Waarom moet je gebruik maken van een contentkalender?
Content Marketing

Zo maak je gebruik van een contentkalender voor jouw team

2 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 52 stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 53,00/5(2)

Het hebben van verouderde informatie op je website is voor sommige bezoekers genoeg om naar een andere website te gaan. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van een contentkalender, zodat je je content kunt organiseren.

Een contentkalender kan een waardevolle toevoeging zijn en ervoor zorgen dat je kwalitatieve content publiceert. In dit artikel lees je hoe een contentkalender eruit ziet, wat een goede contentkalender bevat. Ook geven we tips voor contentkalender maken en contentkalender gebruiken. Je kunt daarna direct aan de slag om een eigen content planning te maken.

Waarom maak je een contentkalender?

Door van te voren goed over de content na te denken kun je meer structuur en een betere kwaliteit leveren. Op deze manier krijg je goed zicht op de content gecreëerd door je team en kun je aan goede content marketing doen.

Hier zijn enkele punten waarom je best aan een contentkalender begint:

  • Goede content publiceren is belangrijk als je gebruik maakt van content marketing.
  • Een planning geeft houvast en kan ervoor zorgen dat jij of de leden van je team minder last minute stress ervaren.
  • Creatieve ideeën krijgen zo de kans om gepubliceerd te worden en een contentkalender helpt hierbij.
  • Een contentkalender zorgt ervoor dat alle benodigde content online komt en wordt bijgewerkt.

Zo zul je minder social media posts vergeten, eraan worden herinnerd dat je dat ene stukje content nog moet bijwerken of zal een kalender er juist voor zorgen dat de verantwoordelijke redacteur een nieuw artikel doorleest.

Een contentkalender bevat meer dan alleen content

Contentstrategie is een belangrijk kenmerk voor online websites. Het is belangrijk dat de content vindbaar is, op verschillende kanalen wordt gepubliceerd en vooral dat het de juiste content is met het juiste onderwerp. Zeker als je team uit meerdere personen en eventueel zelfs aannemers bestaat, is het belangrijk dat je content op elkaar aansluit en de doelen duidelijk zijn. Met een contentkalender weet iedereen wanneer een stuk content geproduceerd gaat worden en wanneer belangrijke evenementen plaatsvinden.

Met een contentkalender geef je duidelijkheid

Het publiceren van nieuwe content of het bijwerken van bestaande content kan soms een chaos lijken. Iedereen krijgt goed zicht op de doelen met een eigen contentkalender. Tevens zorgt een goede contentkalender ervoor dat er regelmatig nieuwe content wordt gepubliceerd en niet allemaal op hetzelfde moment.

Je kunt verschillende types content in je kalender opnemen, zoals een blog post, e-book, white paper, podcast, nieuwsbrief en veel meer. Een contentkalender helpt je om deze content te organiseren en op een strategisch en regelmatig tijdstip te publiceren.

Hoe ziet een contentkalender eruit?

Je kunt eenvoudig je eigen contentkalender maken in bijvoorbeeld een Excel bestand, of je kunt gebruikmaken van een gratis contentkalender template. Er bestaat niet één contentkalender, je kunt hem zo maken als voor jou en je team handig is. Voorbeelden van onderdelen die in je contentkalender kunnen voorkomen zijn:

  • Type content
  • Datum
  • Auteur
  • Doelgroep
  • Metatitel en Metabeschrijving
  • Kanaal voor publicatie

Lees voor je een contentkalender gaat maken de onderstaande tips in dit artikel door, zodat je een goede contentkalender kunt maken.

Hoe maak je een content kalender?

Met de volgende stappen leggen we uit hoe je een eigen contentkalender kunt maken, bijvoorbeeld voor het beheren van je social media kanalen. Je kunt dit helemaal zelf maken of gebruikmaken van beschikbare tools zoals en gratis contentkalender template of speciale programma’s. Dit is naargelang de behoeften van jou en jouw team. Er zijn op internet verschillende gratis contentkalender templates te vinden, er zal dus ongetwijfeld een template bijzitten die bij jouw bedrijf past. Voor het downloaden van zo’n template wordt meestal gevraagd om een formulier in te vullen en een e mailadres op te geven. Het zou kunnen dat deze diensten interessant zijn voor je team, vooral als je nog niet goed weet hoe je een contentkalender moet samenstellen.

Bepaal de huidige situatie

Maak een overzicht van de verschillende soorten content die je publiceert, welke kanalen je gebruikt, met wie je de content wilt delen of wat je doelgroep is en bepaal of de bovenstaande punten met elkaar samenhangen. Op basis van je huidige situatie kun je een planning en contentstrategie maken voor jouw bedrijf.

Om je huidige situatie te analyseren kun je de content zelf analyseren, beoordelen op effectiviteit en bepalen wat de verbeterpunten zijn. Zo kun je onder andere analyseren wat de titels en metaomschrijvingen van je artikels zijn, of er duplicaten aanwezig zijn en hoeveel artikels je hebt gepubliceerd. Het bekijken van de effectiviteit van artikels kun je doen door te kijken of de content backlinks genereert, of de content een goede positie heeft in Google en of de content regelmatig wordt gedeeld. Dit kan je ook leren welke content er misschien aan vervanging toe is of zelfs verwijderd moet worden.

Wat zijn je doelen?

