Top 10 voordelen van Trustpilot vind je HIER
Laatst geüpdate op 21 april 2021 om 02:21 pm
,Trustpilot is een bekende software voor zowel gewone internetgebruikers als kleine en grote bedrijven, aangezien alle partijen er baat bij hebben. Leer in dit artikel meer over wat Trustpilot precies is, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen en hoe je dit verder kunt optimaliseren om meer uit je business en je klanten te halen.
Wat is Trustpilot?
Veel mensen kennen de bekende partij Trustpilot wel. Het is voor consumenten een belangrijke factor in het maken van een aankoop. Trustpilot is een onafhankelijke review website welke grote invloed kan hebben op de conversies van jouw bedrijf..
De recensies die ingevuld worden via Trustpilot, kun je zelf via de handige ‘TrustBox’ widget op je eigen website zetten. Zo zien nieuwe bezoekers direct hoe de gebruikerservaring van de vorige klanten was. Ook kun je ze toevoegen aan de Facebook pagina en kunnen het aantal review sterren in zoekmachine zoekresultaten weergegeven worden. Dat is nog een extra aanleiding voor potentiële klanten om jouw website te bezoeken tegenover de concurrentie, mits je goede recensies hebt natuurlijk.
De vele voordelen (en potentiële nadelen) van TrustPilot
Positieve recensies hebben een reeks aan voordelen, zeker als je deze op je website en in de zoekresultaten naar voren laat komen. Dat laat niet weg dat negatieve recensies ook een reeks nadelen met zich mee kan brengen. Hier een aantal voorbeelden:
Je creëert vertrouwen in je bedrijf en je producten / diensten
Wellicht het grootste voordeel van positieve recensies is dat er voor vele nieuwe bezoekers direct een vertrouwen in je bedrijf en je producten of diensten gevormd wordt. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten veel sneller overgaan op een aankoop. Uiteraard brengt dit ook met zich mee dat negatieve recensies een afschrikking kunnen zijn voor nieuwe bezoekers. Een groot deel van de consumenten wegen recensies zwaar mee wanneer ze een aankoop willen doen of een dienst af willen nemen bij een bedrijf.
Recensies zijn ideaal voor feedback
Zowel positieve als negatieve reviews kunnen waardevolle feedback met zich meebrengen. Je kunt je bedrijf met het oog op de doelgroep verder laten groeien door deze feedback op de juiste manier door te voeren zodat je jouw klanten een nog betere gebruikerservaring kunt bieden. In het geval van negatieve recensies; vraag jezelf af wat de aanleiding is voor de negatieve recensies, soms kunnen er zelfs meer aanleidingen voor zijn. Door jezelf aan te passen voorkom je dergelijke negatieve recensies in de toekomst.
Trustpilot voor SEO gebruiken
Nog voordat een gebruiker op je website kan komen om een aankoop te doen zal deze gebruiker bij je website terecht moeten komen. Dit kan vanaf veel kanalen gebeuren, maar zoekmachines (Google, Bing, etc.) zijn voor veel consumenten de eerste stap. Met goede SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, kun je ervoor zorgen dat je aan de top van de zoekresultaten komt op relevante zoekwoorden, wat voor veel mensen een aanleiding is om de website te bezoeken.
Via Trustpilot (samen met structured data) is het echter mogelijk om de review score van de website in de zoekresultaten terecht te laten komen, iets wat een grote boost (soms wel 35%) in Clickthrough-Rate met zich mee kan brengen. Op deze manier kun je met lagere posities wellicht alsnog bezoekers winnen van de hogere concurrentie. Natuurlijk werkt dit ook andersom; heb je veel negatieve recensies, dan kan dit er voor zorgen dat een zoekmachine gebruiker naar de website van één van je concurrenten gaat.
Al met al is het cruciaal om negatieve reviews zeer serieus te nemen, want het kan je op de lange termijn veel omzet kosten. Door de problemen te verhelpen verbeter je uiteindelijk ook de loyaliteit van je klanten en is er minder kans dat je klanten bij een herhaalaankoop naar een ander gaan.
Het tonen van de ‘review sterren’ kan niet alleen in de organische zoekresultaten, maar ook in de betaalde advertenties in Google.
