk toestel

Omdat we steeds vaker onze mobiel gebruiken om het web op te gaan wordt het design op deze kleinere beeldschermen steeds belangrijker. Vroeger toen het mobiel internet nog in haar kinderschoenen stond, accepteerden we nog dat een website er niet zo mooi uitzag op een mobiele telefoon of tablet. Dat is tegenwoordig wel anders. Als een website langzaam laadt, of niet mooi naar voren komt dan kiezen we al snel voor ander site. Dat betekent dus dat je website bezoekers kwijt raakt en je dus een toekomstige sale verloren ziet gaan.

Enorm belangrijk voor zoekmachines

Google houdt steeds meer rekening met responsive webdesign. Als jouw website responsive is betekent dit dat meer mensen er gebruik van kunnen maken. Google hecht daar waarde aan, gebruikersgemak is belangrijk en daarom zal je met een responsive website beter gepositioneerd worden dan met een ouderwetse desktop website die zich niet aanpast.

Meer bezoekers, lagere bounce rate, langere sessies

Je hebt nu een aantal globale redenen kunnen lezen die je waarschijnlijk wel hebben doen besluiten om zo snel mogelijk over te stappen naar een responsive website. We gaan iets meer in detail en leggen je nu uit wat je nog meer voor voordelen kunt verwachten.

Meer bezoekers

Google vindt een goede responsive website dus belangrijk en zal je belonen als jouw website er goed uitziet en snel is op mobiele apparaten. Hierdoor zul je meer bezoekers terug zien. Google zal je namelijk hoger ranken als je responsive website hebt.

Lagere bounce rate

Met een betere website voor mobiele apparaten daalt de bounce rate aanzienlijk. De bounce rate is het percentage bezoekers dat op je website landt en vrijwel direct weer vertrekt. Dit kan meerdere redenen hebben maar een slechte weergave van informatie op mobiel is vrijwel zeker de hoofdoorzaak.

Langere sessies

Goede navigatie en directe toegang tot de juiste informatie zorgt ervoor dat je bezoekers langer op je site blijven en ook nog eens meer pagina’s bezoeken.Langere sessies betekent ook dat je kans op conversie stijgt.

Deze termen worden gebruikt bij responsive webdesign en adaptive webdesign

Als je denkt dat je met responsive en adaptive wel even vooruit kunt qua woordenschat bij websoftware heb je het mis. Als je iets verder in de diepte gaat kom je al snel een aantal andere termen tegen. Om er voor te zorgen dat je niet tegen een muur aanloopt zullen wij een paar van deze termen er uit pikken en met een makkelijke uitleg komen.

Mobile first

Mobile first staat voor een uitgangspunt waarbij als het eerste het mobiele design wordt ontworpen en daarna pas het design voor verschillende schermformaten. Omdat het design met een klein scherm begint moet er al snel worden uitgevonden wat belangrijk is en wat overbodig. De meest relevante onderdelen komen in het mobile design. Minder relevante onderdelen worden toegevoegd naarmate de schermgrootte toeneemt. Bij mobile first staat het mobiele design dus voorop.

Breakpoints en States

De breakpoints hebben we hierboven al even besproken en geven aan wanneer een indeling stopt en begint bij een responsive website. Deze indeling wordt een state genoemd. Door je venster van je webbrowser te vergroten en te verkleinen kun je gemakkelijk de breakpoints en states zien.

Fluid design

Elke verandering in schermgrootte een andere indeling weergeven. Met een fluid design heb je dus in alleen een andere indeling voor smartphones, tablets, desktops en laptops maar wordt dit ook doorgetrokken naar de schermgrootte. Een duidelijk voordeel van fluid design is dat je vrijwel geen zwarte of grijze balken hebt aan weerskanten van je website.

Progressive enhancement

Responsive webdesign betekent dat al je content op je website toegankelijk moet zijn voor alle gebruikers.Het maakt hierbij niet uit wat voor een apparaat ze gebruiken. Om dit voor elkaar te krijgen, bekijk welke functionaliteit essentieel is en hoe je het gebruik op het apparaat met de minste mogelijkheden.

Media queries

Media queries is een CSS.3 eigenschap die content automatisch aanpast aan verschillende schermafmetingen. Het is een stuk code in de stylesheet van je responsive website. Deze code vraagt zodra je de website bezoekt de grootte van je browserscherm op. Afhankelijk van het antwoord is van je browser, zorgt de media queries ervoor dat je content op de juiste manier zal laden.

Voorbeelden van responsive websites

Veel websites zijn tegenwoordig responsive of in ieder geval onderweg om responsive te worden. In ons dagelijks werk komen we een hoop mooie responsive websites tegen en het was even lastig om er direct een favoriet uit te kiezen.

De website van London Alley

London Alley is een bedrijf dat zich bezighoudt met advertenties en muziek video’s. Deze responsive website werkt niet alleen schitterend op elk mobiel apparaat, het is ook nog eens supersnel en uitgebreid. Je ziet direct de video’s verschijnen en de site heeft amper tijd nodig om te laden. Schitterend responsive webdesign en snelheid gecombineerd dus.

Apple

Als je zelf de digitale revolutie inzet door met een iPhone uit te komen, doe je er goed aan om te zorgen dat je website op zijn minst responsive is. Het zou wat ons betreft ook de nummer één website moeten zijn op het gebied van responsiveness. Ze komen dicht in de buurt, de cleane typische Apple website is schitterend op elke device, zelfs op een Android mobiel apparaat werkt de site goed. Het maakt echt niet uit hoe klein of groot je beeldscherm is, De website past prima op elk formaat.

Conclusie

Een responsive webdesign is een must tegenwoordig. Je maakt niet alleen een responsive website om je klanten goed te ontvangen maar moet ook begrijpen dat dit ook je SEO enorm ten goede komt. Google indexeert je in 2021 zelfs niet meer als je website niet responsive is. Gelukkig hebben website builders zoals bijvoorbeeld WordPress dat ook op tijd in de gaten gehad en is responsive webdesign overal wel te maken.

Meer dan 50% van al het internetverkeer is via de smartphone of een ander mobiel device. HIerdoor is een mobiele versie dus vereist. Vroeger had je nog een mobiele versie en een aparte desktopversie. Tegenwoordig is het makkelijk om één website te maken die je vervolgens met responsive webdesign toont op elk apparaat. Responsive websites zijn de norm geworden en zorgen ervoor dat je bezoekers langer op je website blijven, je bounce rate verlaagd en dat je dus ook meer conversie kan draaien.

Dit zijn allemaal redenen die je zo snel mogelijk moeten laten kiezen voor responsive websites. Dit kun je misschien zelf doen met een website builder maar het is ook mogelijk om een expert in België te raadplegen. Deze zullen de opdracht vaak sneller, nauwkeuriger en volgens de laatste technologie uitvoeren. Zo bespaar je zelf dagen of misschien wel weken tijd.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email