Het bepalen van je doelen is belangrijk vóór je content maakt. Voor de beste marketing is het belangrijk dat je content je doelen behartigd en dat je online uitingen duidelijk zijn. Wat wil je ermee bereiken? We hebben een paar doelen voor je opgelijst:

  • Meer naamsbekendheid opbouwen
  • Meer bezoekers naar je website trekken
  • Bepaalde producten of diensten verkopen
  • Een relatie opbouwen met je doelgroep
  • Je doelgroep aanzetten tot actie
  • Het verhogen van je aantal conversies
  • Doelgroepen informeren om de druk op de klantenservice te verminderen
  • Donateurs werven
  • Nieuwe werknemers aantrekken
  • Entertainment aanbieden
  • Het bevestigen van een expertpositie

Uiteraard zijn er nog veel meer doelen dan wat we hierboven hebben opgenoemd. Ga bij jezelf en je team na wat je hoofddoel is en verwerk dit in je contentkalender.

Neem een kijkje bij je concurrenten

Je kunt van zowel succesvolle concurrenten iets leren als van de fouten van concurrenten. Dit is daarom een belangrijk onderdeel bij het maken van een contentkalender. Zo kun je bijvoorbeeld de social media post van een concurrent vergelijken met een post van jou. Posten ze op verschillende kanalen of op één kanaal, welke content maken ze en welk type content? Je kunt door je concurrenten te bekijken er tegelijkertijd voor zorgen dat je uniek blijft. Lijkt jouw strategie of content te veel op die van je concurrent? Dan is het tijd voor vernieuwing.

Een contentkalender maken

Leg vast wanneer je welke content op welk kanaal wil plaatsen, wie dit moet doen en hoe je de content levend houdt. Hoe vaak je bepaalde content wilt plaatsen is afhankelijk van het type content:

  • Hero-content. Deze content wordt gebruikt om een nieuw product of evenement aan te kondigen. Het doel is dat veel mensen deze content zien. Het maken van dit type content is duur en tijdrovend, waardoor je de hero-content maar enkele keren per jaar zult publiceren.
  • Hub-content. Hub-content is content die regelmatig wordt gepubliceerd en die een relatie opbouwt met je doelgroep. Je kunt hierbij denken aan een wekelijkse of dagelijkse terugkerende rubriek.
  • Hygiene-content. Met dit type content vermaak je de bezoekers van je website of kanaal. Dit kunnen bijvoorbeeld weetjes zijn of een quizzen. Deze content is snel en kost de minste tijd om te maken.

Wat is een goede contentkalender?

Een goede contentkalender geeft overzicht en duidelijkheid. Je creëert een planning en geeft aan wie er verantwoordelijk is voor het maken van de juiste content. Het is daarbij belangrijk dat je kalender overzichtelijk is. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door verschillende kolommen te maken waarin je aangeeft wat het onderwerp van de content is, op welke kanalen het gepubliceerd moet worden, de datum en wie het gaat maken. Je kunt gebruikmaken van verschillende kleurcodes om bepaalde zaken uit te lichten. We betrekken dit nu niet in het artikel, maar met een beetje zoekwerk kun je zo een contentkalender voorbeeld vinden!

Wat moet er in een contentkalender?

Het staat niet vast wat er in een contentkalender moet komen, je kunt dit dus aanpassen naar je eigen behoeften. Enkele dingen die je in de kalender kunt gebruiken:

  • Tijdsframe. Over het algemeen wordt er een planning gemaakt voor 6 maanden. De digitale marketingwereld is flexibel en kan snel veranderen, zorg er daarom voor dat je wat ruimte overhoudt voor onverwachte zaken.
  • Titel. De titel van het artikel of document geeft duidelijkheid over welke content het gaat.
  • Onderwerp. Door het onderwerp van de content in je kalender op te nemen is het meteen duidelijk waar de content over moet gaan.
  • Status. Als je een contentstrategie maakt voor een team met meerdere personen, kan het handig zijn om een kolom met de status van de content toe te voegen. Diegene die aan de content werkt kan dan eenvoudig aan de rest van het team laten weten wat de status van de content is.
  • Link naar het document. Om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot het document, kun je het beste een link naar het betreffende document in je kalender opnemen. Dit geeft een duidelijk overzicht. Zorg ervoor dat de privacy instellingen juist zijn en dat iedereen die toegang moet hebben toegang krijgt.
  • Kanalen. Geef duidelijk aan op welke kanalen de content gepubliceerd moet worden. De contentkalender zorgt er op deze manier voor dat je geen enkel kanaal vergeet.
  • Gebruik kleurcodes. Je kunt verschillende kleurcodes gebruiken om overzicht te creëren in je contentkalender. Zo kun je bijvoorbeeld de verschillende types content een verschillende kleur geven, of de verschillende statussen. Voeg een legenda toe zodat je team weet wat de kleurcodes betekenen en deze ook toe kunnen passen.

Conclusie

We hoeven je na dit artikel niet meer uit te leggen dat een contentkalender helpt bij het organiseren van de content die je nog moet publiceren of van de content die je bij moet werken. Door gebruik te maken van beschikbare tools zoals een contentkalender template kun je direct aan de slag. Het is natuurlijk ook mogelijk om volledig zelf een contentkalender te maken in bijvoorbeeld een Excel bestand of Google Kalender.

Met een contentkalender geef je iedereen in je team duidelijkheid en zorg je voor minder last minute stress. Je bouwt daarnaast een betere band op met je lezers, omdat je op regelmatige tijden content publiceert. Daarnaast zorgt het gebruik van een contentkalender ervoor dat je artikelen meer met elkaar samenhangen. Het gebruik van een contentkalender kun je overal op toepassen, ook op bijvoorbeeld social media posts.

Het is namelijk niet alleen belangrijk dat je de juiste content plaatst, maar ook wanneer en waar je dat plaatst. Door een overzichtelijke en duidelijke planning te maken vergroot je de kans dat dit wordt uitgevoerd. Wacht niet te lang met het opstellen van een contentstrategie en til je content marketing naar een hoger niveau.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email