Waardevolle reviews verzamelen: zo ga je te werk
Recensies zijn waardevol, dat is duidelijk, maar het is natuurlijk eerst nodig om überhaupt recensies te verzamelen. Dit zijn enkele strategieën om meer én waardevollere recensies te verkrijgen:
Optimaliseer je website voor review mogelijkheden
Zodra mensen op je website zijn is het belangrijk dat het hier makkelijk is om een review achter te laten. Dus optimaliseer je website en je social media voor snelle en gemakkelijke mogelijkheden om reviews achter te laten. Bijvoorbeeld in de content van een blog, in de footer of zelfs bovenin de website, ook kun je denken aan je social media profiel en in e-mail campagnes. Het belangrijkste is dat het gemakkelijk is voor gebruikers om een recensie achter te laten, maar niet tot zo ver dat het vervelend wordt.
Het is hierbij belangrijk om ook mobiele gebruikers een gemakkelijke mogelijkheid te bieden tot het achterlaten van een recensie. Zorg er dus voor dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Geef hen de mogelijkheid om een recensie op mobiele als op computer achter te laten.
Geef klanten een aanleiding om een review achter te laten
Het geven van een aanleiding om een recensie achter te laten is belangrijk, aangezien de tijd van je klanten waardevol is. Dus zorg er zeker voor dat je klanten een goede reden hebben om de review achter te laten. Je kunt bijvoorbeeld een kleine discount op een aankoop aanbieden bij het achterlaten van een recensie, of deelname aan een loting waarin je een waardebon of iets dergelijks weggeeft. Op deze manier is het voor klanten alleen maar goed om een recensie achter te laten.
Deel de positieve recensies
Het delen van de positieve recensies via de website of social media kan anderen aansporen om ook een review achter te laten. Highlight de allerbeste reviews prominent op je website, aangezien dit alleen maar een positieve werking kan hebben op bezoekers.
Vraag niet alleen achteraf om een recensie
Veel bedrijven sturen alleen na een aankoop een geautomatiseerde e-mail met de vraag of de klant een recensie achter wilt laten. Het probleem hierbij is dat er vaak al enige tijd overheen gaat voordat deze e-mail verstuurd wordt, waardoor de beleving van de klant al minder is. Niet alleen is het dus goed om snel na een aankoop een e-mail te sturen, ook is het een goed idee om het al voor een aankoop mogelijk te maken om een recensie achter te laten.
Reageer op recensies
Hoe veel het er ook zijn, het is belangrijk om regelmatig te reageren op recensies, goed en slecht. Dit is goed voor het imago van je bedrijf en kan anderen net over de rand duwen en ze overtuigen van jouw integriteit.
Hoe gebruik ik de recensies om conversies te optimaliseren?
Nadat je genoeg recensies hebt verzameld om op je website en social media te delen is het tijd om ze te gebruiken.
Met de onderstaande tips kun jij je recensies in het aankoopproces van potentiële klanten gebruiken. Hiermee kan je ze over de streep te trekken.
Recensies als vertrouwensindicator voor potentiële klanten
Het is nou eenmaal zo dat consumenten reviews heel serieus nemen bij het maken van een aankoopbeslissing. Ze zoeken immers naar een eerlijk oordeel, waar de marketinguitingen van je bedrijf enkel de voordelen toont.
In de grafiek van SmartInsights is te zien dat er een correlatie is tussen het aantal reviews en het conversiepercentage. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van het feit dat de reviews grotendeels positief van aard zijn. Het aantal reviews dat je website of product heeft is wel een sterke indicator van de betrouwbaarheid van je website. Heb je te weinig reviews, kom je wellicht niet geloofwaardig over.
Maak de reviews goed zichtbaar op je website
Het spreekt natuurlijk voor zich om de reviews goed zichtbaar op je website voor te laten komen. Niet alleen boven- en onderin je website en op productpagina’s. Door recensies voor bepaalde producten, te tonen kunnen potentiële klanten de aanleiding krijgen om de pagina te bezoeken.
Op productpagina’s is het belangrijk dat je de recensies ook gemakkelijk kunt vinden, aangezien het hier het allerbelangrijkst is. Moffel ze dus niet weg onderaan de productpagina, maar probeer ze in het oog te brengen bij de bezoeker.
Al met al is het natuurlijk goed om met Trustpilot en recensies aan de slag te gaan. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je recensies en het inzetten van Trustpilot voor je bedrijf? Daar helpen wij je graag bij! Dankzij Sortlist kun jij 100% gratis in contact gebracht worden met een bureau die je hier verder mee kan helpen. Natuurlijk is het voor positieve reviews ook belangrijk om een goede gebruikerservaring te hebben. Heb je daar hulp bij nodig? Bekijk dan eens een paar van de User Experience Bureaus die met Sortlist gekoppeld zijn.
** dit artikel kreeg een update in April 2020**